Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:41

Brrr al mijn nare herinneringen komen spontaan weer boven.
Ik weet nog dat ik door zijn wei liep en hij recht op me af kwam met zijn oren in zijn nek. Eerst heel langzaam maar toen steeds sneller. Er stonden veel bomen dus ik ging achter een boom staan. We hebben zeker 10 minuten samen om de boom gedraaid waarbij hij probeerde met zijn voorbenen langs de boom mij te raken. Op het moment dat hij even afgeleid was ben ik als een idioot naar het hek gespurt.
Ook met buitentitten heb ik doodsangsten uitgestaan. Als hij besloot dat het genoeg was ging hij de eerste de beste diepe sloot in achteruit. De helling daarvan was zo stijl dat je beugels er bijna afvielen. Als je dreef kwam hij omhoog en dreigde met omvallen. Als je niets deed ging hij gras eten. Pas als hij er zelf genoeg van had klom hij er weer uit. Ook met in de bak rijden kon hij ineens met zijn volle gewicht je been tegen de wand pletten en was alleen weer weg te krijgen als iemand ander hem daar met een lange zweep weg sloeg.
Losgooien was onmogelijk idem longeren. Hij kwam recht op je af. Je kon hem vol op zijn buik slaan maar hij ging je hoe dan ook vermorzelen tenzij je met z'n tweeen was dan zag hij in dat we in de meerderheid waren. Ook bij dominante mannen (chardon bijvoorbeeld) hield hij zich in. Maar dan deed hij ook echt helemaal niets meer (aardslui) en liep geen pas harder dan dat hij zelf nodig vond. Hij heeft ook diverse ratten doodgeslagen op stal en een jonge pup met een rotklap tegen een muur gegooid (met zijn tanden in zijn rug).
Dat hij op de manege relatief braaf bleef was zijn redding anders was hij gehakt geworden.
Dat paard heeft heel wat DA en experts gezien, maar het was gewoon een in en in vechtlustig monster die echt als veulen geen rare dingen had meegemaakt behalve dat hij goed geleerd had dat hij sterker was dan een mens.

Ik vraag me nog 1 ding af: Hoe is die merrie de afgelopen 2 jaar geent, ontwormd en bekapt?

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:51

Het gedrag van jou paard klinkt erg bekend. Een merrie op de stal waar ik sta gedroeg zich hetzelfde. Mensen plat drukken tegen het schort, gericht slaan, bijten, etc. die merrie is verplaatst naar de stal waar ik nu sta om weer hanteerbaar gemaakt te worden. Omdat ze dus onhandelbaar en gevaarlijk was, nu is ze juist het tegenover gestelde. Misschien is het wat voor jullie om je paard naar toe te brengen voor een opvoedcursus? Als je een naam en telefoonnummer wilt weten mag je me altijd pb'en.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:11

Ik heb alleen nog de begin post gelezen. Ik ga zo verder lezen, maar wou eerst even een reactie plaatsen.

Wij hebben ook zo'n twee jarige gehad (twee eigenlijk) Er was nog nooit wat mee gedaan, en toen de hoefsmid toch echt moest komen hebben we het paard heel veel kalmerings middel gegeven. Voorbenen gingen toen wel, maar achter bleef ze levensgevarlijk.
Ook als ze uit de wei moesten, moesten alle paarden de wei uit, en een stal in, anders kon je ze niet pakken. (ze liepen dus met de rest mee een stal in)
Een kennis van ons, die normaal gesproken paarden van mensen koopt die ze iegenlijk naar de slacht willen brengen omdat ze er niets mee kunnen, zei; maak daar maar worst van.....
Ik ben vervolgens met hulp van mijn trainer, twee weken lang in de box gaan trainen.
Dat deden we als volgt,
Longeerlijn aan het halster, en die om de spijlen doen. Zodat het paard niet makkelijk bij je kan komen.
Neem een oude longeerzweep, en doe aan het uiteinde (het "zwiepje" eraf) een theedoek of zo.
Ga zelf buiten de box staan, eventueel deur dicht. En begin met het aanraken van het paard met de doek.
Als het paard wat meer ontspand geef je m een stukje appel/wortel.
Blijf dit doen tot het paard het accepteerd.
Als dat goed gaat, kan je zelf ook de box in terwijl je dit doet.
Wij zijn vervolgens die twee jarigen gaan longeren 2 a 3x per week ongeveer 10 min. per keer. Hierdoor werden ze braver. En kon ik ze ook gaan poetsen. etc.
Het paard dat bij ons het ergste was is helaas begin maart overleden. Maar inmiddels was ze heel braaf, liep netjes met me mee, kon zo een halster omdoen etc. Eerst was dat onmogelijk.
De ander was al wel wat braver, maar het halster omdoen was moeilijk, poetsen vond ze ook niet geweldig, en dr uit de wei halen onmogelijk als je alleen was, en ook geen ander paard mee nam.

