Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:22

KiWiKo schreef:
ik zeg altijd............. "stel je loopt in de stad, lekker op je gemakkie kleertjes uit te zoeken, en er staat ineens iemand voor je die tegen je zegt "heei, ik ga jouw tikken" " wat doe je dan........ loop je weg, of zeg je komaaah, kommaaaropjij.....

en daarmee wil je zeggen... Tong uitsteken ?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:28

dat een lief "foei" zeggen geen indruk maakt. (ooit meegemaakt en volgens mij was het paard overtuigd dat het beloond werd)

Als iemand anders zegt met kwade stem en dreigende houding: als je nu niet heel snel hier van dat superkoopje bent, kijk je zo door je ribbetjes naar buiten, loop je dan weg of ga je toch in de aanval

Denk dat ze dat bedoelt. Het moet wel duidelijk zijn.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:35

Uthrick schreef:
Ik heb mijn paard ook wel eens een opdonder op zijn hoofd gegeven, zo hard dat hij de rest van de dag kopschuw was en bij mij de dag erna de rug van mijn hand blauw was.
Hij was toen nog hengt, 2 jaar en liep achter me tijdens het wandelen. Uit het niets beet hij mij knetterhard in mijn rug, uit reflex kreeg hij een kletter tegen zijn hoofd aan. Beetje harder dan bedoeld maar hij heeft daarna nóóit meer gebeten en daar ging het mij om. Ben ik nu een dierenbeul?

Kijk hier ben ik het dan ook mee eens. Ik heb een periode gehad dat ik alleen in het gras mocht wandelen vanwege hoefproblemen en toen begin ze telkens (op steen) om mij heen te draaien in galop. En toen was ik het zoo zat, aangezien het ook niet goed voor haar hoeven was. Dat ze met de platte hand een ferme tik op haar neus kreeg. (kopschuw word ze niet) maar ze was wel gelijk braver. Alleen is die van mij dan weer zo dat ze het de volgende keer weer probeert. En toen hoefde ik alleen de beweging te maken en dan wist ze al meteen dat ze haar plannetje moest staken anders zou ze weer een klets krijgen.

Ik vind dat slaan op het hoofd van een paard, per paard anders is. Die van mij boeit het gewoon niet als je een schoudertik geeft terwijl een tik (met de hand, geen zweep) op de neus meer indruk maakt. Een ander paard zou ik niet zo behandelen, dit gewoon omdat ieder paard anders is.

Als toeschouwer zou ik wel wat van het slaan met de zweep op een hoofd zeggen, maar niet met de hand. Ik vind dat je als buitenstaander gewoon niet kan bepalen wat dat paard nodig heeft en of de tik gegrond is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:47

Riss schreef:
KiWiKo schreef:
ik zeg altijd............. "stel je loopt in de stad, lekker op je gemakkie kleertjes uit te zoeken, en er staat ineens iemand voor je die tegen je zegt "heei, ik ga jouw tikken" " wat doe je dan........ loop je weg, of zeg je komaaah, kommaaaropjij.....

en daarmee wil je zeggen... Tong uitsteken ?

sta jij je mannetje of laat je het gebeuren..........

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:59

@kiwiko daar heb je ook zeker een punt..Overigens de paarden waar ik het bij heb zien gebeuren kende ik al een tijdje en ik blijf van mening dat dat ook zeker anders had opgelost kunnen worden.
Hoe dan ook als je echt de zo genaamde rotte appels onder je krijgt denk ik inderdaad dat het soms voor jou veiligheid wel een optie moet zijn..

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:07

Die van mij was van hetzelfde type als verography maar af en toe ging ze door en dan kreeg ze toch echt weer die tik tegen haar neus Ja!

