Valse shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Valse shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:50

Barmat schreef:
ellepel schreef:
ik zit ook al mijn leven tussen de paarden en heb zwaar de neiging om te zeggen van breng hem maar bij mij.

En die reactie snap ik ook, als ik niet daadwerkelijk mee zou maken wat ik meemaakte op dit moment, en het als buitenstaander allemaal zou lezen, zou ik dat ook zo zeggen Knipoog

Dan is het misschien maar arrogantie, maar dan heb ik bijna zoiets van "hier HEEFT hij al de meest ideale situatie gezien zijn karakter, het kan alleen maar slechter"

denk dat het wel duidelijk is welke keuze je gaat maken
ik wens je in elk geval heel veel sterkte in je beslissing Ach gut

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:02

Barmat schreef:
Judje schreef:
Dus, heel hard: het beestje laten leven en de klappen vangen of het beestje uit zijn agressieve leven verlossen.

Je raakt daar de spijker op de kop... dit is precies hoe ik mij voel......
Zolang jij en je partner die klappen (willen) vangen, is dat eerste een mogelijkheid, maar wat als er in een onbewaakt ogenblik een pennymeisje bij dat leuke stoere shetje de wei in gaat Bloos! Nee het is hard maar zo'n beestje kreeg bij mij toch een enkele reis eeuwige jachtvelden. Hij krijgt nu ook alleen maar op z'n fl*kker, terecht want ik liet me ook niet in elkaar rammen, maar een leuk leven heeft hij zo toch niet... Sterkte met de beslissing want makkelijk is het nooit...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:05

Het klinkt hard maar bij mij zou ie gegarandeerd naar de slacht gaan. Hij terroriseert jou, je vriend/man, je paard...
Het is een plaag voor zijn omgeving, mens en dier en waarschijnlijk voelt hij zich er zelf ook niet prettig bij.

Verkopen kun je niet maken; grote kans dat hij bij kinderen terechtkomt (het is tenslotte een shet) en al zeg je het erbij, wat als zij hem weer verkopen en het er niet bij zeggen??

Zo laten gaan als het nu gaat is ook geen optie, hij kan jou of je vriend/man vandaag of morgen echt ernstig verwonden en dan kun je wel denken; het is een shet, die kan ik wel aan, wat kan er gebeuren? Maar geloof mij; hij hoeft maar een keer goed raak te schoppen en je licht gaat uit en als hij op zo'n moment door blijft gaan gaat je lichtje ook nooit meer aan!

Castreren heeft geen zin op deze leeftijd (als hij nog hengst is), zelfs als het daar al door komt, wat me erg onwaarschijnlijk lijkt, verandert er niets als je hem laat castreren.

In elkaar laten timmeren door een ander paard heeft ook geen zin, dan krijgt hij respect voor dat ene paard en is hij nog steeds een gevaar voor je eigen paard en nog erger; voor jou.
Je hebt hem zelf ook al meerdere keren op zijn donder gegeven en dat hielp ook maar kort, waarom zou het wel helpen als hij door een ander paard in elkaar wordt getrimd?
(bovendien zou ik geen groot paard op een shet willen loslaten, wat als de shet ernstig gewond raakt?)

Hem ergens alleen op een weitje zetten of in een grote kudde, zelfs al zou dat goed gaan, vind ik ook geen optie. Shetten hebben een enorme aantrekkingskracht op (kleine) kinderen en je wilt het niet op je geweten hebben dat hij een klein kind het ziekenhuis in slaat of nog erger.

Laat maar even horen wat je gaat doen, ik wens je veel sterkte, het is en blijft een moeilijke beslissing.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:11

ik denk eigenlijk ook wel Barmat dat je de beslissing al hebt gemaakt maar nog niet durft doorzetten.

Heel veel sterkte, je zal uiteindelijk wle doen wat het beste is voor iedereen

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:18

ik zou hem ook een enkeltje geven hoe moeilijk hoe zwaar het ook is.
ht dier zit niet alleen jullie in de weg maar ook je andere paarden vooral zichzelf.
hij heeft en kan zo niet gelukkig zijn.
misschien moet het zo zijn......

heel veel sterkte....

gr gemma

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:25

zou voor mij duidelijk zijn, en ik denk inderdaad dat jij je beslissing ook al hebt gemaakt. je vergeeft het jezelf nooit als hij je paard volgende maand een gebroken been mept.
dan denk je '' had ik het maar eerder gedaan..."

