Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:05

ik ben het niet met bovenstaande eens want volgens mij halen paarden weldegelijk geintjes uit zonder dat dat voortkomt uit 'het willen overleven'.
Dit hengstje is duidelijk de grenzen van zijn baasje aan het uittesten omdat hij waarschijnlijk een zwak heeft ontdekt.
Ik ben niet voor straffen met pijn en ben dus niet voor de hengstenketting.
Toch geef ik ts gelijk dat ze hier naar de hengstenketting heeft gegrepen want het zou nu te laat zijn om de hengst in een opfok tezetten ervanuitgaand dat het steigeren dan stopt.

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:16

moniekk schreef:
tegen t bijten zou ik zeggen heeeeel hard terugslaan, elke keer weer als hij bijt flink hard op zn kop slaan en dan gaat t wel over Knipoog is wel erg lomp maar dat was bij mij t enigste wat hielp.


WTF?!
paardenmensen horen tegen geweld te zijn tegen dieren!!
dit is niet meer normaal Frusty
wat een goed advies geeft iedereen hier toch..
paar keer op zijn hoofd slaan gaat het wel over.. gevolg:
je paard wordt kopschuw + hij gaat stiekem lopen bijten en dan gelijk zijn hoofd wegtrekken omdat hij weet dat hij een knal krijgt.. moet je weer wat anders verzinnen, maar ondertussen is je paard wel lekker kopschuw..

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:18

L_ola schreef:
Maddox__ schreef:
Als je een normaal halstertouw om zen neus heen draait (jullie snappen vast wel wat ik bedoel) Dan word hij toch ook rustig? Omdat het druk geeft is het zelfde vind ik /
als ie braaf is doe je het halster touw lijkt mij normaal dus ook een beloning..

Is inderdaad het zelfde systeem, alleen wel zachter. Nylon of een ketting op de neus.
En eromheen draaien hoeft niet.
Ik probeer een schetsje te maken:
Afbeelding
Je kan de uiteinden vast houden, en aantrekken, en loslaten, en in totale paniek het dier loslaten en dan valt het touw eruit, veel veiliger dus. Lachen
Edit: Heb een foutje gemaakt, het touw moet voor het halster op de neus liggen. Lachen


koop een dually halster ofzo van MR.. precies hetzelfde als L_ola beschrijft..

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:22

Ilsiie schreef:
Snap beide partijen..
Ga toch voor de pijnloze manier..

Je moet consequent zijn, ofcourse, paarden mogen niet steigeren, ofcourse.. Maar door het met pijn af te leren? Nee

Mijn oude verzorgpony'tje steigerde ook. Merrie van toen 14 jaar. Puur dominantie, ik was op 'haar' terrein en dat wilde mevrouw niet.
Heb geen geweld gebruikt, maar als ze steigerde kreeg ze een schreeuw naar haar hoofd en zo nodig het halstertouw onder haar buik tikken. Dat is hun gevoelige plek als ze steigeren, onder hun buik. Moet je het daarom met een hengstenketting over het gevoeligste deel van het lichaam op gaan lossen? IMO niet. Omdat het anders kan.

Ik heb geen ervaring met hengsten nee, dat geef ik gewoon toe, maar OOK met hengsten kan het imo op een andere manier opgelost worden.
Daarbij.. Vind ik dat een hengst van 1 jaar in de opfok thuishoort, dan wordt ie op een paardse-manier afgeleerd wat wel en niet mag.

Kan nu wel roepen dat een dier nooit voor niets stijgert, er is altijd wat aan de hand waarom ze dat doen. Een paard denkt niet van 'gohh, laat ik vandaag eens klieren!' of 'goh laat ik nu eens het baasje omver lopen' of dingen in die richting. Het enige waar paarden mee bezig zijn, is overleven. En blijkbaar, als een paard steigert, voelt ie zich niet veilig.. En verdedigt ie zichzelf..

Maar dit is puur mijn visie..

