Valse paarden - wanneer is het genoeg?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Re: Valse paarden - wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:10

We hebben (bijna) ons hele leven al paarden / pony's, bij elkaar nu zo'n 35 jaar.
In die 35 jaar heb ik een keer een levensgevaarlijk paard meegemaakt. Daarna wist ik wat een levensgevaarlijk paard was en ik wist dat ik niet / nooit meer de problemen die door anderen waren veroorzaakt ga oplossen.
Het betreffende paard was als veulentje bij een gezin terecht gekomen die haar kunstjes hadden geleerd. Steigeren, wegrennen, bokken. Erg leuk. Maar niet als het paar 1.72 is geworden Clown
Ze konden er toen ze 3 jaar was niets meer mee, ze stond in de wei en viel iedereen aan.
Mij leek het toen een uitdaging, ik was 24 en dacht dat ik alles kon met paarden.
Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik haar heropgevoed. Met longeren kwam ze steigerend op me af, kreeg ze een lel met de longeerzweerp. Met trailerladen knalde ze steigerende en met open mond op ons af, hebben we haar afgeleerd. Bij de hoefsmid wilde ze haar benen niet optillen, de eerste paar keer is ze neergelegd en beslagen. Uiteindelijk werden we zelfs M dressuur en M springen. Maar toen....
Toen kwam de dag dat het voor mij genoeg was. ONdanks dat we haar al 4 jaar hadden, had ze zo eens in de 3, 4 maanden weer eens een aanval, waarin ze je uitprobeerde. Zo ging ze al eens liggen met mij erop, of gooide ze me tegen de manegemuur.... Maar die dag ging ik het parcours in en mevrouw wilde de ring (weer eens) niet in, steigeren, slaan, sloeg mijn vader de bril van het hoofd met haar staart. Het flitste door me heen: hij had wel dood kunnen zijn.
Toen was het genoeg. Ik ben van haar afgestapt, we hebben haar naar huis gebracht en ik heb een handelaar gebeld.

Paard verkocht aan handelaar, verhaal kende hij. Hij dacht nog: ach, dat is een paard van zo'n meisje. Ook hij bleek niets met het paard te kunnen , ze hebben haar nog wel Z springen gestart (want dat kon ze!) maar ze bleef in omgang onbetrouwbaar.
Ze schijnt uitendeljk verkocht te zijn naar Oostenrijk .... of misschien is ze gewoon in de salami belandt, ik heb nooit meer iets van haar gehoord.

Sinds die tijd koop ik geen paarden meer met problemen. Dat wil zeggen: ik koop ze onopgevoed, zo uit de opfok, zoals we altijd al deden. Is er ook niets aan verpest.
Stan is ons eerste 'oudere' paard dat we nu hebben gekocht, hij wordt 6, maar met hem was nog bijna niets gedaan en wat was gedaan was goed gebeurd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:12

Als jij (MaaikeUshi) het paard nu al niet aankan met al die jaren ervaring, wie dan wel?
Is iemand anders zijn vader die door dat paard wordt doodgeslagen niet net zo erg?
Die handelaar vertelt bij verkoop 9 van de 10 keer echt niet de waarheid bij zo'n paard. Daarom koop ik dus nooit bij een handelaar. Uiteraard bevestigt de uitzondering de regel maar vooral bij de paarden in de middenklasse zijn de meeste handelaren maar bezit met 1 ding, winst.

Kortom ik vind het altijd jammer dat iemand, in dit geval jij dus, niet zijn eigen verantwoordelijk neemt en hoe vervelend ook het paard laat afmaken en zijn verlies neemt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:33

@Jury
Ik was toen 24, ben nu 45 Clown
De handelaar die haar heeft gekocht, diens naam noem ik hier niet, maar is een internationaal bekende springruiter. IK noem het hier handelaar, maar hij staat zeer goed bekend en ik vertrouw hem 100000%.
Hij wilde het paard altijd al hebben. Hij wist precies wat hij kocht, want hij kende haar van concoursen en de manege waar ik stond.
Wij hebben haar toen bewust verkocht aan deze handelaar (of springruiter) met het verhaal erbij.
Hij heeft ons beloofd haar nooit naar een particulier / niet professional door te verkopen.
Hij heeft mij later verteld dat ze naar Oostenrijk is verkocht. Ik heb nooit meer verder gevraagd aan wie. Ik als toen 24-jarige vond dat ik daar toen goed aan deed. Nu zou ik anders handelen: A. ik zou er nooit aan beginnen B. mocht ik ooit zo'n paard aantreffen zou ze rechtstreeks naar de salami gaan, geef ik je groot gelijk in.

