Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:35

Ik heb zelf ook een luchtzuiger, dat is hij gaan doen nadat hij een aantal keren achter elkaar moest verhuizen, toen ik hem kocht deed hij het al en dat kwam dus puur door de stress.
Die van mij doet het zonder iets vast te pakken en hij doet het na het eten, maar verder zie ik het hem ook wel eens doen als hij in de wei of de paddock staat en hij staat dan met anderen, op stal doet hij het verder nooit...
Ik heb er voor gekozen om hem geen band om te doen en dat gaat prima, ik moet er wel bij zeggen dat hij soms wel flink loopt te winden (meer als de andere paarden) en dat hij zich in de jaren dat ik hem heb een paar keer zich niet zo lekker voelde en na wat flinke winden was het weer over.

Ik heb eerder een GP paard gehad die met pensioen was die ook luchtzoog en gewend was met een band te staan, maar ik had hem liever zonder maar die kreeg direct last van koliek als hij een tijdje zonder band stond!
Dus voor mijn idee moet dat stuk van het verhaal nog maar eens wat verder onderzocht worden, want dat maakt voor mij wel een groot verschil!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:38

Gaf jij je grand prix paard veel sportbrok? Want daar kan die winderigheid zeker van komen.
Ook van stress kunnen ze maagpijn krijgen. Is algemeen bekend.

In het luchtzuigerstopic staat het vol met luchtzuigers die nooit koliek hebben gehad of winderig zijn. Bij mij op stal staan 4 luchtzuigers... Eveneens nooit koliek gehad (tenminste niet in de jaren dat ik er al sta). Eerlijk gezegd is bij ons (dik 25 paarden) nog maar 1x koliek voorgekomen. En dat was een nieuw paard met een fikse wormbesmetting.

Vera_Quintin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:46

Wij hebben een pony op de manege die ook lucht zuigt. Nadat hij een tijd zijn luchtzuigband niet meer om had kreeg hij las van gaskoliek. Hij zakte helemaal door zijn benen heen door de krampen.. Verdrietig Toen hij weer een goede band had ging het weer over Ach gut dus dan denk ik wat moet je anders dan een luchtzuigband? Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:49

Je voer aanpassen Ja
en even checken of hij geen ingekapselde bloedwormen kon hebben. In welke periode kreeg hij die koliek bijvoorbeeld.

Want de neiging bestaat om bij een paard dat toevallig gaskoliek krijgt door andere omstandigheden, maar weer te roepen dat het van het luchtzuigen komt.

Net zoals een mager paard van het luchtzuigen zou komen.

Ehm.. mijn paard is moeilijk op dikte te houden. Ze is wat aan de dikke kant. Geldt ook voor de andere luchtzuigers op stal trouwens. Komt omdat ze onbeperkt goed hooi krijgen. Dus je moet ze wel beweging geven Haha! Haha! Haha!

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:08

Mijn paard is dus van jongs af aan al een luchtzuiger, zijn vorige eigenaar heeft er toen voor gekozen om hem een band om te doen omdat hij verschillende keren gaskoliek heeft gehad. Toen ik hem kocht heb ik het ook geprobeerd om hem zonder band te zetten, helaas kreeg hij toen ook koliek. De balans in zijn voer was verder goed op dat moment, al maanden zo gevoerd, en die ene dag dat de band af was kreeg hij gaskoliek. Dat risico neem ik dus niet meer. In de wei doe ik de band altijd af, dan heeft mijn paard geen behoefte om lucht te zuigen, maar op stal en bijvoorbeeld op wedstrijd op de trailer doet hij het wel. daarom doe ik hem dan die band om. Ik zou niet weten hoe ik een paard dat al jaren een luchtzuiger is het dan af kan leren, het is een verslaving voor hem met alle risicos vandien.

