Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:51

2 uur is ook heel wat anders dan 3 uur Knipoog en ook ik zit lang niet elke dag aan de 2 uur. Ik rijd meestal niet eens een uur. soms rijd ik niet eens en maak ik alleen een wandelingetje ofzo. Er zijn natuurlijk wel dagen dat ik 2 uur haal, of erover heen kom ( als ik dr manen weer eens moet knippen ). Maar ELKE dag vind ik gewoon overtrokken, jegunt je paard tog ook wel eens een dag of misschien paar dagen vrij? Ik tenminste wel! Dan ga ik alleen kijken bij d'r hoe het gaat, krijg ze een knuffel en laat dr verder lekker met dr vriendjes spelen! Mijn paard hoeft niet elke dag 3 uur aan getuttelt te worden. TRis een paard, geen barbie pop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:08

Hmmm, ik heb even het topic doorgelezen.
En sorry TS, maar volgens mij heb jij werkelijk geen flauw idee waar je aan begint.
Je hebt geen idee wat een paard eigenlijk IS, en je wilt er nu al 1 kopen? Boos!

SLECHT IDEE!!!

Je bent idd zo 3 uur per dag met de verzorging van je paard bezig... echt.
En hoe denk je een paard goed te kunnen rijden als je een paar keer op een paard hebt gezeten?
Ik vind dit te gek voor woorden... echt veel te gek Boos!

Een paard komt zo onwijs veel bij kijken, zoveel ervaring wat je nodig hebt voordat je een eigen paard koopt...
Nogmaals, een heel slecht idee imo

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:16

Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag of je uberhaubt ervaring heb met paarden. Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe je zeker weet dat je het leuk vindt als je nauwelijks ervaring heb !!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:05

zap schreef:
Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag of je uberhaubt ervaring heb met paarden. Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe je zeker weet dat je het leuk vindt als je nauwelijks ervaring heb !!

Kijk naar z'n haw topic, dat lijkt mij duidelijk genoeg Knipoog

Dat hij merkt dat hij niet zo slim is geweest om gelijk en paard te kopen, dat kan me niet schelen.
Gaat er mij om dat het paard de dupe er van wordt.... en dat kan niet anders, omdat de ts nog groener is dan gras als het om paarden gaat
Laatst bijgewerkt door superwoman op 11-04-08 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:06

poeh dat jullie nog tijd en energie in dit topic steken het is toch tegen dovenmandsorgen gericht.

Het is echt een "verwend" kind dat zich te goed voelt om eerst te kijken of paarden wel wat voor hem is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:25

Yep en wie weet gaat hij nadenken. Hoe dan ook, het interesseert me geen bal dat hij het zat wordt, en het laat me koud of hij het commentaar leuk vindt of niet.
Maar Peter, wat had je dan gedacht hoe wij zouden reageren? Had je werkelijk gedacht dat je alleen maar leuke berichten zou krijgen?

Sorry, maar als paardeneigenaar heb je zekere verantwoordelijkheden en ik denk niet dat je je daarvan bewust bent.
Want die 3 uur per dag... dat is niks namelijk. Want wat als je paard ziek wordt? Ben je dan ook bereid om (gruwelijk dure) behandelingen te betalen, behandelingen die je meer zullen kosten dan je paard ooit waard zal zijn? Ben je bereid om uren en uren bij je paard te zitten, omdat ie niet lekker is?

En als ie een blessure heeft, en je kunt alleen maar stappen met hem, en je mag er niet op, ga je dan ook elke dag met hem wandelen?
Ben je ook bereid om de stal uit te mesten... de troep van je paard op te ruimen... de gang aan te vegen als je aan het poetsen bent geweest?
Ben je bereid om midden in de nacht naar stal te komen omdat je paard ziek is?

Weet je hoe je een paard moet voeren, hoe je hoefbevangenheid kunt voorkomen, hoe je mok kunt behandelen? Weet je hoe je een hoefzweer of maneneczeem herkent? Weet je wat je moet doen als je paard opeens kreupel staat met een dik been? Weet je ÜBERHAUPT wel hoe je kreupelheid herkent? Duivel

Ik denk van niet, ik denk dat je nu geen flauw idee hebt waar ik het allemaal over heb. En dit zijn nog maar de simpele dingen. Laat staan als het wat ingewikkelder wordt...

