Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fleurt

Re: Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 01:01

Gister meegemaakt. Was met een vriendin aan het rijden. Ik reed voor, zij achter mij. Haar paard is normaal gesproken niet vooruit te branden. We gingen een heuveltje af, en haar paard schrok waardoor ze bijna boven op me zat, dus ik dacht ik ga aandraven. Mijn paard schrok dus ook en rende er vandoor.. zo een parkeer plaats op, en de weg op, waar gelukkig geen autos rijden. Paard van me vriendin haalde me in! Mijn paard gaat er achterna.. Zij kreeg haar paard tot stil stand, maar ik niet. Ik proberen haar te stoppen door het grasveld op te gaan en haar in de bosjes te sturen. Mn paard trok zich er niets van aan, en liep gewoon door. Helaas was het een struik met grote dorens en ze staken door mn rijbroek heen. Uiteindelijk was ze gestopt, dus ik draai dr om, en ja hoor, rent ze weer weg richting het andere paard dat op de weg stond. Mn paard rent het grasveld weer af, en dat is aan de andere kant omheind door een laag hekje. Ik kreeg haar niet gestopt en ze springt dus over het hekje. Toen kwam ik weer op de weg en sprong ze een ander hekje over, weer een grasveld op.. Maakte een paar voltes en uiteindelijk kreeg ik haar tot stilstand. Ben afgestapt en heb het even laten weten dat ik dit niet leuk vond! Boos! Was wel even geschrokken, was bang dat ze na de sprong op de weg zou uitglijden, ze heeft net nieuwe hoefijzers.. Gelukkig weer veilig thuis gekomen Haha!

Vandaag wilde ik weer even een sprongetje over een lage boomstam maken, had dit namelijk al vakr gedaan..de 1e sprong ging goed, de 2e weigerde ze, vol op de rem en voor ik het wist lag ik er naast Schijnheilig Geen pijn gedaan ..Paard liep vrolijk verder om gras te zoeken Boos!
Zette me voet weer in de beugel om op te stappen, valt me beugel op de grond! Uiteindelijk weer goed opgestapt en er toch een leuk rustig ritje van gemaakt Haha!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 01:19

zo dat klinkt als een heftige week.

Als ze ervandoor schiet probeer rustig te blijven. Niet klemmen. Verder zou ik niet veel tips kunnen geven. Het is nou eenmaal moeilijk een op hol geslagen paard terug te krijgen. Probeer haar op de volte te krijgen.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 01:22

ik heb dit ook ooit meegemaakt in dezelfde rit op het niet vooruit te branden paard.

fleurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 01:28

valerm schreef:
ik heb dit ook ooit meegemaakt in dezelfde rit op het niet vooruit te branden paard.

Was jij niet die slome hafllinger die achter mij reed? Dat normaal niet vooruit komt, en nu ineens mij voorbij galloppeerde Clown

Malou_Koos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:39

Ik heb het niet meegemaakt maar een meisje van stal gister wel;
Haar paard schrok ergens van dus die rende weg maar zij zat erop zonder cap, zadel.
Ze had dat paard nog maar net een week, dus ook wel heel erg gevaarlijk.
Maar goed na een tijdje viel ze eraf en belande heel raar neer.
Het paard was gepakt en zij had haar arm gebroken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:07

z0rr0 schreef:
tja ik vind stap af en neem hem mee aan de hand.
ga hem niet staan schoppen.
auto's wachten maar!

Afstappen vind ik toegeven. Dan had die pony het gewonnen, en dat vind ik onacceptabel.
En auto's wachten niet, als ze gewoon nietsvermoedend de boch omgesjeesd komen!
Het was 1 schop, en hij is de rest van de rit stikbraaf geweest.
Dat heb ik liever als dat ik de hele tijd aan de teugels moet gaan plukken, omdat hij denkt dat ik bang ben en dat hij dus wel een spelletje met me kan spelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:11

rizzzo schreef:
Ik heb het helaas nogal vaak Verdrietig
Nu in de Zomer vooral ( ik rijd jonge pony's in ) In de buitenbak rijden er vaak brommers langs, dan rennen ze erg hard.