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:22

Crisje_Lanc schreef:
Mijn paard is dus van jongs af aan al een luchtzuiger, zijn vorige eigenaar heeft er toen voor gekozen om hem een band om te doen omdat hij verschillende keren gaskoliek heeft gehad. Toen ik hem kocht heb ik het ook geprobeerd om hem zonder band te zetten, helaas kreeg hij toen ook koliek. De balans in zijn voer was verder goed op dat moment, al maanden zo gevoerd, en die ene dag dat de band af was kreeg hij gaskoliek. Dat risico neem ik dus niet meer. In de wei doe ik de band altijd af, dan heeft mijn paard geen behoefte om lucht te zuigen, maar op stal en bijvoorbeeld op wedstrijd op de trailer doet hij het wel. daarom doe ik hem dan die band om. Ik zou niet weten hoe ik een paard dat al jaren een luchtzuiger is het dan af kan leren, het is een verslaving voor hem met alle risicos vandien.

Nou zo zijn er vele eigenaren met dit probleem. Het is zielig om een paard zo'n band om te doen. Maar je doet het voor zijn eigen bestwil. Heel veel succes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:49

Anya schreef:
En verder: luchtzuigers in de vrije natuur komt niet voor. Paarden gaan luchtzuigen door ons debiele voerregiem. Twee keer per dag lekker veel brok en weinig hooi, en vooral op stal zetten de hele dag.

Hoe verklaar je die jaarling dan? Als veulen gekocht, stond daar (vorige eigenaar) met zijn moeder op de wei. Bij ons gekomen, paar weken op stal gestaan omdat hij zijn entingen nog moest hebben. Toen de koppel ingegaan (koppel jongen hengsten in ene groot soort van natuurgebied) en dáár is ie pas gaan zuigen....

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:31

Op mijn vorige manege had een paard ook zo'n band.
Volgens mij had zij er nooit last van en droeg ze dat ding al 20 jaar.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:51

@ Stef, idd die jaarling die in de wei begint met luchtzuigen, mijn paard dat gaskoliek krijgt als hij 1 dag zijn band niet om heeft, meerdere paarden die er gaskoliek van krijgen als je de reacties van andere in dit topic leest. Dat zullen dan wel allemaal uitzonderingen zijn op het onderzoek en de verklaringen die er al allemaal geweest zijn...

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:01

mijn paard heeft het zelfde hij is bij zijn vorige eigenaar zelfs geopereerd aan de koliek hij stond toen nog zonder band..daarna zijn ze een band om gaan doen. Ik heb toen ik hem kocht op de maagcomposticum gezet maar dit hielp niks paard kreeg gaskoliek en iedere keer een hele harde opgeblaze buik.. hij staat nu gewoon weer met band en hij ziet er nu super uit geen opgeblazen buik meer en hij is veel vrolijker..zonder band gaat het meteen meer mis..

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:09

@ channie 18 Om die reden heb ik mijn paard dus ook een band om, mijn paard is zo ook veel vrolijker, heeft zo geen last van gaskoliek, dus ik vind het geen dierenmishandeling.
Dierenmishandeling vind ik het als je paard steeds pijn heeft van de koliek omdat hij er maar op los kan zuigen, zonder band dus.

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:27

precies ben het helemaal met je eens je maakt mij niet wijs dat mijn paard blij is als ie zonder band staat en iedere keer een hele hard opgeblazen buik heeft..hij ziet er nu super uit en is veel happyer..als je paard wel zonder band kan staan moet je het zeker doen ik probeer als ik erbij ben mijn band zoveel mogelijk af te doen maar als ik er niet ben gaat gewoon voor de zekerheid de band om...en als ik naar mijn paard kijk heeft ie er absoluut geen last van..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 16:09

stef schreef:
Anya schreef:
En verder: luchtzuigers in de vrije natuur komt niet voor. Paarden gaan luchtzuigen door ons debiele voerregiem. Twee keer per dag lekker veel brok en weinig hooi, en vooral op stal zetten de hele dag.

Hoe verklaar je die jaarling dan? Als veulen gekocht, stond daar (vorige eigenaar) met zijn moeder op de wei. Bij ons gekomen, paar weken op stal gestaan omdat hij zijn entingen nog moest hebben. Toen de koppel ingegaan (koppel jongen hengsten in ene groot soort van natuurgebied) en dáár is ie pas gaan zuigen....

