mijn paard hengst laten of niet *UPDATE OP P5*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: mijn paard hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:38

Hoeveel hengsten heb jij meegemaakt?

Je kent het verhaal wel van kuddedier, sociaal contact enz, voor een hengst geld dat extra aangezien die zijn status krijgt van de merrie's die hij om zich heen heeft.
Komt een hengst bijna nooit in contact met andere paarden dan wordt hij gefrustreerd, niet alleen omdat hij geen sociaal contact heeft maar ook omdat hij zich niet kan bewijzen als hengst.

Zet maar eens een hengst alleen en ga naar het weiland toe, hij komt je tegemoet galopperen, dat is echt niet omdat ie jou zou leuk vind maar puur omdat hij gek wordt van alleen zijn. Paarden die in een kudde staan zijn meestal veel minder enthousiast met bij je komen omdat ze liever in de kudde zijn.
En ja, het is misschien wat overdreven maar het gaat om de strekking.

Wat niet wil zeggen dat ik tegen ben op hengsten houden, ik heb er zelf ook een. Maar als hij toch nooit zal gaan dekken heeft het geen zin om hem hengst te laten, je doet hem dan alleen onrecht aan door hem bij soortgenoten weg te houden.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:40

als het een brave hengst is en blijft zonder hormoon problemen zeg maar houd em dan lekker hengst zou ik zeggen. maar word ie te dominant of houd je hem niet meer in de hand dan zou ik hem castereren.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:46

@ anneliesdj:
Ik denk niet dat iemand hier ter discussie wil stellen dat een paard alleen niet happy is, en dus gefrustreerd raakt. Dat is niet alleen bij een hengst zo, dat is bij elk paard zo.

Net zo goed als dat hengsten dus vaak genoeg wél samen met andere paarden staan, zelfs in groepjes met ruinen. Daar ga je een beetje aan voorbij lijkt het wel...

LADPR

anneliesdj: Zijn niet op twee handen te tellen.

Jij gaat er vanuit dat
* elke hengst alleen staat
* elke hengst gek word van het alleen staan

Hoe kom je daar bij

Daarnaast dus als je met een hengst dekt dan is eht wel allemaal geoorloofd maar als je niet dekt met een hengst niet. Beetje rare redenering vind ik dat.

Ik heb nog nooit een hengst meegemaakt met hormoon problemen.

Daarnaast hebben mijn hengsten ook regelamtig wel eens tijden alleen gestaan gewoon met een buurman en die waren echt gewoon happy en al helemaal neit gefrustreerd

Denk dat je echt gewoon te zwart wit denkt.

Weet je wat ik pas niet vind kunnen? Mensen die een hengst, hengst laten alleen omdat hij moet dekken.

Een hengst kan je hengst laten als hij een prettig karakter heeft je hem een fijn leven kan geven.

Macusa

diesel83 schreef:
als het een brave hengst is en blijft zonder hormoon problemen zeg maar houd em dan lekker hengst zou ik zeggen. maar word ie te dominant of houd je hem niet meer in de hand dan zou ik hem castereren.

Ik vraag me af of je dan niet al te laat bent. Dat gedrag moet je er later wel weer uit krijgen en is het er niet al ingeslopen als het zover is dat het voor jou een probleem begint te worden?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:48

Macusa: Als het probleem na het castereren niet weg gaat is het vaak een opvoed probleem en geen hormoon probleem.

De hormomen zijn namelijk weg na het casteren, wat over blijft is het resultaat van je opvoeding.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:51

Inderdaad, wat LADPR zegt is waar. Een hengst die gecastreerd wordt zal na een aantal weken tot hooguit maanden qua gedrag 'gewoon' ruin worden Ja

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:07

babbii_lief schreef:
hallo
Ik heb een hengst die 4 juli 4 word.
Hij is super braaf.
Maar mijn vraag is.
Zal ik hem laten castreren?
Omdat ik hem alleen maar gebruik voor te rijden .
Ga er niet mee dekken ofzo.
Is het dan beter vanwege zijn hormonen waar die niks mee kan.
Of maakt dat niet uit.
Ik wil het beste voor mijn paard.
Ik zou graag zien dat de reacties aardig blijven.
Want het is niet zo dat ie zich misdraagt.
Hij doet het super en weet niet dat ie hengs is volgens mij.
En als het niks uitmaakt laat ik hem lekker hengst.

