Paard trapt, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nannes

Re: Paard trapt, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:44

Als je haar been vast heb en ze begint al met trappen ben je eigenlijk al te laat. Als je hem dan los laat heeft zij weer gewonnen. Als je hem neerzet zonder dat zij iets heeft gedaan, al heb je hem maar 1 seconden vast gehouden, dan kan je haar belonen Lachen
Maar ik denk dat je het beste kan beginnen met een simpele aai of een zachte borstel er 1 keer overheen, geen trapreactie, belonen. wel trapreactie, toch een tik terug geven. Net als wat hierboven ergens al een keer vermeld is Knipoog

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:53

Sodeletuut schreef:
@Femmefatale: Oke dankjewel, en ja ik kan het wel een beetje zien aankomen, maar vorige keer heeft ze me wel geraakt terwijl ik toch erg snel opzij sprong.
@3hearts: ja ze heeft wel kleine sokjes die ik wel een klein beetje vast kan pakken.

Maar als ik haar been heb, en ze wil dan trappen, en ik heb haar been nog vast, en ik kan hem zelf neerzetten. moet ik haar dan belonen of straffen?

Als je haar been vasthebt, en ze nog niet heeft getrapt en je hem dan ZELF neerzet moet je haar belonen. De truc is om haar been in de lucht te houden, stopt ze dan heel even met trappen zet je hem neer. Je moet hier wel wat lef voor hebben, maar het heeft bij mij tot nu toe altijd geholpen.Je komt nogal angstig over (niet aanvallen bedoeld Lachen ) mischien is het dan handig om het eerst met een bandage (of een lappie stof, of een verbandje oid) te oefenen.(die doe je achter haar been langs) Jij bent namelijk veiliger (en het paard voelt geen angst bij je), maar je kan wel druk blijven uitoefenen (je oefent een beetje druk uit op het been als ze trapt) zet ze hem neer of houdt ze haar been stil dan beloon je haar en zorg je dat de druk van de bandage wegvalt. Lachen

Succes !

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:58

Nannes schreef:
Als je haar been vast heb en ze begint al met trappen ben je eigenlijk al te laat. Als je hem dan los laat heeft zij weer gewonnen. Als je hem neerzet zonder dat zij iets heeft gedaan, al heb je hem maar 1 seconden vast gehouden, dan kan je haar belonen Lachen
Maar ik denk dat je het beste kan beginnen met een simpele aai of een zachte borstel er 1 keer overheen, geen trapreactie, belonen. wel trapreactie, toch een tik terug geven. Net als wat hierboven ergens al een keer vermeld is Knipoog

Idd...
En niet te lang blijven herhalen, als ze het een keer goed doet gewoon belonen en zo laten voor die dag ( kan ze erover nadenken, en je treitert haar niet door te blijven oefenen), volgende dag doe je dat weer, en als dat eenmaal goed gaat, kan je steeds een stapje verder gaan..
En als ze een keer een goeie por heeft gehad (waarvan ze onder de indruk was), is alleen een goeie brul vaak al genoeg als zijnde een waarschuwing als ze uit wilt gaan halen.
Haalt ze toch niet uit (ze bedenkt zich) gelijk weer belonen, al is het maar praten tegen haar dat ze het goed doet..

Timing is heel belangrijk, evenals heel duidelijk zijn..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:01

femmefatale1 schreef:
Nannes schreef:

Idd...
En niet te lang blijven herhalen, als ze het een keer goed doet gewoon belonen en zo laten voor die dag ( kan ze erover nadenken, en je treitert haar niet door te blijven oefenen), volgende dag doe je dat weer, en als dat eenmaal goed gaat, kan je steeds een stapje verder gaan..
En als ze een keer een goeie por heeft gehad (waarvan ze onder de indruk was), is alleen een goeie brul vaak al genoeg als zijnde een waarschuwing als ze uit wilt gaan halen.
Haalt ze toch niet uit (ze bedenkt zich) gelijk weer belonen, al is het maar praten tegen haar dat ze het goed doet..

Timing is heel belangrijk, evenals heel duidelijk zijn..