Maar goed, Cinnepin, ik had gedacht dat jij toch verstandiger zou zijn dan dit....
Maar heb jij je instructeurspapieren? Op welk niveau heb je gereden? Heb je ook paarden zelf opgevoed?
Heb je geleerd hoe je les moet geven? Ben je verzekerd? Sigaar

Weet je überhaupt wel waar je mee bezig bent?
Ennuh... hoe denk je iets over te kunnen brengen aan iemand die op zijn 15e van school is gegaan, omdat hij te eigenwijs was? Die vindt dat hij geen tijd heeft voor les, maar op mysterieuze wijze wèl voor een eigen paard? Boos!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:05

misschien is het handig om het boek 'denken als een paard' van 'cherry hill' eens te lezen,
hier staan een heleboek fijten die erg handig zijn om te weten, zoals: gezichtsveld, gehoor, reflexen, spijsverteringsstelsel, skelet, groei van de hoeven, rangorde, biologische klok, beschutting, karakter en instelling, kenmerken van verschillende leeftijdsfases, lichaamstaal, subtiele signalen, hersenen, leerprincypes enz...
heel erg interesant!
en onthoud je bent nooit uitgeleerd wat paarden betreft Lachen je leert elke dag weer bij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:20

Yamcha schreef:
Yep en wie weet gaat hij nadenken. Hoe dan ook, het interesseert me geen bal dat hij het zat wordt, en het laat me koud of hij het commentaar leuk vindt of niet.
Maar Peter, wat had je dan gedacht hoe wij zouden reageren? Had je werkelijk gedacht dat je alleen maar leuke berichten zou krijgen?

Sorry, maar als paardeneigenaar heb je zekere verantwoordelijkheden en ik denk niet dat je je daarvan bewust bent.
Want die 3 uur per dag... dat is niks namelijk. Want wat als je paard ziek wordt? Ben je dan ook bereid om (gruwelijk dure) behandelingen te betalen, behandelingen die je meer zullen kosten dan je paard ooit waard zal zijn? Ben je bereid om uren en uren bij je paard te zitten, omdat ie niet lekker is?

En als ie een blessure heeft, en je kunt alleen maar stappen met hem, en je mag er niet op, ga je dan ook elke dag met hem wandelen?
Ben je ook bereid om de stal uit te mesten... de troep van je paard op te ruimen... de gang aan te vegen als je aan het poetsen bent geweest?
Ben je bereid om midden in de nacht naar stal te komen omdat je paard ziek is?

Weet je hoe je een paard moet voeren, hoe je hoefbevangenheid kunt voorkomen, hoe je mok kunt behandelen? Weet je hoe je een hoefzweer of maneneczeem herkent? Weet je wat je moet doen als je paard opeens kreupel staat met een dik been? Weet je ÜBERHAUPT wel hoe je kreupelheid herkent? Duivel

Ik denk van niet, ik denk dat je nu geen flauw idee hebt waar ik het allemaal over heb. En dit zijn nog maar de simpele dingen. Laat staan als het wat ingewikkelder wordt...

Maar goed, Gast9373, ik had gedacht dat jij toch verstandiger zou zijn dan dit....
Maar heb jij je instructeurspapieren? Op welk niveau heb je gereden? Heb je ook paarden zelf opgevoed?

Ennuh... hoe denk je iets over te kunnen brengen aan iemand die op zijn 15e van school is gegaan, omdat hij te eigenwijs was? Die vindt dat hij geen tijd heeft voor les, maar op mysterieuze wijze wèl voor een eigen paard? Boos!

Ik heb niet eens zin om hier op in te gaan, als t paard idd alleen in handen komt van een onervaren persoon zou ik je gelijk geven. Maar het paard komt ook in handen van zeer ervaren personen en komt op vol pension te staan. peter krijgt hulp die hij nodigt heeft en ik kan verzekeren dat t paard in goede handen komt! En dara gaat t om! Kennelijk wil je dat niet geloven! Dat is dan toch echt jouw probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:22

moniekk schreef:
misschien is het handig om het boek 'denken als een paard' van 'cherry hill' eens te lezen,
hier staan een heleboek fijten die erg handig zijn om te weten, zoals: gezichtsveld, gehoor, reflexen, spijsverteringsstelsel, skelet, groei van de hoeven, rangorde, biologische klok, beschutting, karakter en instelling, kenmerken van verschillende leeftijdsfases, lichaamstaal, subtiele signalen, hersenen, leerprincypes enz...
heel erg interesant!
en onthoud je bent nooit uitgeleerd wat paarden betreft Lachen je leert elke dag weer bij Knipoog

is denk idd een goed idee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:16

Cinnepin schreef:
Yamcha schreef:
Maar goed, Cinnepin, ik had gedacht dat jij toch verstandiger zou zijn dan dit....

