Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frederika

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:57

pharagirlke schreef:
Frederika schreef:
het binnenvetten komt mij ook heel bekend voor, mijn paard heeft ook al maagzweren gehad, tot een jaar geleden wist ik ook niet dat dit paard stress gevoelig was, kon ik nooit aan haar merken. zij heeft reflectie druppels gekregen, nu kan ze zich beter uiten, ze is trouwens erg werklustig

en niet alleen kwa stress, ook pijn verbijten ze tot ze niet meer kunnen...Daar komt die 'will to please' dan weer naar boven...Het is goed opletten bij ze.

ja inderdaad, ze blijft doorlopen totdat de pijn te erg wordt. nog niet zo langgeleden liep ze op 3 benen, mijn fout ze was overbelast maar gaf het pas aan toen het zo erg was. ik let nu extra goed op om te voorkomen dat het weer gebeurt, maar het blijft lastig in te schatten wanneer het te zwaar wordt voor haar

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:59

Pluizebolpum schreef:
Hé dit is leuk! Wij hebben er twee, een moeder en een zoon, allebei met twee kruintjes vlak bij elkaar iets boven de ogen. Hier en daar al wat bekends tegengekomen. Ik houd dit topic dus mooi nog even in de gaten...
(mams Prairie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-URFZEZSL-1.jpg , zoon Pepper: http://www.mijnalbum.nl/Foto-NDYRI8SS.jpg )

Het zijn allebei schatten, vooral Prairie, maar wel net iets schrikkeriger en sneller onder de indruk dan de andere twee. Verder heb ik wel het gevoel dat ze ook vrij gevoelig zijn. Vooral Prairie was erg snel van haar stuk te brengen (alleen al Duits praten was al soms voldoende om haar van streek te maken). Helaas heeft ze ook een verleden (in Duitsland, waarschijnlijk), hierdoor was ze vroeger erg druk en rennerig maar de eigenaar heeft ze weer helemaal voor elkaar gekregen. Het was alleen nog merkbaar met zwepen, die vond ze doodeng, tegenwoordig geeft ze daar ook niet meer om.

Wat Prairie verder betreft, makkelijk in de omgang mits je haar op een eerlijke en rustige manier behandelt, is ze ergens van onder de indruk moet je haar even laten begaan, ze kan een hele tijd rustig blijven onder de meest rare omstandigheden en dan ineens bij iets simpels als bv een poetsbak compleet over de rooie gaan, het enige wat dan helpt is zelf rustig blijven (ademhalen). Voor de rest is het zo ongeveer het liefste en vriendelijkste paardje wat ik ooit ben tegengekomen (en ik heb er al heel wat gezien). Ze heeft nu al zoveel vertrouwen dat ze rustig gaat staan dutten als ik bij haar sta, wat ze ook doet is me beschermen tegen opdringerige en lompe veulens. Wat wil je nog meer...

Pepper is pas twee en heeft z'n hele leventje alleen bij ons en op het land gestaan, dus nog geen schokkende dingen meegemaakt. Het is een rustig vriendelijk manneke wat dol is op knuffels. Wel is hij net wat schrikkeriger en bokkeriger dan zijn broertje van 1. Ook vrij snel onder de indruk van 'strafmaatregelen' (al daar moet je je niet teveel bij voorstellen, m'n kont toedraaien en een keertje stampvoeten is meestal al meer dan voldoende).