Als hij geen hengstenstreken heeft zou ik hem hengst laten.
Wat ik wel belangrijk vind is of hij ook gezelschap heeft. Vaak zie je hengsten alleen staan en dat vind ik dan wel zielig.
Dus heb je de mogelijkheid om hem op een zo 'paardvriendelijke' manier te houden dan zou ik hem zeker niet laten ruinen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:13

Yinari schreef:
@ anneliesdj:
Ik denk niet dat iemand hier ter discussie wil stellen dat een paard alleen niet happy is, en dus gefrustreerd raakt. Dat is niet alleen bij een hengst zo, dat is bij elk paard zo.

Net zo goed als dat hengsten dus vaak genoeg wél samen met andere paarden staan, zelfs in groepjes met ruinen. Daar ga je een beetje aan voorbij lijkt het wel...

En waar zie jij hengsten in een kudde? Ik ga idd voorbij aan de shetlanders ja.
Zie jij sportpaarden uberhaupt buiten komen? Laat staan dat de hengsten nog enig sociaal contact hebben.

Dat een paard alleen niet happy is is waar, maar bij een hengst komt zijn hengst zijn er nog bovenop dat probeer ik duidelijk te maken.
Maar dat is hier ook niet de discussie, ik vind het onzin om een paard maar hengst te laten alleen omdat de jury dat mooier vind, omdat dat stoer is of omdat ie beter verkoopt, zijn allemaal onzin excuses.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:15

Ja hoor ik heb sport hengsten dagelijk zien buiten komen, met neuscontact en alles met merries/ruinen/hengsten.

Jij zegt onzin excusses maar hoe kom je er bij dat iedereen een hengst hengst houd omdat hij/zij het mooi of stoer vind vraag ik me dan af.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:19

waarom zou je een dier dat niet mag hengst houden? wat is de meerwaarde voor het paard?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:21

Heb niet het hele topic gelezen (beetje globaal) maar staat hij in een kudde of bij andere paarden? Zo niet dan zou ik idd castreren omdat het niet fair zo zijn en idd geen meerwaarde heeft om m hengst te houden als ie niet dekt en toch alleen moet staan..
Ik zou mn hengsten nooit hengst houden als ze apart zouden moeten staan..Kan ik niet over mn hart verkrijgen, daarom is de 2e er ook bijgekomen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:23

Kiwiko: Niet mag dekken bedoel je? Wat is de meerwaarde van een ruin dan? Die is er ook niet.

(Mits je een hengst goed kan houden natuurlijk, maar dat is logisch)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:26

als je een hengst goed kan houden vind ik het allemaal prima..........

maar ik zie helaas te vaak dat dit niet kan of mag.......... en dan is het slechts sneu voor het paard en dan zie ik er de meerwaarde niet van in

ik zie zowizo alleen meerwaarde als het paard goedgekeurd is voor de dekdienst Lachen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:28

(en wat als hij goedgekeurd is maar niet ter dekking staat Huilen van het lachen )

Maar ik heb altijd gezegd...hengst prima maar nooit ten koste van hen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:28

LADPR schreef:
Ja hoor ik heb sport hengsten dagelijk zien buiten komen, met neuscontact en alles met merries/ruinen/hengsten.

Jij zegt onzin excusses maar hoe kom je er bij dat iedereen een hengst hengst houd omdat hij/zij het mooi of stoer vind vraag ik me dan af.

