Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Damber

Re: Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:07

Ponyzotje; Cassidy weet echt waar ze het over heeft! Daar ben ik inmiddels van overtuigd. Heb een aantal van haar adviezen opgevolgd. Je moet alleen niet denken dat het de eerste keer gelijk lukt. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen is de juiste manier. Vallen en weer opstaan wordt dit ook wel genoemd. Als je meteen begint met roepen dat iets niet lukt, dan zul je er inderdaad niet komen. Buiten Parelli zijn er nog meerdere methodes om je paard iets te leren/ iets af te leren.. het is is maar net welke methode het beste bij jou en je paard past. Heb vertrouwen in jezelf, in je paard en de mensen die weten waar ze over praten!

Een goede tip: Weet wat je doet, en doe wat je weet. Vraag desnoods iemand in je omgeving (die zeker weet waar hij/zij mee bezig is) om je te helpen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 15:15

Jep Cassidy, die site had ik al van je ontvangen. Weer zo'n irri Amerikaanse site waar je lang op moet zoeken Haha! Maar dat doe ik.

Damber, zolang ik hier aangemeld ben bij wijze van spreken ken ik Cassidy en haar posts en ik zeg dan ook helemaal niet dat ze niet weet waar ze mee bezig is Haha!

Ik ben toch telkens aan het oefenen? En ik film het. EN ik doe het met vallen en opstaan, dat is het minste wat je kan zeggen Haha!

Ik roep nergens dat dingen niet lukken. Ik baseer me op voorgaande ervaringen (zelf en anderen), op wat ik al weet van hem. Waarom zou ik hem opnieuw zijn neus laten verwonden tenzij ik bijna zeker ben dat het hem stopt? (wat Cassidy zegt, dus daar ga ik voor).
Hij heeft al een paar mooie witte streepjes op zijn neus staan van zich zo te verwonden! Dat hoef ik niet opnieuw, tenzij ik weet dat het maar 1x is...

Lees gewoon goed het topic opnieuw en dan zie je dat ik weldegelijk adviezen opvolg. Alleen ben ik niet zo happig om álles direct te proberen zonder veel uitleg (dat vind ik onzinnig, ik wil weten waarom en die uitleg heb ik ook gekregen, ideaal dus) temeer omdat er al zoveel geprobeerd is.

Ik kan inderdaad nog hulp inroepen. De afgelopen maanden had íedereen echter examens dus was dat nogal moeilijk, maar dat kan nu zeker Ja

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:53

ik zou voor je eigen veiligheid je paard vanachter het hek losklikken, inplaats van in de bak. die bok kan nog wel een keertje echt raak zijn. als je het toch in de bak doet: ik zag in het filmpje dat toen je m los geklikt had, en een stap achteruit deed je pony nog braaf bleef staan, maar toen je daarna nog een heel kleine aanraking(duwtje geloof ik) was ie weg. maak dat duwtje niet Tong uitsteken misschien kun je met touw oefenen dat de pony blijft staan als je van m wegloopt?
als het paard is uitgerent...

wat longeren betreft: als ik het paard was zou ik het ook niet snappen Haha! . ik zou zelf eerst rondjes met m gaan lopen, en steeds het touw iets langer, zodat je verder van m af komt te lopen. ik heb vaak gezien bij mensen die hun paard wille longeren en het paard net als jouw paard met hun mee gaan draaien. veel van die mensen raken geirriteerd, en gaan slaan enzovoort.. gelukkig blijf jij tenminste rustig in je hoofd Knipoog . ik zou dus eerst eens rondjes gaan lopen enzo. daarna:
-je paard stil laten staan,
-zelf niet voor je paard staan ( wat je volgens mij nu wel doet) , maar bij de schouder
- het touw iets langer maken, zodat er ruimte is van voren
- aansporen, en je paard loopt te minste Knipoog
om te zorgen dat je paard niet naar voren knalt en ontsnapt, een klein rukje aan het touw als ze wegloopt.
- dan heb je dus het beginnetje gemaakt, daarna moetje gewoon een goeie drijvende houding aannemen, ook vind ik je op de filmpjes toch een beetje onzeker overkomen.