Ik zal dingen altijd eerst zonder geweld proberen op te lossen, omdat je met geweld het vertrouwen juist schaadt..


wie weet sta je idd gewoon in de verkeerde houding.. ik vind dat je het niet met pijn op mag lossen.. zelfde reactie als hierboven..
wss dominantieprobleem, maar dat los je niet op met een hengstenketting..

edit: ik werk wel met een hengst, die steigert ook, en waarom? omdat hij in paniek raakt.. als ik teveel van hem wil, en hem ''bedreig'' met mijn houding, gaat hij de lucht in.. dit is sinds november niet meer gebeurd, want heb een cursus lichaamstaal gehad bij Annemarie van der Toorn..
misschien iets voor jou??

vooralsnog vind ik dat je beestje gewoon lekker op het land moet zetten, en nog even paard moet laten zijn.. dit zal hij later nooit meer kunnen zijn (waarschijnlijk) Of naar de opfok.. Knipoog lekker met leeftijdsgenootjes Knipoog
sorry, ik heb niet het héle topic doorgelezen, dus weet niet of je hier al over had gereageerd.. Knipoog sorry, als het zo is.

iig veel succes!!

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:31

Mizsz_Kitty schreef:
maar word beetje oneindige discussie zo...

Mijn manier zou het niet zijn, maar als de TS en jullie daar anders over denken, geen probleem!


idd.. mijn idee.. ga er niet meer op in Tong uitsteken

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:49

Hengstenketting zelf werkt prima maar ben het er wel mee eens dat het gebruik ervan wel diervriendelijk moet blijven. Paarden op het hoofd slaan is uit ten boze. Voor je het weet is die inderdaad kopschuw. Van mij krijgt heus ook wel eens een tik maar dan wel op zijn schouder en dan op z'on manier dat ze ervan schrikt en niet dat het pijn doet.

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:19

Ilsiie schreef:
Snap beide partijen..
Ga toch voor de pijnloze manier..

Je moet consequent zijn, ofcourse, paarden mogen niet steigeren, ofcourse.. Maar door het met pijn af te leren? Nee

Mijn oude verzorgpony'tje steigerde ook. Merrie van toen 14 jaar. Puur dominantie, ik was op 'haar' terrein en dat wilde mevrouw niet.
Heb geen geweld gebruikt, maar als ze steigerde kreeg ze een schreeuw naar haar hoofd en zo nodig het halstertouw onder haar buik tikken. Dat is hun gevoelige plek als ze steigeren, onder hun buik. Moet je het daarom met een hengstenketting over het gevoeligste deel van het lichaam op gaan lossen? IMO niet. Omdat het anders kan.

Ik heb geen ervaring met hengsten nee, dat geef ik gewoon toe, maar OOK met hengsten kan het imo op een andere manier opgelost worden.
Daarbij.. Vind ik dat een hengst van 1 jaar in de opfok thuishoort, dan wordt ie op een paardse-manier afgeleerd wat wel en niet mag.

Kan nu wel roepen dat een dier nooit voor niets stijgert, er is altijd wat aan de hand waarom ze dat doen. Een paard denkt niet van 'gohh, laat ik vandaag eens klieren!' of 'goh laat ik nu eens het baasje omver lopen' of dingen in die richting. Het enige waar paarden mee bezig zijn, is overleven. En blijkbaar, als een paard steigert, voelt ie zich niet veilig.. En verdedigt ie zichzelf..

Maar dit is puur mijn visie..

Ik zal dingen altijd eerst zonder geweld proberen op te lossen, omdat je met geweld het vertrouwen juist schaadt..


dit klopt opzich en daar ben ik het ook mee eens maar met hengsten werkt het meestal een tikkeltje anders en al helemaal als je buiten met ze bent (dus niet in de vertouwde omgeving)

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:24

TiaraBungy schreef:
moniekk schreef:
tegen t bijten zou ik zeggen heeeeel hard terugslaan, elke keer weer als hij bijt flink hard op zn kop slaan en dan gaat t wel over Knipoog is wel erg lomp maar dat was bij mij t enigste wat hielp.