Ik reageer wat heftig omdat ik me erger aan penny's die gaan zeggen dat een paard maar hengst moet laten omdat de jury dat mooi vind, ik vind dat zo'n belachelijk excuus, hetzelfde geld voor beter verkoopbaar zijn.

Als je een hengst hebt die ggk is dan vind ik het een wat ander verhaal, die heeft ook echt wat toe te voegen als hij hengst blijft, een paard hengst laten omdat jij dat leuk vind vind ik een raar excuus. Tuurlijk, als het paard er geen last van heeft en verder super braaf is kan het tot op zekere hoogte wel maar dan nog kun je hem niet buiten in de groep gooien ed.
Wat is de meerwaarde van het hengst zijn dan? Alleen dat het je 200,- bespaart voor DA kosten?

Daarbij heb ik genoeg sportpaarden gezien, hengsten, die nooit buiten kwamen, zelfs niet even los in de binnenbak. Waarvan zelfs hengsten waren die ingespoten werden om rustig te blijven.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:32

Waarom hengst laten als je niet met 'm gaat dekken?
Sociaal is het beter voor hem, omdat ie dan in een grotere groep kan.
Daarnaast is 't voor jou makkelijker om een stalling te vinden.

En de jury ziet niet 1,2,3 of 't nou een hengst of ruin is hoor, dus wat dat betreft is 't onzin om 'm hengst te laten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:38

Anneliesj: Als mijn hengsten waren afgekeurd had ik ze ook niet geruind hoor, zie niet in waarom.

Ik laat ze dan geen hengst omdat ik dat zo leuk vind maar omdat er geen reden tot ruinen is.

En 200 euro besparen, dat schiet mij toch echt in het verkeerde keelgat. Casteren is nog altijd een heftige ingreep waar heel vaak wat bij mis gaat, dus nee ik ga niet laten snijden in een gezond blij paard.

leonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:47

eej

je moet heb zeker als hengst laten als die niet vervelend is dan laat juh hem toch gewoon hoe die nu is . z,n ballen afhalen kan altijd nog Haha! snapiej en voor wedstrijden zal die waarschijnlijk veel mooier spiermassa hebben dan de ruinen en hij zal meer showen maar je moet zelf weten natuurlijk

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:12

Ik ga volledig met LADPR mee. Hengsten weten dat ze hengst zijn, en gaan heus niet gefrustreerd raken. En ik moest een hengst die alleen stond in de wei echt halen, en vaak rende die gewoon weg in de wei, puur omdat hij het veel te leuk vond in de wei, of die nou alleen stond of niet.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:43

anneliesdj schreef:
Yinari schreef:
@ anneliesdj:

En waar zie jij hengsten in een kudde? Ik ga idd voorbij aan de shetlanders ja.
Zie jij sportpaarden uberhaupt buiten komen? Laat staan dat de hengsten nog enig sociaal contact hebben.

Dat een paard alleen niet happy is is waar, maar bij een hengst komt zijn hengst zijn er nog bovenop dat probeer ik duidelijk te maken.
Maar dat is hier ook niet de discussie, ik vind het onzin om een paard maar hengst te laten alleen omdat de jury dat mooier vind, omdat dat stoer is of omdat ie beter verkoopt, zijn allemaal onzin excuses.

Ben het volledig met je eens dat het onzin is om een hengst te houden als je dat a).Niet kunt of b).Omdat dat mooi is/ beter verkoopt.

Wel een goede reden vind ik wanneer je paard hengst is en prettig in de omgang. Hengsten hebben vaak een uitgesproken karakter, en als je er een goede (en ja, duidelijke) band mee hebt is dat echt fantastisch. En ik zie ook geen reden om hem te laten castreren als er verder geen problemen zijn.

