Opjagen met zweep, zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Re: Opjagen met zweep, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 16:38

saskiakefie schreef:
nee, laat maar, jij bent blijkbaar nog nooit op een keuring geweest.

Ik?
Oh jawel hoor, ik breng mijn verzorgpony's soms voor.
Typ maar eens bij youtube keuring in...
Dan zie je hoe er met de zweep achteraan wordt gejaagd...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:39

Ik vind het opjagen om de lol, spelen, rennen nutteloos.
Ik doe mijn paard ook wel eens los in de bak (meestal dan nog in een afgezet stukje van de bak) en dan sta ik ook in het midden met meestal een halstertouw, maar soms een zweep.
Bij mij valt dit gewoon onder echt werk, want ik wil dat mijn paard reageert op mijn stemcommando's en ze gaat gecontroleerd op mijn commando's aan het werk.
De zweep gebruik ik om richting aan te wijzen en halstertouw soms om het tempo aan te geven.
Ik doe tijdens dit los in de bak vaak ook grondwerk en daarbij gebruik ik de zweep ook weer als aanwijsstokje.

Ligt dus totaal aan de manier waarop je dit doet.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:18

Als de pony ('s) er bang van zijn is het niet zo slim, dan zijn ze echt bang. Maar als ze dat niet zijn vind ik het niet zielig hoor. Als ik met de zweep aankom lopen weten ze wat er aan de hand is, ze beginnen gelijk zich te laten zien, en we hebben er een merrietje bij zitten die je helemaal uitdaagd, die ziet de zweep met mens meer als een speel vriendje...

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:54

Ilse_123 schreef:
Als de pony ('s) er bang van zijn is het niet zo slim, dan zijn ze echt bang. Maar als ze dat niet zijn vind ik het niet zielig hoor. Als ik met de zweep aankom lopen weten ze wat er aan de hand is, ze beginnen gelijk zich te laten zien, en we hebben er een merrietje bij zitten die je helemaal uitdaagd, die ziet de zweep met mens meer als een speel vriendje...

Ik vind juist dat je pony mak moet zijn voor de zweep en niet bang want als ik mijn pony altijd los laat dan aai ik ijgelijk met de zweep. Zo laat ik zien dat ze er niet bang voor hoeft zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:46

Ik zie een discussie over keuringen..
Een vriend van ons fokt Freibergers door hem heb ik redelijk veel ervaringen met keuringen etc. Ik kan jullie vertellen dat de man met de zweep zijn best moet doen de zweep ook maar een keer te laten horen, echt góede paarden hebben namelijk een showelement, wat er voor zorgt dat zodra ze voelen dat ze zich van hun beste kant moeten presenteren ze dit ook doen. Tevens wordt er op keuringen abnormaal weinig met een zweep geklappert, het zien er van of het geluid van een plastic zakje is meestal genoeg om het paard alert te maken op de te komen prestaties. Hetzelfde geld voor 'opjagen'. Het laten zien of één keer luid klapperen moet ook echt genoeg zijn, werkt dit niet en is je paard nog niet vooruit te branden heeft het geen zin en moet je er ook mee kappen, want dan is het geen lol voor het paard. Ook als je weet dat je paard bang is voor de zweep is het geen goed idee deze te gaan gebruiken om het paard op te jagen. Maar als je paard er niet bang voor is en het aan ziet als een spel snap ik het grote 'oh zo zielige' probleem niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 02:25

Ik vind het alleen zielig als je paard er bang voor is.
Mijn pony vindt het een geweldig spel (al klap ik niet echt met de zweep maar zwaai het gewoon zachtjes), die geniet met volle teugen van ons speelmoment Haha!

Maar dat is niet echt opjagen in mijn ogen, maar meer spelen Lachen

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 04:33

het ligt eraan wat je van plan bent met je paard.
Als hij wat moet doen, kan je gewoon in het midden gaan staan en je paard opjagen, nou niet zo zeer opjagen maar zie het als longeren zonder longeerlijn, dit kan de band tussen jou en je paard nog verbeteren ook maar dat ligt net aan de manier waarop je het doet.
als ze niet hoeven te werken, en gewoon een dagje rust hebben.. laat ze dan ook met rust. Zolang ze loslopen laat ze in hun waarde, ik merk vooral met drukste renpaarden dat losgooien ze heel erg goed doet, worden ze koel in hun kop van, dan valt de stress een beetje weg.

IRIS_JELLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:49

de een vindt het zielig en de ander normaal,

ik heb met mijn moeder en mijn zus een haflinger en die vindt het leuk wat te dollen
we hebben hem nu ongeveer 9 jaar en vertrouwt ons.
als ik mijn paard opjaag met of zonder een zweep merk ik dat hij het leuk vindt,
en gaat hij even uit zijn dak, na der hand leg ik de zweep neer en komt hij een snoepje
halen en is het gewoon goed!
wel merk ik dat als een vriendin ofzo mee gaat en die zou het doen zie ik aan zijn ogen
dat hij banger is ook galopeert hij dan terwijl hij bij mij meestal wat draaft daaraan
merk ik waneer die het leuk vindt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:55