Allebei leren ze snel, Prairie is daarnaast ook dol op écht werken, niet lummelen in de bak want dan gaat ze net zo lief haar stal of landje weer in, wel is ze weer superbegrijpend voor beginners. Allemaal zijn ze dol op kinderen, dat is ook wel grappig, vooral Prairie (als een echte mams) kan geen genoeg krijgen van kleintjes, waar ze dan ook heel zacht mee omgaat. Gouden paardjes, allemaal, en niet eens alleen vanwege de kleuren...

fijne bijdrage aan dit topic ook Ja
fijn dat je de paarden goed begrijpt en ook doorhebt hoe je ermee om kan gaan, vooral prairie klinkt van vroeger als vrij extreem in de 2 kruinen zeg maar en nu gewoon vrij stabiel
erg gaaf voor mij om te lezen dat er toch veel mensen zijn die het gewoon echt willen begrijpen en die het ook lukt om wat stabiels op te bouwen...
toen ik net begon met analyses maken kwam ik veel mensen tegen die deze paarden maar bleven straffen en niet geloofden dat het dier er zelf even niks aan kon doen, dat het gewoon een knopje was wat omging en dat straffen alles erger maakt..
gelukkig lees ik hier veel verhalen dat mensen even rust inbouwen, wat jij zegt met je ademhaling vind ik een hele mooie, dat heeft ontzettend veel invloed op dergelijk gedrag en wanneer jou ademhaling evenwichtig en onverschrokken is ben je eigenlijk een hele goede leider die ze op dat moment extra nodig hebben..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:00

Leuk SuperRoos! Die omschrijving past haar inderdaad wel Vork
Ze kan lopen Vingers aflikken maar dat moet dan wel eerlijk gevraagd worden......ze geeft ook heel goed aan wanneer ik te veel druk zet en kan heeeeeeeeeeeel boos worden als ik maar een seconde te lang vasthou (ik rij bitloos overigens)....als ik 10x hetzelfde vraag is de aandacht weg..boooooooooring Gaaaap denkt ze dan vast hahaha

Vorig jaar was zeker een kippevel moment. Het is een aparte qua karakter, maar wel echt mijn maatje Ja En ik moet al lachen als ik alleen maar aan haar denk Haha!
Laatst bijgewerkt door Timbers op 26-12-07 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:01

superroos ja ik heb haar doorlaten meten, bij eric laarakker. daar kwam dus boven dat ze een binnenvetter was en dat ze snel last heeft van maagzweren, ik doe sinds dien ook elke 9 maanden een pot maagcompositum bestellen. dan weet ik zeker dat ze geen maagzweer kan ontwikkelen. ik was zelf erg verrast over het feit dat ze vertelde dat dit paard bij alles wat nieuw is minstens denkt dat ze dood gaat, zo gestresst kan zij zijn

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:04

Anya schreef:
het karakter van je paard bepalen n.a.v. het aantal kruinen, de vorm van zijn hoofd, het aantal vlekjes op de hoeven, de maat van neusgaten, de lengte van de darmen.. Het is grote flauwekul. Of ze er nu een boek over schrijven of niet.

de lengte van de darmen betekenen niks nee haha
even naar aanleiding van het onderschrift van parelli van je, waar je dan denk ik ook achter staat? de horsenality's van parelli.. ben je daar bekend mee...
als je dat gaat bestuderen kom je er namelijk achter dat in die 4 categorieen paarden zitten met dezelfde hoofdvormen zeg maar...
ik kan ze dus vanuit een analyse veilloos indelen in 1 van de horsenality's en andersom..

ik was in het begin ook erg sceptisch.. geloofde er niks van
ik doe het nu al jaren en kom eigenlijk nooit iets tegen wat helemaal niet klopt..
kom juist mensen tegen die zeer verbaast zijn hoe je dat helemaal af kan lezen..
ik geef geen standaard antwoorden, elke analyse is anders omdat elk paard ook anders is...

maargoed, we wilden geen discussie aangaan stond in het begin hihi, en ieder heeft zn eigen mening Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:05

Wadi_ schreef:
Mijn pony heeft ook 2 kruintjes naast elkaar http://i242.photobucket.com/albums/ff151/JoyceXx/DSC02238-1.jpg(volledige foto)

Afbeelding

Verder is mijn pony zeer koel in de kop en heeft een geweldig karakter...

heb even in je profiel gespiekt, prachtig dier, onwijs intelligent en gevoelig.. vooral zn neusgaten zijn prachtig ontwikkeld en verfijnd, mooi hoor!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:08

ellepel schreef:
nou en...het is wel leuk en soms helpt het wel enorm om het een en ander van je paard te begrijpen Haha!

