Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar dat doe ik.
misschien kun je met touw oefenen dat de pony blijft staan als je van m wegloopt?
. ik zou zelf eerst rondjes met m gaan lopen, en steeds het touw iets langer, zodat je verder van m af komt te lopen. ik heb vaak gezien bij mensen die hun paard wille longeren en het paard net als jouw paard met hun mee gaan draaien. veel van die mensen raken geirriteerd, en gaan slaan enzovoort.. gelukkig blijf jij tenminste rustig in je hoofd
. ik zou dus eerst eens rondjes gaan lopen enzo. daarna: 

broadway schreef:Het is goed dat je de filmpjes hebt laten zien....Wat ik heel duidelijk zie is dat de voorknieen afwijkend naar buiten geknikt worden, dus a.h.w. o-benen voor....ook duidelijk verzamelde druk in de r.a.been, hij loopt op 1 a.been, vandaar de snelheid, bokken en onvoorspelbaar gedrag !
Iedere wending is moeilijk voor hem , omdat hij dan zijn niet zijn knie goed kan roteren.....Alleen voorwaarts is voor hem goed te doen, daarom gaat hij rennen om in de bak te gaan, hij vind het draaien echt niet prettig !!!
Ik kom dit probleem heel vaak tegen en weet hoe moeilijk het is om hier mee om te gaan! Iedere zijwaartse druk is voor de pony een stress-factor , dus wel degelijk een reden voor angst en paniek !!!
Dit gaat nooit meer over, zit in de gewrichten , zal zo blijven of nog erger worden....
Probeer hem ondersteuning te geven d.m.v. touwtjes (op rechte lijnen stapwerk!)en er naast lopen, zoals op de gang en zodra hij hierin ontspant met touwtjes en lange lijnen....iemand er naast lopen en iemand er achter, maar gezien de gradatie van probleem en reactie hierop moet je hulp zoeken bij iemand die het gewend is om met moeilijke paarden te mennen !!! ABSOLUUT NIET ZELF DOEN ZONDER HULP , ALTIJD MET HOOFDSTEL EN TOUWTJES ......als het je lukt om de achterhand in balans te krijgen, zal het paard rustiger en betrouwbaarder worden, dan kan hij zijn voorknieen ontlasten.....
Dit paardje kan niet inbuigen met de voorknieen in de wending en heeft alle reden om er voor weg te rennen , net als dat je iemand met o-benen vraagt zij knieen tegen elkaar aan te doen .....zal echt niet gaan ! Die hebben met paardrijden met het lichtrijden vaak pijn aan knieen en heup door de afwijkende stand !
Bij wat ik van jouw zag op de filmpjes kun je dit niet alléén oplossen, ik zie veel foute aanwijzingen in lichaamstaal van jouw naar de pony toe, zoek óók hierin hulp van iemand met ervaring !Dit paard is heel fair naar jouw toe....

, maar als hij het snapt gaat het heel goed).
En ik kan bij sommige dingen wel hulp gebruiken, toch? Ze neemt het serieus hoor, ik weet niet waar je iets anders leest.

ponyzotje schreef:Ik roep nergens dat dingen niet lukken. Ik baseer me op voorgaande ervaringen (zelf en anderen), op wat ik al weet van hem. Waarom zou ik hem opnieuw zijn neus laten verwonden tenzij ik bijna zeker ben dat het hem stopt? (wat Cassidy zegt, dus daar ga ik voor).
Hij heeft al een paar mooie witte streepjes op zijn neus staan van zich zo te verwonden! Dat hoef ik niet opnieuw, tenzij ik weet dat het maar 1x is...
Lees gewoon goed het topic opnieuw en dan zie je dat ik weldegelijk adviezen opvolg. Alleen ben ik niet zo happig om álles direct te proberen zonder veel uitleg (dat vind ik onzinnig, ik wil weten waarom en die uitleg heb ik ook gekregen, ideaal dus) temeer omdat er al zoveel geprobeerd is.

ponyzotje schreef:En ik weet dat hij fair is naar mij toe! Daarom word ik ook niet kwaad
Cassidy schreef:Het gebruik van een touwhalster zorgt niet voor wondjes op de neus als hij goed past en op de goede plek zit.
Soms moet je dingen gewoon uitproberen om de werking ervan te zien. Praktijk is vaak zoveel anders dan de theorie. Je theorie baseren op dingen die je hebt gehoord van anderen, ervaringen die anderen hebben gemaakt met bepaalde tools en bepaalde methodes (of het gebrek eraan) betekend niet dat een andere aanpak diezelfde resultaten heeft.
Soms moet je in het diepe springen en gewoon dingen doen....
zal ik ook doen. Is een hoofdstel hetzelfde qua sterkere inwerking (dat heb ik immers meteen bij de hand
) of prefereer je zeker een touwhalster? 

ponyzotje schreef:Ik vind het heel logisch dat een paard af en toe gestraft wordt, als het nodig is!
Citaat:broadway
rhinoooow....Ik vind het niet grappig om lollig te doen met zo'n serieus probleem, ik weet heel goed dat angst, pijn en onzekerheid paarden tot moordmachines kunnen maken, dit was géén penny-antwoord hoor !
, maar laten we bij het topic blijven )
Zijn verleden ken ik niet, en ik weet dat het een vastgeroest gedrag is. Moet ik hem straffen voor het weglopen? Dat is hoe ik het lees. Hij is onder de indruk van een opgeheven vinger, waarom krijg je het er dan niet uit.... Tja. Ik ga hem echt niet straffen om weg te lopen, tenzij ik weet dat het onwil is. En ik zie van niet.
Vrij longeren gaat hem redelijk goed af, maar dat wist ik al. Hij is ontzettend veel beloond en de oortjes stonden erg naar voor. Een keer ook een tik gekregen omdat hij erg vervelend deed met de voorbenen, en dat was gelijk over (had hij nog nooit geprobeerd).
, ik vermoed dat dit inderdaad ook vastgeroest is maar hij is intelligent genoeg om iets nieuws te leren. 
Met het longeren is het natuurlijk wat anders, maar daarvoor gaan we naar de kraal.
Het gebeurt vaak dat het gedrag zich voortzet in een wel afwisselende omgeving. Het kan natuurlijk ook veranderen en bij deze pony geloof ik daar ook wel in hoor (anders ging ik er niet mee door
). 
ponyzotje schreef:En dat ik er vandaag eens ben gaan aanhangen, met uitzonderlijk goed resultaat, hij stond na een paar passen stil en keek me heel bang aan: een teken dat hij er vroeger voor gestraft werd. Toen dat niet volgde, werd hij enorm veel rustiger en kon ik gewoon overal met 'm rondlopen door de piste. Moest er dus nodig eens gaan aanhangen
En zeker niet voor 50€.. Zal morgen wel eens lezen op zijn site wat het doet. 
) tot ik stil stond en hij ook.