om de zoveel jaar wisselen van paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ptries

Re: om de zoveel jaar wisselen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:57

Dapy schreef:
het zou mij echt een raar gevoel geven, dan heb je net een goede band met je paardje en dan dump je hem als een stuk vuil.

Dus volgens je is er geen verschil tussen verkopen aan een goed tehuis en dumpen als een stuk vuil..... apart.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:59

Dapy schreef:
het zou mij echt een raar gevoel geven, dan heb je net een goede band met je paardje en dan dump je hem als een stuk vuil.

wie heeft het over dumpen, ik pleur hem niet aan de kant van de weg aan een boom ofzo, echt sommige mensen Sigaar

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:02

Ja ik 'wissel' ook best regelmatig van paard... Vaak rij ik jonge paarden in en verkoop ze dan weer om zo een nieuwe uitdaging aan te gaan. Sommige paarden rij ik wel langer, maar de max is wel 2 jaar.

Wel hebben wij paarden vaak langer, omdat we zelf fokken. De merries met erg goede papieren en predikaten blijven, de rest gaat weer!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:14

Ik heb mijn huidige paard nu 6 jaar. Ooit zal hij een keer verkocht moeten worden.

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:03

Santosww schreef:
Ik heb mijn huidige paard nu 6 jaar. Ooit zal hij een keer verkocht moeten worden.

Zou ik mogen vragen waarom?:)

Ik zou het niet kunnen om mijn paard te verkopen, om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Eigenlijk helemaal niet. Ja, als we het op een of andere manier in een keer niet meer kunnen betalen, maar daar ga ik eigenlijk niet van uit. Maar nee, ik heb met mijn paardje een band opgebouwd en hij is gewoon mijn maatje. Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:05

Bij ons op stal gebeurd het ook best vaak. Ja

Er zit alleen niet een bepaald aantal jaar aan vast.

Als je je doel bereikt hebt, en een mooie tijd met het paard hebt gehad, vind ik dat je een ander ook de kans moet geven om dat te bereiken.
Dus aan de ene kant vind ik het ook wel goed dat ze dat doen.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:08

Winegum schreef:
Santosww schreef:

Zou ik mogen vragen waarom?:)

Ik zou het niet kunnen om mijn paard te verkopen, om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Eigenlijk helemaal niet. Ja, als we het op een of andere manier in een keer niet meer kunnen betalen, maar daar ga ik eigenlijk niet van uit. Maar nee, ik heb met mijn paardje een band opgebouwd en hij is gewoon mijn maatje. Lachen

Omdat ik niet eeuwig op dit niveau wil/kan blijven rijden, hij kan nog wel hoger (ZZ-L/ZZ-Z) maar op een geggeven moment houd het op. en het lijkt me ook een hele leuke uitdaging om weer met een jong paard opnieuw te beginnen. Het zal wel moeilijk worden om hem ooit weg te moeten doen, maar je moet wel realistisch zijn naar jezelf.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:20

ik heb wel verschillende paarden gahad..

en de gene die weg zijn zijn egt om een rede weg...
en ik heb er die worden verhuurt..
Omdat ze meer kunnen dan dat ik er uit kan halen..

Bv. zz springen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:25

Ik doe het anders Clown Ik hou m'n oude paard bij en als ik een nieuwe uitdaging wil koop ik wel een nieuw paard, maar krijg het niet over m'n hart m'n 'oud' paard weg te doen...

Momenteel heb ik 4 paarden. Wil ik nu een nieuwe uitdaging, dan zou ik graag een veulentje uit een van m'n merries hebben en daar opnieuw mee beginnen!

Mijn eerste paard is trouwens op pensioen. Mijn tweede rijd de vriend mee. En paard drie en vier zijn splinternieuwe uitdagingen Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:35

Ik heb mijn allereerste pony ook nog. De pony daarna en mijn eerste paard zijn wel verkocht.