Ik heb Arlinda (inmiddels 3) vandaag weer gelongeerd, en voor de tweede keer een zadel er op gelegd. Heb toevallig een filmpje gemaakt;

Arlinda 23 april 2008

Als je meer wilt weten hoor ik het wel Haha!
In elk geval heel veel succes!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:12

Bianca1985 schreef:
Hallo,

Ik verzorg 2 leuke paarden een haflinger van 14 jaar en een 2jarige haflingerXfries.

Nu heb ik grote problemen met de 2 jarige merrie, ik eigenlijk niet alleen ook de eigenaar kan niets met haar beginnen. Ik wil graag moeite doen om haar handelbaar te maken maar ik weet niet waar ik moet beginnen, ik zal jullie vertellen wat het probleem is.

Je kan een halster omdoen in stal en daar heb je alles meegezegd door de trailies heen kan je haar gewoon aaien op haar hoofdje en in stal ook alleen haar hoofdje en heel soms haar nek. Als je verder gaat met haar aanraken dan gaat ze gericht trappen, als ze je niet raakt met een trap dan schiet ze omhoog en slaat ze steigerend met haar voorbenen ook heel gericht, ook bijt ze continue ook plet ze je graag tegen de muren plat en je krijgt haar dan niet meer van je los. Ik kan haar duidelijk dus niet borstelen en ben nu al een aantal weken bezig om haar vertrouwen te winnen maar het gaat van kwaadt tot erger. Tekens als ik stal in ga moet ik de deur sluiten want ze loopt dwars door me heen en vindt dat eigenlijk doodeng want dan kan ik geen kant op.

We hebben geprobeerd haar buiten aan de ring vast te zetten om haar aan te raken zodat ikzelf niet opgesloten zit en weg kan komen maar dit was een ramp. Madam voelde dat we haar vasthielden en zet het op een rennen en stopt voor niets of niemand rent door stroomdraad alles heen en eigenaar heeft een flinke buikschuifer gemaakt maar ze stopte niet.

Uiteindelijk hebben we haar nu in het land staan en ze blijft maar gevaarlijker worden. Je kan de wei niet meer in om de andere pony's en paarden te pakken. Ze komt lief naar je toe en als ze bij je is dan begint ze te steigeren. Ik jaag haar dan weg met een schreeuw en met mijn armen zwaaien maar dan wordt ze helemaal kwaad en gaat ze echt door het dolle heen. Zweep werkt ook helemaal niet hoe meer je doet met bewegingen hoe agressiever ze wordt, ookal sta je stil ze blijft zich agressief gedragen en ik begin nu toch wel bang voor haar te worden want het is gewoon gevaarlijk.

We hebben ook geprobeert met halster en touw door land heen te wandelen en dit werkt ook niet ze blijft trappen en steigeren.

Wie weet wat we kunnen doen tis een leuk beest om te zien maar erg gevaarlijk vindt ik haar wel. Eigenaar is 120 kilo en die loopt ze gewoon omver en trekt ze zich niets van aan. Heb haar al een flinke klap verkocht maar het werkt echter allemaal niet. Hopelijk komen jullie met een goed advies wat ik met haar kan proberen.

Groetjes Bianca

Ophouden met aanmodderen je maakt het alleen maar erger, je hebt de volgende keuzes:
1. Opfok
2. Professionele hulp
3. Slager

Ik kies meestal voor de economische weg, das niet de weg die meeste mensen graag gaan. Dus zoek professionele hulp voordat dit uit de hand loopt. Elk extra contact wat haar in haar gedrag bevestigd maakt het alleen maar erger.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:14

ben het met Henk eens............ en zoals saffier schrijft is nogal een gewaagde actie

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:17

KiWiKo schreef:
ben het met Henk eens............ en zoals saffier schrijft is nogal een gewaagde actie

't beest wordt alleen maar gekker

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:20

ik ben ook heel practisch in dat soort dingen........ als ik denk dat het niet meer goed gaat komen, dan is het helaas voor het paard een enkele reis.......