volgens mij spurt je pony weg omdat hij onzeker word van dat gepriegel op een klein oppervlakte. dat neemt z'n vrijheid heel erg weg en dat maakt m onzeker. verder zou ik als ze wegegerent was (bij filmpje 4.) wel door blijven gaan met longeren. wel korter nemen zoals je al doet, maar doorgaan bij volgens mij de 52-ste sec. dan heb je dr aan het lopen. ik vind overigens dat het paard het aardig lang volhoud in het begin.. ik zou er al lang zat van zijn.

bij filmpje 8 weet ik niet wat je in het begin doet?? zwiep je daar nou met het touw? dan zou ik ook wegrennen Tong uitsteken

suc6! sorry als de dingen die ik noem al genoemd zijn, maar ik heb niet het hele topic gelezen.

edit. typfoutje

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:04

is het ook mogelijk dat er een braaf paard voor m uit naar de bak loopt ofzo? en als ze is uitgeraast een keertje uit de bak halen en dan er weer in doen. is de reactie dan hetzelfde? desnoods nog een paar keer zodat het ''normaal'' word om door de ingang te lopen..? ik verzin ook maar wat hoor.. ik vind het een erg moeilijk probleem.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:38

Het is goed dat je de filmpjes hebt laten zien....Wat ik heel duidelijk zie is dat de voorknieen afwijkend naar buiten geknikt worden, dus a.h.w. o-benen voor....ook duidelijk verzamelde druk in de r.a.been, hij loopt op 1 a.been, vandaar de snelheid, bokken en onvoorspelbaar gedrag !
Iedere wending is moeilijk voor hem , omdat hij dan zijn niet zijn knie goed kan roteren.....Alleen voorwaarts is voor hem goed te doen, daarom gaat hij rennen om in de bak te gaan, hij vind het draaien echt niet prettig !!!
Ik kom dit probleem heel vaak tegen en weet hoe moeilijk het is om hier mee om te gaan! Iedere zijwaartse druk is voor de pony een stress-factor , dus wel degelijk een reden voor angst en paniek !!!
Dit gaat nooit meer over, zit in de gewrichten , zal zo blijven of nog erger worden....
Probeer hem ondersteuning te geven d.m.v. touwtjes (op rechte lijnen stapwerk!)en er naast lopen, zoals op de gang en zodra hij hierin ontspant met touwtjes en lange lijnen....iemand er naast lopen en iemand er achter, maar gezien de gradatie van probleem en reactie hierop moet je hulp zoeken bij iemand die het gewend is om met moeilijke paarden te mennen !!! ABSOLUUT NIET ZELF DOEN ZONDER HULP , ALTIJD MET HOOFDSTEL EN TOUWTJES ......als het je lukt om de achterhand in balans te krijgen, zal het paard rustiger en betrouwbaarder worden, dan kan hij zijn voorknieen ontlasten.....
Dit paardje kan niet inbuigen met de voorknieen in de wending en heeft alle reden om er voor weg te rennen , net als dat je iemand met o-benen vraagt zij knieen tegen elkaar aan te doen .....zal echt niet gaan ! Die hebben met paardrijden met het lichtrijden vaak pijn aan knieen en heup door de afwijkende stand !
Bij wat ik van jouw zag op de filmpjes kun je dit niet alléén oplossen, ik zie veel foute aanwijzingen in lichaamstaal van jouw naar de pony toe, zoek óók hierin hulp van iemand met ervaring !Dit paard is heel fair naar jouw toe....

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:14

Was het op de filmpjes dan een poging tot longeren ? ik dacht dat je hem vroeg om zo rond je te draaien?
Anders moet je eens poberen hem met het 'leidhand', niet het drijfhand dus naar buiten te sturen door gewoonweg naar buiten te wijzen. Ik heb het al met verschillende paarden gedaan en allemaal deden ze het op den duur. Ik longeer wel vrij dicht bij mij meestal (op en vrij kleine cirkel).