Ze heeft dus 1x een flink klap met een zweep tegen haar hoofd gehad, in eerste instantie vond ik vreselijk maar na 10 minuten zag je een ander paard, nl geen verwende rotbok meer maar een fijn paard Lachen! Instructrice had deze steiger gewoon niet verwacht, anders had ze haar er door gedreven Lachen!!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:13

Sodera schreef:
Die van mij was van hetzelfde type als verography maar af en toe ging ze door en dan kreeg ze toch echt weer die tik tegen haar neus Ja!

juist, dat probeer ik ook te zeggen. Idd doen ze het een tijdje niet meer, maar merken ze dat je alleen dreigt gaan ze toch weer in hun gedrag vallen. Dus moet je wel tegen jezelf zeggen van 3 keer waarschuwen en dan toch weer de tik. Anders hebben ze zoiets van de waarschuwing is er wel alleen de consequentie van mijn gedrag komt er niet.

(onder het zadel sla ik mijn paard btw niet op het hoofd. (wel 1 kaar gedaan, had ik zo mijn redenen voor, was jong. Punt: het werkte wel, en na afloop zat ik voor Vera huilend op de grond en ook ik heb mezelf beloofd dat ik dit nooit meer zal doen)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:15

Als een paard mij bijt (ligt aan de situatie natuurlijk) dan krijgt hij een opdonder.
Natuurlijk sla ik hem of mezelf geen blauwe plekken, maar het is ook echt niet te vergelijken met aaien.

andere situaties is het hoofd verboden terrein

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:16

verography schreef:
[

juist, dat probeer ik ook te zeggen. Idd doen ze het een tijdje niet meer, maar merken ze dat je alleen dreigt gaan ze toch weer in hun gedrag vallen. Dus moet je wel tegen jezelf zeggen van 3 keer waarschuwen en dan toch weer de tik. Anders hebben ze zoiets van de waarschuwing is er wel alleen de consequentie van mijn gedrag komt er niet.

(onder het zadel sla ik mijn paard btw niet op het hoofd. (wel 1 kaar gedaan, had ik zo mijn redenen voor, was jong. Punt: het werkte wel, en na afloop zat ik voor Vera huilend op de grond en ook ik heb mezelf beloofd dat ik dit nooit meer zal doen)

Ik heb het zelf idd 1x nadien ook gedaan, ze kwam weer zo vies omhoog en voelde gewoon haar door haar achterbenen zakken, toen werd ik zo bang dat ik haar ook een klap heb gegeven. Vond het vreselijk maar was gewoon echt intuitie. Wel was het gelijk een engeltje, dus heeft het wel geholpen....
Over het algemeen gaat en ging het bij mij onder het zadel op de hals of billen....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:17

Hoezo dan?[/quote]

Die hoor je niet te meppen, die verdienen meer respect.

Ik zie manege pony's vaak helemaal afgeranseld worden, dat is ook nog eens hartstikke verwarrend voor zo'n dier want niet iedereen is even consequent, en iedereen vind weer andere dingen goed.

Bij mijn eigen pony, die precies weet wat ze wel en niet mag, en maar één uurtje of zelfs minder per dag voor mij hoeft te werken, en verder het ultieme luizenleventje heeft, die mag best eens op haar plek worden gezet.[/quote]

ben ik het helemaal mee eens! Wat sommige manegepaarden moeten verdragen...een wonder dat ze er nog zo lief en geduldig onder blijven Lachen

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:20

Ik sla een paard eigenlijk bijna nooit maar als ik het doe en geef ik toch wel vaak een tik bij z'n mondhoek zegmaar. Niet hard maar wel hard genoeg om indruk te kunnen maken. over het algemeen hou ik ook hele l*l verhalen tegen die paarden dus meestal als ik m'n stem alleen al verhef stoppen ze al Tong uitsteken

Manege pony's en paarden sla ik nooit trouwens, is nog nooit nodig geweest.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 19:21

Uberhaupt is het (vind ik) wonderbaarlijk dat een dier van in mijn geval 400kilo zicht door jou laat sturen en domineren!
Dat is iets waar ik eerder al niet bij nadacht nu ik ouder ben wel:)