dat is zeker waar ja,
heb bijvoorbeeld wel eens mensen gehad met onwijs intelligente paarden die met de handen in het haar zaten, paard luisterde niet, was bijvoorbeeld sloom, ongeinteresseerd, eigen ding doen etc..
hadden nooit bedacht dat het om een heel intelligent paard ging en heb ze dus het advies gegeven om heel veel afwisseling aan te bieden, leuke dingen doen etc...
paardje begon weer gemotiveerd te worden, wat actiever en deed weer echt mee, was blij dat het eindelijk de afwisseling kreeg waardoor het weer enthousiast werd..

of het tegenovergestelde, mensen die denken een heel intelligent paard te hebben en het in feite compleet overvragen omdat het minder intelligent is..
paarden werden onwillig, leken koppig en star terwijl ze in feite echt niet begrepen wat de bedoeling was..
advies om de les in stukjes te breken en gelijk was er verbetering.. de paarden snapten het en met een leuke afwisseling erbij waren ze vaak erg meewerkend en gewillig...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:08

Anya schreef:
ach het houdt je van de straat, maar om je paard te leren begrijpen kun je beter een paar uur bij de wei gaan zitten kijken Ja Haha!

adviseer ik mensen ook regelmatig Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:09

Die horsenality is inderdaad ook super interessant.....
Vind het nog wat moeilijk om mijn monstertje te plaatsen want ze houdt het midden tussen RB extrovert en LB introvert. Ze kan nl. mega druk zijn maar als ze relaxed is kan ze ook heeeeeeeeeeeeel flegmatiek zijn Clown

Jaren geleden een trainer bij haar gehad en die zij inderdaad dat de onbalans tussen RB en LB bij haar de moeilijkste kant van haar is. Ze is of mega LB of mega RB. Mijn oude merrie is heel erg LB, eigenlijk bijna nooit RB en bij Timber switcht het nog wel eens.

Toch leuk hoor die karakter analyses.......en zolang je het niet omdraait, dus kijkt naar de uiterlijke kenmerken en een paard daar naar gaat behandelen, maar het paard gewoon als paard blijft zien, is het alleen maar handig om af en toe inzicht te krijgen in het gedrag van je paardje Vork

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:11

Ik heb een paard met 2 kruinen..
Direct naast elkaar en vlak boven de ogen.
Zij is zeer slim je hoeft dingen haar vaak geen 2e keer te "vertellen" en neemt het je erg kwalijk als ze onterecht word bestraft.
Verder is ze zeer lief en makkelijk in de omgang zolang je haar met respect behandeld.

op deze foto kun je het een beetje zien. ze zitten net in het bovenste stukje van de bles 1 in het midden en 1 net in de lijn van het witte naar voskleurig.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Latruda op 26-12-07 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:13

Ywie schreef:
Wat ontzettend leuk om te lezen! Mijn paard heeft ook 2 kruinen boven elkaar, die in elkaar doorlopen. Ik heb altijd geweten dat dit wat zegt over het karakter, ook hoor je vaak dat dit moeilijkere paarden zijn, maar dat geldt voor de mijne dan weer niet...

De omschrijving zoals ts hem geeft past erg goed bij mijn paard, het is overigens een 8-jarige ruin. Hij is te omschrijven als fijngevoelig, emotioneel. Hij is erg gevoelig voor stress als er drukte is op stal dan pikt hij dat meteen op, maar hij zal het niet gauw uiten, het is een echte binnenvetter. Ik zie het vooral doordat hij met zijn lippen gaat bewegen (ziet er best grappig uit). Ook pikt hij feilloos de emoties op van mensen en paarden om hem heen, heb wel eens meegemaakt dat er erg gespannen mensen langs de kant stonden en ineens durfde mijn paard er niet meer langs, terwijl hij normaal zonder problemen langs mensen loopt.