Ik heb niet eens zin om hier op in te gaan, als t paard idd alleen in handen komt van een onervaren persoon zou ik je gelijk geven. Maar het paard komt ook in handen van zeer ervaren personen en komt op vol pension te staan. peter krijgt hulp die hij nodigt heeft en ik kan verzekeren dat t paard in goede handen komt! En dara gaat t om! Kennelijk wil je dat niet geloven! Dat is dan toch echt jouw probleem.

Een zeer ervaren persoon die iemand die gisteren nog niet wist dat er überhaupt zoiets BESTOND als een paard een eigen paard laat kopen? Lijkt me idd wel het resultaat van HEEL VEEL ervaring ja... Haha!

Als Peter nu braaf naar die mensen zou luisteren, les zou gaan nemen (goede privéles bedoel ik dan)alle hulp zou accepteren, zou je mss nog gelijk hebben ook. Maar IETS zegt me dat dat niet gaat gebeuren...

Hmmmm...
Kweenie hoor

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:43

tita schreef:
poeh dat jullie nog tijd en energie in dit topic steken het is toch tegen dovenmandsorgen gericht.

Het is echt een "verwend" kind dat zich te goed voelt om eerst te kijken of paarden wel wat voor hem is

Je hebt eigenlijk gelijk ook!
Zo'n iemand die zo stronteigenwijs is als Peter hier, valt niet aan het verstand te brengen dat een paard kopen meer inhoudt dan enkel wat boekjes lezen.
Ervaring met omgang, verzorging en rijden ? Welnee, dat heeft Peter echt niet nodig, hoor! ROFL
Hij gaat het helemaal redden met zijn 'Just do it!'- mentaliteit en familie, vriendjes en dinnetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:44

wel knap van je dat iets dat in je zegt terwijl je helemaal van de situatie geen bal afweet! Er lopen zat mensen bij ons op stal hoor met ervaring. Ik ben niet de enige Knipoog Er lopen mensen met opleidingen in de paarden ( heb zelf ook een deel van de opleiding gedaan tot ik helaas wegens rugklachten beter kon stoppen ). Er komen instructrises daar om les te geven. Stal eigenaar houd alle paarden in de gaten, denkt ie dat er maar iets niet klopt word direct eigenaar gebelt. Kan eigenaar niet dan is er ALTIJD wel iemand die even voor t paard kan zorgen tot eigenaar aanwezig is.
Ik snap echt niet waar je je druk om maakt! Kom eerst eens kijken bij ons op stal en met de mensen praten die peter gaan helpen ( ben de enige van die stal die naast peter op bokt rondspookt ), als je dan je oordeel geeft prima. Ik hebe rvaring genoeg om te kunnen inzien dat t goed gaat komen. Ik heb mijn eigen paard grootgebracht en daar gaat t prima mee, is een lief dier en doet geen vlieg kwaad en erg gehoorzaam, ik weet echt wel hoe een paard in elkaar steekt, en oja nog zelf ingereden ook Knipoog. En als je nu nog verder doorgaat zeuren prima, ik reageer er iig niet meer op.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:00

Waar ga je het paard stallen? Peter komt uit Ede zag ik. Kan nooit verweg zijn dan Knipoog Ik wil wel eens met die mensen op stal praten of zij het ook zo'n geweldig idee vinden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:44

Alsof je op de gemiddelde manege goed leert paardrijden. Juist op een pony die goed aan de hulpen staat en redelijk braaf is kun je snel leren. Het fjordje van cinnepin lijkt mij daar prima voor. Beter dan zo'n grote stugge bok die al 3 uur andere lessers op zijn rug heeft gehad.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:04