Als je gaat longeren zonder lijn hoor je in eerste instantie met lichaamstaal te werken en een lijn of zweep is dan een verlengstuk van je arm. Opjagen is niet de manier en hiermee krijg je zeker geen specialere band met je paard. Clown

Ik zal een paard nooit opjagen met een zweep of wat dan ook. Daarvoor heb ik me teveel verdiept in lichaamstaal, wat heel wat resultaatgerichter werkt. Echt opjagen met een zweep of wat dan ook zegt mij meer over het niveau van 'kundigheid' van de mens die dat zonodig wil doen, ja. Ja

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:11

Zelf longeer ik heel vaak zonder touw of iets. Alleen een longeerzweep in mijn hand (touwtje is vaak niet eens losgedraaid, omdat ik alleen de zweep omhoog hoef te wijzen en ze gaat lopen). Hier vind ik niks zieligs aan omdat ik zo bijna alles op stemcomando doe.

xTamaraa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:44

vind het niet zielig.
als je het paard toch geen pijn doet?
kan het toch geen kwaad lijkt mij;)

Vanity_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:26

opzich is het niet zielig...maar als het niet echt nodig is, dan beter niet lijkt mij:)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:30

Def schreef:
Ik vind het opjagen om de lol, spelen, rennen nutteloos.
Ik doe mijn paard ook wel eens los in de bak (meestal dan nog in een afgezet stukje van de bak) en dan sta ik ook in het midden met meestal een halstertouw, maar soms een zweep.
Bij mij valt dit gewoon onder echt werk, want ik wil dat mijn paard reageert op mijn stemcommando's en ze gaat gecontroleerd op mijn commando's aan het werk.
De zweep gebruik ik om richting aan te wijzen en halstertouw soms om het tempo aan te geven.
Ik doe tijdens dit los in de bak vaak ook grondwerk en daarbij gebruik ik de zweep ook weer als aanwijsstokje.

Ligt dus totaal aan de manier waarop je dit doet.

ben het met je eens..
op de manege doen we het ook wel in de winter voordat de lessen beginnen.. dan kunnen ze nog even hun energie kwijt en nog even met elkaar spelen.. je hoeft ook bijna niets te doen met de zweep omdat ze weten dat ze mogen rennen.. en oudere paarden die doen dan toch niet meer mee.. dus het hoeft niet zielig te zijn

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:41

jillie1994 schreef:
saskiakefie schreef:

Ik?

Je hebt nog nooit een pony naar de keuring gebracht ,, anders had je dat allang tegen me gezegt ? zo ja wie dan ?. Ik weet wel dat je het us een keer hebt gezien,,

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:44

pennylivurd schreef:
jillie1994 schreef:

Ik?

Je hebt nog nooit een pony naar de keuring gebracht ,, anders had je dat allang tegen me gezegt ? zo ja wie dan ?. Ik weet wel dat je het us een keer hebt gezien,,[/quote]

Maud, ik bracht ze voor, iemand anders liep de keuring....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:45

Haha, noem je naar de ring brengen tegenwoordig ook voorbrengen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:47

Inderdaad wat een onzin komt er allemaal voorbij.

Ik speel regelmatig met de paarden en klapper dan ook wel eens met de zweep, ren een stukje mee, enz.

Daar word een paard echt niet bang van, hij krijgt echt geen verkeerde signalen en raakt daardoor in de war.

En inderdaad op keuringen word er weinig gebruik gemaakt van een zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:48

Ja, alleen maar om te klapperen en dan kun je dat beter thuis ook maar gaan oefenen, om zeker te weten dat je paard er aan is gewend.

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:51

pennylivurd schreef:
jillie1994 schreef:

Ik?

Je hebt nog nooit een pony naar de keuring gebracht ,, anders had je dat allang tegen me gezegt ? zo ja wie dan ?. Ik weet wel dat je het us een keer hebt gezien,,[/quote]

Maud, ik bracht ze voor, iemand anders liep de keuring....[/quote]

Maar dat is niet met de keuring mee lopen, Mischien lijkt het zieliger dan het is want dat is helemaal niet zo!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:52

Maud, ik trainde ze thuis in de bak daar, ik bracht ze voor een gedeelte dus voor!
Iemand anders, een profesional liep de keuring er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:53

Dat is geen voorbrengen, Jillie.
Voorbrengen is een paard op een keuring IN DE RING aan de jury tonen. De professional die je noemt, doet het voorbrengen en niet jij.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:54

suleilitha schreef:
Dat is geen voorbrengen, Jillie.
Voorbrengen is een paard op een keuring IN DE RING aan de jury tonen. De professional die je noemt, doet het voorbrengen en niet jij.

Het trainen heet tegenwoordig anders ook al voorbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:54

Nee hoor. Dat heet trainen en geen voorbrengen.

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:55

jillie1994 schreef:
Maud, ik trainde ze thuis in de bak daar, ik bracht ze voor een gedeelte dus voor!

Ja zal best maar je loopt niet mee dus weet dan ook niet precies hoe het is zoals ik al zij het lijkt zieligeren dan het is ,,

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:56

pennylivurd schreef:
jillie1994 schreef:

Ja zal best maar je loopt niet mee dus weet dan ook niet precies hoe het is zoals ik al zij het lijkt zieligeren dan het is ,,

En wie zegt dat ik het zielig vind?