Opjagen en aanstellerij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Opjagen en aanstellerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:46

Nogmaals...wat verstaan jullie dan onder opjagen??
Met een zweep er achter aan rennen en het paard alleen maar laten galoperen?
Ik lees hier dingen dat ik denk......????

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:48

Ik tik een keer op z'n billen met m'n hand, ren een eindje weg (dan rennen ze achter me aan), ik duw een keer, ren weer een stukje, gewoon een beetje ravotten.
Maar het draait er altijd op uit dat ze heel hard gaan rennen en een eindje verderop gaan staan wachten tot ik er eindelijk eens ben. Eenmaal daar aangekomen geef ik ze weer een duw of ga ik een beetje lopen springen of pak ik z'n voorbenen (zoals jonge paarden ook spelen) om ze vervolgens weer achterna te sjokken (ik kan niet zo hard rennen door het gras als zij)

Ik sta iig niet in het midden met een zweep en laat ze rondrennen. Ik doe altijd zelf ook mee

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:49

Niet het hele topic doorgelezen, maar wel even mijn mening.

Als lucky, Britt of één van de andere paarden in de bak lopen, dan ga ik wel eens zelf door de bak slenteren/lopen/rennen en dan opeens op mijn hurken gaan zitten ofzo. Dan wordt vooral luck heel jolig en dan zijn we gewoon echt aan het spelen. Soms "jaag" ik hem wel eens van me weg, maar dan gallopeert hij een rondje en komt naar me toe, maar ik zie dat op dat moment meer als een soort spel ipv "opjagen"/"wegjagen". Achteraf loopt hij ook altijd achter me aan te hobbelen en knuffelen we nog een poosje..

Kwa aanstellen heb je gelijk. Een paard kan zich (naar mijn idee) niet anders voordoen dan wat zijn innerlijk hem verteld. Máár er is naar mijn idee wel iets dat paarden wel kennen en dat is "er een spelletje van maken". Zo van hé laat ik eens ff niet de trailer in gaan, want ach, ik stond er al half in, maar als ik nu achteruit ga, dan kan ik weer lekker wat gaan eten.... o.i.d. om er dan vervolgens zowat voor je uit in te lopen (zonder dwang/druk).

Edit: Las net ook dat er wordt gesproken met termen die gedrag omschrijven. In mijn laatste voorbeeld (er uit gaan en weer kunnen eten) is dus ook zeker sprake van (in meer of mindere mate) klassieke conditionering.
Laatst bijgewerkt door lovelucky op 01-02-08 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:50

Nadya schreef:
Fitch, ik kan me helemaal vinden in jouw woorden. Ja
Je omschrijft het precies, zoals het is.

(Overigens rent mijn paard nog graag door het land, ook al staat hij er dag en nacht in. Maar ik heb een beetje een gek paard, denk ik Haha! ).

Dank je! Lachen

aerdenhout1 schreef:
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat TS nu met opjagen bedoeld?
Er is namelijk een HEEL groot verschil tussen spelen en een, zoals de NH ers het noemen, join up.
En in beide gevallen ga je eigenlijk achter het paard aan en "jaag" je ze op.

Het grootste onderscheid is toch de follow up? (Ik weet niet héél veel over join ups, wel een beetje.) Die komt er niet met het 'normale' opjagen. Echt spelen zonder opjagen laat ik hier dan even buiten beschouwing, dat bedoelt TS volgens mij niet en is imo onschuldig. Zou een paard het ''hele grote verschil'' tussen wegjagen bij join up en opjagen zelf merken (muzv de follow up)?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:53

Lenneke_ schreef:
Ik tik een keer op z'n billen met m'n hand, ren een eindje weg (dan rennen ze achter me aan), ik duw een keer, ren weer een stukje, gewoon een beetje ravotten.
Maar het draait er altijd op uit dat ze heel hard gaan rennen en een eindje verderop gaan staan wachten tot ik er eindelijk eens ben. Eenmaal daar aangekomen geef ik ze weer een duw of ga ik een beetje lopen springen of pak ik z'n voorbenen (zoals jonge paarden ook spelen) om ze vervolgens weer achterna te sjokken (ik kan niet zo hard rennen door het gras als zij)

Ik sta iig niet in het midden met een zweep en laat ze rondrennen. Ik doe altijd zelf ook mee

Ok, dan snap ik je wat beter. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:55

Nadya schreef:
Een paard neemt de wereld heel anders waar dan wij mensen. Jammer dat veel mensen te beroerd zijn zich daar in te verdiepen. Blijkbaar vermenselijken ze zich toch liever, want dat is waarschijnlijk een stuk makkelijker dan je te verdiepen in het wezen paard.