WTF?!
paardenmensen horen tegen geweld te zijn tegen dieren!!
dit is niet meer normaal Frusty
wat een goed advies geeft iedereen hier toch..
paar keer op zijn hoofd slaan gaat het wel over.. gevolg:
je paard wordt kopschuw + hij gaat stiekem lopen bijten en dan gelijk zijn hoofd wegtrekken omdat hij weet dat hij een knal krijgt.. moet je weer wat anders verzinnen, maar ondertussen is je paard wel lekker kopschuw..


als t anders opgelost kan worden moet je ook zeker niet gaan slaan.
bij mij was dat niet het geval, ik hem 1x flink geweld gebruikt toen hij beet, dus flink hard op zn kop geslagen. sinds dien heeft hij niet meer gebeten. ook is hij niet kopschuw geworden omdat hij de reden weet van die enorme klap op zn kop, hij weet dus dat het t gevolg is geweest van zijn bijtgedrag. ik kan gewoon aan zn koppie komen. niks aan de hand dus.
wat ik wel erg vind is van die mensen die paarden steeds een tik geven als ze bijten, iedere keer als hij bijt een tik.. (daar word hij wel kopschuw van;) ) want hij blijft bijten en iedere keer probeert hij de tik te vermijden door snel zn kop omhoog te doen.. dan kun je het beter 1x goed doen vind ik.

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:27

TiaraBungy schreef:
moniekk schreef:

WTF?!
paardenmensen horen tegen geweld te zijn tegen dieren!!
dit is niet meer normaal Frusty
wat een goed advies geeft iedereen hier toch..
paar keer op zijn hoofd slaan gaat het wel over.. gevolg:
je paard wordt kopschuw + hij gaat stiekem lopen bijten en dan gelijk zijn hoofd wegtrekken omdat hij weet dat hij een knal krijgt.. moet je weer wat anders verzinnen, maar ondertussen is je paard wel lekker kopschuw..


als t anders opgelost kan worden moet je ook zeker niet gaan slaan.
bij mij was dat niet het geval, ik hem 1x flink geweld gebruikt toen hij beet, dus flink hard op zn kop geslagen. sinds dien heeft hij niet meer gebeten. ook is hij niet kopschuw geworden omdat hij de reden weet van die enorme klap op zn kop, hij weet dus dat het t gevolg is geweest van zijn bijtgedrag. ik kan gewoon aan zn koppie komen. niks aan de hand dus.
wat ik wel erg vind is van die mensen die paarden steeds een tik geven als ze bijten, iedere keer als hij bijt een tik.. (daar word hij wel kopschuw van;) ) want hij blijft bijten en iedere keer probeert hij de tik te vermijden door snel zn kop omhoog te doen.. dan kun je het beter 1x goed doen vind ik.


okee, dan is het goed Knipoog
ik dacht dat je hele tijd op z'n hoofd had lopen slaan.. Bloos Tong uitsteken
daarom dacht ik van omg?! Tong uitsteken
iig sorry.. Bloos

joyce83

Berichten: 5266
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:33

Soms heb ik medelijden met de hoefsmeden en dierenartsen die soms moeten komen voor een veulen, jaarling, twee jarige. Iedereen roept maar dat die beestjes de wei op moeten met soortgenoten en vooral met rust gelaten moeten worden.

Zodra iemand aangeeft dat hij/zij iets doet met een paard jonger dan drie jaar komt er gelijk commentaar op. Wat meen je dan hoe een dier kan luisteren als er een hoefsmid of dierenarts komt. Paarden die nooit in de hand genomen zijn omdat ze telkens op het land lopen snappen het al helemaal niet als ze ineens in de hand genomen worden, stil moeten staan en dan nog eens vanalles met ze gebeurd. Dan vind ik het niet raar dat er een trauma komt van een dierenarts of hoefsmid.

Ik begrijp dat je niet teveel van deze jongelingen mag vragen maar respect voor de begeleider lijkt me toch het minste. als je dit paardje de wei in had gezet zonder correctie dan had je de volgende keer een groter probleem lijkt me. Paardje is dan gegroeid en weet dat hij de vorige keer zijn zin gekregen heeft met steigeren. Waarom zou ja na diverse lieve manieren om te proberen dit op te lossen niet een keer eens behoorlijk op je plaats gaan staan? Tuurlijk niet op een manier dat je botbreuken of iets dergelijks kan riskeren. Maar soms op de plek zetten zodat je kan afsluiten met de juiste manier van omgang kan lijkt mij geen kwaad.

