Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Randy01 schreef:Citaat:Ik krijg het idee dat je je nogal aangevallen voelt, heb je soms je paard 24/7 op stal staan?
Ja klopt, en hij staat rondom op ijzers met zolen omdat ik dat zo mooi vind staan, ik scheer hem 4x per winter en dan krijgt hij een 600 grams deken op en pluis elke dag zijn staart helemaal uit, ook poets ik hem veel en in de zomer was ik hem elke dag met shampoo anders gaatie naar paard stinken en dat vind ik vies. Ook komt hij nooit buiten want dan wordt hij wild en hou ik hem niet meer en stel je voor dat hij zichzelf bezeert en hij mag ook niet met andere paarden in contact want ik ben bang dat hij een besmettelijke aandoening oploopt. Maar ik weet zéker dat mijn paard dolgelukkig is!
WHAHAHAHAHAHA
Sorry mensen, ff grappie maken hoor!!
Laulau1986 schreef:Nou dat merk ik aan hem, dat hij het leuk vind om te trainen. Wordt helemaal vrolijk, vooral als ik zen wat moeilijkere oefeningen een keer rijdt.
En als hij op een draf naar de stal gaat lijtk het me toch dat ie het daar prettig vindt.
In de basisbehoefte wordt wel voorzien hoor. Hij staat een paar uur per dag buiten met zen merrie. De boxen hebben tralies aan alle kanten en zijn ruim zat.
Randy01 schreef:Joh dit is toch weer zo n typische discussie dat helemaal nergens op uitdraait. De naturals die alle anderen ver- en beoordelen zodra iemand zijn paard op een andere manier houdt. Het grijze gebied is ondenkbaar voor velen want je moet ze lekker 24/7 het natte land op trappen waar ze lekker zonder hun ijzers gelukkig kunnen worden in de blubber, met alle kans op mok maar dat wordt niet spoedig genoeg ontdekt want we mogen onze paarden immers niet scheren want dat is onnatuurlijk en zielig want dan kunnen ze geen paard meer zijn enne, het zal net jouw paard zijn dat niet in de kudde wordt geaccepteerd, maar daar doe je niets tegen want tja, het is de natuur natuurlijk en het dier maar ongelukkig in de wei staan te zijn!
Gekeken wordt er niet naar want het paard is met niets op of om geboren maar een ruiter op de rug mag wel? Hoezo iets naar je eigen hand draaien?! Nee, met bit rijden is zielig, zelfs als de ruiter het paard niet onnodig in de mond werkt en de ruiter een rustige zit heeft, maar zonder bit aan een touwtje acht het paard zijn oren een beetje van links naar rechts zitten te stuiteren is de natuur joh, daar wordt je paard echt niet slechter van!
Waarom is dit dan zo uitgebreid in het nieuws geweest? Wat is die kromme gedachtengang van velen die zomaar een stempel op anderen plaatsen.
Waarom voelt ook dit topic weer als een eenzijdige discussie, een discussie waar nooit een einde aan komt. Beide partijen, voor of tegen, zijn niet te overtuigen. Begrip is niet los te krijgen van deze mensen. Weet je, ik hoef je begrip niet eens. Snap al niet eens meer waarom ik hier gereageerd heb. Ik hoopte zeker een leuke discussie te kunnen gaan lezen maar nee hoor, het is gewoon weer een wellus/nietus discussie.
Nou weet je, mijn paard is gelukkig en dat weet ik? Hoe ik dat weet? Tssss lees mijn profiel maar. Mijn paard is gelukkig in zijn stal en na 4 a 5 uurtjes buiten gaat hij zich vervelen en wil hij naar binnen en haal je hem niet op tijd binnen dan klimt hij zelf wel over hekken heen of gaat hij dwars door draden heen. Maar nee paardje, je moet buiten blijven hoor anders is het je natuur niet. Rot toch op zeg!
Ik ben het gedeeltelijk natúurlijk eens met wat beweringen: als een paard een gezonde hoef heeft en geen ijzers nodig heeft, lekker op blote voeten laten staan, paard heeft dagelijks frisse lucht en beweging nodig maar in mijn ogen ook gezond en goed voer etc.
Nou weet je wat? Blijf lekker in je eigen wereldje en mening hangen, dan doe ik dat ook! Doe lekker waar je zelf gelukkig mee kunt zijn zou ik zo zeggen!
Eve_lien schreef:De ethiek van de wedstrijdsport is niet alleen het vele uren binnen staan van een paard.
Er zijn veel meer aspecten.
Doping gebruik, de druk waar 't paard onder komt te staan, het vervoer in trailers, de onbekende omgevingen.