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:48

broadway schreef:
Het is goed dat je de filmpjes hebt laten zien....Wat ik heel duidelijk zie is dat de voorknieen afwijkend naar buiten geknikt worden, dus a.h.w. o-benen voor....ook duidelijk verzamelde druk in de r.a.been, hij loopt op 1 a.been, vandaar de snelheid, bokken en onvoorspelbaar gedrag !
Iedere wending is moeilijk voor hem , omdat hij dan zijn niet zijn knie goed kan roteren.....Alleen voorwaarts is voor hem goed te doen, daarom gaat hij rennen om in de bak te gaan, hij vind het draaien echt niet prettig !!!
Ik kom dit probleem heel vaak tegen en weet hoe moeilijk het is om hier mee om te gaan! Iedere zijwaartse druk is voor de pony een stress-factor , dus wel degelijk een reden voor angst en paniek !!!
Dit gaat nooit meer over, zit in de gewrichten , zal zo blijven of nog erger worden....
Probeer hem ondersteuning te geven d.m.v. touwtjes (op rechte lijnen stapwerk!)en er naast lopen, zoals op de gang en zodra hij hierin ontspant met touwtjes en lange lijnen....iemand er naast lopen en iemand er achter, maar gezien de gradatie van probleem en reactie hierop moet je hulp zoeken bij iemand die het gewend is om met moeilijke paarden te mennen !!! ABSOLUUT NIET ZELF DOEN ZONDER HULP , ALTIJD MET HOOFDSTEL EN TOUWTJES ......als het je lukt om de achterhand in balans te krijgen, zal het paard rustiger en betrouwbaarder worden, dan kan hij zijn voorknieen ontlasten.....
Dit paardje kan niet inbuigen met de voorknieen in de wending en heeft alle reden om er voor weg te rennen , net als dat je iemand met o-benen vraagt zij knieen tegen elkaar aan te doen .....zal echt niet gaan ! Die hebben met paardrijden met het lichtrijden vaak pijn aan knieen en heup door de afwijkende stand !
Bij wat ik van jouw zag op de filmpjes kun je dit niet alléén oplossen, ik zie veel foute aanwijzingen in lichaamstaal van jouw naar de pony toe, zoek óók hierin hulp van iemand met ervaring !Dit paard is heel fair naar jouw toe....

zo! dat maakt echt een hoop duidelijk!

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:50

hey,

kheb een aantal opmerkingen. Ken de pony persoonlijk niet zo goed, maar ken ponyzotje en de plaats waar hij staat.

@ alliesjeh: het is onmogelijk om de pony binnen te brengen en van achter het hek hem los te maken. zoals je mss gezien hebt op de filmpjes is de manege helemaal afgezet met 3 muren en aan 1kant een minstens 2meter hoge houten afscheidingswand. en dan nog zie ik haar niet graag over een hek getrokken worden.
het is niet mogelijk dat een andere pony hem voorgaat in de manege. zelfs de meest duffe pony wordt helemaal zot bij hem. en hij kent geen enkel ander dier op stal. dus dat is vragen om de rangorde nog eens goed te bepalen met mss bijten en slaan als gevolg. en niemand wil een dier met blutsen, toch? vooral als je het kan voorkomen.

@ broadway: de pony is een hoofdstel niet gewoon en ook geen zadel (zie voor in dit topic)

nou, ik zal me dan maar opgeven als chinese vrijwilliger om met hem mee te lopen aan de longe? Haha!
xxx