Overigens las ik in eerder berichten ook dat mensen een heel speciale band hebben met een paard met 2 kruinen en dat geldt voor ons ook, ik heb nog nooit zo'n band met een ander paard gehad. Daarnaast merk ik dat hij erg aan mij hangt, hij wil bijvoorbeeld ook niet graag alleen op de poetsplaats blijven en is dan onrustig tot ik weer bij hem ben.
Ik denk dat het door dit vertrouwen komt dat ik juist geen problemen heb met laden, zowel op de trailer als op de vrachtwagen loopt hij zo met me mee, maar een ander kan hem niet laden.

Overigens is buitenrijden echt niks voor hem, hij gaat dan in standje "autistisch" sluit zich af voor de buitenwereld en niets komt meer door...

Maar kort samengevat hij is echt een heel speciaal paard!!

je 2e alinea gaat echt op voor een 2 kruinenpaard idd..
de bewegende lippen die je beschrijft, beetje flapperend denk ik?
staat voor nervositeit bij een paard dat overgevoelig is..
zal dan wel in buien zijn waarin hij gewoon erg gespannen is of aan het binnevetten is zeg maar..
ook mooi om te lezen dat hij bij jou wel de trailers inloopt en bij anderen niet, paarden met 2 kruinen zijn vaak erg gericht op 1 persoon idd, 1 persoon waaraan ze zich helemaal kunnen geven..
mooi dat je al die positieve dingen ook noemt!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:16

_Lorette_ schreef:
Mijn vosmerrie heeft twee kruintjes naast elkaar.

Ze is het meest nuchtere paard dat ik ken, maar ook het vrolijkste en liefste. Ze onderhoudt namelijk uit zichzelf relaties met mensen door uitgebreid te gaan kroelen. Ik ben nog niet eerder een paard tegengekomen dat uit zichzelf een mens uitgebreid gaat kriebelen, zonder dat er jeuk in het spel is of de mens het paard eerst heeft aangeraakt.

Schrikkerig? Nee. Snel over de rooie? Absoluut niet.

Mevrouw is vrolijk, maar onverstoorbaar moedig en nooit bang. Ze is het type waar de schijtluizen in de groep achter gaan staan als er gevaar dreigt. Ze is dan ook wel heel beschermend. Toen we een nieuw paard kregen heeft ze 'haar kudde' (bestaand uit één pony) bijna 2 maanden 24/7 bewaakt. Er is geen seconde geweest waarin ze niet tussen de ruin en de pony instond. Het duurde dan ook een eeuwigheid voor de pony eindelijk kennis kon maken met het nieuwe paard. Clown

Bazig en vreselijk eigenwijs, maar tegelijkertijd heel meewerkend en vriendelijk. Ze doet graag haar best. Ze kan het bloed onder mijn nagels vandaan halen (als ze eenmaal iets in haar hoofd heeft, breng je haar daar nooit meer vanaf Rolleyes) en ook het paard zijn waar ik het allerliefste bij ben. Ik ben net zo gek met de andere paarden, maar bij Lotje voel ik me geen moment alleen 'voermens'. (Hemeltje, it all sounds very penny Haha! Muaha)

Volgens mij kan iedereen het goed met haar vinden. Ik kan dat alleen niet met zekerheid zeggen, omdat we haar rechtstreeks van de fokker uit het land hebben en er nog nooit iemand anders opgezeten heeft.

Ik kan me in de meeste vooroordelen die gelden met betrekking tot meerdere kruinen niet vinden.

thanx voor je verhaal, het gaat hier niet om vooroordelen hoor..
in het begin kan je lezen dat het om 70% van de paarden gaat die dergelijk gedrag vertoont, jouw paardje heeft waarschijnlijk andere kenmerken aan het hoofd die staan voor stabiliteit, evenwicht en een sterke persoonlijkheid waardoor de inwerking van de 2 kruinen volledig afneemt..

ik ben meer van dit soort paarden tegen gekomen en vaak was dat goed te onderbouwen wanneer de overige kenmerken werden bestudeerd

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:20

Timbers schreef:
Ik behandel haar zeg maar niet als een paard met een dubbele kruin, maar gewoon als een paard Haha!