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:34

Citaat:
als t anders opgelost kan worden moet je ook zeker niet gaan slaan.
bij mij was dat niet het geval, ik hem 1x flink geweld gebruikt toen hij beet, dus flink hard op zn kop geslagen. sinds dien heeft hij niet meer gebeten. ook is hij niet kopschuw geworden omdat hij de reden weet van die enorme klap op zn kop, hij weet dus dat het t gevolg is geweest van zijn bijtgedrag. ik kan gewoon aan zn koppie komen. niks aan de hand dus.
wat ik wel erg vind is van die mensen die paarden steeds een tik geven als ze bijten, iedere keer als hij bijt een tik.. (daar word hij wel kopschuw van;) ) want hij blijft bijten en iedere keer probeert hij de tik te vermijden door snel zn kop omhoog te doen.. dan kun je het beter 1x goed doen vind ik.


Citaat:
okee, dan is het goed Knipoog
ik dacht dat je hele tijd op z'n hoofd had lopen slaan.. Bloos Tong uitsteken
daarom dacht ik van omg?! Tong uitsteken
iig sorry.. Bloos



whaha is niet erg hoor, nee je moet wel luisteren naar de taal van het paard natuurlijk voor dat je iets uitvoert. heb t laatst gehad dat ik mn paard thuis had vaststaan om te wassen en pa deed even t zeil van de trailer om hoog (jeweetwel boven de klep) toen ging hij ook omhoog maar dat was meer omdat hij bang was dus je toen fftjes geruststellen, dan krijgt hij geen straf ofzo want dat zou wel een beetje raar zijn Gestoord
maar idd ik ben als t moet erg lomp met bepaalde dingen maar dat kan wel veel duidelijkheid geven

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:39

ja dat is ook eng zo'n zeil Tong uitsteken Haha!

en over dat land:
tuurlijk, dat is wel zo over de dierenarts enz.
maar.. je hoeft ook niet hele tijd met je pony te wandelen.. ze kunnen ook overhendeld worden snap je Knipoog dan krijg je een paard dat altijd naar jou toe springt als hij schrikt enzo..
dus, daarom vind ik dat je niet hele tijd met een jaarling moet wandelen.. steigeren kan ook een teken zijn dat hij het totaal niet leuk vindt.. en ze moet ook d'r lichaamstaal aanpassen blijkbaar.. als ik het zo allemaal eens lees..
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 21-03-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Berichten: 5266
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:40

Ja bij schrikken is het wat anders. Maar je merkt heel snel of het een spelletje gaat worden of niet.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:43

Heb ff dit stukje van je stekst gekopieerd Ilsiie
Kan nu wel roepen dat een dier nooit voor niets stijgert, er is altijd wat aan de hand waarom ze dat doen. Een paard denkt niet van 'gohh, laat ik vandaag eens klieren!' of 'goh laat ik nu eens het baasje omver lopen' of dingen in die richting. Het enige waar paarden mee bezig zijn, is overleven. En blijkbaar, als een paard steigert, voelt ie zich niet veilig.. En verdedigt ie zichzelf..
Een paard in het wild of in een koppel zal op deze jonge leeftijd steigeren om al spelenderwijze te leren hoe het (als het oud genoeg is) een hengst bij een kudde merries weg te krijgen. Dit gebeurd door middel van uitdagen, aanvallen. Dit oefenen ze vanaf jongs (als veulentjes nog bij mams) en later in een koppel hengsten. Dit gebeurt in de natuur ook. de hengstjes worden op een bepaald moment uit de kudde verjaagt en gaan dan als koppel verder. In deze tijd oefenen ze dus. Dit gaat hard om hard, want als 1 hengst later een kudde over wil nemen zal hij zichzelf goed moeten verdedigen... Heeft dus niets met angst te maken... Vandaar ook dat ik haar destijds heb geadviseerd om de ponu in een koppel te doen of anders te laten castreren. Dit kan echt goed mis gaan en de pony was echt de baas over haar. Nu zijn de weersomstandigheden niet goed genoeg voor een castratie en zal je toch een oplossing moeten hebben. Dan vind ik een hengstenketting 1 van de betere dingen. Ze heeft wel geprobeerd met stem en ook met een tik onder de buik, maar het werd daardoor alleen maar erger. ik hoop dat ze de pony snel in een kopple onderbrengt, maar dat is haar keuze.