Ja hoor, een Shet die denkt 'goh, daar komt ze weer met het zadel, ik ga maar eens kreupel lopen rechtsachter', om vervolgens later 'te vergeten' welk leugentje hij had gebruikt. Gestoord
Het lijkt mij al erg als je paard zoiets doet bij het zien van een zadel. Mag je je toch eens aan je oren krabben, WAAROM het paard zo op je reageert. En jaag maar lekker door, bij die types zie je vaak dit soort problemen met hun paarden. Haha!
Breek me de bek niet open.

Als hij dit een keer 'per ongeluk' gedaan heeft en hij is daar op de een of andere manier voor beloont dan gaat hij dit vaker proberen. Dit is dan aangeleerd gedrag.

Ik heb een shet die gaat liggen met kind en al. Als ze mee gaat naar buiten gaat het de eerste 20 minuten goed, dan wordt ze het zat en gaat ze liggen. Ik wacht dan met Anouar tot haar berijden d'r weer over eind heeft en we weer verder kunnen. Haar beloning, Anouar wacht toch wel.
Vandaar nu de nieuwe techniek, Anouar wacht niet meer en Macy zoekt het maar uit. Dan gebeurd het opeens veel minder vaak.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:58

aerdenhout1 schreef:
Nogmaals...wat verstaan jullie dan onder opjagen??
Met een zweep er achter aan rennen en het paard alleen maar laten galoperen?
Ik lees hier dingen dat ik denk......????

Nou, vrijwel dagelijks voorbeeld deze winter:
Men laat de stalpaarden even los in de bak en gaan er vervolgens achteraan rennen met een zweep en jaagt ze van de ene kant naar de andere kant. Onder het mom van 'ze moeten even hun benen strekken'. Zoiets.
De (jonge) meiden bij ons doen het vaak ook nog met gegil en geschreeuw, vooral als de paarden dan zowat over ze heen denderen. Clown
Heeft Helemaal niets met spelen te maken. Het komt op mij erg agressief over, op de paarden al helemaal, ze snappen er nauwelijks iets van.
En vervolgens roepen ze je dan weer 'he Nadya, wil jij even helpen die en die te vangen?' Tja.... Verward

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:59

Ik doe het bij mijn paarden regelmatig...spelen...opjagen of hoe je het ook wil noemen. Met of zonder zweep, dat maakt niet echt uit en wisseld per paard. Join up ( ik vind het een kl*te woord!) doe ik OOK met zweep.
Het grote verschil zit hem denk ik in je eigen lichaamstaal en vooral je stem. Bij spelen komen ze regelmatig naar je toe, bij een join up zullen ze vaak in het begin een wat dreigende houding aan nemen
In beide gevallen moet, en zal, (mits je het goed doet tenminste) het paard aan het eind naar je toe komen en je volgen.
Een paard zonder enkele reden door de bak laten rennen en een beetje op z'n duvel geven als hij stil gaat staan heeft totaal geen nut en werkt dan ook averechts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:13

als ik mijn pony los in een bak zet of een weiland en ik knal een keer met de zweep dan krijg je dit:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3586866733

volgens mij vind hij het dus leuk.. Haha!
meestal doe ik een plastic tas aan het uiteinde van de zweep,knallen kan ik namelijk niet Bloos
zelfs tussen de andere paarden in gaat hij dan gek lopen doen:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3128153620

maar sommige paarden vinde het nou eenmaal echt totaal niet interresant:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 1793314196

Tong uitsteken

is trouwens wel zo dat hij mooi stil gaat staan in een hoek van de bak...ben ik eindelijk bij hem dan rent hij met staartje omhoog en snuivend naar de ander kant en gaat staan wachten tot ik weer bij hem ben....

wie krijgt er dan eigenlijk de meeste beweging? Whoosh! Whoosh!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:07