In een bak kan een paard niet op hol hoor. Knipoog
Hoogstens schrikken, maar op hol gaat toch echt nog veel harder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:19

Miss_Malfoy als je een jongen ponny aan het rijden bent en hij schrikt dan kan hem dat echt niet schelen of het een bak isof een weiland op een weg.
Ik was 3 jaar geleden met mijn haflinger dood gewoon aan het oefenen.
en is nog een afgelegen stuk ook kwam er een soort van moter met een bak maakte me toch een partij herrie.
Ponny schrikt hij gaat dwars door de bak heen en aan de anderen kant gewoon veder rennen allemaal rondjes.
Dat vindt ik ook nog steeds op hol geslagen minder vaart maar toch door het dollen heen.
En geloof me de bak doet heel zeer heb er 2 maanden last van gehad. (was gewoon een bak op een weiland met planken dus niet zoals in een mannege denk zeg het er maar even bij voor dat daar weer iets over gezegt wordt)

Harry_Loveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:53

mijn paardjess zijn goed afgericht Haha! Haha! Haha!
die slaan nooit op hol Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:16

@ miss malfoy; ook in een bak kunnen paarden er vandoor gaan hoor. Heb dat gerust wel eens een aantal keren mee gemaakt dat ik hem écht niet meer kon stoppen..

Wat betreft het buiten op hol slaan.. Ja hoor, helaas al vrij vaak mee gemaakt!

eerste keer op een fries, verzorgpaard. Reed vaak buiten, maar nu schrok hij ineens en galoppeerden wij op de weg het dorp door. Toen we een drukke weg naderden heb ik hem omgetrokken het fietspad op en daarna een vriendin opgehaald om me naar huis te begeleiden. Was me rot geschrokken!

Ook een keer op een ander vz paard, engels volbloed dit maar. Was op een recreatie terrein aan het rijden ( eerste keer met hem buiten ) gaat ervandoor, niet mer te stoppen. Roepen dat de mensen opzij moeten en vol in de remmen gaan als de grond ineens stijl afloopt. En mij uiteraard daarbij van zijn rug af kiepert. Hoofdstel stuk, paard weg. Gelukkig was terrein afgesloten en kreeg ik hulp van ieman die het vanaf de snelweg had zien gebeuren.

Zelfde paard op het strand. reed met de eigenaresse op het strand en hadden net met de paarden gezwommen. Eigenaresse gaat haar paard nog even trainen ( renpaard ) en ik blijf ustig achter. Haar paard ging ervandoor, scheurt langs en hup, mijne erachter aan. Weet nog dat we enorm de slappe lach kregen toen. Zij in haar bikini, allebei zonder zadel op 2 dolle paarden en wij maar lachen.. Weet je hoe moeilijk het is om zonder zadel te blijven zitten als je de slappe lach hebt Clown

Ditzelfde paard is er ook in de bossen wel een aantal keren vandoor gegaan..

Met huurpaarden een keer in het bos. Waren bijna op het strand toen ze besloten terug te willen naar de stal en over de wegterug denderden.

Dan nog met een ander vz paard ( arabier, hengst ) afgelopen zomer. Geen idee waarom maar ook hij ging aan de kletter..

Met een ruiterkamp een keer dat ik begeleidde. Alleen was ik het hier niet zelf, maar een aantal van de kids die ik begeleidde.. Stom alleen wel nog dat ik op d moment nog niet echt heel ervaren was en alleen maar dacht; oow nee ik moet ze stoppen! Dus ging er met mijn paard achteraan..Zo stom.. Toen ik me bedacht dat ze misschien wel eens door renden omdat ik erachteraan ging en dus stopte, stopten die paarden dus even later ook..

Pfff en vast wel vaker aan de kletter gegaan. Zal niet alles meer weten denk ik Haha!

Zou me allen nooit laten vallen..!

edit; ow ja, zelfde ruiterkamp, andere week. Er passeerde een tracktor die ondanks mijn gebaren geen vaart wilde minderen. Mijn paard schrikt, springt over de sloot, dóór t prikkeldraad en rent daar in het weiland verder... Paard had gelukkig geen ernstige verwondinge door het prikkeldraad..

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:20

vaak zat Nagelbijten / Gniffelen.
Mijn vorige pony ging eigenlijk standaart rechts achter in de hoek aan de kletter, Bit vast en rennen maar. Vaak tegen de bakrand beland. Ook ging die weleens rennen als iemand de deur open trok.