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:25

het paard zou niet mijn eerste zorg zijn...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:28

ja tuurlijk ook jezelf en je omgeving!
maar de kans dat hij haar paard in elkaar mept is best groot, aangezien de shet bij m in de wei staat..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:33

een paard kan wel wat hebben hoor, ik neem aan dat het een groot rijpaard is, die kan een mep van een shet wel aan.
Lijkt me veel erger als er schoolkindjes langskomen die willen knuffelen.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:40

anneliesdj schreef:
een paard kan wel wat hebben hoor, ik neem aan dat het een groot rijpaard is, die kan een mep van een shet wel aan.

Zeg dat niet te hard. Mijn shet beet mijn merrie en heeft toch een aantal lelijke wondjes eraan over gehouden.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 15:44

Er wonen idd veel kinderen in de buurt, de buurkinderen zijn 3 en 9 en de kleinkinderen van de andere buren zitten op paardrijles.... Nu heb ik gelukkig aan de buren al duidelijk kunnen maken dat ze nooit zomaar de wei in mogen gaan, en zeker niet als ik er niet bij ben.

Maar ik heb dus een tijdje twee tieners over de vloer gehad die gek waren op Bert, en op een gegeven moment ongevraagd en ongewenst met Bert aan de gang gingen! Dat heb ik een halt toegeroepen, maar stel je voor dat er toen wat gebeurd was zeg.... Ik had het mezelf nooit vergeven!

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:59

Hij weet al dat ie op zijn flikker krijgt.
Maar toch gaat ie door.
Ik zou hem laten inslapen..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 16:20

Afbeelding

En als je hem zo ziet... zou je niet denken dat hij tot al die dingen in staat is he?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:37

sjezus Barmat wat een vervelend iets. Als je gewoon al zou weten waarom hij dit doet dan zou het denk ik makkelijker zijn. Stel dat het door een tumor komt dan is de keuze veel gemakkelijker. Hoe gaat het de laatste tijd?

Ik zou op basis van het verhaal zeggen dat het veiliger is om hem te laten inslapen/ naar de slacht te brengen. Het zou eeuwig zonde zijn Chad verwondingen te laten krijgen of jullie.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:16

Wat een mooie foto Barmat!
Zo lijkt het inderdaad een doetje, maarja, uiterlijk zegt helaas niet altijd alles.

@joyce: hij luisterd na straf 2 weken en gaat dan weer raar doen, dus een medische oorzaak lijkt uitgesloten, omdat hij het anders na 'straf' wel zou blijven doen, toch?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:36

Bert komt dus bij ons vandaan. Ik stuur je nog een pb Barmat, maar hier even een korte snelle reactie (druk, druk!).

Bij ons stond hij ins een groep van een stuk of 10 paarden. Hij kwam bij ons met een vriendinpony (daar had hij jaren mee samen gestaan), die hij heftig verdedigde en waar niemand bij mocht. Op een gegeven moment werd dat wel minder en zijn vriendin kreeg ook een ander adres (we hadden beide ponies opgevangen).
Bert was nooit echt lief, maar in de groep ging het wel goed. Wij hebben een zéér dominante merrie, waar hij echt heilig ontzag voor had en die pakte hem wel aan als dat nodig was. Dus dat ging wel goed.
Bij ons was het meer een probleem dat hij geen ontzag voor de draden had. Dat was erg lastig, omdat wij buiten voerden en dus de degenen die gevoerd werden, apart werden gezet. Alleen Bert trok zich daar niets van aan en ging dwars door de draden heen.
Ik kon niets met hem, hij sleepte me van hot naar her (vandaar de naam 'kleine terrorrist') en mijn kinderen waren bang voor hem. Hij had ook heilig ontzag voor mijn man, maar die maakt er ook hele korte metten mee en dat wíst meneer....hij heeft ons trouwens nooit doelbewust aangevallen.

Hoe we het verder op gaan lossen, kan ik zo snel niet zeggen, maar Barmat, zoals ik al zei, daar pb ik je nog over.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:36

Nee oke bij een tumor zou hij dan niet telkens ongeveer een zelfde periode braaf blijven natuurlijk. Ik hoop echt dat er een oplossing voor hem gevonden kan worden maar ik zou nooit iemand verwijten die een paard hierdoor weg zou doen. Vooral niet als er geprobeerd is om het op te lossen.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:45

Misschien kan je overwegen hem weg te brengen naar zo'n 'her-opvoed geval' ? Daar heb je mensen die er veel verstand van hebben en misschien kunnen hun er wat mee. Het is altijd te proberen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:07

Ik zit er écht om te janken.... Ik baal er zó van.... waarom nou toch, hij kan het zo leuk hebben hier, hij is zo méér dan welkom, en hem ontbreekt hem aan niets Verdrietig

Inderdaad moet ik samen met Diablo een oplossing zoeken, Bert is weliswaar van mij maar ik heb de belofte gemaakt dat ik bij eventuele verkoop oid in overleg met de "oude eigenaar" ga. En dat wil ik ook, ik heb die belofte ook gemaakt, ook dat ik goed voor Bert zal zorgen, en dat heb ik ook altijd gedaan, en doe ik nu nóg. En zal ik ook blijven doen zolang hij op mijn erf loopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:35

Mloei schreef:
anneliesdj schreef:

Zeg dat niet te hard. Mijn shet beet mijn merrie en heeft toch een aantal lelijke wondjes eraan over gehouden.

