De ethiek van de wedstrijdsport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laulau1986

Re: De ethiek van de wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:28

Nou die van mij komt er weet ik niet hoe hard aan gedraaft als ik hem zo halverwege de middag uit het land wil vissen. Kijkt nog even achterom of zen merrie wel meekomt en dan huppakee zo zen stal in. Ik denk dat hij diep ongelukkig zou worden als ik hem in het land zou laten. Verder vind ie zen dressuur oefeningen ook erg leuk. En als ik hem een bit voor hou neemt ie die zelf gewoon aan.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:31

Volgens mij is het eerste probleem al dat wij denken te weten wat onze paarden denken.

Het feit dat een paard 's middags naar binnen wil, wil niet zeggen dat hij buiten ongelukkig zou zijn. En hoe weet je dat een paard dressuuroefeningen leuk vindt? het feit dat hij zijn bit makkelijk aanneemt kan ook wijzen op een zeer gehoorzaam paard.

Ieder moet voor zich zo goed mogelijk voor zijn paard zorgen, maar we moeten ons wel blijven realiseren dat het dieren zijn en dat we helemaal niet weten wat ze denken. En daarin moeten we toch blijven proberen om aan de basisbehoeften van een paard te voldoen.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:35

Nou dat merk ik aan hem, dat hij het leuk vind om te trainen. Wordt helemaal vrolijk, vooral als ik zen wat moeilijkere oefeningen een keer rijdt.
En als hij op een draf naar de stal gaat lijtk het me toch dat ie het daar prettig vindt.

In de basisbehoefte wordt wel voorzien hoor. Hij staat een paar uur per dag buiten met zen merrie. De boxen hebben tralies aan alle kanten en zijn ruim zat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:35

Randy01 schreef:
Citaat:
Ik krijg het idee dat je je nogal aangevallen voelt, heb je soms je paard 24/7 op stal staan?

Ja klopt, en hij staat rondom op ijzers met zolen omdat ik dat zo mooi vind staan, ik scheer hem 4x per winter en dan krijgt hij een 600 grams deken op en pluis elke dag zijn staart helemaal uit, ook poets ik hem veel en in de zomer was ik hem elke dag met shampoo anders gaatie naar paard stinken en dat vind ik vies. Ook komt hij nooit buiten want dan wordt hij wild en hou ik hem niet meer en stel je voor dat hij zichzelf bezeert en hij mag ook niet met andere paarden in contact want ik ben bang dat hij een besmettelijke aandoening oploopt. Maar ik weet zéker dat mijn paard dolgelukkig is!

WHAHAHAHAHAHA
Sorry mensen, ff grappie maken hoor!!

Heb je hem niet eens kleurlenzen in en met plastische chirurgie zijn ogen en neusgaten groter laten maken??? Pfff, je loopt achter zeg!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:37

Ik had ook niet anders verwacht dan dat het topic van jou was, Arabesk..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:37

En geldt dat dan ook niet andersom? Kun jij met zekerheid zeggen dat een paard niet baalt als hij in de regen in zijn weitje staat? En kan het ook gewoon niet zo zijn dat een paard het leuk vindt om te werken? Eén van mijn paarden kan dressuurmatig heel veel, vele malen meer dan ik kan. Hij heeft noodgedwongen een tijdje stilgestaan. Gevolg: bijzonder chagerijnig paard. Hij is nu weer in training. Gevolg: een bijzonder vrolijk paard. Maar als ik dit intepreteer alszijnde een paard dat graag werkt, word ik direct verbeterd, want dan is er wel een andere oorzaak aan te wijzen. Ga dan je eigenlijk zelf ook niet voorbij aan het karakter van je paard?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:40

Laulau1986 schreef:
Nou dat merk ik aan hem, dat hij het leuk vind om te trainen. Wordt helemaal vrolijk, vooral als ik zen wat moeilijkere oefeningen een keer rijdt.
En als hij op een draf naar de stal gaat lijtk het me toch dat ie het daar prettig vindt.

In de basisbehoefte wordt wel voorzien hoor. Hij staat een paar uur per dag buiten met zen merrie. De boxen hebben tralies aan alle kanten en zijn ruim zat.