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:39

Waarom is hij géén hoofdstel gewend , hij heeft toch ook een halster om ? Dat was het eerste waar ik aan ging werken, een bit kan ook spanning afvloeiend werken !!!
rhinoooow....Ik vind het niet grappig om lollig te doen met zo'n serieus probleem, ik weet heel goed dat angst, pijn en onzekerheid paarden tot moordmachines kunnen maken, dit was géén penny-antwoord hoor !
Als de pony het wil raakt hij haar echt wel hoor , nu blijft het bij een waarschuwende, dreigende schop......deze pony heeft redenen voor het wegstormen ! Hij heeft dus een goed karakter en tolereerd de fouten die zij maakt in zoverre.....ondanks zijn eigen probleem blijft hij eerlijk !!!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 21:48

aliesjeh, ik ben het met je eens behalve dat 'rukje' om hem terug te halen, dat werkt niet... Maar voor de rest heb je inderdaad gelijk. Vooral ivm dat gepriegel, maar dat moet hij maar even verdragen. Ik wil hem braaf.
Filmpje acht probeer ik de longe weg te houden van zijn beentjes Haha!
Ik word zeker nooit boos op hem, dat heeft totaal geen zin!

Vandaag heb ik hem uit de bak gehaald en er weer in. Voor een keertje was hij erg rustig. Moet wel zeggen dat ik hem ervoor al 10 keer had 'gevangen' en weer gelost met steeds een klein spurtje, maar ook steeds een kleiner spurtje.

Lord-Ik, het was 'half' een poging tot longeren: ik wou hem inderdaad op een kleine cirkel bij me en dan steeds iets verder. Het was niet de bedoeling om hem meteen op een grote cirkel te sturen, dan had ik het inderdaad anders moeten aanpakken.

Broadway, deze pony is van voor naar achter en omgekeerd door HEEL veel dierenartsen gecontroleerd, heeft hoefbevangen gestaan, bleinen gehad, heeft een kneuzinkje gehad op zijn linksvoor onlangs, hij loopt een beetje gevoelig en soms onregelmatig, maar ik ben heel zeker dat hij GEEN problemen heeft met draaien en opzij gaan.
Hij maakt volledig uit zichzelf de gekste sprongen, soms zijwaartse galopsprongen, soms een zijwaartse draf die zowat appuyeren/overschenkelen is, en geeft ook bij de hoefsmid totaal geen problemen in het draaien van het been (is getest, en hij is vorige week nog bekapt). Hij kan heel kort draaien, ook in de gang, en gaat perfect opzij voor commando's (ok, hij moet het nog een beetje leren Knipoog , maar als hij het snapt gaat het heel goed).

Ik vind niet dat rhinoow ermee lacht trouwens....? Ze wil graag mijn chinese vrijwilliger zijn, bij deze aanvaard! Haha! En ik kan bij sommige dingen wel hulp gebruiken, toch? Ze neemt het serieus hoor, ik weet niet waar je iets anders leest.

Een hoofdstel kan ik wel gebruiken voor de sterkere inwerking. Ik denk dat hij van touwtjes pas écht gek wordt. Maar ik ga hem aan een hoofdstel wennen, want het lijkt me wel handig.

En ik weet dat hij fair is naar mij toe! Daarom word ik ook niet kwaad Knipoog
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 10-02-08 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:50

ponyzotje schreef:
Ik roep nergens dat dingen niet lukken. Ik baseer me op voorgaande ervaringen (zelf en anderen), op wat ik al weet van hem. Waarom zou ik hem opnieuw zijn neus laten verwonden tenzij ik bijna zeker ben dat het hem stopt? (wat Cassidy zegt, dus daar ga ik voor).
Hij heeft al een paar mooie witte streepjes op zijn neus staan van zich zo te verwonden! Dat hoef ik niet opnieuw, tenzij ik weet dat het maar 1x is...

Lees gewoon goed het topic opnieuw en dan zie je dat ik weldegelijk adviezen opvolg. Alleen ben ik niet zo happig om álles direct te proberen zonder veel uitleg (dat vind ik onzinnig, ik wil weten waarom en die uitleg heb ik ook gekregen, ideaal dus) temeer omdat er al zoveel geprobeerd is.