@ Cinnepin : je eerste zin klopt niet helemaal, dus ik begrijp je ff niet. Knipoog
Peter zit een keer op jouw paard en wil gelijk een paard kopen. Siert jouw paard en jouw begeleiding alleen maar!
Stapte jij toendertijd ook zo blind in een paard kopen? Zonder te kunnen rijden of enige paardenervaring?
Vast niet!
Dus ik begrijp niet dat je Peter er niet op wijst dat een paard hebben, verzorgen, rijden en de rest wat daarbij komt kijken, eigenlijk een heel gedoe is! Het is immers geen brommer die je in de schuur knalt, als je liever ff in de auto wil rijden, omdat het bv. regent.
Ook met begeleiding blijft het heel wat voor een onervaren iemand, zoals Peter.
De ene begeleider zegt dit, de ander dat, je weet zelf wel hoe dat gaat met goedboedelde adviezen van andere mensen. Zo iemand als Peter is een eigenwijs tiepje, die op den duur zelf wel uit gaat maken wat betreft het hoe en wat. Dat zal eerder gebeuren dan jullie allemaal willen. En dan?
Stel dat het paard opeens niet zo braaf meer blijft en streken krijgt en Peter eraf gaat gooien, elke keer als hij erop stapt?
Heeft ie een paard, waar anderen op moeten rijden. En delen wil ie niet, wat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:58

@ MarvanTom:
Exact wat ik bedoel idd.

En ik wil niet dat het paard daar de dupe van wordt, dát vind ik zielig.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:39

Yamcha schreef:
@ MarvanTom:
Exact wat ik bedoel idd.

En ik wil niet dat het paard daar de dupe van wordt, dát vind ik zielig.

Dat bedoel ik ook, maar zei het expres niet, want meneer wil geen consessies doen qua sociale contacten,stappen,shoppen ed: het paard wordt uiteindelijk toch de dupe van dit verhaal.
Spontaniteit voor de paardensport okay, maar het is geen brommer of zoiets, zeg maar.
Een paard hebben zorgt tóch voor enige discipline en soms ook voor beperkingen/aanpassingen in het sociale gebeuren helaas, te pas en te onpas.
Dit wil niet zeggen dat je dan een 1tonig leven hebt trouwens... Knipoog
Iedereen kan een paard kopen, maar onderhouden in de breedste zin van het woord is een heel ander verhaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:46

Dat is het ook.
En dat maakt mij fel. Ik kan niet goed tegen dit soort bevliegingen. Want wát als het over een half jaar niet meer interessant is? Je kunt een paard niet zomaar afdanken, buiten dat vraag ik me af of zo'n paard (wat imo dan toch aardig verpest is) wel verkoopbaar is...
De gevolgen zijn dan niet te overzien...

Met een paard moet je idd discipline hebben, en je moet bereid zijn om heel wat op te offeren... en dat is niet alleen een hoop geld en tijd, maar ook stappen, nieuwe kleding, een nieuwe auto (voorbeeld: veel mensen hebben 2 auto's, dat is met een paard erbij niet meer te betalen).
Maar wat je vooral nodig hebt is geduld (en véél ervan), een hoop liefde, véél ervaring, een goed gevoel voor humor, een hoop zelfkritiek... en de rest...
En ik denk niet dat TS al die dingen heeft. Want met alleen verliefdheid en geld begin je niks.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:39

Yamcha schreef:
Dat is het ook.
En dat maakt mij fel. Ik kan niet goed tegen dit soort bevliegingen. Want wát als het over een half jaar niet meer interessant is? Je kunt een paard niet zomaar afdanken, buiten dat vraag ik me af of zo'n paard (wat imo dan toch aardig verpest is) wel verkoopbaar is...
De gevolgen zijn dan niet te overzien...

Met een paard moet je idd discipline hebben, en je moet bereid zijn om heel wat op te offeren... en dat is niet alleen een hoop geld en tijd, maar ook stappen, nieuwe kleding, een nieuwe auto (voorbeeld: veel mensen hebben 2 auto's, dat is met een paard erbij niet meer te betalen).
Maar wat je vooral nodig hebt is geduld (en véél ervan), een hoop liefde, véél ervaring, een goed gevoel voor humor, een hoop zelfkritiek... en de rest...
En ik denk niet dat TS al die dingen heeft. Want met alleen verliefdheid en geld begin je niks.