Dit dier heeft op hele jonge leeftijd al geleerd dat imponeren werkt, dat ze sterker is en machtiger is.......

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:24

KiWiKo schreef:
ik ben ook heel practisch in dat soort dingen........ als ik denk dat het niet meer goed gaat komen, dan is het helaas voor het paard een enkele reis.......

Dit dier heeft op hele jonge leeftijd al geleerd dat imponeren werkt, dat ze sterker is en machtiger is.......

Wel jammer dat je dat paard dan geen kansen geeft en blijft proberen... vaak komt het dan wel weer goed!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:27

in de 25 jaar dat ik nu met paarden werk, kan ik redelijk inschatten of iets wel of niet goedkomt Lachen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:27

Wellicht zijn Kiwiko en ik iets te oud voor dit soort grappen, als het geen enorm talent is in iets dan jammer dan... er zijn voldoende waar je wel plezier aan kunt beleven.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:32

Ben het volkomen met Kiwiko eens.
We hebben 1 keer eens een 3 jarige merrie een enkeltje Mora gegeven en die was "minder" erg dan dit paard.
Die kon je wel gewoon poetsen e.d., zelfs 1 poging gedaan om erop te gaan, maar zoals verwacht draaide ze op dat moment door.
Was een paard met een kronkel in de kop, van het een op het andere moment sloeg ze helemaal om en viel ze je dus echt gericht aan!
Veel te gevaarlijk om in de buurt van mensen te laten..........

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:33

Met die van ons is het goed gekomen, maar wel met proffesionele hulp.
Aqua deed het puur uit angst, was ook nooit in handen geweest.....
En het klinkt misschien heel penny, maar na twee maanden begon ze me te vertrouwen en kon ik dr in de wei zo pakken en aaien (maar nog niet verder dan de flanken).
Arlinda is nu ook echt een schatje.

Ik zou zelf ook niet voor de opfok kiezen met zo'n paard. Ik zou er wel voor zorgen dat het beestje voldoende buiten komt, zodat het paard niet gek/gestressed wordt in een box

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:36

juist nooit in handen geweest is super............. ik heb echt het liefst een heeul, heeul groen peerd wat nog helemaal niks weet

groen is goed, in iedergeval heel veel beter dan paarden waar altijd zo leuk mee getrut is........

ik heb ze liever uit de opfok dat ze alleen de smid en de VA kennen dan opgegroeid bij iemand die de band zo belangrijk vind...... want daar heb je de grootste problemen mee

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:02

Ja, maar Aqua sloeg de smid weg Clown
Die was gewoon vreselijk bang...

Maar ik ben het wel met je eens, als er teveel met zo'n paard getut wordt, dat ze ook stront vervelend worden. Heb wel veulens gezien (4maanden) die al onhandelbaar waren, want o wat waren ze schattig, en het is toch zielig om zo'n kleintje een tik te geven??

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:56

Ik denk dat je dit paard idd het beste een spuitje kunt geven. Grondwerk zou nog een optie zijn (ik heb zelf een paard die daarmee weer redelijk in het gareel is gekregen) onder begeleiding van een prof maarja als je zelf al aan geeft daar niet mee te kunnen/willen beginnen blijft er niet veel over. Zelf doormodderen heeft geen nut, dit paard heeft overduidelijk door dat ze jullie aankan en waarschijnlijk loop je zelf ook al (onbewust) met die instelling in haar richting. Afmaken is natuurlijk iets wat je niet zomaar doet maar het klinkt zo dat dit paard niet alleen een gevaar voor jou en de eigenaar is maar ook voor andere, en het lijkt me dus wel zo verantwoordelijk om dan de beslissing te maken haar af te maken of meteen juiste hulp zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:04

KiWiKo schreef:
juist nooit in handen geweest is super............. ik heb echt het liefst een heeul, heeul groen peerd wat nog helemaal niks weet

groen is goed, in iedergeval heel veel beter dan paarden waar altijd zo leuk mee getrut is........

ik heb ze liever uit de opfok dat ze alleen de smid en de VA kennen dan opgegroeid bij iemand die de band zo belangrijk vind...... want daar heb je de grootste problemen mee

Ik denk er net zo over. Dat jonge spul waar al vroeg veel aan is gezeten door mensenhanden, zijn wel de ergsten als het gaat om manieren te leren, omdat ze vaak al jong het wiel hebben uitgevonden hoe ze op hun manier mensen kunnen domineren, en die manieren zijn meestal niet zacht. Ik heb geen behoefte aan een hoef op mijn kop en in het verleden heb ik zelf ook de minste problemen gehad met compleet groene paarden.
De vierjarige heeft zijn eerste drie jaren alleen maar buiten gelopen en hij was binnen een maand compleet mak. Hij was alleen op gezette tijden bekapt en er was af en toe een DA bij geweest...