Ja hallo, ik heb het niet over een paar wondjes, die genezen wel weer Frusty

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:00

jeetje... lastig verhaal!

ik heb zelf ook een paard gekend waar op ten duur niks meer mee te bereiken was (was eerst een paard waar je wel mee kon werken, maar waar je wel ALTIJD voor 100% je kop dr bij moest houden!) aan verschillende DA's raad gevraagd, uiteindelijk dr mee naar de kliniek in Utrecht geweest om dr te laten onderzoeken (DA dach aan kanker op dr eierstokken ivm dr TE grote uier, terwijl ze nooit een veulen gehad heeft ofzo).
niks kunnen vinden.. advies van de DA was afmaken.. dit heeft de eigenaar ook laten doen! paard was gevaarlijk voor de mensen die daar opstal kwamen.. en de kleinzoon van de eigenaar (jaar of 3) liep dr ook rond!

sterkte met de beslissing die je (jullie) uiteindelijk gaat nemen!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:16

Allemachtig, ik heb snel even alles doorgelezen.
Maar heb je wel is nagedacht over volgorde van handeling..
Doe je eerst Bert, of eerst Chad?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 05:11

Citaat:
Bij ons stond hij ins een groep van een stuk of 10 paarden. Hij kwam bij ons met een vriendinpony (daar had hij jaren mee samen gestaan), die hij heftig verdedigde en waar niemand bij mocht. Op een gegeven moment werd dat wel minder en zijn vriendin kreeg ook een ander adres (we hadden beide ponies opgevangen).

dat dacht ik dus al dat het zo zou zitten.
bert is een groot paard in een klein lichaam,mister macho man volgens mij ( straalt er aan alle kanten vanaf op zijn foto's)
en hij is zijn vrouwlijk schoon kwijt...
denk dat hij heel gefrustreerd is nu...vergis je niet in wat het scheiden van paarden soms kan aanrichten hoor,.
precies waarom de mijne nu dus boos word op elke shet die hij ziet. Knipoog

ik zou het toch in die richting gan proberen eerst.

een fijne groep voor hem, met vrouwlijk schoon zodat hij zich weer kerel voelt...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:03

Ellepel, ik weet niet of hij het vrouwelijk schoon mist. Zijn vaste vriendin Haha! was al een tijdje weg en daar werd hij juist rustiger van.
Wel heb ik het idee dat hij zich lekkerder voelde in een grote groep, had hij niet zo de behoefte zich te laten gelden. En wat ik al zei, hier in de groep staat een zéér dominante merrie bovenaan en daar keek hij echt heel goed voor uit. Dat heeft Bert nu niet meer. Chad is zo'n lief paardje, die niets terug doet, dus zijn dominantie kan volop tot uiting komen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:13

ilovetrusha schreef:
Hij weet al dat ie op zijn flikker krijgt.
Maar toch gaat ie door.
Ik zou hem laten inslapen..

?????

Er heeft hier ooit eens op bokt gestaan hoeveel % van de paarden die naar de slacht worden gebracht niet fysiek iets mankeren. Het was een schrikbarend hoog percentage. Allemaal "karakter fouten" ! Makkelijk hoor, je op deze wijze van je probleem te ontdoen Boos!

Er is maar één remedie voor: opvoeden! Desnoods met harde hand. Hij lomp - jij lomp Hij lief - jij lief.
Iedere dag dezelfde regels en em aan het werk zetten en flink ook. Is ie helemaal belazerd zeg! Zet em aan de longe, lange teugel, kunstjes, maakt niet uit wat. Zijn negatieve energie moet worden omgezet in positieve arbeid. Dan veranderen dit soort paardjes als sneeuw voor de zon. Niets doen is het slechtste wat je hen kunt geven.

Dus werken ermee en hem onder curatele plaatsen, niets meer accepteren, korte mette met dit gesodemieter. Overduidelijk is meneer de baas in "huis". Een terrorist! Amai, mijn handen jeuken al Haha!

Leuke pony trouwens, en wat een smoeltje !! Tong uitsteken

Hij mag wel komen logeren bij me, mag ie kiezen óf bij mijn alpha merrie óf bij mn hengst Koe
Die weten wat opvoeden is! Arme pony Knipoog