Ik ben zoals gezegd dus ook in voor een nieuwe uitdaging en helaas wil mijn pa niet voor elk paard een stal bij bouwen, dus zal er 1 weg moeten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:38

Ik ben ook kort geleden van paard gewisseld. Mijn merrie was 12 en mijn nieuwe ruin moet nog 4 worden.
Het was niet zozeer dat ik m'n paard te oud vond, als wel dat ik er minder plezier in had haar te rijden.
Zelf rijd ik graag dressuur en vind ik het leuk af en toe op concours te gaan. Mijn merrie vond dat minder leuk, dus dat gaf soms wat wrijving. We hadden niet echt dezelfde hobby, zullen we maar zeggen Haha!

Zij ging het liefste springen en bosritten maken, dat vind ik voor de afwisseling wel leuk, maar niet om steeds te doen.
Omdat ik het niet eerlijk vond tegenover mijn merrie om steeds dingen te doen die zij niet leuk vond, maar ook ook omdat ik merkte dat ik het rijden af en toe frustrerend begon te vonden, heb ik besloten dat ik haar ging verkopen.

Nu doet het hardstikke leuk bij haar nieuwe eigenaren. Er wordt minder van haar gevraagd qua niveau en ze heeft het erg naar haar zin daar. Ik heb geen spijt van mijn beslissing en ik vind het ook echt niet zielig voor haar. (al was het best even slikken haar na 6.5 jaar weg te brengen).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:45

Het is naar mijn mening zo verschillend per persoon en situatie dat ik daar moeilijk over kan oordelen.

Als ik naar mezelf kijk dan koop ik een paard en die blijft dan tot dat deze dood gaat, tenminste dat is mijn intensie.
Maar je kan niet in de toekomst kijken wie wet gebeurd er ooit iets dat je niet meer in staat bent om je paard alles te kunnen bieden wat deze nodig heeft, is het dan eerlijk tegenover het paard om deze tot soms in den treure koste wat het kost te houden?

Ik denk dat dit niet eerlijk is, je paard waar je veel van houd, verdient dan ook het beste, zolang IK degene ben die hem/haar dat kan geven blijft ze ook.

In dec heb ik een autoongeluk gehad en daardoor lang niet kunnen rijden, langzaam gaat het nu wat beter en heb ik de hoop ooit weer te kunnen gaan rijden als daarvoor.
Mijn haflinger is 8 jr oud en niet het type pony om alleen maar in de weide te laten lopen, daar kan ze waarschijnlijk wel mee leven maar een plezier doe ik haar er niet mee.
Mocht het mijn herstel negatief uitvallen dan zal ik in eerste instantie een bijrijdster proberen te zoeken en zelf op de dagen dat ik me goed voel haar ook rijden.
Maar misschien lukt dit niet, dan houd ik haar niet en probeer een eigenaar te zoeken die haar nog beter kan verzorgen dan ik, ook al denk je die nooit te kunnen vinden.

Mijn andere paard is nu 24 jr oud en heeft een lekker pensioentje bij ons, mijn vorige pony heb tot haar 25ste gehad helaas is zij toen aan een hersentumor overleden.
Kortom mijn paardenaankopen blijven tot de dood ons scheid, maar ik probeer wel realistisch te blijven en het welzijn van mijn paarden boven mijn eigen gevoel te laten uitstijgen.

Maar nu ik dit typ met mijn hele verhaal hierboven, moet ik eerlijk zegen dat het wel heel slecht met me moet aflopen wil ik haar verkopen, ik zal er alles maar dan ook alles aan doen om haar te houden.
Dat heeft natuurlijk deels met mn eigen gevoel te maken, maar ook omdat ik weet dat ze bij weinig mensen haar draai zal kunnen vinden, voordat ik dr kocht is ze veelste vaak van eigenaar gewisseld dat is niet voor niks zo geweest.

Daarnaast ken ik ook mensen die vanwege sportambities een ander paard kopen, eerlijk gezegt kan ik hun wel een beetje begrijpen zij hebben paarden op een heel andere manier dan ik.
Maar ik ben ik en doe het op een andere manier...ik koop....ik houd!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:24

Goh, heb op zo'n 4 jaar zo'n 4 paarden gehad, waarvan ik er nu nog twee heb, en twee verkocht.
Eerste paardje was super, maar dan ook echt om te beginnen, ze had gewoon geen vermogen enzo om verder mee te gaan (springen), en dat was wel wat ik wilde !
Tweede verkochtte paardje kwam er zowiezo al tegen de zin van mijn vader ,ik wilde hem zelf heel graag (had er ook een echte klik mee), maar omdat hij niet graag sprong, en ik een beter springpaard kreeg, en drie paarden teveel waren, en hij het "slechtste" was om te springen, ... moest hij eruit ! Gelukkig is hij supergoed terechtgekomen en weet ik hem nog steeds staan Lachen.