En dat is precies wat je moet doen ook, super!

als ik bv een paard analyseer wat een minder prettig karakter heeft dan probeer ik dat ook zo te brengen naar de eigenaar, van je weet dus dat het voortkomt uit de persoonlijkheid en niet omdat het jou bewust wil treiteren...
ga je er op een positieve manier mee om dan kan er veel veranderen, het paardenhoofd kan qua vorm nog op hele late leeftijd veranderen, daarover staat een voorbeeld op mijn site, bij 'het verschil'
ik probeer met mijn analyses geen plaatjes te plakken op bepaalde paarden maar wil mensen alleen handvaten aangeven waardoor ze beter met de karaktereigenschappen van hun paard om kunnen gaan..
mensen die analyses aanvragen kan ik eigenlijk verdelen in 2 groepen
1 groep die het voor de leuk doet en als bevestiging, ze kennen hun paard goed en lopen niet echt tegen problemen aan
en de 2e groep mensen die wel tegen problemen aanloopt en wil weten of het uit de persoonlijkheid komt of dat ze bv moeten gaan kijken naar de manier waarop het paard gehouden/bereden wordt, of het lijf in orde is, of er pijn in het spel is, of zadel en bit goed passen, of de tanden ok zijn etc...
het is fijn om die 2e groep te kunnen helpen dan

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:21

runningkawa schreef:
Kawa heeft ook 2 kruinen
schuin boven elkaar Lachen

Hij is niet de makkelijkste.
Heb je zijn respect gewonnen dan kun je er heel veel mee en wil hij je ook helpen. Heb je dat niet dan vergeet het maar, dan is het de groote etter die je kunt vinden. Zowel aan de hand als onder het zadel.

geweldig toch, kunnen mensen veel van leren hihi Lachen
neem aan dat je zijn respect gewonnen hebt, zo lees ik je berichtje tenminste, dan krijg je idd heel veel terug van dit soort dieren

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:25

Timbers schreef:
Leuk SuperRoos! Die omschrijving past haar inderdaad wel Vork
Ze kan lopen Vingers aflikken maar dat moet dan wel eerlijk gevraagd worden......ze geeft ook heel goed aan wanneer ik te veel druk zet en kan heeeeeeeeeeeel boos worden als ik maar een seconde te lang vasthou (ik rij bitloos overigens)....als ik 10x hetzelfde vraag is de aandacht weg..boooooooooring Gaaaap denkt ze dan vast hahaha

Vorig jaar was zeker een kippevel moment. Het is een aparte qua karakter, maar wel echt mijn maatje Ja En ik moet al lachen als ik alleen maar aan haar denk Haha!

hihi leuk, ik herken mn eigen fjord in jouw paard..
met het bitloos rijden, soms bleef die druk wat hangen door het gespje (was de dr cook) nou dan werd ie booooooooos haha en dat is ie normaal nooit, dus heb nu gewoon mn dubbel gebroken bitje erin en kom er dan nauwelijks aan, hij kan slecht tegen druk op zijn neus en ik ben nog geen bitloze optoming tegen gekomen waarbij hij zich wel echt prattig voelt..
jouw paard is ook ontzettend intelligent, bij 10x hetzelfde vragen wordt het idd boring...
die van mij was zo extreem erin dat wanneer het grondwerk te saai werd, hij gewoon de bak uit sprong... wat hebben wij gelachen zeg haha, maar gelukkig begreep ik de oorzaak, ik moest dus veel creatiever en leuker zijn om hem enthousiast te houden, nu ik dat kan bieden gaat alles super haha

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:26

latdruda, mooi koppie Ja ziet er verder mooi in evenwicht uit allemaal vind ik, ik kan natuurlijk haar zijkant niet zien maar dat kan de werking dus afzwakken, en je omgang met haar zal ook het nodige doen

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:28

kijk maar in mijn profiel voor meer foto's
daar staan ook wel plaatjes van haar "arrogante" kant.. Haha!

