wat betekend t gapen van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: wat betekend t gapen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:07

ff een stipje Lachen
Heb mijn paard nog niet zien gapen, ook niet bij het opzadelen of hoofdstel omdoen, terwijl hij toch jong is.. Lachen bij ons op stal zie ik weleens een paard gapen, die houd me dan de hele tijd in de gaten als ik aan het rijden ben (staat aan de bakrand), en dan gaapt ie af en toe.. geen idee waarom ie het doet

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:08

Misschien vindt ie je heel 'boeiend' om te zien suusiej! Haha!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:08

Sees schreef:
Niet om het een of ander maar mensen gapen niet per definitie omdat ze moe zijn hoor. Vaak is het ook het aanvullen van een zuurstoftekort in de bloedbaan/hersenen, dus inderdaad een soort van energie op doen.

Jah dat meende ik dus ook ooit eens te horen, van dat zuurstoftekort ,kwam er alleen niet meer helemaal op hoe dat nou werd verteld.
Ik gaap ook veel als ik het flink koud heb.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:09

Kan toch ook een soort verveling zijn? Net als bij mensen, als je rustig op de bank gaat zitten en je ademhaling wordt wat oppervlakkiger dan ga je vanzelf gapen. Mijn paard gaat wel gapen als ik hem ga invlechten ofzo, volgens mij verveeltie zich dan gewoon op een bepaald moment, hij is dan lekker ontspannen, geen tikje spanning of nerveusiteit.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:16

Maanling schreef:
Misschien vindt ie je heel 'boeiend' om te zien suusiej! Haha!

haha joeppie een paard wat op me valt Clown

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:22

Mijn merrie gaapt ook altijd als ik het hoofdstel pak en om wil doen. En niet een klein beetje nee het wordt uitgebgeid gedaan.
als je paard een maagzweer heeft is die meestal ook aan het knarsentanden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:34

Sheffie schreef:
Mijn merrie gaapt ook altijd als ik het hoofdstel pak en om wil doen. En niet een klein beetje nee het wordt uitgebgeid gedaan.
als je paard een maagzweer heeft is die meestal ook aan het knarsentanden.

ja dat van dat knarsetanden meende ik ook eens te hebben gehoord

JenniferHui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:36

Volgens mij was het een Manier van Ontspannig !
Denk ik !!!! Sigaar

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:48

De laatste theorie die ik heb gehoord over gapen in het algemeen is dat een vorm van airconditioning voor de hersenen is, dus dat je ineens een hele stroom van koudere lucht langs de blijkbaar oververhitte hersenen stuurt.

In de buurt van sommige mensen moet ik soms ook heel erg gapen, en dat zijn soms echt niet alleen mensen die ik saai of vermoeiend vind. Blijkbaar is het in dat geval een soort afreageren van uitgewisselde energie. Ik schaamde me daar wel voor natuurlijk, want het is niet zo aardig als je in je rol als fysiotherapeut steeds echt onwijs moet gapen voor iemand zijn snufferd Bloos !
Totdat iemand mij uitlegde dat het dus een reactie kan zijn op energie. Zij gaf ook nog als voorbeeld dat sommige mensen heel erg gaan boeren als reactie op de energie van iemand anders. Dat is nog nét even en tikkie genanter haha!

Maar bij paarden die altijd gapen ná het rijden is het meestal het laten wegvloeien van een teveel aan opgebouwde spanning in de kaakspieren en de spieren rond het tongbeen vanwege de druk van het bit en het tegenwicht geven aan trekkende ruiters.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:51

Fieuw, dan ben ik blij dat Jo alleen gaapt vóór het rijden Haha!

BrendaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:58

Ik dacht dat een paard 9 van de 10 keer gaapt omdat hij aandacht wil hebben?
Dat doet een veulen altijd als ik mijn pony sta te knuffelen.
En andersom ook.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:45

de mijne gaapte ook erg veel, en werd slomer, heeft een gastroscopie gehad, en bleek verschillende maagzweren te hebben, na behandeling is het gapen ook volledig gestopt.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:59

Jip ging altijd staan gapen na het rijden, zodra ik zijn hoofdstel uit deed stond hij zo'n 3 keer met zijn scheur open Huilen van het lachen

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 01:05

Mijn paard gaapt dikwijls als ik hem aant poetsen ben, hij staat er heel ontspannen bij.
Als ik zijn hoofdstel aandoe, gaapt hij nog een paar keer.
Eerst dacht ik wel eens dat hij dacht; nou ga ik maar even gapen want als ik dat hoofdstel aankrijg kan ik mijn mond een uurtje niet meer opendoen Haha!

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 01:39

am13 schreef:
In de buurt van sommige mensen moet ik soms ook heel erg gapen, en dat zijn soms echt niet alleen mensen die ik saai of vermoeiend vind. Blijkbaar is het in dat geval een soort afreageren van uitgewisselde energie. Ik schaamde me daar wel voor natuurlijk, want het is niet zo aardig als je in je rol als fysiotherapeut steeds echt onwijs moet gapen voor iemand zijn snufferd Bloos !
Totdat iemand mij uitlegde dat het dus een reactie kan zijn op energie. Zij gaf ook nog als voorbeeld dat sommige mensen heel erg gaan boeren als reactie op de energie van iemand anders. Dat is nog nét even en tikkie genanter haha!