Het gebruik van een touwhalster zorgt niet voor wondjes op de neus als hij goed past en op de goede plek zit.
Soms moet je dingen gewoon uitproberen om de werking ervan te zien. Praktijk is vaak zoveel anders dan de theorie. Je theorie baseren op dingen die je hebt gehoord van anderen, ervaringen die anderen hebben gemaakt met bepaalde tools en bepaalde methodes (of het gebrek eraan) betekend niet dat een andere aanpak diezelfde resultaten heeft.
Soms moet je in het diepe springen en gewoon dingen doen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:51

ponyzotje schreef:
En ik weet dat hij fair is naar mij toe! Daarom word ik ook niet kwaad Knipoog

LEERMOMENT: je mag kwaad worden op een paard, misschien kom je dan resoluter over? Je mag alleen niet kwaad blijven.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 21:53

Geen leermoment, hij heeft al wel eens een klap gevangen. En wanneer hij zo naar me bokt is het voor mij ook een punt om te straffen. Hij weet wel wanneer hij te ver gaat.
Maar het is bij hem gewoon zelden nodig. Een vinger in de lucht en hij springt een meter ver.
Mijn straffen is ook altijd kort. Een fractie van een seconde, op het moment van de fout, en dan doe ik meteen weer verder waarmee ik bezig ben.
Zie niet in waarom je dat een leermoment noemt.... Ik vind het heel logisch dat een paard af en toe gestraft wordt, als het nodig is!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 21:54

Cassidy schreef:
Het gebruik van een touwhalster zorgt niet voor wondjes op de neus als hij goed past en op de goede plek zit.
Soms moet je dingen gewoon uitproberen om de werking ervan te zien. Praktijk is vaak zoveel anders dan de theorie. Je theorie baseren op dingen die je hebt gehoord van anderen, ervaringen die anderen hebben gemaakt met bepaalde tools en bepaalde methodes (of het gebrek eraan) betekend niet dat een andere aanpak diezelfde resultaten heeft.
Soms moet je in het diepe springen en gewoon dingen doen....

Ja zal ik ook doen. Is een hoofdstel hetzelfde qua sterkere inwerking (dat heb ik immers meteen bij de hand Haha! ) of prefereer je zeker een touwhalster?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:57

Ik prefereer zeer zeker een touwhalster.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:00

ponyzotje schreef:
Ik vind het heel logisch dat een paard af en toe gestraft wordt, als het nodig is!

Ik noem het liever geen straf, ik noem het een correctie. En een correctie moet aankomen in de intensiteit die nodig is om door te dringen bij het paard, anders is het een correctie die je net zo goed niet had hoeven geven, omdat die het paard alleen maar afstompt.

Als je paard al zo onder de indruk is van een opgeheven vinger, waarom is het dan zo moeilijk om het ongewenste gedrag er met loszetten en longeren uit te krijgen?

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:08

het was maar als een grapje bedoelt. ponyzotje weet dat. we zijn er om elkaar te helpen. en ik doe dat met veel plezier, dat weet ze denk ik wel.

Citaat:
broadway

rhinoooow....Ik vind het niet grappig om lollig te doen met zo'n serieus probleem, ik weet heel goed dat angst, pijn en onzekerheid paarden tot moordmachines kunnen maken, dit was géén penny-antwoord hoor !

en je mag alles van mij zeggen, behalve dat ik een penny-meisje ben. je kent me niet, je weet niet hoe ik omga met paarden, dus je hebt geen enkele reden om aan te nemen dat ik zo'n trutteke ben die haar paard/pony vlechtjes in de manen doe en met het nieuwste (overigens verschrikkelijk lelijke oranje/geel/blauw of paars) setje loop te pronken, of weet ik veel.
(en ja, ik ben vies nu Boos!, maar laten we bij het topic blijven )

@ cassidy: wat als het gedrag er zo in zit gebakken? uiteindelijk (ok, mss mag ik het hier niet echt mee vergelijken maar langs een kant komt het er op neer) zal een windzuiger blijven wind zuigen, ook al staat hij in een wei waar het gras tot aan de kniën komt en hij geen reden heeft om dit te doen, maar hij doet het, uit gewoonte.
Laatst bijgewerkt door Rhinoooow op 10-02-08 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 22:10

Cassidy: Noem het hoe je wilt... Het is wat het is dat telt en ik weet hoe het moet.