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:33

even iets fout gelopen*

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:37

Mijn paard heeft ook 2 kruinen op zn hoofd, onder elkaar, is een zeer werkwillig paard... kan idd soms zonder aanleiding iets heel eng vinden en hem van t tegendeel overtuigen is dan echt onwijs moeilijk...
verder is die oversociaal, heel erg op mensen gericht, maar ook dominant uitgekookt, slim en het belangerijkste goudeerlijk.... heel fijn paard om mee te werken als je met m om kan gaan... zal s kijken of ik een foto van zn hoofd heb met die 2 kruinen..

(topic niet helemaal doorgelezen, maar zag wel herkenbare dingen)

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:41

Wat een leuk topic is dit! Ik heb ook een 2-kruintjespaard, en ik herken véél van wat hier geschreven wordt.
Amoa is niet de gemakkelijkste omdat ze heel onzeker is. Dit vergt héél veel leiderschap van mij. Kleine foutjes van mij vergroot ze enórm uit wat tot hele 'rare' explosies kan leiden. Ze is eigenlijk gewoon een energieke uitvergrootspiegel. Heel werkwillig, wil de wereld ontdekken, wil samenwerken, wil allemaal leuke dingen doen. Een heel vrolijk, open paard.
Binnenvetter herken ik helemaal niet, ze is juist erg extrovert Lachen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rauka op 26-12-07 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:41

Latruda schreef:
kijk maar in mijn profiel voor meer foto's
daar staan ook wel plaatjes van haar "arrogante" kant.. Haha!

ja, het niet goed tegen straffen kunnen zal bij haar 2 kruintjes weg komen, verder zie ik in je eerdere bericht dat veel respect nodig is, denk dat door je omgang veel van de 2 kruinen wordt verminderd want haar vormen zijn niet typisch die die alle invloed wegnemen zeg maar, van de voorkant wel, maar zijkant wat minder, mooi dat er toch een goed evenwicht is door een aantal afnemende factoren en de omgang..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:42

_Lorette_ schreef:
Mijn vosmerrie heeft twee kruintjes naast elkaar.

Ze is het meest nuchtere paard dat ik ken, maar ook het vrolijkste en liefste. Ze onderhoudt namelijk uit zichzelf relaties met mensen door uitgebreid te gaan kroelen. Ik ben nog niet eerder een paard tegengekomen dat uit zichzelf een mens uitgebreid gaat kriebelen, zonder dat er jeuk in het spel is of de mens het paard eerst heeft aangeraakt.

Schrikkerig? Nee. Snel over de rooie? Absoluut niet.

Mevrouw is vrolijk, maar onverstoorbaar moedig en nooit bang. Ze is het type waar de schijtluizen in de groep achter gaan staan als er gevaar dreigt. Ze is dan ook wel heel beschermend. Toen we een nieuw paard kregen heeft ze 'haar kudde' (bestaand uit één pony) bijna 2 maanden 24/7 bewaakt. Er is geen seconde geweest waarin ze niet tussen de ruin en de pony instond. Het duurde dan ook een eeuwigheid voor de pony eindelijk kennis kon maken met het nieuwe paard. Clown

Bazig en vreselijk eigenwijs, maar tegelijkertijd heel meewerkend en vriendelijk. Ze doet graag haar best. Ze kan het bloed onder mijn nagels vandaan halen (als ze eenmaal iets in haar hoofd heeft, breng je haar daar nooit meer vanaf Rolleyes) en ook het paard zijn waar ik het allerliefste bij ben. Ik ben net zo gek met de andere paarden, maar bij Lotje voel ik me geen moment alleen 'voermens'. (Hemeltje, it all sounds very penny Haha! Muaha)

Volgens mij kan iedereen het goed met haar vinden. Ik kan dat alleen niet met zekerheid zeggen, omdat we haar rechtstreeks van de fokker uit het land hebben en er nog nooit iemand anders opgezeten heeft.