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:25

Ik sla mijn paard echt nooit op haar hoofd, want ik weet wat de gevolgen zijn(we hebben namelijk een paard op stal die kopschuw is).
Ik heb haar 1x een klein tikje tegen der neus gegeven omdat ze in m'n jas beet!(er zat een snoepje in m'n zak)
Maar je moet echt nooit je paard op het hoofd slaan! Is echt heel slecht voor het vertrouwen. Als jij door iemand op je hoofd wordt geslagen vertrouw je diegene ook niet meer toch?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:28

Ik heb ook eens een paard een klets tussen zijn oren gegeven.
Het was een jonge hengst en ik heb het begin van het inrijden bij hem gedaan.
Op een gegeven moment probeerde hij te steigeren en mijn eerste reactie was een lel tussen z'n oren (met mn hand), het was niet echt keihard maar hij was er wel van onder de indruk, je zag hem echt nadenken wat hem overkomen was.
Hij heeft het daarna ook niet meer gedaan (bij mij iig).

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:30

Ik vind 't niet normaal
Als jij iets fout doet, wordt je dan op je hoofd geslagen?
Lijkt me van niet
Ik heb één keer ooit 'n paard op z'n hoofd geslagen, wel op de neus, en gewoon met m'n hand, maar dat was 'n jonge tinker, die ik mee inreed, en die was met z'n hoef op mijn voet gaan staan, en hij ging er dus echt niet meer af, en ik heb daar staan janken, en janken, en hij ging d'r maar niet af, en toen heb ik 'm 'n pets op z'n neus gegeven, en toen had ie eindelijk is door dat ik 't niet leuk vond, maar ik was toen ook echt hysterisch.
Maar verder zou ik het echt nooit doen, Jor vindt het hierdoor heel eng als je haar hoofdstel omdoet (ze vindt het bit eng, maar mensen trokken haar hoofd dus gewoon naar ze toe om maar dat hoofdstel om te krijgen, en daardoor is ze dus bang geworden).

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:34

Als ik iets fout doe/deed en mijn ouders hebben mij verschillende keren gewaarschuwd kan/kon ik nog steeds(niet altijd maar als het zeer ernstig nodig is) een tik verwachten hoor! En dan ben ik 18 jaar!
Het ligt vreselijk aan het paard dat je in handen hebt. Bij mijn eerste pony hoefde ik het niet te proberen, die was gelijk bang en van streek, maar bij mijn 2e pony was het gewoon af en toe nodig, anders bleef ze dooretteren!!!!!

Je moet het per paard bekijken, een paard wat je figuurlijk gezien uitlacht als je foei zegt of wat dan ook moet soms op een andere manier aangepakt worden!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:40

Ik ben er op tegen! Het lost vaak niet eens het gene op wat je ermee wil bereiken. (Bijv als die vervelend is en hij ermee moet stoppen). Vaak ben je ook telaat met een tik geven voor datgene dat die verkeerd doet, want een paard vergeet al snel wat die verkeerd heeft gedaan.
Ik wil hier niet mee zeggen dat ik mijn paard nooit een tikje op zijn neus geef, want laatst bijv was die mij aan het kroelen en toen beet die mij perongeluk zachtjes in mijn schouder, en toen gaf ik hem als reactie wel een klein tikje op zijn neus. Maar als ik dat doe word die er alleen maar bang van, en is die elke keer bang dat die een tikje krijgt, dus de mijne is er denk ik heel gevoelig voor. Het is trouwens nog maar 2x voorgekomen dat ik hem een tikje op zijn neus heb gegeven, maar nu ik weet dat het niet helpt (hem mijn paard nog niet zolang).
Dus ik ben er op tegen, want vaak bereik je hetgene er niet eens mee wat je ermee wil bereiken, en voor het paard is dit ook absoluut niet leuk!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:42

Sodera schreef:
Als ik iets fout doe/deed en mijn ouders hebben mij verschillende keren gewaarschuwd kan/kon ik nog steeds(niet altijd maar als het zeer ernstig nodig is) een tik verwachten hoor! En dan ben ik 18 jaar!
Het ligt vreselijk aan het paard dat je in handen hebt. Bij mijn eerste pony hoefde ik het niet te proberen, die was gelijk bang en van streek, maar bij mijn 2e pony was het gewoon af en toe nodig, anders bleef ze dooretteren!!!!!

