paarden schoppen elkaar in de natuur ook, bla bla

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: paarden schoppen elkaar in de natuur ook, bla bla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:28

Als mijn pony's mij zouden bijten of trappen, dan ga ik niet staan toekijken.
Of ik bij terug of ik trap terug. Ze hebben mij niet te trappen of te bijten, ik wil dat ze respect voor mij hebben, dat heb ik ook voor hun Lachen
Dit is dan ook de enige reden dat ik mijn paard een trap zal geven Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:45

nickyu schreef:
Citaat:
Vaak helpt het al als ik met stem verhef

mijn keel schrapen is meestal al genoeg Haha!

en dan krijg je zo'n 'maar ik deed niks' blik Haha!

Garinka denkt dat als ik met mijn rug naar haar toe sta, ik niks zie. Maar ik kan dan wel horen wat ze uitspookt (ik zet haar eigenlijk nooit vast) en soms dan hoor ik dat ze weg drentelt, 'ahém' zeggen en ze staat weer braaf waar ik haar neer had gezet. Dat weet ze precies Ja We verzetten pas voetjes als ik zeg dat we weg gaan. (ik ben daar ook heel overdreven streng in, als ze toch een pas verzet zonder dat ik vind dat we weg gingen, zet ik haar terug, misschien stom, maar ik ben daar heel precies in)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:53

Ik heb dat dus met een jaarling van mij, die eet heel langzaam en daar moet ik echt bij blijven anders komt er een ander die zijn emmer leeg eet. Zolang ik er bij sta komt er niemand in de buurt maar zodra ik wegloop gaat de eerste al zijn kant op Nagelbijten / Gniffelen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:05

@qimm, ik heb precies hetzelfde. Die van mij staat zelfs met een wedstrijd op onbekend terrein los. En 1 voetje verzetten alla maar als ze een stap wil doen is het 'Euh' en ze zet netjes die voet weer terug. Marja dan moet je consequent zijn en ook soms een tik uitdelen als het nodig is.... (maar dat mag niet volgens mensen in dit topic)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:19

Ik denk dat iedereen zelf wel kan uitmaken hoe hij/zij met zijn/haar paard omgaat Knipoog
ieder zijn eigen manier!
pas als je met t paard van iemand anders gaat werken moet je vind ik jezelf aanpassen aan de omgangsmethode van de eigenaar Haha!
en pas als er om feedback word gevraagd ga je pas zeggen wat jij zelf zou doen en geen dingen opdwingen of meteen lopen zijken van je mag m niet schoppen das sieelugg/dierenmishandeling of iets dergelijks..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:21

helemaal mee eens moniek!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:24

gedeeltelijk mee eens

Op pension zette ik de paarden mee binnen.
Denk maar niet dat ik me daar mee liet sleuren door paarden waar dat van het baasje wel mocht omdat die het paard nooit eens op de plek zette.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:26

runningkawa schreef:
gedeeltelijk mee eens

Op pension zette ik de paarden mee binnen.
Denk maar niet dat ik me daar mee liet sleuren door paarden waar dat van het baasje wel mocht omdat die het paard nooit eens op de plek zette.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb geen zin blessures op te lopen omdat iemand anders z'n paard niet kan opvoeden...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:34

saskiakefie schreef:
even voor iedereen: Ik heb niks tegen af en toe als het nodig is of als extra hulp/ondersteuning een tik, maar niet met dat argument Knipoog

Dat is toch simpel. Degene die dat zegt bedoeld dus niet dat je je paard in elkaar mag beuken omdat dat in de natuur zou gebeuren. Die persoon zegt dat het niet zielig is als een mens een paard een tik geeft, omdat een trap van een ander paard veeeeeeeeeel harder aankomt. En dat is waar Vork

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:53

Dit topic gaat toch ook niet over of je je soms een tik geeft of niet, al dan niet terecht...
Dit gaat over het feit dat je paard<>mens kunt vergelijken met paard<>paard.
Niet over of slaan goed is of niet. Daar zijn al 100 andere topics over.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:54

Dit topic gaat over mensen die het bovenstaande als excuus gebruiken. Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:59

Een paard is een paard, en geen mens. Behandel het paard dan ook gewoon als paard... Soms worden dieren echt teveel vergeleken met mensen.. Ja een corrigerende tik mag, als mijn paard bijt ''bijt'' ik terug.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:04

oke bedankt voor de reacties, iemand die het speciefiek over de aanpak wil hebben, die pbt me maar Knipoog

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:29

saskiakefie schreef:
ik word een beetje gek van die mensen die altijd als excuus hebben: "je mag je paard best een tik geven, want dat gebeurd in de natuur ook". ik vind dat je ook anders kan kijken, jij bent een mens, geen paard, je bent eerder een roofdier, je hoeft niet eerst je vechten om te kijken wie de baas is. wat vinden jullie?