isaja

Berichten: 725
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:59

Ik denk sowieso dat to nu inderdaad actie moet ondernemen want in het verleden heb ik wel meerdere topics van haar gezien over haar Romeo.
En naar mi wordt het gedrag van hem steeds dominanter en het lijkt me erg frustrerend voor haar dat ze op een gegeven moment niet weet waar ze het zoeken moet.
En als een hengstenketting op dit moment het respect afdwingt die ze wil hebben dan is dit voor haar de oplossing.
Maar op de lange termijn zal dit niet de juiste oplossing zijn omdat het respect die ze momenteel afdwingt niet pijnloos is en zal hij toch op een andere manier haar weer gaan domineren.
Ik denk zeker dat een koppel enigszins een oplossing biedt maar als hij daar ook de leider van wordt heeft ze nog niet hetgeen gewonnen wat zij wilde.
Lijkt me heel moeilijk om uit haar verhalen een oplossing te vinden.............ze probeert in ieder geval alles en haar intenties tov haar hengstje is goed alleen het gedrag van hem naar haar is niet acceptabel.
Wij weten ook niet hoe duidelijk zij communiceert met haar jaarling en vooral nu is het zo van cruciaal belang dat hij een goede opvoeding krijgt.
Uit mijn ervaring met jonge hengsten is dat je duidelijk en constant allert moet blijven met corrigeren en dat kan met een tik maar het moet gewoon geen pak slaag zijn.

Die van mijn kunnen ook wel eens klieren maar met een ruk aan het halstertouw en mijn stem weten ze gelijk hun plek weer te vinden.
En de ene hengst is de andere niet en misschien is het wel verstandig om iemand naar het gedrag van haar hengstje te laten kijken.
Lijkt me voor Romeo ook frustrerend om zo te zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:08

zachte heelmeesters maken stinkende wonden toch??

Laat ik even voorop stellen dat ik heel veel van mijn pony's hou.
Ze hebben me misschien allemaal 1 of 2x gebeten (heb ze van veulen af aan) en als er gebeten of geschopt word kunnen ze van mij een knal krijgen, wat er gebeurd gebeurd er maar er word NIET gebeten dat doen ze maar bij elkaar.
Tis vast een groot wonder maar ze zijn geen van allen bang of kopschuw én ik heb vreselijk makke pony's waar ik de kleinste kinderen met alle vertrouwen bijlaat.

Een paard is een dier, geen vriendin van school die je heel lief moet vragen of ze iets voor je wil doen..

Begrijp me niet verkeerd, ik mep niet alle dagen, liever niet zelfs en alleen als ze iets doen wat echt niet door de beugel kan maar dat weten ze ook.

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:18

Heb niet heel het topic gelezen, maar wat een ophef hierover zeg.
Wat ik tegen het bijten heb gedaan, in het begin de neus beet gepakt of een tik. Er was er een die het heel erg deed (ook een hengstje) en toen heb ik en keer een loeihete aardappel in m'n hand gepakt, en toen hij me wilde bijten, deze ervoor gedaan. Hij had zich dus wel behoorlijk verbrand, maar heeft sindsdien NOOIT meer gebeten.

Een hengstenketting bij steigeren vind ik altijd nog beter dan helemaal niks doen. Sommige paarden hebben dit uiteindelijk echt een keer nodig om op hun plaats gezet te worden. Ze proberen gewoon hun grenzen te verleggen en de baas te worden. Zoals ze dit in de kudde ook doen. Ik heb ook een hengstenketting. Ik gebruik hem op het moment niet, maar als er weer een jaarling of ander paard deze streken krijgt, gebruik ik dat liever, dan dat ik straks het ziekenhuis in geslagen word door m'n paard.