Lacht-ie dan??? Verward
Waarschijnlijk heeft of krijgt hij op stal eten. Voer hem maar eens een paar dagen buiten en kijk dan nog eens of hij zo hard naar binnen rent.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:42

@ chevax, nee in feite kan ik dat ook niet voor mijn paard bepalen, want ik kan het hem niet vragen. Daarom proberen we allemaal zo goed mogelijk te handelen in het belang van ons paard zoals je zelf denkt dat het het beste is.

Maar ik vind wel dat mensen hun paard soms te veel vermenselijken, en zo makkelijk zeggen dat ze wel weten wat hun paard denkt. Daar moet je wel een beetje mee uitkijken.

Als een paard 's middags naar binnen wil geloof ik niet direct dat die ongelukkig is 's nachts in zijn stal. Maar laat je hem 3 dagen staan heb je een grote kans dat hij de 4e avond al niet meer bij het hek gaat staan hangen. Dan blijkt het allemaal een kwestie van gewenning te zijn.

Maar veel mensen proberen dat nooit en zeggen wel tegen iedereen dat dat paard gewoon 's nachts binnen wil staan. Alsof je dat daar zo 1 op 1 uit mag concluderen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:45

MJ, mijn paarden hebben regelmatig 24/7, 12/7 en in allerlei varianten (overdag buin, 's nachts binnen of andersom) buiten gestaan en dat vinden ze allemaal best. Maar er zijn dagen (vliegen, hitte, gure wind/regen) dat ze gewoon niet naar buiten willen en ik pretendeer ze goed genoeg te kennen om dat te zien.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:46

Randy01 schreef:
Joh dit is toch weer zo n typische discussie dat helemaal nergens op uitdraait. De naturals die alle anderen ver- en beoordelen zodra iemand zijn paard op een andere manier houdt. Het grijze gebied is ondenkbaar voor velen want je moet ze lekker 24/7 het natte land op trappen waar ze lekker zonder hun ijzers gelukkig kunnen worden in de blubber, met alle kans op mok maar dat wordt niet spoedig genoeg ontdekt want we mogen onze paarden immers niet scheren want dat is onnatuurlijk en zielig want dan kunnen ze geen paard meer zijn enne, het zal net jouw paard zijn dat niet in de kudde wordt geaccepteerd, maar daar doe je niets tegen want tja, het is de natuur natuurlijk en het dier maar ongelukkig in de wei staan te zijn!
Gekeken wordt er niet naar want het paard is met niets op of om geboren maar een ruiter op de rug mag wel? Hoezo iets naar je eigen hand draaien?! Nee, met bit rijden is zielig, zelfs als de ruiter het paard niet onnodig in de mond werkt en de ruiter een rustige zit heeft, maar zonder bit aan een touwtje acht het paard zijn oren een beetje van links naar rechts zitten te stuiteren is de natuur joh, daar wordt je paard echt niet slechter van!
Waarom is dit dan zo uitgebreid in het nieuws geweest? Wat is die kromme gedachtengang van velen die zomaar een stempel op anderen plaatsen.

Waarom voelt ook dit topic weer als een eenzijdige discussie, een discussie waar nooit een einde aan komt. Beide partijen, voor of tegen, zijn niet te overtuigen. Begrip is niet los te krijgen van deze mensen. Weet je, ik hoef je begrip niet eens. Snap al niet eens meer waarom ik hier gereageerd heb. Ik hoopte zeker een leuke discussie te kunnen gaan lezen maar nee hoor, het is gewoon weer een wellus/nietus discussie.

Nou weet je, mijn paard is gelukkig en dat weet ik? Hoe ik dat weet? Tssss lees mijn profiel maar. Mijn paard is gelukkig in zijn stal en na 4 a 5 uurtjes buiten gaat hij zich vervelen en wil hij naar binnen en haal je hem niet op tijd binnen dan klimt hij zelf wel over hekken heen of gaat hij dwars door draden heen. Maar nee paardje, je moet buiten blijven hoor anders is het je natuur niet. Rot toch op zeg!
Ik ben het gedeeltelijk natúurlijk eens met wat beweringen: als een paard een gezonde hoef heeft en geen ijzers nodig heeft, lekker op blote voeten laten staan, paard heeft dagelijks frisse lucht en beweging nodig maar in mijn ogen ook gezond en goed voer etc.