Zou Peter het nu begrijpen?
Vandaar ook mijn opmerking over een brommer. Of, over verliefdheid gesproken: zou ie 'gewoon' verliefd zijn op Cinnepin?!? Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:16

Cinnepin schreef:
Moelie, het paard komt bij mij te staan gewoon op een pension stal waar ze in de gaten gehouden worden, gevoerd worden, gemest worden buiten egzet worden etc. Verder ontferm ik mij ook over dit dier dus dat komt echt wel goed, en ik heb nu zo'n 18 jaar ervaring Knipoog
Hij wil van zijn eigen paardje leren en als andere mensen mee kijken en in de gaten hpuden hoe het gaat is er tog niks aan de hand? Het paard komt in goede handen, dat kan ik je verzekeren

Oke, dan zal het vast wel goed komen ja. Maar je hoort en ziet zovaak dat dit misgaat. Dat mensen die geen of te weinig ervaring hebben zo overhaast meteen een paard willen. Dan gaat het meestal wel mis. Maar als er veel mensen zijn die ook op het paard letten, dan zal het idd wel goed komen. Maar toch blijft hij dan diegene die het meest met het paard om zal gaan, dus ik blijf het een raar iets vinden.
Ik snap niet dat sommige mensen zo overhaast meteen een eigen paard willen. Als ze nou eerst eens ervaring opdoen uit huurpaarden ofzo. Er word dan te weinig rekening gehouden met het paard vind ik dan, want hoe zou die het vinden? Denken ze daar wel eens overna?
Maargoed, het zal wel goed komen zoals jij zegt. Iig succes ermee

ponny_power schreef:
Cinnepin schreef:
Moelie, het paard komt bij mij te staan gewoon op een pension stal waar ze in de gaten gehouden worden, gevoerd worden, gemest worden buiten egzet worden etc. Verder ontferm ik mij ook over dit dier dus dat komt echt wel goed, en ik heb nu zo'n 18 jaar ervaring Knipoog
Hij wil van zijn eigen paardje leren en als andere mensen mee kijken en in de gaten hpuden hoe het gaat is er tog niks aan de hand? Het paard komt in goede handen, dat kan ik je verzekeren

Juist ja ... Nagelbijten / Gniffelen

Eigenlijk wil ik niet zoveel meer horen van "is dit wel een goed idee" & "zou je dat wel doen"

Heb dit topic geopend voor een andere intentie geloof ik , als je een beetje aandachtig leest , heb je opgemerkt dat
wat er ook gebeurt ... er toch wel 1 wordt gekocht Knipoog

maakt mij verder niet uit hoor , want iedereen is vrij in het geven van zijn mening natuurlijk.
maar het is een beetje zonde van je tijd , want zulke posts hebben voor mij geen enkele waarde.

Je snapt toch zelf ook wel dat je vanuit je topic zulke reacties krijgt? Het is en het blijft een dom idee en dat vind bijna iedereen! Het is je eigen keuze maar als jij hiervoor een topic opend weet je dat je zulke reacties kan krijgen, en daar bedoelen wij niks verkeerds mee, wij willen je gewoon goed adviseren. Het gaat hier tenslotte wel om een levend dier, die constant verzorging nodig heeft! Dan kun jij wel handig zeggen; hij komt op een pensioenstal te staan waar ze me helpen. Dat zal ook wel zo zijn. Maar het zal heus wel eens voorkomen dat jij het alleen moet doen. En dan? Als je het dan niet weet?
Als je echt een paardenliefhebber bent kijk dan maar eens eerst naar het paard zijn situatie, of die hier wel blij mee zou zijn.
Maargoed, het is en blijft mijn mening. En het is en blijft jou keuze. Leuk dat je een eigen paard wilt, maar een beetje overhaast Knipoog

Cinnepin schreef:
wel knap van je dat iets dat in je zegt terwijl je helemaal van de situatie geen bal afweet! Er lopen zat mensen bij ons op stal hoor met ervaring. Ik ben niet de enige Knipoog Er lopen mensen met opleidingen in de paarden ( heb zelf ook een deel van de opleiding gedaan tot ik helaas wegens rugklachten beter kon stoppen ). Er komen instructrises daar om les te geven. Stal eigenaar houd alle paarden in de gaten, denkt ie dat er maar iets niet klopt word direct eigenaar gebelt. Kan eigenaar niet dan is er ALTIJD wel iemand die even voor t paard kan zorgen tot eigenaar aanwezig is.
Ik snap echt niet waar je je druk om maakt! Kom eerst eens kijken bij ons op stal en met de mensen praten die peter gaan helpen ( ben de enige van die stal die naast peter op bokt rondspookt ), als je dan je oordeel geeft prima. Ik hebe rvaring genoeg om te kunnen inzien dat t goed gaat komen. Ik heb mijn eigen paard grootgebracht en daar gaat t prima mee, is een lief dier en doet geen vlieg kwaad en erg gehoorzaam, ik weet echt wel hoe een paard in elkaar steekt, en oja nog zelf ingereden ook Knipoog. En als je nu nog verder doorgaat zeuren prima, ik reageer er iig niet meer op.