Een jaarling in de kudde is altijd nog het beste, maar om er dan totaal niks mee te doen. Wat als hij eens naar een hoefsmid/dierenarts moet. Dan is dat dier zo onhandelbaar en komt er een praam en van alles en nog wat aan te pas. Dat diertje krijgt stress, want die is het niet gewend in de hand te zijn oid. Nee hoor, lekker af en toe wandelen en poetsen is niks mis mee. Als dat in orde is, in de kudde zetten en dan lekker laten staan.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:22

bij mijn 2jarige hengst heb ik ook altijd de hengstenketting erop, over de neus, heel soms probeert ie het nog maar 80% van de tijd loopt ie nu normaal naast me, ik ben er erg blij mee want voordat ik die ketting erop deed was het echt letterlijk maaien met die voorbenen en idiote sprongen terwijl je hem gewoon vast had, nu is die idioterij verledentijd aan de hand. In de groep mag hij mal doen, niet met mij.

edit: die van mij bijt ook niet heeft ie een paar keer geprobeerd, meteen een ferme knal en nu is het over ik ben geen soortgenootje van hem dus dat heeft ie maar te respecteren

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:28

ik ben voor hengstenkettingen (gebruik ze ook bij merries is het dan een merrieketting?)

Als een paard mij bijt, bijt ik terug, schopt, schop terug maar terugsteigeren word erg moeilijk ik doe hem eerst onderlangs, helpt dat niet bovenlangs en als dat niet helpt rijg ik hem gewoon door zijn mond heen heel simpel wie niet luisteren wil moet maar voelen & ze zijn allemaal zo mak als een lammetje dus geen gezeur en op sleep touw genomen wordne voor mij je paard hoe oud die ook is heeft gewoon te luisteren (zeker als ze het daarvoor wel gewoon konden)

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:39

joyce83 schreef:
Soms heb ik medelijden met de hoefsmeden en dierenartsen die soms moeten komen voor een veulen, jaarling, twee jarige. Iedereen roept maar dat die beestjes de wei op moeten met soortgenoten en vooral met rust gelaten moeten worden.

Zodra iemand aangeeft dat hij/zij iets doet met een paard jonger dan drie jaar komt er gelijk commentaar op. Wat meen je dan hoe een dier kan luisteren als er een hoefsmid of dierenarts komt. Paarden die nooit in de hand genomen zijn omdat ze telkens op het land lopen snappen het al helemaal niet als ze ineens in de hand genomen worden, stil moeten staan en dan nog eens vanalles met ze gebeurd. Dan vind ik het niet raar dat er een trauma komt van een dierenarts of hoefsmid.

Ik begrijp dat je niet teveel van deze jongelingen mag vragen maar respect voor de begeleider lijkt me toch het minste. als je dit paardje de wei in had gezet zonder correctie dan had je de volgende keer een groter probleem lijkt me. Paardje is dan gegroeid en weet dat hij de vorige keer zijn zin gekregen heeft met steigeren. Waarom zou ja na diverse lieve manieren om te proberen dit op te lossen niet een keer eens behoorlijk op je plaats gaan staan? Tuurlijk niet op een manier dat je botbreuken of iets dergelijks kan riskeren. Maar soms op de plek zetten zodat je kan afsluiten met de juiste manier van omgang kan lijkt mij geen kwaad.


Ik snap je wel hoor..
Maar.. Voordat je je paard de opfok in doet heb je 'm toch al in de hand genomen, dingen die je 'm als veulen geleerd heb (en dan heb ik het écht over de basis) als netjes meelopen aan halster en voetjes optillen? Dat vergeten ze niet zomaar hoor, als je 't goed hebt gedaan..

Zammie schreef:
Heb ff dit stukje van je stekst gekopieerd Ilsiie
Kan nu wel roepen dat een dier nooit voor niets stijgert, er is altijd wat aan de hand waarom ze dat doen. Een paard denkt niet van 'gohh, laat ik vandaag eens klieren!' of 'goh laat ik nu eens het baasje omver lopen' of dingen in die richting. Het enige waar paarden mee bezig zijn, is overleven. En blijkbaar, als een paard steigert, voelt ie zich niet veilig.. En verdedigt ie zichzelf..
Een paard in het wild of in een koppel zal op deze jonge leeftijd steigeren om al spelenderwijze te leren hoe het (als het oud genoeg is) een hengst bij een kudde merries weg te krijgen. Dit gebeurd door middel van uitdagen, aanvallen. Dit oefenen ze vanaf jongs (als veulentjes nog bij mams) en later in een koppel hengsten. Dit gebeurt in de natuur ook. de hengstjes worden op een bepaald moment uit de kudde verjaagt en gaan dan als koppel verder. In deze tijd oefenen ze dus. Dit gaat hard om hard, want als 1 hengst later een kudde over wil nemen zal hij zichzelf goed moeten verdedigen... Heeft dus niets met angst te maken... Vandaar ook dat ik haar destijds heb geadviseerd om de ponu in een koppel te doen of anders te laten castreren. Dit kan echt goed mis gaan en de pony was echt de baas over haar. Nu zijn de weersomstandigheden niet goed genoeg voor een castratie en zal je toch een oplossing moeten hebben. Dan vind ik een hengstenketting 1 van de betere dingen. Ze heeft wel geprobeerd met stem en ook met een tik onder de buik, maar het werd daardoor alleen maar erger. ik hoop dat ze de pony snel in een kopple onderbrengt, maar dat is haar keuze.