Een dergelijk paard zou ik nu nooit meer kopen. Ik dacht dat ik toen nog alles aankon. En ook dat elk paard te verbeteren / verhelpen / te helpen is. Dat is dus niet zo.

Sindsdien heb ik altijd iedereen uit mijn omgeving afgeraden een paard te kopen met zo'n achtergrond of een paard te kopen 'die je wel even zou africhten' , als hij dus verpest was.

Citaat:
Kortom ik vind het altijd jammer dat iemand, in dit geval jij dus, niet zijn eigen verantwoordelijk neemt en hoe vervelend ook het paard laat afmaken en zijn verlies neemt.

Die les hebben we met haar geleerd. Dat probeerde ik duidelijk te maken Knipoog Nu heb ik zoveel ervaring met paarden, toen was het mijn 2e paard. Denk dat ik toen net Penny-meisje af was Bloos

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:21

Ik baal gewoon zo van die oneerlijke handel (particulier en handelaar). Oneerlijk voor de koper en het paard.

Gelukkig ben je door de jaren wijzer geworden.
Nu al die andere "oneerlijke" verkopers nog.

Ik had overigens ook nooit verwacht dat een paard van veulen af aan in mijn handen geweest, met zo'n karakter zou eindigen. Had altijd het idee dat paarden die trapten niet goed ingeprent of behandeld waren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:01

jury schreef:
Ik baal gewoon zo van die oneerlijke handel (particulier en handelaar). Oneerlijk voor de koper en het paard.

Gelukkig ben je door de jaren wijzer geworden.

Ik had overigens ook nooit verwacht dat een paard van veulen af aan in mijn handen geweest, met zo'n karakter zou eindigen. Had altijd het idee dat paarden die trapten niet goed ingeprent of behandeld waren.

Dat zeker!
Daarna nog de "oneerlijke" kopers, die zichzelf overschatten en daardoor een paard totaal verkl*ten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:45

Citaat:

Just for the record: ik ben nooit een oneerlijke verkoper geweest. Ik dacht wel dat diegene die haar van mij kocht haar wel aan zou kunnen, omdat hij zo'n goede ruiter was. Hij was professional. Maar zelfs niet alle professionals kunnen alle paarden aan. De persoon zelf dat dat hij het wel zou kunnen, die heeft het dus ook verkeerd ingeschat. Sommige paarden zijn jammergenoeg niet meer te verbeteren, dat is zo'n beetje mijn boodschap (maar ook die van jullie denk ik). En sommige mensen helaas ook niet Boos!

Citaat:

Totaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:22

KiWiKo schreef:
ik zit op 2 in 28 jaar Lachen Lachen dus dat zijn er inderdaad niet al te veel Lachen

de rest is gewoon verziekt door onwetende eigenaren

Dat denk ik ook.
Maar die zijn niet vals, wel gevaarlijk...

en gewoon onopgevoed.
Kan me er bij ons op stal een herinneren, die heeft de hoefsmid bijna naar de andere wereld geknald...

iemand gaf haar een mep, en de eigenaresse: "niet zo hard slaan, dat is zielig"

Ik wist gelijk hoe het paard zo geworden was.
Overigens was de hoefsmid ook niet echt slim, die blééf maar schreeuwen en aan die benen trekken... daar werd ze ook niet echt rustiger van...

Pure stress, denk ik, en die mep was heus terecht, die ze kreeg... Ja anders was het zeker weten nog een veel groter drama geworden Ja

Maar jammer dat ze nooit had geleerd, dat als je je voetje braaf stilhoudt (en een intelligente hoefsmid hebt ('t was een beginnneling, maar dan nog imo niet erg geschikt) ) dat er dan niks aan de hand is...
zóóó jammer dat soort dingen... Ach gut
zo jammer, want het had nooit gehoeven...

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:52

Valse paarden bestaan niet, alleen mensen die paarden niet begrijpen. Je zou niet geloven hoeveel "valse" paarden eigenlijk gewoon bang zijn of pijn hebben! /3

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:56

Ik heb getemd Dit topic is van 2008 en daarna nooit meer in gepost.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:26

FriesWytske schreef:
Ik heb getemd Dit topic is van 2008 en daarna nooit meer in gepost.

Daarom hier een slotje.