In het bos ben ik ook een keer op hol gegaan met me vorige pony. We waren net de dam af, samen met een ander meisje. Er kwam een hond uit de bosjes en de pony van dat andere meisje is bang voor honden. Haar pony draait zich om en mijne bedenkt zich geen seconde en rent er ook als een gek achter aan, naar stal. Ik kwam er met de schrik vanaf. Zei niet . Haar pony rende recht op een boom af, week op het laatste moment naar rechst. Zij valt eraf, knalt tegen de boom. Pony rent het bos in. Gelukkig hadden we de pony zo. Zij heeft nog steeds las van der knie

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:36

'op hol geslagen' in de bak...tsja sorry maar dat is nogal onschuldig, je kan immers de bak niet uit en kan je gewoon in het zand laten vallen. Leuk is anders maar t gaat en niet zo hard als op open terrein en je komt geen verkeer oid tegen.
in het bos/op het strand of zéker in de buurt va wegen is het pas echt gevaarlijk en heb je een probleem als je paard op hol slaat bovendien kunnen ze in de bak lang niet zo hard gaan als in blinde paniek rechtuit door bos/over strand, simpelweg omdat je in de bak steeds de bocht om moet en dus de snelheid eruit is
En ja tuurlijk kunnen zeker de jonkies goed tekeer gaan in de bak maar ik heb liever 10x ellende in de bak dan 1x goed een probleem in het bos!
Wat als je een auto tegenkomt...of een groep fietsers/wandelaars omver loopt...been there done that nou geloof me dat wil je níet meemaken!!!

Maargoed iig NOOIT gillen en gaan klemmen en aan 1 stuk door blijven trekken aan de teugels
Ook dat zogenaamde omtrekken..als je paard zó hard gaat kán hij niet eens de bocht om dus werkt omtrekken ook niet
rustig blijven, makkelijk en licht blijven zitten dus niet paniekerig gaan klemmen oid en een keer flink zagen en de noodrem erop(goed trekken en weer loslaten en dat herhalen tot ie stopt)

En tsja eraf springen zou ik dus NOOIT doen behalve vlak voor een weg als er verkeer aan komt
een bokker liet zich vorigjaar van mn paard vallen die er vandoor ging in een galopje over t fietspad(gescheiden van de weg door berm+bomen&bosjes kon dus niet zomaar de weg op) paard ging toen dus pas echt in paniek verder want ja ineens was de ruiter eraf en dat snapte die niet... toen was die pas echt compleet stuurloos.
links van t fietspad was het bos, verder ging de weg nog vér rechtuit maargoed zij liet zich vallen en toen ging die dus alleen maar harder, dankzij een andere fietser konden we hem snel vangen maar zij komt er dus nóóit meer op! Klemmen en trekken en dan maar laten vallen terwijl er op dat moment geen gevaar was dat hij bv tegen een auto oid aan zou lopen en ook zeker niet héél hard ging...
Was het vlak voor de kruising, dan oke maar daar zat ze nog een km of 2 vandaan, waarna t paard in zn eentje er alsnog op af ging, zelf was ik dan blijven zitten en pas bij de kruising eraf als er idd verkeer aankwam want eigen veiligheid gaat toch voor hoe hard dat ook klinkt.
maargoed misschien zie ik sommige dingen wel te simpel omdat ik al 16 jaar rij en het een en ander meegemaakt heb en dus niet heel snel meer onder de indruk ben en misschien daardoor minder ervaren ruiters wat overschat ofzo
maargoed niet iedereen is een even handige ruiter blijkt wel weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:14

Wij waren in denbosch aan het rijden ik en nikki en de 2 haflingers waar we op zaten.
We waren bij de oosterplas.
En toen ging de mijne oppeens ervandoor.
Ik denk dat dat kwam omdat zon klein kindje een opblaas dolfijn/ krokodil het water in gooide en erop sprong vanaf de kant. zal het niet meer precies weten.
Maar de haflinger schoot ervandoor in de druke menigte ikke roepen van ga opzij.
Paarden zijn kudde dieren en oppeens sloeg de andere ook op hol.
Maar er waren mensen in een auto aan het dealen en dat paard van mijn vriendin sprong zo even op de moterkap.
mijn pony stond toen stil ik trok met al mijn kracht haar stil.
En rende naar nikki toe paard had niks maar dacht even dat het heel erg was mijn hart leek wel stil te staan van angst.
Die mensen in de auto die aan het dealen waren rende de auto uit en zijde laat ma ga weg ben bang van paarden haha.
Dat was wel grappig toen zijn we stapvoets terug gegaan.
Maargoed je kunt er niks aan doen als ze op hol slaan ze gaan gewoon eenmaal en hopen dat je blijft zitten.