Nou weet je wat? Blijf lekker in je eigen wereldje en mening hangen, dan doe ik dat ook! Doe lekker waar je zelf gelukkig mee kunt zijn zou ik zo zeggen!

Ik sluit me maar bij dit verhaal aan. Zo denk ik er ook ongeveer over.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:47

Ik heb al heel wat uitgeprobeerd bij mijn paarden en ben daardoor tot de conclusie gekomen dat het allemaal individuen zijn en dat ze ook ze moeten worden behandeld. Dat houdt in dat de één het heerlijk vindt om 's nachts op stal te staan, terwijl twee anderen dag en nacht buiten staan. De vierde vindt het ook geweldig om 24/7 buiten te staan, behalve als het regent. Dus krijgen ze allemaal zo ongeveer wat ze willen of mijn intepretatie van wat ze willen. Maak ik daarbij fouten? Vast wel! Maar ik doe mijn best en meer dan dat kan ik niet doen. Maar ik kan wel boos worden als er dan wéér eens iemand begint over "mishandeling als paarden niet 24/7 bij elkaar op de wei staan". Volgens mij hebben de mensen die dat het hardst roepen ook niet echt verdiept in het karakter van hun paard.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:50

Wat ik me eigenlijk dan wel afvraag is, waarom kunnen de mensen die hun paard 24-uur per dag biten hebben wel zien dat hun paard gelukkgi is. Maar wordt er dan gezegd dat ik dat niet kan zien. Je merkt toch wel aan een paard of ie iets leuk vind of niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:51

Ik heb er ook een die in de winter liever binnen staat dan buiten en bij wat miezerig weer na 10 min alweer met een zuur hoofd bij het hek staat maar dat vind ik geen reden om ze binnen te houden.

't Is net als met kinderen, die kijken ook liever tv dan dat ze buiten spelen, maar dat betekend niet dat ze de hele dag achter de tv mogen zitten. Frisse lucht is gezond en even de benen strekken ook.
Daarom gaan mijn paarden onder bijna alle weesomstandigheden even naar buiten, al is het alleen maar omdat ik dan even de ruimte heb om rustig uit te mesten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:52

ze gaan ook altijd naar buiten (muv te veel verse sneeuw), maar ik weet echt wel of ze daar blij mee zijn Knipoog

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:55

ik denk ook zeker dat je de wensen van je paard heus wel leert kennen en ik vind het ook prima als mensen daar naar handelen.

Maar soms gaan mensen wat kort door de bocht met stellig te weten wat hun paard denkt. Want veel gedrag van paarden komt naar mijn idee voort uit gewoonte en gewenning, en daar worden soms hele conclusies uit gehaald over wat dat paard leuk vindt. Dat klopt voor mijn gevoel dan niet altijd.

Zelf vind ik sowieso dat er binnen bepaalde grenzen heel veel verschillende manieren van huisvesting en sportbeoefening acceptabel zijn, het zijn de extremen (24/7 in de wei zonder enige beschutting of droge plek en bagger tot aan de buik en 23/7 op stal met slechts 1 uur rondjes lopen in de krul in een bak) die toch de meeste aandacht verdienen!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:56

De ethiek van de wedstrijdsport is niet alleen het vele uren binnen staan van een paard.
Er zijn veel meer aspecten.
Doping gebruik, de druk waar 't paard onder komt te staan, het vervoer in trailers, de onbekende omgevingen.

Heel veel paarden vinden 't 'leuk' om te werken.
Maar vinden ze het leuk omdat ze er echt van houden... ?
Of zijn ze gewoon goedsullen en doen ze het omdat ze jou [ en indirect zichzelf .. omdat als jij blij ben, je dit doorstraalt naar je paardje ] een plezier willen doen ?
Of zijn ze gewoon blij dat ze eindelijk even uit 't benauwde stalletje zijn ?