Gapen tijdens de les is dan ook weer iets anders ... je kan ook gapen om meer zuurstof naar je hersenen te sturen zodat je meer kennis kan opslaan/verwerken.
Gapen in de les is dus toegestaan ... je mag gerust terugzeggen tegen je leraar dat je gaapt uit interesse zodat je meer kan opsteken van de les Haha!

Maar bij paarden heb ik er geen idee van eigenlijk Bloos

x

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 05:33

buiten het hehe ik ben wakker gapen hebben we het
gapen als ff rekken strekken en er weer bij zijn
na rollen of ff rekken strekken voor de beweging of juist na
na kan een teken zijn dat er teveel spanning opgebouwd was
maar ook he dat was ff lekker

onze hond gaapt iig uit beklag Vork als die en standje heeft
gehad en hij het er helemaaaaaaal niet mee eens is Vork

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:51

Ik heb niet alle pagina's gelezen, dus het kan zijn dat het hier al ergens is gezegd.
Ik heb wel eens gehoord, dat paarden soms gapen door druk op de neus. Dus als je bijvoorbeeld na het rijden de neusriem af neemt, kan het zijn dat ze beginnen gapen doordat je tijdens het rijden veel druk hebt gezet op hun neus.
Weet niet of het waar is hoor, maar het klinkt best logisch vind ik Nagelbijten / Gniffelen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:09

Dit doet mijn merrie van anderhalf ook altijd als ik der sta te borstelen. Eigenlijk alleen dan dus ik denk dat het een teken is van ontspanning, want dan staat ze er ook altijd kei rustig en ontspannen bij.
Een teken van tandenwisselen lijkt mij niet, als 2-jarige is het sowieso nogal vroeg om van tanden te gaan wisselen lijkt mij? Meestal begint dat als 3 zijn ongeveer. En als ze echt van tanden zou gaan wisselen zou je het wel aan meer dingen merken. Dan zou ze langzamer eten, of helemaal niet eten. Een ruin bij ons op stal is nu bijna 4 en die heeft zijn tanden een halfjaar geleden gewisselt, je kon aan hem merken dat die zich erdoor niet lekker voelde. Hij at ook bijna niks meer en stond er altijd maar sloom bij terwijl het normaalgesproken een drukker paard is.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:15

Mijn merrie doet het ALTIJD als ik aan kom zetten met haar hoofdstel. Keer of 2-3 en dan hapt ze gewillig haar bit in en dan nog een keer voor ik haar neusriem vastmaak. Geen idee waarom ze dat doet, maar ik lees dat er wel meer paarden zijn die dat doen.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:27

idd de mijne doet het ook als ik het hoofdstel om wil doen.
vind het wel lief staan . en laat hem dan ook lekker gapen .
en ik denk dat het een beetje tijd rekken is .
ben ook dus benieuwd wat de werkelijke reden er van zal zijn .

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:44

ik merk dat Ziggy ( 14 mnd) erg veel gaapt als hij die dag iets nieuws heeft geleerd.
als ik hem daarna weer zijn halster afdoe, en nog even met hem ga staan tutten, begint hij al.
Ik denk dus juist dat het gaat om het verwerken van informatie, en ontspanning (lijkt mij dat die 2 ook met elkaar in verband staan).

Tijdens het lezen van dit topic heb ik ook overdreven vaak gegaapt....

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:24

Mijn pony gaapt ook zodra ik het hoofdstel in wil doen en dat kan nog wel eens duren Haha! Ik heb ook het idee dat ie dan even de restantjes gras achter zijn kiezen kwijtraakt, hij herkauwt daarna ook een paar keer en dan mag ik Lachen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 07:58

kehdra schreef:
ik merk dat Ziggy ( 14 mnd) erg veel gaapt als hij die dag iets nieuws heeft geleerd.
als ik hem daarna weer zijn halster afdoe, en nog even met hem ga staan tutten, begint hij al.
Ik denk dus juist dat het gaat om het verwerken van informatie, en ontspanning (lijkt mij dat die 2 ook met elkaar in verband staan).

Tijdens het lezen van dit topic heb ik ook overdreven vaak gegaapt....

Even een toevoeging:

gister heb ik er even op gelet. Als ik Ziggy ophaal is hij nog vrij druk, ga ik hem borstelen, beetje dezelfde dingen oefenen als altijd (paar stapjes wijken voor druk, voetjes optillen, blijven staan als ik wegloop) en daarna komt hij aan mij sabbelen (trui handen broek) en dan begint hij met gapen.... Waarom hij het dan doet? in dit geval denk ik dat het ontspanning is.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:34

Ik wel eens gelezen dat ze het ook doen als ze tijd willen rekken, bijvoorbeeld als je het hoofdstel om doet. Tong uitsteken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:57

Charr_Gwen schreef:
Mijn merrie doet het ALTIJD als ik aan kom zetten met haar hoofdstel. Keer of 2-3 en dan hapt ze gewillig haar bit in en dan nog een keer voor ik haar neusriem vastmaak. Geen idee waarom ze dat doet, maar ik lees dat er wel meer paarden zijn die dat doen.

nou, dat doet die van mij dus ook. Wel handig, want een beetje goed getimed en ik kan het bit zo naar binnen schuiven. Zelf denk ik dat het een beetje overgangs of twijfelgedrag is. Zovan: wat moet ik hier mee. Moet ik dit leuk vinden, moet ik dit niet leuk vinden.

Het heeft bij ons niets met ontspanning ofzo te maken. Zou wel toevallig zijn als ze iedere keer net gaat ontspannen als ik met het hoofdstel kom aanzetten. DAt geloof ik dus niet zo.