Ik heb een keer gehad bij mij thuis stond ik dezelfde pony te wassen voor de deur op een pakeerplaats tot er een golf de hoek om komt scheuren.
ponny rukte zich los en ging op de weg staan en draaide zich om.
Golf staat voor der beentjes stil zet zij even 2 hoeven op de moterkap de helen deuken er in ik dacht ow nee zegt die vent haal dat beest van mijn moterkap af.
Ik zo heb je schade papier hij zo nee ga weg.
Was echt blij dat dit 2 keer toe niks heeft gekost anders waar we arm geweest.
Het blijft iederekeer toch weer schrikken hoe die paarden en pony's zijn

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:25

@missfcdb, gelukkig is het goed afgelopen!
Maar daar ben je voor verzekerd hoor!
WA verzekering vergoed meestal alles wel, en daarnaast ben ik aanvullend verzekerd voor schade die mijn paarden toebrengen aan anderen/materiaal.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:56

hmm wel bizar hoor dat ze geen schadeformulier wilden invullen! Ik zou dt niet zelf willen betalen hoor als er een paard op mijn auto springt! Ben je als het goed is idd wel voor verzekerd, tot een bepaald bedrag dan.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:01

Ik had het ook vorige zomer met mn lease pony. Ja leuk naar buiten door het park. Nou alle paarden waren een beetje aan het flikflakken Clown En op de terug weg Ja hoor, pony voor mij en pony met mij erop ginge me toch hard, naja meisje die voormij op hoelsloeg gillen gillen, en riep naar der niet gillen rustig blijven, maarja je weet niet wat je dan moet doen, het enige waar je aan denk is geen verkeer, niet vallen, niet struikelen paard rustig hoe draf stap. Bloos! Maar goed ze zagen bij de buitenbak ons al aankomen en zijn toen naast elkaar gaan staan. En dus allebei de paarden en noodstop gemaakt. Maar onder weg verloor ik allebei mn beugels ik was wel een beetje bang hoor! Ja Ik afgestapt aan de hand terug naar de groep gelopen samen met dat andere meisje en paardje. En ik stond me toch te trillen. Iedereen jullie hebben het goed gedaan we zijn trots op jullie blabla

niksmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:02

wow.. dan heb je wel erg geluk gehad dat je alleen maar blauwe billen had, met het er af springen.. ik zou dat echt niet nog een keer proberen, ik dnek dat als er echt een voertuig ana kwam dat hij wel zou stoppen of was hij echt helemaal blind? dat ie echt nergens meer of reageerde?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:09

Wat jij hebt meegemaakt lijkt me echt eng.
Op een manege ben ik een keer met een paard op hol geslagen, ik schreeuwde en gilde. Was toen ook nog maar 9 jaar. Maar ongeveer 1½ jr geleden ging een pony weer in galop, ik riep toen steeds ik wil eraf. Probeerde de pony eerst te stoppen door achterover te gaan zitten en hoo roepen. Dat lukte niet. Best wel dom om te gaan schreeuwen, paarden gaan dan alleen maar sneller en raker nog meer in paniek. Nu ik hier gewoon zit denk ik van goed de teugels vasthouden, ho roepen en goed achterover gaan zitten, maar als het echt zou gebeuren raak ik toch weer in paniek. Daar kan ik niks aan doen, ik kan gewoon niet kalm blijven.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:15

fluiten is trouwens een goede opties, paarden gaan daar op concentreren en dan zijn ze weer makkelijker terug te nemen hoord ik later. Maar goed dan denk je er niet zo snel aan

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:33

heb ik ook al een paar keer meegemaakt.. ik word zelf heel snel bang , en rij zelf helemaal nie graag op bange paarden ! maar als als ie wegschiet dan ga ik meestal zingen.. en heel snel doorijden.. omdat ze zich dan harder moeten concentreren ;; omdat ze vooruit moeten Lachen en dan gaan ze minder op de " enge" dingen letten Lachen