Doen ze 't toch niet voor niets?
Lachen

Snap het wel hoor.
Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met hengsten. Ze hebben last van hun hormonen zo af en toe (merries ook, maar op een andere manier Knipoog )..

Maargoed ik denk dat het pijnloos oplossen beter is op de lange termijn. Nu werkt het misschien nog, maar voor hoelang? Een paard accepteert niet zomaar om pijn te hebben volgens mij..

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:25

Meestal leren ze het op deze manier gewoon af en kun je over een korte tijd weer met een gewoon touw lopen... Dit is gewoon uitproberen wat dit hengstje doet en zal daar echt wel mee ophouden. Soms heb je er eentje die altijd door zal gaan, maar denk dat de tp-starter binnenkort Romeo wel zal hebben laten "helpen"...

loosy

Berichten: 59
Geregistreerd: 19-03-08

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:44

Maar als hij weer braaf is kan je de hengstenketting toch weer af doen? Steigeren is gewoon fout en dat moet een hengst weten, maakt niet uit hoe oud hij is. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:47

loosy schreef:
Maar als hij weer braaf is kan je de hengstenketting toch weer af doen? Steigeren is gewoon fout en dat moet een hengst weten, maakt niet uit hoe oud hij is. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.

tuurlijk moet het later weer zonder kunnen, als het eenmaal gewoonte is om gewoon naast je te lopen, al moet ik zeggen dat een paard wat ik vroeger had alleen met hoofdstel in aan de hand braaf was, dan deed ie niets, maar had ie alleen een halstertje om dan probeerde hij het altijd om zich los te rukken, de boef Clown

Tancreda4

Berichten: 24208
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:47

Ik heb ook op die manier het steigeren "afgeleerd". Ik heb 1 dag de hengstenketting nodig gehad, ze heeft niet meer gesteigerd verder. Misschien gemeen, maar soms wordt het soms gewoon gevaarlijk. Ik had hem overigens onder de kin door, over de neus zou ik niet snel doen.

Heb er ook wel eens een gehad die JUIST ging steigeren van de ketting en achterover sloeg.... Dus ik ben er wel heel voorzichtig mee.

Een halstertouw gebruiken over de neus vind ik een minder goede oplossing dan een ketting. Ja, een ketting is misschien harder en scherper maar heeft over het algemeen WEL een betere release. Een halstertouw blijft, als hij flink wordt aangenomenen hij zit over de neus, strak staan. Een ketting is 'gladder' en dunner, waardoor de release veel beter is, en hij weer los gaat als de druk eraf is. Iig bij het gebruik bij een goed halster (niet een halster met 'vierkante' gespen maar mooie ronde gladde) en een goede soepele ketting die ook wat 'zwaar' is waardoor de release nog beter inwerkt.

Ik gebruik de hengstenketting nu altijd nog als ik de weg op ga met haar aan de hand. Als er niets gebeurd dan hangt hij los. Is het nodig, werkt hij in. Ik vind die kettingen echt ideaal. Als ze maar niet misbruikt worden.
Er aan gaan rukken vind ik bv echt not done. Ze lopen vanzelf wel tegen de ketting aan als ze zich gaan misdragen, maar er zelf rukken aan geven doe ik vrijwel nooit (of ze moet het heeel bont maken, gebeurd zo'n enkele keer dat ik haar dan een klein rukje geef).