Ja, ik stel me dezelfde vraag Lachen Zijn verleden ken ik niet, en ik weet dat het een vastgeroest gedrag is. Moet ik hem straffen voor het weglopen? Dat is hoe ik het lees. Hij is onder de indruk van een opgeheven vinger, waarom krijg je het er dan niet uit.... Tja. Ik ga hem echt niet straffen om weg te lopen, tenzij ik weet dat het onwil is. En ik zie van niet.

Vandaag was hij trouwens erg lief Lachen Vrij longeren gaat hem redelijk goed af, maar dat wist ik al. Hij is ontzettend veel beloond en de oortjes stonden erg naar voor. Een keer ook een tik gekregen omdat hij erg vervelend deed met de voorbenen, en dat was gelijk over (had hij nog nooit geprobeerd).

't Is inderdaad om er serieus aan te werken en ben wel blij dat je wil helpen Rhinoow Ja
Wat dat windzuigen betreft heb je gelijk, ik weet over welk paard je het hebt Haha! , ik vermoed dat dit inderdaad ook vastgeroest is maar hij is intelligent genoeg om iets nieuws te leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:14

De echte luchtzuigjunks doen het ook op een weiland, en op elkaars rug of op een paaltje/boomstronk in dat weiland. Dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen: doorgaans is afwisseling van omgeving en weidegang voldoende om een luchtzuiger van het luchtzuigen af te helpen.

Waarom de Merens nog steeds de kuren vertoont die hij vertoont? Omdat jullie hem de kans geven om in dit vastgesleten patroon vast te blijven zitten. Verander de omstandigheden en de aanpak, en de vicieuze cirkel is doorbroken...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 22:18

Vandaar dat ik in de kraal ga werken. En dat ik er vandaag eens ben gaan aanhangen, met uitzonderlijk goed resultaat, hij stond na een paar passen stil en keek me heel bang aan: een teken dat hij er vroeger voor gestraft werd. Toen dat niet volgde, werd hij enorm veel rustiger en kon ik gewoon overal met 'm rondlopen door de piste. Moest er dus nodig eens gaan aanhangen Haha! Met het longeren is het natuurlijk wat anders, maar daarvoor gaan we naar de kraal.

Stereotypiën worden zeer vaak losgemaakt van hun oorspronkelijke reden, dat zijn geen uitzonderingen hoor! Wij krijgen het genoeg te zien en leren erover van ethologen Lachen Het gebeurt vaak dat het gedrag zich voortzet in een wel afwisselende omgeving. Het kan natuurlijk ook veranderen en bij deze pony geloof ik daar ook wel in hoor (anders ging ik er niet mee door Haha! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:20

In plaats van een touwhalster,heb je het montyrobberts halster al eens geprobeerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:21

ponyzotje schreef:
En dat ik er vandaag eens ben gaan aanhangen, met uitzonderlijk goed resultaat, hij stond na een paar passen stil en keek me heel bang aan: een teken dat hij er vroeger voor gestraft werd. Toen dat niet volgde, werd hij enorm veel rustiger en kon ik gewoon overal met 'm rondlopen door de piste. Moest er dus nodig eens gaan aanhangen

Niet aan gaan hangen. Als hij dreigt door te denderen, zet hem in zijn achteruit.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 22:26

En hoe wou je dat doen? Ik kan het absoluut nooit winnen van hem. Eraan gaan hangen is een van de beste dingen die ik de afgelopen dagen heb gedaan: hij vindt het ineens niet eng meer en loopt gewoon overal door de piste met me mee. Ik vind het prima gelukt zo Haha!
Als hij dreigt krijg ik hem ook achteruit, geen probleem. Doe ik ook af en toe, bvb als hij bij het binnenkomen in de piste een beetje nerveus wordt. Dan ga ik hem eerst een paar passen terugzetten en dat gaat. Maar als hij zo onverwachts wegspringt, dan niet. Maar met eraan te hangen staat hij meteen stil...

Silvana: neen... Haha! En zeker niet voor 50€.. Zal morgen wel eens lezen op zijn site wat het doet.