Ach, ik ben geen paard, ik heb geen paard, maar ik snap goed dat mensen er verschillende meningen over kunnen hebben.
Eindeloze discussie, maar ergens weet iedereen hier ook wel dat paarden van nature een hele andere leefwijze hebben dan ze nu wordt 'gegeven'.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:57

Ja als het hard regent draait de helft zich weer om voordat ze buiten zijn Haha!. Is wel een grappig gezicht. Toch moeten ze gewoon zich een paar uur buiten vermaken.

chevax

Maar... ik maak maar zélden mee op Bokt dat er vraagtekens worden geplaatst bij iemand die zegt zijn paard 24/7 buiten te houden, ongeacht het weer. Het wordt klakkeloos aangenomen dat dat wel goed zal zijn. Terwijl er aan de andere kant maar vanuit wordt gegaan dat iemand die op een hoog niveau wedstrijden rijdt, dit ten koste doet van zijn paard. Kritisch zijn is niet erg, als het maar een doel heeft én beide kanten op werkt. En dat mis ik nogal eens in dergelijke discussies.

anneliesdj

Mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten, hoort dat bij die extremen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:58

Ja, belachelijk extreem gewoon! Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:00

Eve_lien schreef:
De ethiek van de wedstrijdsport is niet alleen het vele uren binnen staan van een paard.
Er zijn veel meer aspecten.
Doping gebruik, de druk waar 't paard onder komt te staan, het vervoer in trailers, de onbekende omgevingen.

Ik zou graag zien dat je dit wat verder beargumenteert. Trailervervoer, andere omgevingen, is bepaald niet voorbehouden aan wedstrijdruiters. Ik meen me te herinneren dat ik wat enthousiaste verslagen heb gelezen over vakanties met eigen paarden, op de Veluwe.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:05

En is vervoer in trailers dan zo erg? Mijn paarden wandelen er zo in en sputteren nooit tegen, dus zo erg vinden ze het kennelijk nou ook weer niet?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:08

Tja LDRD, da's aangewend gedrag, hoor. Eigenlijk vinden ze het niet prettig, maar ja...
Ik vind het zó'n vreemd fenomeen, dat er bepaalde mensen zijn die bepalen dat álle paarden bepaalde dingen niet leuk vinden, ondanks dat de praktijk het tegendeel uitwijst. Van die vier van mij is er eentje die absoluut niet de trailer op wil. Prima, daar houden we rekening mee en dat hoeft dan ook niet. De rest? Twee hoefjes in de neus en fluitend de trailer op.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:13

Hmm zo heb ik ook al diverse honden gehad. De één blijf op zijn gemak lekker in de tuin liggen, ook al begon het te regen en de ander die stak bij wijze van spreken 1 teentje buiten de deur, voelde dat het nat was buiten en was met geen stok naar buiten te krijgen. Hoezo voorkeur? haha nu vergelijk ik tenminste niet met mensen, toch? Ik heb nu geen honden meer thuis. Wel 2 poezen, zusjes, vlak na elkaar geboren maar toch oh zo verschillend…de een ziet dat het regent en bedenkt zich en besluit toch maar even binnen te blijven en de andere boeit het niet en gaat lekker naar buiten. Gek he dat paarden dan ook zo hun voorkeuren blijken te hebben?

Dopinggebruik in de sport: dan hebben we het wel over het echte topniveau en tja, ik denk dat je het dan toch meer hebt over de draverij. Niet dat het in andere takken niet voor zou komen maar recent nieuws erbij in aanmerking nemende… De echte topsport valt dan ook niet te vergelijken met de gemiddelde boktbezoeker!

Ervan uitgaande dat je in de loop der tijd je paard leert kennen, kun je gerust wel inschatten waar hij zich wel of niet prettig bij voelt.

Tja, en je kunt inderdaad proberen je paard ergens aan te laten ‘gewennen’. Als hij om 3 uur al bij het draad staat met een houding ‘ik wil naar binnen’, kún je natuurlijk proberen om dat te negeren. Maar als hij vervolgens 3 dagen achter elkaar dwars door de draden heen rent en over hekken of dwars door hekken heen vliegt, dan krab je je een keertje op je hoofd hoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:14

Wat een onzin zeg. Mijn paarden zijn de rust zelve op de trailer en wie ben jij om uit te maken wat paarden uberhaupt leuk of niet leuk vinden?