Verder zou ik het niet aanraden om een paard zoals het dier waar dit topic over gaat, een spuitje te geven, gezien het karakter is dit vragen om grote problemen en je kunt er gif op innemen dat eentje met een karakter als deze, gigantisch gaat vechten tegen de sedatie. Advies: schieten.

Je kan er wel professionals bijhalen, maar gezien de afstamming lijkt me dat niet rendabel. De kosten krijg je er nooit weer uit. En je moet nog maar zien of het werkt.
Ik zou dus echt geen kapitalen uitgeven aan een rasloos dier, wat kwa geld niet veel zal opbrengen.
Bij een duur sportpaard zou ik me nog eens achter de oren krabben, maar in dit geval dus echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:07

henkb schreef:
Wellicht zijn Kiwiko en ik iets te oud voor dit soort grappen, als het geen enorm talent is in iets dan jammer dan... er zijn voldoende waar je wel plezier aan kunt beleven.

En hier nog eentje die er net zo over denkt. Teveel gezien.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:19

Sorry dat ik het zeg maar ik zou nou echt niet met snoepjes en brokjes gaan werken.
Als je een keer geen snoepjes of brokjes bij je hebt, heb je waarschijnlijk de poppen weer aan het dansen.

fjord12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:21

hoi hoi
ik ben het er niet mee eens om dit beestje naar de slager te brengen
ik zelf heb een 10 jarige merrie gekregen die niet ingereden was en mij ook schopte enzo als ik achter haar ging staan...ze had veel mee gemaakt maar met veel geduld en liefde heb ik nu een verzorgster voor haar die er alles mee kan doen
wat deed mijn merrie
was niet aaibaar want ze vertrouwde niemand
schopte als ik de benen achter poetste
steigerde als ik er op ging zitten
en nog veel meer van dit soort onprettige dingen dat ik ook wel eens dacht pfffff ze gaat het land op en kom er nooit meer vanaf
wat heb ik gedaan
veel liefde gegeven
vertroeteld
vertrouwen winnen door respect
als ik een paard respecteer respecteer een paard mij ook
alleen moet je dat wel afdwingen en mischien wat harder worden in je aanpak(heb het niet over slaan)
ik ben gewoon elke dag met haar bezig geweest en na een half jaar ging het super
ik heb nu een verzorgster die het prima met haar kan vinden..
als ik haar weg had gedaan had ze ook in de knakworst beland en ik vind dat je eerst alles moet proberen voordat je het zelf zo ver laat komen ..

als je meer wil weten kan je me ook een pm sturen
hoop dat je hier wat aan heb
groetjes

ps en ja geen snoepjes enzo dat werkt niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:23

[OPG] Valse shetlander

staan vast wel nuttige tips in dit topic, als ik het zo allemaal lees komt het aardig overeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:26

Citaat:
wat heb ik gedaan
veel liefde gegeven
vertroeteld

Als je het topic goed had gelezen, had je geweten dat dit paard onbenaderbaar is. Liefde geven en vertroetelen is ook zeer zeker niet de manier, maar vragen om ongelukken.
Verder gaat het hier niet om inrijden, dat is nog niet aan de orde.
Het topic gaat over een paard wat onbenaderbaar is en mensen praktisch aanvliegt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:45

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

fjord12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:49

nee dat weet ik ook wel
is maar een voorbeeld
het is wel makkelik om te zeggen dat die naar de slager moet
pfff en met veel geduld en liefde kom je er wel
ook al is die ni onbenaderbaar

fjord12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:50

ni = is
veel taal fouten zeg ahahahhha

fjord12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:51

ik verzorg een pony die iedereen aanvliegt
maar ik kan ermee overweg ....
is ook maar een voorbeeld