Zoveel ervaring heb jij? Dat jij je eigen paard heb grootgebracht tot een lief, mak paard. Maar denk eens ff na, als een ervaring paarden persoon zou jij dat toch moeten weten! ELK PAARD IS ANDERS!!
Dus als die van jou nou zo mak en lief is, betekent dat niet dat die dat van Peter ook gaat worden. Nou zeg, jij hebt veel ervaring als je verwacht dat het goed gaat komen omdat dat ook zo met jou paard ging. Niet dus..
Jullie zijn zo simpel, willen een paard kopen terwijl de eigenaar er niks vanaf weet, maar jullie willen hem daar graag bij helpen. Hmm, ik weet het niet hoor! Denk dat Peter eens beter zijn verstand moet gebruiken, en er gewoon mee moet wachten totdat die een paard gaat kopen. Maarja, dat is niet wat jullie willen horen he! Denk eens even aan het paard.. Want die is er ook nog. En daar gaat het om, om het paard. Idd, zoals meerdere hier al zeggen, tis geen brommer die je zo weer in de schuur kan dumpen!
Ik blijf het een belachelijk idee vinden, waar jullie ook mee aankomen. En als Peter niet op dit soort reacties zit te wachten, had die dat van tevoren moeten bedenken en dan had die hier geen topic over moeten openen. Want hier op bokt zitten tenslotte mensen die veel ervaring hebben en misschien wel uit ervaring spreken.b
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-08 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:45

Volgens mij weet peter helemaal niet wat een eigen paard hebben inhoud !
En je kan geen paard kopen als je niks weet en alleen een paar vriendinnnetje die er "wat" van weten hebt ! Die wonen niet bij jouw , hebben hun eigen leven + waarsschijnelijk ook hun eigen paard , dus als er wat is , is de kans groot dat je er alleen voor staat. En dan weet je dus niet wat je moet doen !

Je moet het allemaal zelf weten , maar ik denk niet dat er iemand medelijden met je hebt als je je been gebroken hebt , of in het zieken huis ligt door dat er iets is gebeurd !

En je hebt nog geen eigenpaard , dus dan kan je toch wel op les gaan ? Want als je daar geen tijd voor hebt , dan heb je dat dus ook niet voor je paardje !

Wees niet ego , leer eerst over paarden ( lezen maar ook lessen enzo ) , en koop er dan 1 !! Daarmee bespaar je je zelf en je paard veel problemen ! Knipoog

Sorry hoor , maar ik moet nu weg , moet door de regen fietsen , om mijn beestjes te verzorgen Knipoog !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:23

Ik ben het met imaudy eens, ze prijzen hier manege's helemaal de lucht in. Nou daar leer je echt niks hoor! De meeste paarden zijn automaten. Ik heb in 1 maand bijwijze van spreken prive les met mijn eigen paard al meer geleerd dan 14 jaar manege lessen.

en hoe sommige van jullie praten over mijn ervaring sorry hoor, maar ken je mij? En ff antwiirden op ene paar vargen een aantal potst boven

Ja ik heb lesgegeven ( op 2 verschillende manege's )
Ik ga geen geld aan peter vragen, doe het niet als werk maar als hobby ( ver dien er niet aan dus hoef ik geen verzekering ervoor te hebben, iemand helpen mag altijd! ) Ik heb nooit officiele wedstrijden gereden dus een niveau kan ik niet geven want ben op de manege nooit hoger gegaan dan L ( inmiddels rijd ik beter dan toen op de manege ).
Ja ik heb om precies te zijn 3 paardjes opgevoed 1 is og van mezelf 2 zijn er doorverkocht en weet ik van dat ze het goed doen. En ja dus, ik heb geleerd hoe ik les moet geven Knipoog
Vanaf klein meisje van 5 jaar ben ik al met paarden bezig en rijd ik al. Ik ben nu 23 dus das toch al enige tijd? Heb zelfs met jonge hengsten gewerkt, maar hou er maar op dat ik geen ervaring heb Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:21