Het is juist zo dat in een kudde het zo is dat de leider z'n paarden fysiek kan leiden en gebruikt geen lichamelijke kracht.
Je hebt wel je lichaamsruimte, als een hengst bijv. dolverliefd op je afkomt stormen dan moet je wel hard slaan, maar daarna moet je heel lief zijn en aaien waar je net geslagen hebt.
Wat de meeste mensen doen is hun woede op paarden africhten, en dat is niet goed!!!!!!!!!!!!!!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:31

dat bedoelde ik dus! Als er wordt gesproken over een paard op z`n plek zetten doormiddel van een tik o.i.d. wordt er meteen uitgegaan van in elkaar slaan en woede uiten op zo`n dier. Daar gaat het toch niet om?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:35

wat veel mensen doen is een tik geven met agressie... maar dat gebeurt in de natuur niet!!
in de natuur (om het zo maar te zeggen) geven ze elkaar een trap om zo hun teratorium aan te geven. Paarden trappen elkaar niet van kwaat heid maar vanuit hun teratorium te bewaken en om de rang uit te maken! veel mensen geven een tik of schoppen slaan etc. hun paard uit woede. Zo snapt het paard het niet!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:40

Ja dat zeg ik nou net Scheve mond daar gaat het niet om in dit topic. Het gaat om het paard met een tik te corrigeren en niet uit woede te slaan.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:44

ja dat snap ik.. je mag een paard best een corrigerende tik geven... maar dan moet je niet met woede een tik geven... Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:35

oh a wel hoor
ook paarden zijn boos en geven boos een trap
en ik ook wel eens boos et agressie een tik (met mijn reuma handje) zijn ze daarna braaf , al zet die maar 1 stap goed word die weer braaf beloond

boos blijven heeft absoluut geen nut

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:00

Silence schreef:
Ik vind dat zowieso met alle beweringen die gaan over de natuur.
De paarden die honderden jaren geleden in de vrije en wilde natuur leven hadden die leefstijl inderdaad.

Maar nu lees je zo vaak over reacties die paarden geven, omdat ze dat in de natuur ook doen.
Daar heb ik dan altijd mijn twijfels bij. Bijvoorbeeld, dat als ze iets achter zich horen, ze dat aanzien voor een groot, eng en gevaarlijk roofdier.

Maar in mijn ogen zijn onze paarden al zo ver weg van de natuur, dat ze dat instinct niet meer op de manier hebben.

ik denk dat je hier best gelijk in hebt,natuurlijk heeft een paard altijd nog een bepaald instinct,maar roofdieren kent hij niet meer.het feit dat een paard schrikt van dingen achter zich komt eerder doordat hij niet kan zien wat er achter zich gebeurt.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:04

Het verschil is dat paarden in de natuur fases gebruiken (staart zwaaien, dreigen, been optillen) en veel mensen niet Knipoog
Het moet wel redelijk blijven

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:44

maaike93 schreef:
Het verschil is dat paarden in de natuur fases gebruiken (staart zwaaien, dreigen, been optillen) en veel mensen niet Knipoog
Het moet wel redelijk blijven

de meeste paarden mensen ook
kijken ;keelschrapen ;vingertje ;dreigen ..en daarna terug naar af
maar soms direct terug naar af als de situatie daarom vraagt..

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:48

je mag je paard een tik geven want dat gebeurd in de natuur ook vind ik ook een rare,
maar als je het zielig vind je paard een tikje te geven zeg ik wel, hoe denk je dat een trap van een ander paard voelt Clown
Je hoeft daarbij helemaal neit hard te slaan, je paard voelt het aan als je het echt meent of het zielig vind Ja