Heb nu ook één paard waar ik zelf op wedstrijdvlak praktisch niets meer mee doe, mijn verzorgster begint er wat mee te springen nu, maar ik doe haar toch niet weg ! Het is financieel niet nodig en ze staat niemand in de weg. We gaan nu zelfs met haar proberen te fokken.
Maar, moest ze weggaan, ik zou er niet zoveeel problemen mee hebben. Ik zou het wel erg vinden, maar niet als in "dooderg"...

Ben daar te rationalistisch voor denk ik...

Over het algemeen zijn mijn twee paarden dus verkocht omdat er gewoon een nieuwe kwam (meestal door toedoen van mijn vader en trainer), en ik dan geen tijd of plaats meer had voor zoveel paarden...

Dus ook ja... ambitie Lachen. Zou een paard voor bv karakter ofzo ook niet wegdoen, maar vermogen is nu eenmaal iets dat ze hebben of niet...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:27

Als ik een dier heb, dan heb ik dat dier voor het leven.... eenmaal binnen, vertrekt er niets meer!
Maar ik ben dan ook nogal een emotioneel type.
Er zijn mensen die daar heel nuchter mee omgaan en die zich minder hechten aan een dier, voor mij erg lastig voor te stellen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:27

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat doen.
Maar die van mij gaat nooit, maar dan ook nooit meer weg.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:28

rowo schreef:
Ik heb om de 5 jaar ofzo een nieuw paard ja. Puur voor de nieuwe uitdaging. Mijn eerste 2 paarden waren al wat ouder en ik wou graag een jonkie en die opleiden.
Tuurlijk heb ik een band met een paard, maar soms is de uitdaging weg en dan verlies ik het plezier.

WOW dat is een hard maar eerlijk antwoord zeg

Nou ik zelf heb de mijne al 15 jaar en hopelijk blijft ie bij me tot ie dood gaat (laat dat nog ff op zich wachten zie onderschrift)
Maar ik heb een paard om voor iets te zorgen en samen lol mee te bleven..maar ik zie hem niet als mijn uitdaging

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:31

hm, nee hoor, mijn paard hoort bij mijn gezin. In goede en slechte tijden, tot de dood ons scheidt...
tenminste zo ben ik opgevoed en dit wil ik ook aan mijn kinderen meegeven. Op dit moment is mijn paardje 16 jaar. ik hoop dat ze nog heel wat jaartjes bij ons blijft. Als ik over een aantal jaar niet meer kan rijden, dan zorg ik er toch voor dat ze een goede oude dag krijgt.
als de tijd en financiën het toestaan zal ik misschien wel alvast een opvolger erbij kopen, maar als dat niet kan dan maar niet.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:32

Ninx schreef:
Als ik een dier heb, dan heb ik dat dier voor het leven.... eenmaal binnen, vertrekt er niets meer!
Maar ik ben dan ook nogal een emotioneel type.
Er zijn mensen die daar heel nuchter mee omgaan en die zich minder hechten aan een dier, voor mij erg lastig voor te stellen.

Ik ben zo iemand die er nuchter mee omgaat.
Heb nu zo'n 4 jaar lang men eigen paard(en), en het paard dat ik het langste had is vorig jaar weggegaan. Ze was m'n eerste paardje en heb enorm met haar afgezien, veel geleerd ook, en uiteindelijk hadden we wel die klik.
Dus heb wel wat traantjes gelaten toen ze wegmoest, maar mijn hart was er niet door gebroken.
Ik moest een keuze maken: zij weg en nieuw beter springpaard, of haar houden en altijd in de B blijven springen.

Heb dus voor het eerste gekozen Lachen.