Als het goed is heb IK dat al verklaard, maar blijkbaar heb je daar overheen gelezen.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:11

@ channie18 Ik doen bij mijn paard ook de band zoveel mogelijk af als ik erbij ben en in de wei doe ik hem ook af, maar als ik er niet ben en mijn paard staat in de stal doe ik hem ook voor de zekerheid om, en op wedstrijden als hij op de trailer staat doe ik de band ook om. Als de band om is heeft mijn paard ook niet de behoefte om lucht te zuigen dan begint hij gewoon rustig aan zijn hooi te knabbelen, dat altijd in zijn stal aanwezig is.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:13

Crisje_lanc: dat doe ik dus nu ook inderdaad.. bevalt prima.. ook doe ik het ook alleen om als hij op stal staat

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:45

Liseef schreef:
ikenindi schreef:
HO!!! STOP!!! HO!!! niks opgelost... t probleem is dat het paard geen natuurlijk egdrag kan vertonen. dat is de oorspronkelijke oorzaak. speeltjes lossen dat echt niet op!

Eh... Sorry, maar dit was dus ook helemaal niet waar we het over hadden. Zo'n beest zuigt lucht uit verveling. Speeltjes kunnen dit oplossen, maar sommige paarden laten zonder band hun speeltjes liggen. Als ze dan een band krijgen, en zich wel met hun speeltjes bezig gaan houden vervelen ze zich niet meer, terwijl ze ook niet meer luchtzuigen. Hier ging het om Knipoog

nee, je neemt het probleem niet weg, en kwelt zo`n dier met een band om de nek.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:50

Elja schreef:
Een paard op ponykamp had een soort van kooi om zn mond.
Het zag er zielig uit maar is het helemaal niet..
Hij kon nog gewoon eten en drinken, alleen doet het wel pijn als ie een kopstoot geeft Nagelbijten / Gniffelen

lijkt mij ook niet echt ideaal eerlijk gezegd... wat voor soort ding bedoel je? heb je een foto? ik ken alleen die muilkorven zegmaar, maar daar kunnen ze niet meer mee eten...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:53

nikilover schreef:
misschien vinden soimmige het zielig,maar het is ook wel voor de bestwil van het paard.Wij hebben een pony op de manege,die,als hij geen band om hedeft,zichzelf dood kan luchtzuigen aangezien ze er windkoliek van kunnen krijgen.Aan de andere kant is het misschien wel gemeen,maar als ik merk dat mijn pony zou luchtzuigen,krijgt hij toch echt een band om.
groetjes jenelva en marius

als je ziet dat hij begint te luchtzuigen kun je beter eens de oorzaak gaan zoeken ipv gelijk naar zo`n symptoombestreider te grijpen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:55

Liseef schreef:
dorientjuh schreef:

Mag ik even vragen waarom je het zo belangrijk vindt dat een paard voortanden heeft? Want alleen die gaan eraan, dus niet het hele gebit, en bovendien kunnen paarden gemakkelijk eten en drinken zonder voortanden. Lachen

Nou, dat vind ik eigenlijk maar een beetje raar. Gras afsnijden etc., doen ze trouwens gewoon met hun voortanden. En daarbij, je hoeft toch niet de tanden van je paard naar de knoppen te laten gaan, omdat hij een slechte gewoonte heeft? Dan kun je toch gewoon beter die slechte gewoonte aanpakken? Vork Lijkt mij wel...

ik noem dit liever een slechte leefomgeving/omstandigheid/heden... niks geen slechte gewoonte...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:57

ikenindi schreef:
ik vind het al een teken van dierenmishandeling dat het dier luchtzuigt... doet het paard omdat hij zich verveelt, omdat het zijn natuurlijk gedrag niet mag vertonen.

mmm hoe verklaar jij dan die 2,5 jarige die ik zo van het land kocht, maar als luchtzuiger verkocht werd??

en ik ken iemand die zijn net 3 jarige ruin zo uit de opfok haalde, en die zoog ook al lucht,paarden die nog nooit en stal gezien hadden dus.