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 22:04

Ik weet dat je een hengstenketting niet koopt als het niet écht nodig is, maar in dit geval kon het écht niet meer anders.
Zelfs mijn veearts zei dat er geen keuze was... Het werd gewoon te gevaarlijk.

Hoe een hengstenketting gebruikt moet worden, weet ik ook. Het wordt echt op een paardvriendelijke manier gebruikt. Als Romeo pijn heeft door de ketting, is dat zijn schuld. Ik zal nooit trekken aan de ketting, ik hou de ketting gewoon vast met 1 bepaalde druk. Als Romeo trekt door bijvoorbeeld te steigeren, sneller beginnen lopen,... dan doet hij zichzelf enkel pijn. Als hij toegeeft, zal de pijn weggaan, want dan gaat de druk op zijn neus volledig weg.
Romeo begrijpt het ook helemaal hoe het in elkaar zit. Enkel de eerste keer wist hij niet wat er gaande was, hij werkte enorm tegen door nog harder te steigeren, schudden met zijn hoofd... Maar dit heeft maar een minuutje geduurd. De volgende dag wist hij onmiddellijk hoelaat het was. Bloos

@ Isaja: Ik begrijp echt de manier hoe je denkt, maar ik wil wel even zeggen dat ik echt niet bang ben van Romeo. Romeo is in omgang echt perfect(wat niemand begrijpt): hij geeft perfect alle 4 voetjes, als ik zeg "om" gaat hij onmiddellijk opzij, ik mag zelfs overal aankomen.
Toen de collega van mijn vader hier was, vroeg ik of hij eens wou voelen of Romeo zijn ballen waren ingedaald, omdat ik een beetje twijfelde. Hij zei onmiddellijk: je denkt toch niet dat ik ga voelen zeker? Die sjot mij tegen de muur heen!
Ik verzekerde hem dat Romeo niets zou doen. Die man voelde, en het kon Romeo niets schelen, hij bleef gewoon staan.

Als hij zich echt de dominante voelt, gaat hij niet opzij gaan als ik "om" zeg denk ik, en dan gaat hij zeker niet aan zijn ballen laten voelen...

@ L_ola: ik heb andere manieren geprobeerd, maar niets hielp. De volgende oplossing was een hengstenketting of een "be nice halster". Aangezien ik het absoluut niet zag zitten om steeds een halster aan en uit te doen bij het van en naar de wei brengen, koos ik toch maar voor de hengstenketting. Ik vond dat halster trouwens ook een beetje té voor Romeo.


Ik dacht ook dat Romeo het steigeren wel zou afleren door zich tijdens het steigeren eens goed te verschrikken. Die gedachte heb ik echter al lang laten schieten Bloos Romeo is namelijk al een heel aantal keren tegen het plafond van zijn stal aan geknald. Zo hard zelfs dat ik dacht dat hij er bijna door zat! (ps: ik weet dat hij tegen het plafond steigert omdat ik het zelf steeds zie, hij stampt dus niet gewoon tegen de deur of muur)

Volgens mij heeft Odje ook wel gelijk. Romeo zal wel aan mij gevoeld hebben dat ik het niet zo heb op steigerende paarden. Ik heb eens een steigerend paard (met hoefijzers) op mijn hoofd gehad. Doordat Romeo niet zo groot is, ben ik niet bang, maar die pijnlijke ervaring blijft je altijd bij. Op dit vlak heeft de hengstenketting ook een enorme invloed. Sinds dat ik die ketting heb, kan ik ontspannen zijn bij Romeo. Ik voel me een heleboel sterker. Niet dat ik voordien niet onspannen kon zijn, maar als je weet dat je pony elk moment kan steigeren, ben je wel 70 seconden in een minuut attent...


Ik wil ook even vermelden dat de castratie van Romeo al een tijdje is aangevraagd... Ik hoop dat de veearts me heel binnenkort belt om te vragen of hij kan langskomen, maar het weer zit echt niet mee. Vandaag heeft het afwisselend gesneeuwd en geregend. Er is serieus wat uitgevallen de afgelopen dagen! Het is echt ambetant, want het moet toch wel stilletjes aan gebeuren...maar ik begrijp ook dat dit onmogelijk is bij zo een hondenweer.