Aangezien ik niet de mogelijkheid heb om mijn paard de hele dag buiten te zetten in de winter (ik weet het, heeeeeeeel slecht), probeer ik haar altijd voor het rijden minimaal een half uur (liefst langer natuurlijk, maar soms staat de halve stal te springen voor de losgooibak) lekker los te gooien.
Voor ik haar eruit haal laat ik haar vaak nog even rennen. En ja dat doe ik door er met een zweep achteraan te gaan Bloos! Bloos!
Overigens, zodra ik de zweep laat zakken en me omkeer staat Sharonne achter me voor een knuffel, dus zo opgejaagd voelt ze zich er niet door. Daarnaast krijgt ze net als met longeren complimentjes als ze lekker doorloopt enzo, dus zou je het kunnen vergelijken met longeren zonder lijn.

En over het aanstellen. Ja sommige paarden zullen iets echt eng vinden en bang zijn, maar als ik 100 keer langs een stoel rij en de 101ste keer is hij eng, noem ik dat aanstellerij. Overigens is de "straf" daarvoor meestal een schop van "doorlopen" en een grote mond.
Dus ik ben er zeker van dat paarden zich wel aan kunnen stellen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:53

Lenneke_ schreef:

Zo doe ik het ook altijd Lachen En Noah beziet het echt als een spelletje, want als we samen beginnen lopen, is hij véél sneller aan de overkant, en staat daar rustig te wachten tot ik er eindelijk ben. Dan draai ik me om en ga rustig terugwandelen, en als ik bijna terug aan de overkant ben, komt hij opeens als een gek afgegaloppeert, helemaal vrolijk en z'n hoofd nr alle kanten opzwaaiend: "nog eens?" en dan moet ik dus terug lopen, waarna hij natuurlijk weer wint en staat te wachten,... en zo kan ik wel 20 keer op en af en dan is hij het nog niet beu Haha!

Hij staat nu samen met een shet en ze spelen soms net tikkertje, dus echt wel elkaar opjagen, Noah gaat er met 'blikkerende tanden en hoofd omlaag' achteraan, Emir crosst zo hard mogelijk weg, en tien minuten later staan ze weer gezellig samen te grazen als de grootste vrienden. Dus opjagen hoeft niets negatiefs te zijn, hangt er gewoon van af wat voor sfeer er rond hangt, beetje gezellig spelen of gewoon je paard moe maken en that's it.

Over dat aanstellen, op de manege is een paard, al een echte ancien, en die gaat ook altijd manken op een been als hij er geen zin meer in heeft, als je hem dan terug op stal wil zetten, mankt hij opeens op het andere been. Als je gewoon even doorrijdt, is er van de hele les niks meer aan de hand. Het is gewoon een aangeleerd truukje dat hij af en toe eens probeert, wrs idd omdat hij geen zin heeft om te rijden, want fysiek is hij ok. hoor, maar manegepaard zijn is niet altijd een pretje Lachen
M'n eigen hond is ook zo'n 'aansteller'. Als je even (zachtjes!) aan z'n oor of staart trekt, doet hij net of je hem half vermoordt. Terwijl onze andere hond amper opkijkt. Ligt natuurlijk ook aan de gevoeligheid van je hond, maar de ene overreageert gewoon gemakkelijker, en dan noemen we dat 'aanstellen'.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:47

aerdenhout1 schreef:
Ik doe het bij mijn paarden regelmatig...spelen...opjagen of hoe je het ook wil noemen. Met of zonder zweep, dat maakt niet echt uit en wisseld per paard. Join up ( ik vind het een kl*te woord!) doe ik OOK met zweep.
Het grote verschil zit hem denk ik in je eigen lichaamstaal en vooral je stem. Bij spelen komen ze regelmatig naar je toe, bij een join up zullen ze vaak in het begin een wat dreigende houding aan nemen
In beide gevallen moet, en zal, (mits je het goed doet tenminste) het paard aan het eind naar je toe komen en je volgen.
Een paard zonder enkele reden door de bak laten rennen en een beetje op z'n duvel geven als hij stil gaat staan heeft totaal geen nut en werkt dan ook averechts.