Ik ga nu slapen (morgen heel vroeg les), maar zal zeker jullie reacties nog lezen en beantwoorden. Bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:31

Paard met touwhalster en leadrope. Zelf carrot stick in handen. Ruimte op carrot stick lengte om je heen is je personal space. Vaker met paard gaan wandelen. Stoppen op woord ho. Voor hem gaan staan. Achteruit zetten door voor je uit zwaaiend met stok (alsof je blind bent en de ruimte aftast) op hem af te lopen. Hij zal snel genoeg merken dat hij je persoonlijke ruimte heeft te respecteren en als hij per ongeluk tegen de stok aanloopt die jij driftig op
kniehoogte voor je heen en weer zwaait is het zijn eigen schuld (en zo ziet hij dat ook) en geef je hem geen bewuste tik. Hij zal denken "dom van mij" en in het vervolg sneller maken dat hij wegkomt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:48

Heb ook met zo'n paard gewerkt. Longeren ging ABSOLUUT niet of hij zette het op een lopen.

Ik heb ervoor gezorgd dat hij bijna de hele dag door naar buiten kon zodat hij zich eens kon uitleven voor hij aan het werk ging.

Ik begon eerst met grondwerk, dan pas ging ik in de bak.
Hij moest rechts achter mijn schouder lopen, want zo gaf ik aan dat Ik de leider was en niet hij! En geloof me, dat heeft lang geduurd maar het resultaat was er.
Hoe ik dat deed? Ik liet hem naast mij lopen en zei TERUG als hij voor me kwam lopen. Deed hij dat? Beloonde ik hem. Deed hij dat niet? Dan trok ik aan het touw met kleine rukjes. Nog niet? Dan deed ik mijn stick voor zijn borst en bewoog de stick naar achter. Nog niet goed? Tikken op de borst.
Ik werkte dus in fasen. Parelli doet dat ook.
Fase 1: TERUG
Fase 2: Rukjes+TERUG
Fase 3: Stick bewegen voor zijn borst+ TERUG
Fase 4: Tikken op de borst+ TERUG
Na verloop van tijd minderde de mijn vaart na mijn woordje TERUG. Een beetje later bleef hij gewoon achter me lopen!

Ik leerde hem dat HO stilstaan is. En niet nog een paar pasjes zetten en dan stilstaan,nee. Direct stil! ( dat hij het kende bewees hij toen hij in volle galop na mijn HO pal stilstond en ik naar voor vloog, foutje van mij).
Draf deed ik ook op commando, ik begon te lopen en ik zei TROT en zo begon hij met me te draven( voor mij was dat lopen want hij was 1m75 schoft Haha! ) tot ik stil stond en hij ook.

Dus begin eerst met de basisdingen. HO, STAP, DRAF,...

Ik las dat je bereid bent te werken met de carrotstick, leadrope en touwhalster. Ik zou zeggen : ga niet verder met de volgende games voor de friendly er deftig in zit. De friendly game is immers de basis en op die manier beloon je hem.

Wat ik erg belangrijk vind is dat je je paard zijn achterhand kan laten wijken dmv ernaar te kijken. Zo kan hij immers geen snelheid meer maken en staat hij ineens pal voor je. Heb je de uitleg van de games bij je? Zoja, kijk dan eens en zie of je deze kan toepassen.

Ik zie ook dat je meeloopt als je paard gaat rennen.Niet doen! Het gaat hier om een machtspositie en wie zijn voeten het meest beweegt. Als jij zo weinig mogelijk stapt/rent laat jij zien dat jij de baas bent! Je paard doet immers de meeste moeite.
Hij zegt nu : Oh leuk, baasje rent mee!
Dat is dus niet de bedoeling.

En het helpt, desnoods met hulp en heel veel GEDULD!
Mijn vzpaard was ook zo en het heeft 4jaar geduurd om hem 'op te voeden' maar ik deed het alleen, ook met veel blessures en angsten maar nu is hij doodbraaf. Hij gaat met een klein drukje op zijn borst meters naar achter om zo even een voorbeeld te geven. En dat kan jij ook bereiken!