Edit: moest ik zelf weiden en stallen hebben, dan zouden die paarden die weg zijn gegaan (2 nu) nooit zijn weggegaan, dat moet ik er wel bij zeggen ! Als ik het financieel teminste dan allemaal zou kunnen redden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:33

tita schreef:
rowo schreef:
Ik heb om de 5 jaar ofzo een nieuw paard ja. Puur voor de nieuwe uitdaging. Mijn eerste 2 paarden waren al wat ouder en ik wou graag een jonkie en die opleiden.
Tuurlijk heb ik een band met een paard, maar soms is de uitdaging weg en dan verlies ik het plezier.

WOW dat is een hard maar eerlijk antwoord zeg

Nou ik zelf heb de mijne al 15 jaar en hopelijk blijft ie bij me tot ie dood gaat (laat dat nog ff op zich wachten zie onderschrift)
Maar ik heb een paard om voor iets te zorgen en samen lol mee te bleven..maar ik zie hem niet als mijn uitdaging

Nee, dat is inderdaad wat erg zakelijk..... maar dat gebeurt vaker....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:34

Wat mijn situatie betreft; nee, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn Sam ooit te verkopen . De klik die ik met dit paard heb, is toch wel erg intens te noemen. Daarbij heb ik geen wedstrijdambities (hooguit endurance, maar dan toch meer vanwege de mooie ritten dan vanwege het feit dat ik per se hoog wil eindigen Haha! ).
Het zou mijn hart breken als hij weg zou moeten of wat dan ook. Gelukkig is dat niet aan de orde en heb ik alles redelijk goed geregeld, zodat het ook niet snel gaat gebeuren. Lachen
Ik heb hem ook gekocht met het idee hem te houden tot we samen oud zijn. Lovers

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:43

Mijn paard is mijn maatje.
Elke keer een nieuwe uitdaging hoeft voor mij niet.
Het gaat mij om het plezier dat ik met haar heb.
Lekker genieten en door de bossen rijden.
Gelukkig voor mijn paardenbeest heb ik geen sportambitie en blijft ze bij me tot haar dood.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:23

Misschien ook leeftijdsafhankelijk?
Die pubermeiden zijn vaak nog veel meer bezig met onderlinge competitie... en willen qua paard vaak ook niet voor elkaar onder doen.
Dan moet er regelmatig iets nieuws komen, wanneer het vorige exemplaar minder spectaculair is dan het paard van vriendinlief.
Of ze willen iedere x toch een mooie knol onder hun gat die mooi toont in de dressuur, maar die te hoog in het bloed staat en dus niet te hanteren blijkt te zijn voor iets minder ervaren ruiter.....

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:01

Ik denk dat het inderdaad per persoon verschilt. Laatst vroeg mij iemand waarom ik mijn 1.46m hoge halfbloedarabiertje niet verkocht omdat ik er zelf niet zoveel aan had. Maar je kiest voor dat dier en het wordt deel van je gezin, zo'n dier begrijpt ook niet waarom het verkocht wordt..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:04

Ninx schreef:
Misschien ook leeftijdsafhankelijk?
Die pubermeiden zijn vaak nog veel meer bezig met onderlinge competitie... en willen qua paard vaak ook niet voor elkaar onder doen.
Dan moet er regelmatig iets nieuws komen, wanneer het vorige exemplaar minder spectaculair is dan het paard van vriendinlief.
Of ze willen iedere x toch een mooie knol onder hun gat die mooi toont in de dressuur, maar die te hoog in het bloed staat en dus niet te hanteren blijkt te zijn voor iets minder ervaren ruiter.....

Heeft toch niks met 'puber zijn' te maken Verward

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:08

rowo schreef:
Sja niet iedereen heeft dezelfde ambities.

En zoals die handelsstallen vinden jullie dus ook zielig voor het paard? Ik ken ook genoeg mensen die paarden 2 jaar opleiden en dan verkopen. Ik snap niet wat daar mis mee is. Iedereen wil iets anders met de paarden... Ik zou iig niet 8 jaar op hetzelfde paard rond willen rijden (en begrijp dat niet verkeerd)

Ik reed ze soms maar een paar week/maand.
tuurlijk is de band dan heel anders maar als je weet dat je beestje goed
terecht komt en je krijgt zelf een leuke uitdaging weer dan is der in mijn ogen
niks aan de hand