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 07:45

ik heb het met mijn paard 1 keer mee gemaakt op een helelange weg met gras pad maar daarnaast was een weg waar de auto''s vaak heel hard reden mijn pony ging er bokkend vandoor en recht op een boom af vlak voor de boom even snel en scherpe bocht maken en ik lag tegen de boom op me paard rende door en viel later op de weg gelukig kwam er maar 1 auto aan en die stopte en er kwam een meneer die ban was van paarden midden op de wge staan om me paard afteremmen en een vriendin die op haar paard mee reed met de buitenrit ging aan de anderen kant midden op de weg staan en toen liep me paard toch maar weer naar het anderen paard toe. ik had niks geprobeert om te stoppen allen om te blijven zitten alleen dat was ook niet gelukt. hierna heb ik een tijd niet buiten gereden alleen in de bak maar nu rijd ik wer gewoon buiten en het gaat wel weer goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:19

Renske_ schreef:
@missfcdb, gelukkig is het goed afgelopen!
Maar daar ben je voor verzekerd hoor!
WA verzekering vergoed meestal alles wel, en daarnaast ben ik aanvullend verzekerd voor schade die mijn paarden toebrengen aan anderen/materiaal.

Ja daarom ik vroeg ook netjes om zijn schade furmelier in te vullen weet je wel telefoon nummer en adres geven.
Maar ze zijden ook bij beide keren ik maak hem zelf wel.
Vondt ik natuurlijk wel raar maar aan de andere kant kon ik weer rustiger ademhalen.
Maar goed mijn vriendin zijn verzorg ponny klapte ook echt volop die wagen.
en hun waren aan het dealen heel de voorkant bij het raam was wit.
we waren ook echt doodsbenauwd hoe hun zouden reageren.
Ik was wel blij van de reactie.
weg weg haha kan er nu wel om lachen maar had ook anders kunnen aflopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:59

Op hol heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, en dat is iets dat ook maar heel zelden voorkomt. Ik heb het 1 * zien gebeuren, en dat wil ik nooit meer zien. Pony is met kar en al over drie auto's geklommen!

Wel een paar keer op een paard gezeten dat met zijn bit tussen zijn kiezen aan de kletter ging, en is het een kwestie van ontzettend lomp aan een teugel gaan hangen en op een volte zien te krijgen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:14

Dionne_Xx schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik heb het een keer andersom gehad, te stom gewoon. Er kwam op de terugweg naar stal brommers achter ons aan op het ruiterpad, en mijn pony, een ontzettende hittepetit, weigerde om snel weg te rennen. Meer dan een relaxed galopje kreeg ik er niet uit, terwijl ik dodelijk bang was. Mijn pony die bang was voor bewegende blaadjes en onzichtbare spoken liet uberrelaxed de brommers passeren. Stom beest.

Huu, als ik het goed lees is het dus jou schuld?
Waarom is het dan een 'stom beest' ? Clown

Hoezo is het haar schuld ? Zoals ik het lees reed ze op een ruiterpad en wilde weg van de brommers achter haar, ze wilde galloperen maar dat paard bleef stil staan. Hoezo is het dan haar schuld? Clown ( Hopelyk heb ik het nu goed begrepen! Tong uitsteken )

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:23

Barvrouwke schreef:
Ik ben ook wel eens op hol geweest met een arabiertje.. goh wat ging die hard! We waren op de helft, hij galopeerd aan en hopa zo bij de andere weg... Ik ging zo hard... Wist dat er aan het eind van het pad een paaltje midden op het ruiterpad was, weg over, weer een paaltje en verder het ruiterpad over. Het ging allemaal zo snel en hard, maar ik weet wel dat ik zijn neus tot op mijn laars heb getrokken, maar hij bleef gaan. (ik keek echt naar mijn laars en dacht, huh? En hij minderd nou nog geen vaart??) Uiteindelijk heb ik hem een boom in weten te sturen, heel breed met takken tot op de grond. Daar ben ik eraf gesprongen en heb hem toch een rotschop verkocht! Gewacht op mijn mederrijdster en weer opgestapt. Ik zat er nog niet half op of hij ging weer. Gelukkig was ik er toen razendsnel af, heb hem aan de teugels om kunnen rukken. En na nog 3 schoppen opgestapt en naar huis kunnen stappen. Toen was ie opeens wel braaf?? Ik heb hem daarna ook nooit meer gereden.

Had het volkomen terecht gevonden als dat paard je ook een paara rotschoppen had gegeven!