Peter, hoe oud ben jij eigenlijk? Je lijkt iig net een klein kind van een jaar of 10 die een paar keer op een paard heeft gezeten en er meteen zelf een wil. Waarschijnlijk ben jij niet eens volwassenen genoeg om dit allemaal te beseffen, hoeveel er ook zeggen dat het een slecht idee is. Natuurlijk blijft het altijd je eigen keuze, daar kunnen wij niks aandoen. Maar accepteer dan ook gewoon dat wij er zo over denken, want wij houden tenslotte wel rekening met de paarden, die hier de dupe van worden. Maargoed, ik ga me er verder niet meer druk ommaken want dat is verspilde tijd. En als jij werkelijk zo dom bent om een eigen paard te kopen in jou situatie.. nou dan ben je nog eigenwijzer dan alle eigenwijze mensen bij elkaar.
En kom niet aan met; ja maar hij komt op een pensioenstal te staan waar die in de gaten word gehouden. Dat jij dit zegt, houd al in dat je er ZEER WEINIG verstand van hebt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:37

Cinnepin schreef:
Ik ben het met imaudy eens, ze prijzen hier manege's helemaal de lucht in. Nou daar leer je echt niks hoor! De meeste paarden zijn automaten. Ik heb in 1 maand bijwijze van spreken prive les met mijn eigen paard al meer geleerd dan 14 jaar manege lessen.

Nou, kijk dáár heb je het al!! Waarom zijn manegepaarden automaten? Juist omdat je zo beginners kan LEREN rijden... manegepaarden zijn er op geselecteerd dat ze de onkunde van de ruiter 'accepteren' en fouten van ruiters vergeven! Zoek maar eens zo'n paard voor hem.... en zoek maar eens zo'n paard voor hem die hij als hij kan rijden ook nog leuk vindt. Waarom leer je niks meer op een manege? Omdat de meeste manegepaarden er voor zijn om iemand te leren rijden en dan niet ook nog netjes aan de hulpen kunnen staan (natuurlijk zijn er echt uitzonderingen en natuurlijk gaat het niet overal zo, maar de echte beginnerspaardjes zijn veelal niet zo soepel en fijn na te rijden). Leuk als jij hem eventueel bijtraint zodat het paard soepel blijft... denk je echt dat Peter er dan nog op kan rijden? Natuurlijk niet.. hoe weet het paard dan dat 10x schoppen tegen zijn buik niet naar voren betekent omdat de ruiter zijn benen niet stil kan houden? Hoe weet een paard dat 10x in de bek hangen niet terug betekend omdat de ruiter zijn evenwicht niet kan houden? Hoe weet een paard dat terwijl hij anders wel netjes gereden is/wordt?

En ja dat gebeurdt bij elke beginner! En juist daarom zijn er maneges met ervaren paarden!

Moelie schreef:
Want hier op bokt zitten tenslotte mensen die veel ervaring hebben en misschien wel uit ervaring spreken.

Inderdaad! Ik heb het zelf zien gebeuren (meerdere malen) en ik zal je zeggen, die ruiters reden allemaal minimaal een half jaar! Ze kochten het braafste paard, ze stonden volpension op een stal met ervaren mensen en ze hadden zelfs goede bijrijders, ze hadden vaak les en als ze geen les hadden reden ze meestal onder toezicht van ervaren mensen... Ik zal je zeggen... de paarden worden er weldegelijk de dupe van en nee het ging niet goed! Paard is weer verkocht en van de ander vallen ze constant af.... En nee, dat ligt echt niet aan de paarden, die waren super braaf!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:40

Cinnepin schreef:

Tuurlijk leer je veel meer wanneer je en eigen paard heb, dan op een manege.
Echter de basis (blijven zitten en lichtrijden), kun je prima op een manege leren, juist omdat de paarden zo braaf zijn hoef je niet gelijk op alles te letten) en daarbij ook kijken of je het vol kan blijven houden. Daarna kun "je" regelmatig lessen op een pensionpaard, want hij heeft kennissen zat met paarden en dáárna ga je pas kijken naar óf een verzorgpaard of een eigenpaard. Doordat je meer ervaring heb, is ook de keuze welk paard je wilt beter te maken.

Nogmaals kan het mij niet schelen dat de ts er af zal vallen (al dan niet door z'n gebrek aan ervaring.) Ik maak me wel zorgen om het toekomstige paard.