Of ik bij terug of ik trap terug. Ze hebben mij niet te trappen of te bijten, ik wil dat ze respect voor mij hebben, dat heb ik ook voor hun

Dit is dan ook de enige reden dat ik mijn paard een trap zal geven
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

nickyu schreef:Citaat:Vaak helpt het al als ik met stem verhef
mijn keel schrapen is meestal al genoeg

We verzetten pas voetjes als ik zeg dat we weg gaan. (ik ben daar ook heel overdreven streng in, als ze toch een pas verzet zonder dat ik vind dat we weg gingen, zet ik haar terug, misschien stom, maar ik ben daar heel precies in)

runningkawa schreef:gedeeltelijk mee eens
Op pension zette ik de paarden mee binnen.
Denk maar niet dat ik me daar mee liet sleuren door paarden waar dat van het baasje wel mocht omdat die het paard nooit eens op de plek zette.
saskiakefie schreef:even voor iedereen: Ik heb niks tegen af en toe als het nodig is of als extra hulp/ondersteuning een tik, maar niet met dat argument
saskiakefie schreef:ik word een beetje gek van die mensen die altijd als excuus hebben: "je mag je paard best een tik geven, want dat gebeurd in de natuur ook". ik vind dat je ook anders kan kijken, jij bent een mens, geen paard, je bent eerder een roofdier, je hoeft niet eerst je vechten om te kijken wie de baas is. wat vinden jullie?
daar gaat het niet om in dit topic. Het gaat om het paard met een tik te corrigeren en niet uit woede te slaan.
Silence schreef:Ik vind dat zowieso met alle beweringen die gaan over de natuur.
De paarden die honderden jaren geleden in de vrije en wilde natuur leven hadden die leefstijl inderdaad.
Maar nu lees je zo vaak over reacties die paarden geven, omdat ze dat in de natuur ook doen.
Daar heb ik dan altijd mijn twijfels bij. Bijvoorbeeld, dat als ze iets achter zich horen, ze dat aanzien voor een groot, eng en gevaarlijk roofdier.
Maar in mijn ogen zijn onze paarden al zo ver weg van de natuur, dat ze dat instinct niet meer op de manier hebben.

maaike93 schreef:Het verschil is dat paarden in de natuur fases gebruiken (staart zwaaien, dreigen, been optillen) en veel mensen niet
Het moet wel redelijk blijven