Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Crisje_Lanc schreef:Mijn paard is dus van jongs af aan al een luchtzuiger, zijn vorige eigenaar heeft er toen voor gekozen om hem een band om te doen omdat hij verschillende keren gaskoliek heeft gehad. Toen ik hem kocht heb ik het ook geprobeerd om hem zonder band te zetten, helaas kreeg hij toen ook koliek. De balans in zijn voer was verder goed op dat moment, al maanden zo gevoerd, en die ene dag dat de band af was kreeg hij gaskoliek. Dat risico neem ik dus niet meer. In de wei doe ik de band altijd af, dan heeft mijn paard geen behoefte om lucht te zuigen, maar op stal en bijvoorbeeld op wedstrijd op de trailer doet hij het wel. daarom doe ik hem dan die band om. Ik zou niet weten hoe ik een paard dat al jaren een luchtzuiger is het dan af kan leren, het is een verslaving voor hem met alle risicos vandien.
Anya schreef:En verder: luchtzuigers in de vrije natuur komt niet voor. Paarden gaan luchtzuigen door ons debiele voerregiem. Twee keer per dag lekker veel brok en weinig hooi, en vooral op stal zetten de hele dag.
stef schreef:Anya schreef:En verder: luchtzuigers in de vrije natuur komt niet voor. Paarden gaan luchtzuigen door ons debiele voerregiem. Twee keer per dag lekker veel brok en weinig hooi, en vooral op stal zetten de hele dag.
Hoe verklaar je die jaarling dan? Als veulen gekocht, stond daar (vorige eigenaar) met zijn moeder op de wei. Bij ons gekomen, paar weken op stal gestaan omdat hij zijn entingen nog moest hebben. Toen de koppel ingegaan (koppel jongen hengsten in ene groot soort van natuurgebied) en dáár is ie pas gaan zuigen....
Liseef schreef:ikenindi schreef:HO!!! STOP!!! HO!!! niks opgelost... t probleem is dat het paard geen natuurlijk egdrag kan vertonen. dat is de oorspronkelijke oorzaak. speeltjes lossen dat echt niet op!
Eh... Sorry, maar dit was dus ook helemaal niet waar we het over hadden. Zo'n beest zuigt lucht uit verveling. Speeltjes kunnen dit oplossen, maar sommige paarden laten zonder band hun speeltjes liggen. Als ze dan een band krijgen, en zich wel met hun speeltjes bezig gaan houden vervelen ze zich niet meer, terwijl ze ook niet meer luchtzuigen. Hier ging het om
Elja schreef:Een paard op ponykamp had een soort van kooi om zn mond.
Het zag er zielig uit maar is het helemaal niet..
Hij kon nog gewoon eten en drinken, alleen doet het wel pijn als ie een kopstoot geeft
nikilover schreef:misschien vinden soimmige het zielig,maar het is ook wel voor de bestwil van het paard.Wij hebben een pony op de manege,die,als hij geen band om hedeft,zichzelf dood kan luchtzuigen aangezien ze er windkoliek van kunnen krijgen.Aan de andere kant is het misschien wel gemeen,maar als ik merk dat mijn pony zou luchtzuigen,krijgt hij toch echt een band om.
groetjes jenelva en marius
Liseef schreef:dorientjuh schreef:
Mag ik even vragen waarom je het zo belangrijk vindt dat een paard voortanden heeft? Want alleen die gaan eraan, dus niet het hele gebit, en bovendien kunnen paarden gemakkelijk eten en drinken zonder voortanden.
Nou, dat vind ik eigenlijk maar een beetje raar. Gras afsnijden etc., doen ze trouwens gewoon met hun voortanden. En daarbij, je hoeft toch niet de tanden van je paard naar de knoppen te laten gaan, omdat hij een slechte gewoonte heeft? Dan kun je toch gewoon beter die slechte gewoonte aanpakken?Lijkt mij wel...
ikenindi schreef:ik vind het al een teken van dierenmishandeling dat het dier luchtzuigt... doet het paard omdat hij zich verveelt, omdat het zijn natuurlijk gedrag niet mag vertonen.
_Madelon schreef:fransje23 schreef:Je zou kunnen stellen dat je nu dus op een voor jouw paard ongeschikte stal staat. Waarom nog wachten tot het voorjaar als je nu je pony als gelukkiger kan maken door hem ook in de winter buiten te zetten? Zo een band is symptoombestrijding en neemt de oorzaak niet weg.
Misschien omdat ik daar nu niet de mogelijkheid toe heb?!
kimmie261 schreef:mijn ruin zuigt ook gewoon op de wei hoor,sterker daar zuigt ie meer als op stal..mmm ,mss dan maar nooit meer op de wei zetten...
kimmie261 schreef:ikenindi schreef:ik vind het al een teken van dierenmishandeling dat het dier luchtzuigt... doet het paard omdat hij zich verveelt, omdat het zijn natuurlijk gedrag niet mag vertonen.
mmm hoe verklaar jij dan die 2,5 jarige die ik zo van het land kocht, maar als luchtzuiger verkocht werd??
en ik ken iemand die zijn net 3 jarige ruin zo uit de opfok haalde, en die zoog ook al lucht,paarden die nog nooit en stal gezien hadden dus.
persoonlijk denk ik dat sommige paarden een bepaalde stof missen en deze met zuigen aanmaken,en dat het niet altijd ligt aan het feit dat ze op stal staan,waarom zou dan het overschot niet luchtzuigen tenslotte..
ik heb hier nu ook een luchtzuiger staan,die kreeg ik met band,dan zuigt ie inderdaad geen lucht,hij staat nu 2 jaar zonder,en of hij nu op stal/wei of waar ook staat,hij zuigt lucht..
hij staat nu in een loopstal met een ander paard 24/7 te eten,en nog zuigt hij...hij heeft het gewoon nodig,tis gewoon een junkie