Ik kan me in de meeste vooroordelen die gelden met betrekking tot meerdere kruinen niet vinden.

Herken hierin dus ook heel veel van nim.... alleen t nooit bang niet

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:45

Nimmy schreef:
Mijn paard heeft ook 2 kruinen op zn hoofd, onder elkaar, is een zeer werkwillig paard... kan idd soms zonder aanleiding iets heel eng vinden en hem van t tegendeel overtuigen is dan echt onwijs moeilijk...
verder is die oversociaal, heel erg op mensen gericht, maar ook dominant uitgekookt, slim en het belangerijkste goudeerlijk.... heel fijn paard om mee te werken als je met m om kan gaan... zal s kijken of ik een foto van zn hoofd heb met die 2 kruinen..

(topic niet helemaal doorgelezen, maar zag wel herkenbare dingen)

dit is hoe ik 2 kruinenpaarden vaak zie als alle overige kenmerken voor hele positieve dingen staan
het dingen eng vinden en dan niet kunnen overtuigen hoort typisch bij 2 kruinen idd
mooi dat hij verder slim en goudeerlijk is, vooral die laatste houdt het in een mooi evenwicht denk ik...
en weer geldt (zo lees ik uit je verhaal) kan je de gebruiksaanwijzing lezen, dan komt het allemaal wel goed

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:47

Rauka schreef:
Wat een leuk topic is dit! Ik heb ook een 2-kruintjespaard, en ik herken véél van wat hier geschreven wordt.
Amoa is niet de gemakkelijkste omdat ze heel onzeker is. Dit vergt héél veel leiderschap van mij. Kleine foutjes van mij vergroot ze enórm uit wat tot hele 'rare' explosies kan leiden. Ze is eigenlijk gewoon een energieke uitvergrootspiegel. Heel werkwillig, wil de wereld ontdekken, wil samenwerken, wil allemaal leuke dingen doen. Een heel vrolijk, open paard.
Binnenvetter herken ik helemaal niet, ze is juist erg extrovert Lachen
Afbeelding

als ik je laatste zin lees denk ik gelijk aan een pony met een hele expressieve bovenlip, zogenaamd hartvormig, dus als je van voren een foto van haar bovenlip hebt of waar die goed op te zien is zou dat fijn zijn
dat staat namelijk voor een extravert dier Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:40

@Superroos ik geloof wel in basisgedrag bij paarden, gevoelig, juist niet gevoelig etcetera. Parelli heeft ze ingedeeld, kan ik best mee leven met die indeling. Er zijn tig andere indelingen waar ik ook mee kan leven. Maar karakters afleiden o.b.v. kruinen (mijn Lan heeft er vijf overigens op haar hoofd) daar geloof ik dus niet zo in. Ik geloof wel in genen.. al Lan's veulens hebben in grote mate haar karakter vererfd en het aantal kruinen verschilt behoorlijk. Ik heb door een ongelukje een incestveulen van Lan. Wizkid is nu 4 jaar. Sprekend zijn moeder qua gedrag, net zo lief, gevoelig, slim, lui, driftig als moeders. Maar waar Lan 5 kruinen heeft, heeft Wiz er maar eentje. Terwijl ze qua karakter echt ongelofelijk op elkaar lijken. En uiterlijk helemaal niet zo. Kortom: zonder met je in discussie te willen treden. Horsanalities is een handige indeling die mensen op weg kan helpen, maar tegelijkertijd mensen met een beetje pech ook de nuances laat vergeten.... het paard is immers ingedeeld in een hokje. Die kruinen geloof ik niet zo in. Net zoals ik niet geloof dat mensen met pakweg een breed voorhoofd een criminele inslag hebben (en dat was het standaard geloof een jaar of 40 geleden). Bio-determinatie heette het toen.