Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Bianca1985 schreef:Hallo,
Ik verzorg 2 leuke paarden een haflinger van 14 jaar en een 2jarige haflingerXfries.
Nu heb ik grote problemen met de 2 jarige merrie, ik eigenlijk niet alleen ook de eigenaar kan niets met haar beginnen. Ik wil graag moeite doen om haar handelbaar te maken maar ik weet niet waar ik moet beginnen, ik zal jullie vertellen wat het probleem is.
Je kan een halster omdoen in stal en daar heb je alles meegezegd door de trailies heen kan je haar gewoon aaien op haar hoofdje en in stal ook alleen haar hoofdje en heel soms haar nek. Als je verder gaat met haar aanraken dan gaat ze gericht trappen, als ze je niet raakt met een trap dan schiet ze omhoog en slaat ze steigerend met haar voorbenen ook heel gericht, ook bijt ze continue ook plet ze je graag tegen de muren plat en je krijgt haar dan niet meer van je los. Ik kan haar duidelijk dus niet borstelen en ben nu al een aantal weken bezig om haar vertrouwen te winnen maar het gaat van kwaadt tot erger. Tekens als ik stal in ga moet ik de deur sluiten want ze loopt dwars door me heen en vindt dat eigenlijk doodeng want dan kan ik geen kant op.
We hebben geprobeerd haar buiten aan de ring vast te zetten om haar aan te raken zodat ikzelf niet opgesloten zit en weg kan komen maar dit was een ramp. Madam voelde dat we haar vasthielden en zet het op een rennen en stopt voor niets of niemand rent door stroomdraad alles heen en eigenaar heeft een flinke buikschuifer gemaakt maar ze stopte niet.
Uiteindelijk hebben we haar nu in het land staan en ze blijft maar gevaarlijker worden. Je kan de wei niet meer in om de andere pony's en paarden te pakken. Ze komt lief naar je toe en als ze bij je is dan begint ze te steigeren. Ik jaag haar dan weg met een schreeuw en met mijn armen zwaaien maar dan wordt ze helemaal kwaad en gaat ze echt door het dolle heen. Zweep werkt ook helemaal niet hoe meer je doet met bewegingen hoe agressiever ze wordt, ookal sta je stil ze blijft zich agressief gedragen en ik begin nu toch wel bang voor haar te worden want het is gewoon gevaarlijk.
We hebben ook geprobeert met halster en touw door land heen te wandelen en dit werkt ook niet ze blijft trappen en steigeren.
Wie weet wat we kunnen doen tis een leuk beest om te zien maar erg gevaarlijk vindt ik haar wel. Eigenaar is 120 kilo en die loopt ze gewoon omver en trekt ze zich niets van aan. Heb haar al een flinke klap verkocht maar het werkt echter allemaal niet. Hopelijk komen jullie met een goed advies wat ik met haar kan proberen.
Groetjes Bianca
KiWiKo schreef:ben het met Henk eens............ en zoals saffier schrijft is nogal een gewaagde actie

KiWiKo schreef:ik ben ook heel practisch in dat soort dingen........ als ik denk dat het niet meer goed gaat komen, dan is het helaas voor het paard een enkele reis.......
Dit dier heeft op hele jonge leeftijd al geleerd dat imponeren werkt, dat ze sterker is en machtiger is.......

KiWiKo schreef:juist nooit in handen geweest is super............. ik heb echt het liefst een heeul, heeul groen peerd wat nog helemaal niks weet
groen is goed, in iedergeval heel veel beter dan paarden waar altijd zo leuk mee getrut is........
ik heb ze liever uit de opfok dat ze alleen de smid en de VA kennen dan opgegroeid bij iemand die de band zo belangrijk vind...... want daar heb je de grootste problemen mee
henkb schreef:Wellicht zijn Kiwiko en ik iets te oud voor dit soort grappen, als het geen enorm talent is in iets dan jammer dan... er zijn voldoende waar je wel plezier aan kunt beleven.

Citaat:wat heb ik gedaan
veel liefde gegeven
vertroeteld