Help,paard wilt haar stal niet meer in...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Help,paard wilt haar stal niet meer in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:24

Ennuh voordat ik het vergget neverstop. Datgene wat jij als oplossing aangeeft is ook allang door o.a. mij aangegeven. Lees jij eerst het topic eens goed door voor je in herhalingen vervalt....

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:28

mijn god, lijkt net 'n klein kind zo.. jij leest volgens mij ook maar de helft, heb dr toch ook al zoiets in gezet in de geest van dat de dingen die ik ook nog 's gezegd heb ook al gezegd waren. vraag me af waar jij je zo druk om maakt...
heb zelf ook wel andere dingen te doen Knipoog
iig probeer ook mee te denken en klopt is mijn topic niet daarom hoef ik nog niet, niks te zeggen om de Ts tips te geven of zo.
en het kan best wel eens voorkomen dat dingen 100x dubbel gezegd worden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:32

Denk dat jij nog een klein kind bent, zoals jij reageert is ja niet normaal... Als je zelf al weet dat hetgene wat jij typt al gezegd is heeft het toch geen nut om dat weer te doen... Heb je mij verder nog wat te zeggen, doe het dan maar via pb. Vind dit niet echt leuk voor de topicstarter....

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:37

jij reageerd ineens zo op iets wat ik gezegd heb mja, verder laat 't dr bij, heb op 't moment wel ff andere dingen aan me hoofd dan dit..

OT: Ts, misschien een idee. klinkt misschien heel raar, maar vertouwt het paard je blind als 't ware?
misschien dat je haar ogen kunt afdekken zodat ze bijvoorbeeld als 't ware beetje versuft is en je blind moet vertrouwen..
is alleen wat lastiger wanneer ze daardoor nog erger in paniek zou raken, paardje wat ik heb gehad kon ik dat mee doen en die liep me zo nog achterna.. misschien 'n idee om uit te proberen...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:38

Kan het zo zijn dat er wat is met de stalopening? Misschien per ongeluk een keer onder stroom gestaan waardoor ze nu bang is? vast gezeten ergens aan?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 08:43

idd de stal uit,doet ze normaal.
achterruit lukt onder geen beding, ik kreeg iig geen 700 kilo van de plaatst geduwd Tong uitsteken
het voorruit achteruit moet ik nog proberen, heb er nog niet genoeg tijd voor gehad.

Maar gister liep ze in 1 keer mee de stal in :s, ze rende wel nog wat, maar ze liep in 1 keer door :s
toch een doorbraak dan of niet?
Vraag me niet wat ik anders deed, want dat was niks..maarja mss toch dat engelen geduld en oefenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:50

Engelen geduld doet zeker wonderen, heel veel praten en aaien en praten. In de voerbak een handje lekkers, appel of wortel, als beloning. Zelf voorgaan met veel rust.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:53

Heb je niet de mogelijkheid om haar achter een ander paard aan de stal in te laten lopen? (steunpaard)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:04

Mijn merrie doet dit ook. Ze staakt alleen niet (die tijd hebben we gehad, dat deed ze in het begin wel), maar zodra ze in de buurt van de staldeur komt, rent ze keihard de stal in. Daarbij kijkt ze niet of jij er toevallig ook nog staat, dus je moet donders goed opletten. Ik zet haar ook niet meer zelf binnen, dat mag mijn man doen Haha! .
Alleen doet de mijne het ook als ze eruit moet. Weliswaar niet zo hard als wanneer ze erin moet, maar ze vliegt er uit, draait zich dan razendsnel om en loopt achterwaarts naar buiten.

Ik lees dus even mee!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:18

misschien dat 't engelen geduld toch iets gebracht heeft, wel fijn dat ze nou wel de stal in gegaan is welliswaar met beetje rennen, maar 't is 'n begin toch? Knipoog
misschien dat je toch een andere houding onbewust hebt aan genomen, waardoor je paard er toch ook makkelijker de stal mee in gegaan is.. dieren zijn ook een soort spiegel van/voor ons, dus kan toch zijn van een onbewuste houding aan genomen hebben ofzo..