noem het dan gewoon freestyle Tong uitsteken

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:45

Ik vindt het gevaarlijk om een paard in de bak op te jagen.
Ben veel te bang voor blessures.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:04

Sabbientje schreef:
Voor ik haar eruit haal laat ik haar vaak nog even rennen. En ja dat doe ik door er met een zweep achteraan te gaan Bloos! Bloos!
Overigens, zodra ik de zweep laat zakken en me omkeer staat Sharonne achter me voor een knuffel, dus zo opgejaagd voelt ze zich er niet door. Daarnaast krijgt ze net als met longeren complimentjes als ze lekker doorloopt enzo, dus zou je het kunnen vergelijken met longeren zonder lijn.

Lijkt dat dan niet verdacht veel op een join up? Of ben ik nou blond...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:40

Ik jaag nooit op. Het enige wat ik doe is even een beetje onverwachte bewegingen maken en wat geluid. Als ze dan zin hebben om te rennen gaan ze toch wel en zo niet, nou dan niet. Blijkbaar geen behoefte. Sommige paarden hebben daar nooit behoefte aan en juist die paarden worden naar mijn idee ontzettend opgejaagd omdat het volgens het baasje 'ongewoon' is dat een paard niet wil rennen en bokken Verward
Een beetje cool paard die voldoende werkt zou in mijn ogen ook niet zoveel behoefte moeten hebben om zich schandelijk te misdragen. Hooguit hier en daar wat frissigheid door het weer. ALs ik wil dat ze toch bewegen dan longeer ik zonder touwtje zeg maar. Dan ga ik in het midden staan en laat ze om me heen lopen zoals aan de longeer lijn.
Veel sportpaarden hebben wel een beetje een kronkel in de kop en die gaan inderdaad als een debiel lopen scheuren. Daar doe ik dan ook een hele berg beschermertjes omheen want die letten ook echt niet op waar ze hun poten neerzetten.
Ik heb helaas 1x mogen meemaken dat een paard dagelijks als een idioot door de bak gejaagd werd en die had (hoe verwonderlijk) na een paar weken ineens een dubbele peesblessure aan de voorbenen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:36

Roosje1987 schreef:
Sabbientje schreef:

Lijkt dat dan niet verdacht veel op een join up? Of ben ik nou blond...

Kan best. Ik doe niet aan freestyle/ natural gedoe.
er is mij altijd verteld dat een Join Up heel zwaar is voor het geestelijke van je paard.
Ik jaag ook niet op met het doel van een Join Up, ik jaag op om haar haar energie kwijt te laten raken.
Dus dat noem ik dus geen Join Up. Daarnaast houd Sharonne er van om geknuffeld te worden. Dus zodra we klaar zijn met wat dan ook, moet er even gekroeld worden (al dan niet zoekend naar eten in mijn zakken.)

Dus je kan het noemen wat je wilt. Ik noem het opjagen of "even flink laten rennen"

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 22:14

Het paard weet toch niet wat jij ermee bedoelt of wat jouw doel is. Die ziet alleen wat er op dat moment gebeurt en gaat er niet over nadenken wat jouw doel dan misschien wel is.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:26

Och ik "jaag" de paarden ook weleens op als ik ze in de bak losgooi. Ga dan in het midden staan en sla eens met de zweep op de grond om ze te activeren en dan met lichaam, stem en zweep een beetje laten rennen en ben op die manier een beetje aan het los longeren. Ze hoeven echt niet de hele tijd te rennen maar een beetje beweging vinden ze wel leuk maar hebben soms iemand nodig om ze op dat idee te brengen Knipoog
Als ze met zijn allen in de bak staan gaan ze dan heerlijk samen rennen en gek doen en mij uitdagen en als de hond mee is gaan ze daar ook mee spelen Lachen
Normaliter als ik ze 'losgooi' laat ik ze gewoon lekker staan en gaan ze uit zichzelf wat rondstrunen en vooral veel samen klooien en klieren, daar hebben ze vind ik meer aan dan een half uur moejagen door de bak heen.
Ik doe het dus alleen af en toe en imo vinden ze het prima hoor en als ik fluit draaien ze zich gewoon om en komen naar me toe dus voelen ze zich volgens mij niet 'uit de groep gejaagd' ofzo.

