Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dat leert hij niet van zijn moeder of van andere paarden.katiavl schreef:Gedragingen naar de mens leert een veulen van de moeder, en niet van het elke dag half uur stappen....
ponyparadijs schreef:Heerlijk zo'n discussie.
Hier even mijn mening. Kan me aan beide zijdes aansluiten.
Persoonlijk (ik fok ook regelmatig veulentjes) vindt ik het heel belangrijk dat mijn veulentjes de eerste 6 maanden in hun leven al het nodige mee krijgen. Wat dus betekent dat al mijn veulens de eerste dag van hun leven al een halster om hebben. Die eerste dag ook al overal worden betast door mij. Verder start ik ook al in de eerste week met vast staan. Mijn veulens lopen altijd aan een halster mee. Dat doe ik dus ook al vanaf dag 1. Vanaf week twee begin ik met hoefjes geven. En vanaf een week of twee gaan ze ook naar de hoefsmid. Niet dat die veel doet maar het gaat om de ervaring.
Vanaf 2 maanden gaan we weer op wedstrijd met moeders dus gaan ze vanaf die leeftijd gaan ze mee op de trailer. Mee naar vreemd terrein waar ze dus ook langer dan 10 minuten in handen blijven. Vanaf die leeftijd gaan we ook weleens langs de weg wandelen.
Ze krijgen in de eerste 6 maanden bij mij dus behoorlijk wat mee. Het voordeel daarvan is dat als zo'n veulen dan de opfok ingaat en dus bar weinig in handen is dat soort dingen allemaal al kent. En dat vergeten ze nooit meer. De veulens van mij zijn na ruim 2 jaar opfok en weinig in handen dan ook nog steeds erg braaf.
, maar ach was wel even heel erg lekker

)
Miss_Malfoy schreef:Je kunt ook de middenweg kiezen. Veulen goed opvoeden, en als 'ie 1 jaar oud is de opfok in. Af en toe op komen zoeken, kijken of de knopjes er allemaal nog opzitten, en na 2 jaar kun je 'm volledig opgevoed (door de kudde) weer op komen halen, en beginnen met zadelmak maken. (Afhangend van ras en type)

. 
superwoman schreef:nicolaas schreef:Wijze spreuk, vertaald uit het Fries:![]()
Een paard moet niet leren denken als een mens.
Een mens moet leren denken als een paard.
Dan pas kun je een paard iets leren.Citaat:En daarom moet een jong paard ook mensentaal leren.