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 13:02

had vandaag nog met de staleigenaresse gepraat.
zij deed het volgende:
als mijn paard niet de stal in wilde, zetten ze mijn paard in een lege stal (waar geen stro,hooi,brokken ofzo in lagen)gewoon echt kaal! dan haalde ze de rest binnen, gaf ze die te eten en liet mijn paard staan (deed wel dus voer in haar eigen stal) dan liet ze haar een half uur tot een uur staan. Dan kwam ze terug, deed ze de deur open, en liep mijn paard zo haar eigen stal in. zonder wazig gedrag.
Dit heeft ze enkele dagen volgehouden.
het is misschien een harde methode, maar het is dus gewoon echt aanstel bij mijn paard, uitproberen.
Want ze is me nu ook bezig met idioot gedrag te vertonen met de trailer.... pfff paarden je bent er nooit klaar mee.

dus in combinatie met engelengeduld,oefenen, en de manier van hierboven geschreven heeft ze de strijd binnen een week bijna opgegeven Lachen
maar nu gaan we overnieuw beginnen met de trailer :p haha

Diablo : ik denk dat jou paard echt ergens angst voor heeft. Aangezien ze t ook doet met de stal uitgaan.
engtevrees? misschien een keer gestoten of flink uitgeleden?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:13

Citaat:
als mijn paard niet de stal in wilde, zetten ze mijn paard in een lege stal (waar geen stro,hooi,brokken ofzo in lagen)gewoon echt kaal!

Ik vind dit wel een goede methode, maar zei je in je eerdere posts niet dat ze een andere stal ook niet in wilde of heeft deze stal een 'andere' constructie Bloos ? Op mijn vorige stal hebben wij ook 'zo'n merrie staan die enorme angst heeft voor de 'bovenkant' van de boxdeur/die rail zeg maar. Paard wil z'n box niet in en niet uit..................ze gaat op dit moment achterste voren met een trui over haar hoofd. Dit werkt het beste...........maar ook wij hebben geen oplossing als dit niet werkt!

Dus lees ook even mee

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 13:14

tsja bij mij toen niet toen ik hetprobeerde, maar bij de eigenaresse dus volgens mij wel.
Maar toen ik het probeerde was ze wel behoorlijk nerveus omdat ik haar streng had toegesproken.
misschien dat het daaraan lag...

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:42

hmm, lastig..
ik hoop iig dat dit zoals de staleigenaresse gedaan heeft en het misschien een tijdje blijft doen toch z'n vruchten afwerpt en heeft geworpen ( afgeworpen hebben ze 't blijkbaar al want ze kan dus wel rustig de stal in ondertussen Knipoog )

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:48

Amanda__ schreef:
Diablo : ik denk dat jou paard echt ergens angst voor heeft. Aangezien ze t ook doet met de stal uitgaan.
engtevrees? misschien een keer gestoten of flink uitgeleden?

Dat kan haast niet. Voordat wij haar kregen (en dat is nu zo'n twee jaar geleden) had ze nog nooit op stal gestaan. Bij ons hoeft ze dat in principe ook niet, maar omdat ze hoogdrachtig is, wil ik haar nu 's nachts op stal zetten. Dus toen we dat probeerden, deed ze dat meteen (en totaal onverwachts dus Haha! ).

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 21:58

maar begrijp ik het goed als ze dan nog nooit (echt) op stal heeft gestaan?
mss vandaar haar reactie??

of begrijp ik het helemaal verkeerd Clown

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 00:47

Klopt, ze had nog nooit op stal gestaan. ik weet niet of het daarvandaan komt. Ze is verder absoluut niet bang op stal, als ze er maar één keer in staat, of er uit is. Ach, we kunnen er wel mee leven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 05:40

Ik hoop dat het inmiddels beter gaat.

Ik heb nog een tip waar je iets aan heb.
Mijn paard heeft een ontstoken hoefbeen gehad, dat gekanteld is in de hoef. En ze heeft weken niet op het been kunnen staan. Vooral een draai naar rechts deed erg pijn, omdat het hoefbeen wrikt in de hoef. Vooral op de harde grond. Stro voor haar box, etc. hielp niet.
Maar wij hebben toen een aantal kruiwagens zand in haar box en gangpad gelegd. In plaats van vegen moet je het gangpad harken. Maar het hielp haar geweldig. Ze kon dan langzaam de box uitdraaien in het zand. Inmiddels gaat het super met haar en zijn de kruiwagen zand weer richting de bak verhuisd.

Misschien dat het jouw paard helpt om weer vertrouwen te krijgen in de vloer. Succes