persoonlijk denk ik dat sommige paarden een bepaalde stof missen en deze met zuigen aanmaken,en dat het niet altijd ligt aan het feit dat ze op stal staan,waarom zou dan het overschot niet luchtzuigen tenslotte..

ik heb hier nu ook een luchtzuiger staan,die kreeg ik met band,dan zuigt ie inderdaad geen lucht,hij staat nu 2 jaar zonder,en of hij nu op stal/wei of waar ook staat,hij zuigt lucht..

hij staat nu in een loopstal met een ander paard 24/7 te eten,en nog zuigt hij...hij heeft het gewoon nodig,tis gewoon een junkie Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:59

_Madelon schreef:
fransje23 schreef:
Je zou kunnen stellen dat je nu dus op een voor jouw paard ongeschikte stal staat. Waarom nog wachten tot het voorjaar als je nu je pony als gelukkiger kan maken door hem ook in de winter buiten te zetten? Zo een band is symptoombestrijding en neemt de oorzaak niet weg.

Misschien omdat ik daar nu niet de mogelijkheid toe heb?!

misschien moet je dat eerst bedenken voordat je een paard neemt? ik vin ddat je pas een paard kunt nemen als je hem een goed tehuis kunt geven...

en dat is i.m.o. geen stal, maar lekker weidegang. OOK SWINTERS!!!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:01

mijn ruin zuigt ook gewoon op de wei hoor,sterker daar zuigt ie meer als op stal..mmm ,mss dan maar nooit meer op de wei zetten...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:03

kimmie261 schreef:
mijn ruin zuigt ook gewoon op de wei hoor,sterker daar zuigt ie meer als op stal..mmm ,mss dan maar nooit meer op de wei zetten...

ja, goed idee... vast enz eker dat je dan een blij paard hebt:s

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:05

kimmie261 schreef:
ikenindi schreef:
ik vind het al een teken van dierenmishandeling dat het dier luchtzuigt... doet het paard omdat hij zich verveelt, omdat het zijn natuurlijk gedrag niet mag vertonen.

mmm hoe verklaar jij dan die 2,5 jarige die ik zo van het land kocht, maar als luchtzuiger verkocht werd??

en ik ken iemand die zijn net 3 jarige ruin zo uit de opfok haalde, en die zoog ook al lucht,paarden die nog nooit en stal gezien hadden dus.

persoonlijk denk ik dat sommige paarden een bepaalde stof missen en deze met zuigen aanmaken,en dat het niet altijd ligt aan het feit dat ze op stal staan,waarom zou dan het overschot niet luchtzuigen tenslotte..

ik heb hier nu ook een luchtzuiger staan,die kreeg ik met band,dan zuigt ie inderdaad geen lucht,hij staat nu 2 jaar zonder,en of hij nu op stal/wei of waar ook staat,hij zuigt lucht..

hij staat nu in een loopstal met een ander paard 24/7 te eten,en nog zuigt hij...hij heeft het gewoon nodig,tis gewoon een junkie Haha!

heel simpel: hij heeft het zichzelf daarvoor al aangeleerd. en nu kan hij idd niet meer zonder en is het een junk zoals jij noemt...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:19

ja precies
daarom mag ie ook zonder band leven,ik heb er geen moeite mee,het is alleen niet zo,dat een paard het afleerd door hem maar in de wei te zetten,omdat hij het wel zo rot zou hebben op stal..

wordt een beetje moe van de mensen die alleen maar alles denken op te lossen met een wei...

alle paarden staan hier op stal,en er zuigt er maar 1....en die staat in een open loopstal,kan buiten en binnen staan...dat los ik dan echt niet op door hem maar in een wei te zetten,waar hij veel meer stressfactoren kent,waardoor hij dus gaat zuigen(is een enorme zenuwepik),op stal is alles bekend,en is hij veel en veel rustiger als op een wei..

dus ik los er helemaal niets mee op,het wordt zelfs niet minder van een wei,maar juist erger van de wei..

overigens mag hij best in de wei hoor,wees niet bang Knipoog