Ja Ja
en als je onzeker bent over je timing, kan je je instructeur toch wel vragen of hij erbij wilt zijn als je gaat oefenen, al is het maar de eerste paar keer, zodat jij al meer wat zekerheid hebt in jezelf en in je pony Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:21

Bedankt allemaal voor de reacties, hier heb ik erg veel aan! ik doe de achterhoeven trouwens áltijd als mijn instructeur erbij is. hij helpt me dan ook, hij heeft haar ook vast gehouden en dan moest ik haar benen aaien (ging toen trouwens wel goed)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:23

Vraag me af of je een paard het trappen kan afleren. Naar mijn idee heeft het met het karakter te maken en dat kan je niet veranderen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:29

Nou je ziet hier dat het wel af te leren is door ze een mep te verkopen als ze het doen, en dat klinkt ook best logisch, toch?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:30

Sodeletuut schreef:
Nou je ziet hier dat het wel af te leren is door ze een mep te verkopen als ze het doen, en dat klinkt ook best logisch, toch?

Nee..Ik ken een paard die al zooooooveel klappen gehad heeft. Dat paard haalt het nog steeds in z'n hoofd om te meppen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:31

ja maar dat is dan dus een uitzondering..

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:32

Ik nam hem al voorbeeld maar zo zijn er nog wel een aantal.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:35

ja dat geloof ik meteen, maar ik kan het toch altijd proberen bij misty

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:09

Emilia schreef:
Ik nam hem al voorbeeld maar zo zijn er nog wel een aantal.

Helaas heb ik er ook zo een die soms wel eens wou uithalen. Maar dat was dan met voeren enz, en een tijd terug een paar keer uit het niets Gestoord
Hij krijgt ze dus echt gereten als hij uithaalt, maar probeerde het nog. En nu met voeren is hij nog steeds super dominant.
En ja, negeren werkt niet, maar een tik ook niet echt bij hem dusja.. Ik deed eerst wel altijd veel oefenen met voeren, gewoon ff wachten met het voer, tot hij zelf rustig wacht en niet opdringerig doet, en dan voeren en belonen.

Maar ik denk dat hij bij jou paard een kwestie van veel oefenen is, en je moet zelf proberen over die angst heen te komen en niet bang zijn haar eens een goede mep terug te verkopen.. Knipoog

En probeer het idd met je instructeur, die kan je nog het beste helpen op zulke momenten..

Succes Knipoog

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:10

eehhh, weet niet of je het tegen mij hebt maar het gaat niet om mijn paard. Ik reageerde op de TS Haha!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:28

hoi! ik heb ook eens een jong paard gehad wat enorm schopte, en ook zichzelf raakte met zn hoef als hij aan zn voorbeen aangeraakt werd. ik heb helemaal niet geslagen, hij was overgevoelig en bang,was denk ik weinig in handen geweest en dacht ws dat ik net als hengsten onderelkaar zn zwakke plek probeerde te raken..ik heb met heeel veel geduld met een zweepje (schrik niet) hem telkens aangeraakt/geaaid totdat hij er moe van werd en besefte dat ik hem niet zeer deed en er eigenlijk niets aan de hand was. ben ongeveer een middag in de weer geweest, en erna was het een schat. zijn vertrouwen was gewonnen en zonder klappen. heb ook eens een brutale 2enhalf jarige hengst gehad, die enorm onder de strontplakkaten zat.iedereen zat er aldoor aan te plukken, dus hij was vreselijk geirriteerd. die heb ik in een smal gangetje vastgezet met 2 stropakken achter zn kont,kon hij daartegen slaan,en ben aan het kammen en knippen gegaan,vanachter het stro.als hij gemeen sloeg,gaf ik hem wel een tik, maar ook dit paard moest wel vertrouwen krijgen dus liet ik hem vooral wennen aan aanrakingen. uiteindelijk was het paard prachtig schoon en supermak,en denk dat het ook maar 2 dagen geduurd heeft.misschien heb je er wat aan, succes hoor groetjes deess

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:06

Emilia schreef:
eehhh, weet niet of je het tegen mij hebt maar het gaat niet om mijn paard. Ik reageerde op de TS Haha!

Nee doelde een beetje in het algemeen, reageerde wel een beetje op dat van jou ja Haha!

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:15

aerdenhout1 schreef:
Gaat lekker met je paard he?? Eerst al het hoofdschudden en nu slaat ze ook al als je een been oppakt. Maar je hebt zo'n geweldige instructeur die er zo veel verstand van heeft?? Waarom laat je hem het je paard niet afleren. Ga er dan wel bij staan en vraag hoe hij het doet natuurlijk, anders heb je er zelf nog niets aan.

Misschien bedoelt ze het niet zo als jullie 'm opvatten? Bloos

Maargoed.

gericht slaan mag idd NIET
Is hem misschien iets overkomen dat ie niet wil dat je bij zn achterste gedeelte mag komen?
Als dat niet zo is, concequent blijven!
Niet bang zijn dat voelen ze.
Beter één keer goed dan meerdere keren en dan minder concequent!
Succes!