Tja wat het aanstellen betreft; soms is je paard ergens bang voor en soms als je hem even doorpakt is hij net wat gemotiveerder om ergens wel normaal langs te lopen Knipoog
Weet niet of je hier de stempel 'aanstellerij' op kunt plakken maar kan me voorstellen dat het soms een beetje zo lijkt.
Om eerlijk te zijn zeg ik ook weleens ' Ach stel je neit zo aan!' tegen mijn paarden als ze voor iets heel doodnormaals bang zijn ofzo, maar straffen doe ik ze nooit ervoor.
Motiveren door je stem of een wat duidelijkere hulp wel.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:11

Ik vraag me dan ook eigenlijk af wat er zo fout is aan opjagen Lachen
(nee heb niet heel het topic doorgeworsteld, geen zin in zijn toch alleenmaar standaard brave posts met opjage?? neuhh dat do eik niet hooor!)
Ik jaag mijn dier ook op Lachen Als ik de gelegenheid niet heb om te longeren en omdat hij nog jong is en niet bereden kan worden gaat ik in het midde van de bak staan met een zweep en zonder dat ik wat doe begint hij meestal al wel eens te rennnen, Met een paar wappertjes met me zweep er bij soms. Ook dan als ik de zweep wegleg en weg wil lope uit de bak komt hij ook gewoon achter me aan slenteren, Heb niets met join ups te maken.
Ook ben ik ook ter onderstelling dat paarden zig ook echt wle kunnen aanstellen, Waar het paard van Sabbientje het levende bewijs van is Haha! (Ik ken dit dier al 6 a 7 jaar) En als er een woord voor was, dan was het wel aanstellen Haha!, Die van mij kan overigens ook een behoorlijke drama queen zijn als het gaat om voeten afspuiten wat normaal altijd goed gaat en dan de ene keer niet.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:10

Ik jaag mijn paard ook gewoon op. Ik denk dat dat hetzelfde is met rijden, met rijden kan een paard ook niet kiezen, wilde paarden worden ook niet bereden.

Maar get to the point. Mijn paardje vind het zelfs leuk als ik hem opjaag, en ziet er een spelletje in. Als ik dan met mijn halster zwiep, en zeg Ksst, rent hij naar de andere kant toe, en dan rent hij op mij af, doet hij net voor me een sliding, en kijkt hij me weer op zijn ezelmanier aan. Dan vraagt hij aandacht, dus dan ga ik rennen, en dan rent hij achter me aan. En zo spelen we een 'spelletje' waar opjagen wel degelijk een rol bij speelt. En bij het aanstellen hetzelfde, Fue schrikt af en toe ( Terwijl hij van agresieve honden en rondvliegende vrachtwagens geen kick geeft ) van een vlindertje wat opeens voorbij wappert.

Ben het eens met Pinkybubble Lachen ^

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:52

ik heb afentoe dat ik aan mijn verzorgpaard voel dat ze eigelijk even gek moet doen... Helaas doet ze dat op de paddock of als ik d'r gewoon longeer niet, daarvoor is ze infeite te goed opgevoed... Dus ja, dan lok ik het wat uit door haar simpelweg in galop te zetten, en dan afentoe ff op de grond te stampen ofzo, waarop ze dan een sprintje trekt en ff lekker gek doet... En dan zie je d'r genieten, en houd ze meestal pas op met rennen (terwijl ik allang niets meer doe, en ze zelf vrolijk rond sjeest) als ik d'r echt duidelijk vraag op te houden. Zal waarschijnlijk onder opjagen vallen, maar... gestresst word ze er niet van, angstig ook niet, en ze vind het HEERLIJK!

Ook mijn oude verzorgpaard die zou uitzichzelf niet heel snel rennen, maar als ze dan echt gaat, en ze komt los (na een minuut of 2-3) dan zie je dr genieten en zie je die spieren loskomen... Dus die "jaagde" ik wellus op. Ik maakte wel heel goed duidelijk wat de bedoeling was, en bepaalt anstig of verward werd ze er niet van, wel los in haar lichaam zoals ze toch niet word van longeren omdat ze dan die gekke sprongen er niet uithaalt, en die toch dingen strekken die afentoe gestrekt moeten worden.