Waar ik hengsten bij andere paarden zie? Ik heb zelf een tijdje een aantal shetlandhengstjes gehad, maar die tellen dus blijkbaar niet mee Knipoog.
Op de manege waar ik sta zijn zo al twee hengsten die gewoon met ruinen losstaan. Op mijn vorige werk (stoeterij/hengstenhouderij --> ijslanders) liepen de hengsten gewoon bij ruinen. Die hengsten waren echt geen watjes.
Ze liepen daar niet allemaal bij een ander, want er zitten moeilijke tussen (maar daar hadden ze uiteraard wel een 'functie' dus waren de criteria om wel/niet te castreren natuurlijk even anders). Op een pensionstal in de buurt staan twee lusitanohengsten, ook weer in een ruinengroep.
En ik weet nog veel meer voorbeelden.

Als mijn paard gewoon bij andere kan staan en gemakkelijk in de omgang is mag ie van mij hengst blijven.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 00:14

hoi allemaal
Dank je wel voor de reactie's.
ik laat hem castreren.
Mijn keus is helemaal zeker.
dit is me eerste hengst.
Heb hem gekocht omdat ik er verliefd op ben geworden.
Niet omdat ie hengst is ,
als ie ruin was had ik hem ook gekocht.
ik ga hem zeer zeker niet hengst laten voor de verkoop,
want dat gaat niet gebeuren tot zover ik kan kijken natuurlijk.
Je weet nooit wat de toekomst brengt.
moet dan wel eerlijk bij zeggen.
Dat ie meer streken krijgt.
als ik er op zit brult ie eigenlijk nooit naar de merrie's.
Bij mij op stal is een hengst geen probleem.
Ik kan mijn paard makkelijk aan (maar als ie echt op een merrie wil wie dan wel).
voor de jury laat ik hem al helemaal geen hengst .
het gaat om de best wil van me paard en niet de jury.
en als ie ruin is kan ie lekker de wei op.
dat kan nu niet vanwege dat ze geen paard alleen kunnen zetten.
En ik vind het wel belangrijk dat me paard lekker de wei op kan met andere paarden.
hij begint zich nu wel erg hengst te voelen alleen als ik er langs loop.
o en donderdag gaat niet door nu word het dinsdag.
ik hoop iedereen antwoord te hebben gegeven anders hoor ik het graag. Haha!

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 00:19

KiWiKo schreef:
als je een hengst goed kan houden vind ik het allemaal prima..........

maar ik zie helaas te vaak dat dit niet kan of mag.......... en dan is het slechts sneu voor het paard en dan zie ik er de meerwaarde niet van in

ik zie zowizo alleen meerwaarde als het paard goedgekeurd is voor de dekdienst Lachen

ik zie er ook geen meerwaarde in als ie hengst is.
als ie ruin was had ik hem ook gekocht.
dus het is niet dat ik persee een hengst wou.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 00:19

o sorry voor mijn leestekens.
die zullen niet even goed zijn Bloos

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:55

babbii_lief, succes dinsdag, mijn 2jarige hengst gaat maandag. Ook mijn eerste hengst en net als bij jou, op het eerste gezicht verkocht. Heb ook getwijfeld of ik het moest doen, maar als hij buiten staat en hij ruikt al die lekkere geuren, weet hij niet goed wat hij met zichzelf aanmoet, wat resulteert in hard rondjes rennen, slaan met zijn hoofd en onrustig heen en weer lopen. Waar hij vandaan komt, stond hij met nog 1 andere hengst buiten verder zag hij alleen 1 andere oudere hengst op afstand. Weinig paardencontact dus. Op zijn nieuwe stal zijn wel veel andere paarden en vooral AL DIE MERRIES die zo lekker ruiken zijn iets te veel van het goede voor hem. Om hem wat meer rust in zijn hoofd te gunnen en te zorgen dat hij zijn pezen en spieren niet overbelast, heb ik besloten om hem te laten ruinen. Kan hij daarna ook lekker met andere paarden naar buiten. Hoop dat alles goed gaat dinsdag bij jouw paard!