Je moet het per paard bekijken, een paard wat je figuurlijk gezien uitlacht als je foei zegt of wat dan ook moet soms op een andere manier aangepakt worden!

Ik ben het wel met je eens dat het per paard verschilt, maar ik vind niet dat je dit met mensen kan vergelijken want dat is heel anders. Een mens kan zich verdedigen, een paard niet. En mensen kunnen ook praten met elkaar, paard en mens niet dus dat vind ik heel anders Knipoog

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:47

Een paard kan zich niet verdedigen????? 600 kg is toch echt wat meer dan ik! Hij kan bijten en schoppen en weet ik veel wat..
Een paard kun je over het algemeen ergggg goed vergelijken met een klein kind, dat wordt in alle opvoedingstopics gezegd en is naar mijn idee ook zo.....
Paard en mens kunnen heel goed met elkaar praten als je je verdiept in een paard.

Je moet het per situatie en per paard bekijken. Mijn paard kon was bijv. met trailerladen in het begin erg bang maar is later soms ook gaan etteren. Dan kreeg ze dus absoluut geen klap, dat werkte op dat moment alleen averechts. Dan ging ik even een stapje terug en deed het zo.
Begon ze echter haar kont naar me toe te draaien als ik haar stal aan het uitmesten was kon ze een klap verwachten op de plek waar ik haar op dat moment raakte.

Dit zijn van die dingen waar geen protocol voor bestaat, het ligt compleet aan jezelf, de situatie en het paard...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:22

Goed gezegd Sodera. Hierbij sluit ik me aan en sluit ik voor mezelf deze discussi af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:57

Ik vindt het normaal al niet super om mijn paard te slaan.
Maar soms moet je beslissingen nemen, en dan zou ik eerder een zacht tikje op de kont geven dan op het hoofd.
Misschien is het met ouders ook wel zo, als je kinderen niet luisteren, geef je ze ook een keer een tikje op het arm enz.,maar niet midden in het gezicht.
Je gezicht blijft toch wel een gevoelig deel van je lichaam, dus ik zou het eerder belachelijk vinden Knipoog

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:16

ECHT ABSOLUUT BELACHELIJK! waar ik vroeger reed hadden zo ook allemaal theorieen van hoe harder je slaat hoe beter je paard luistert, en schop der een gat in en natuurlijk als ik die zweep niet hoor ben je hem aan het aaien....
Ik ben zelf meer voor monty roberts methodes maar dat lukt ook niet altijd,, ik vind gewoon dat je het vriendelijk moet aanpakken,, en steeds strenger worden als het paard niet luistert, dan gaat een paard het voor jou doen niet omdat het het moet doen. respect moet je verdienen niet eisen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:28

Ik vind het heel verkeerd , je moet een paard nooit op zijn hoofd slaan , daar krijg je veel problemen mee en het is ook nog vreed !!! Blauw oog

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:28

dat slaat tog nergens op! als je een paard hard genoeg tussen ze oren slat kan hij daar dood aan gaan...
als een paard bijt of probeert te bijten geef ik hem wel een tikje(met me hand )maar dit lijkt meer op een aaitje Bloos

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:32

En wie zegt dat dit perse over hard tussen de oren te slaan. Een paardenhoofd is groot hoor Tong uitsteken , oeps ik zou me er eigenlijk niet mee bemoeien. Veel mensne hebben het hier over een tik op de neus met platte hand en geen vuist op een oog of neusbot of in de nek.