Welk probleem heb jij met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bobbymp

Re: Welk probleem heb jij met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:51

mijn paardje heeft als enige echte probleem dat je hem niet aan het halster mee kan nemen,dan rent hij ineens in galop weg....een kettingkje door zn mond en het is over..
dit is gekomen door op de manege door hele kleine kindjes uit het lant te worden gehaald en net even zn neus naar voren te doen om wel bij dat plukje gras te komen,dat ging van kwaat tot erger en aan het einde van het liedje wou niemand hem meer uit het land halen en ging de manege eigenaar er op klompen skieend achteraan...hij was toen 4 of zo....
ik heb hem zelf al weer 10 jaar en verder is het een poepie,soms heel druk en sterk,maar ja daar ben ik nu wel aan gewend!!

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:21

Ik heb mijn pony ong. sinds ze 2jr. is onder het zadel, maar ik heb inmiddels al begleiding.
Nu word ik ook veel zekerder van mijzelf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:33

Tuc, met 2 jaar al onder het zadel??? Rolleyes
Vind ik persoonlijk veel te vroeg, maar goed..... Scheve mond

Ik heb geen problemen met mijn Sam. Hooguit komen we af en toe eens een issue tegen, iets om aan te werken. En die zijn er om van elkaar te leren, om te overwinnen of verbeteren. Ik heb Sam sinds zijn 2de, hij is nu inmiddels 4 jaar. We hebben al heel wat meegemaakt, juist doordat hij alles nog moest leren. En ik leerde mee, want elk paard is anders. We zijn beiden nog steeds niet uitgeleerd. Zo hadden we issues van het niet vast kunnen staan, niet stil kunnen staan, leiderschap leren accepteren, leren samen te werken, verkeersmak worden, de trailerangst na trauma overwinnen, noem maar op, van alles..... Maar echte problemen, nee hoor, nooit gehad. We groeien steeds meer naar elkaar toe, hebben juist een hele hechte band. Ik denk ook dat onze 'zielsverwantschap' ons heeft gesterkt tegen eventuele problemen. Want benader je Sam niet op de juiste manier, dan vermoed ik dat je alsnog zo een probleem hebt. Haha!
Er zit namelijk een kop op, hij is oersterk en hij houdt niet van onrechtvaardigheid en slapjanusgedoe. Hij moet echt iemand naast en op zich hebben, die er echt voor hem is, anders sleurt hij je zo mee en dan heb je echt niets te vertellen, hoor. Haha!

We hebben momenteel wel wat gezondheidsproblemen, alletwee ja, toevallig he Knipoog . Wie weet spiegelen we elkaar hier wel in. Wie zal het zeggen..... Maar vervelend is het wel natuurlijk. Maar ik ga er vanuit dat we ook deze periode overwinnen. Blijkbaar moest het na anderhalf jaar toch een keertje fout gaan ergens. Maar ook nu merk ik weer, dat we naar elkaar toe groeien, nog meer vertrouwen in elkaar krijgen. Dus het is blijkbaar toch weer ergens goed voor. Al had dit van mij niet gehoeven en van Sam ook niet. Weet ik zeker....

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:02

toen ik mijn pony net kreeg, deed hij niks. alleen heel sloom stappen. pas na een half jaar kreeg ik hem eindelijk alleen in draf, zonder instructrice. Ik heb best lang privé-les gehad aan de longeerlijn. nadat mijn pony eindelijk een beetje conditie begon te krijgen, werd hij super snel kreupel. gelukkig is dat nu allemaal niet meer. nu houd hij lekker van racen door de bossen, maar in de bak is hij ook niet de snelste.

we dachten dat mijn pony een manegepony is geweest, die eigenlijk niks hoefde te doen of mss heel lang op stal heeft gestaan.

maar gelukkig heb ik nu geen problemen meer met mn pony, alleen dat hij nu super schrikachtig is geworden en heel eigenwijs.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:51

Hallo, ja het klopt idd dat er vaak wat probleempjes zijn met paarden. Die ene heeft dit, de ander heeft dat. Ik heb sinds Januari een haflingerruin die in mei 2 jaar word. Dus nog een erg jonkie. Maar ik merk aan hem dat hij heeel schrikachtig is! Ik loop regelmatig met hem over de weg, en daar schrikt die bijna niet. Niet van een auto, niet van een fietser.. en een tractor weet ik niet, zijn we nog niet tegengekomen op de weg.
Hij kende voordat die bij mij kwam helemaal niks, in het begin was die al helemaal erg bang!
Maar nu, als ik hem naar wei breng of weer naar stal schrikt die keivaak van dingetjes onderweg. De boerderij waar die staat is erg groot, dus de stal waar die staat is in het begin, de wei helemaal achteraan van het terrein.
Onderweg moeten we langs de kalkoenen, en langs een varkensschuur waar grote dingen staan waar voer inzit, en die maken wel eens herrie. Ook al weet die dat nu na bijna 4 maanden, als dat voerding herrie gaat maken schrikt die er nog telkens van! Of als we langs de kalkoenen lopen en de kalkoenen maken ineens wat meer herrie, jahoor.. dat vind meneer tuurlijk weer eng!
Zoals vandaag, er stond een tractor op het terrein die er normaalgesproken niet staat. Dat vond ie weer eng.. Dan stopt die er een paar meter voor, en dan gaat die er eerst grondig naar kijken, dan vind ik het genoeg en wil ik doorlopen maar als we er dan voorbij lopen vind ie het ineens weer eng en dan springt die weg.
Soms is het zooo irritant, nu ben ik het gewent, ik weet dat hij elk moment kan schrikken dus vind het zelf niet meer zo raar omdat ik het gewent ben.
Maar meneer is dus echt een watje wat dat betreft. Ik weet niet hoe het komt, ook als er vreemde mensen dicht bij hem gaan staan vind die die mensen eng!
Ik weet ook niet hoe ik hem dit af moet leren, maar ik vind het erg irritant.
Ik heb een tijdje geleden een soort schriktraining met hem gedaan, had ik zelf gemaakt zegmaar. Op weg naar de wei had ik op sommige plaatsen slingerdraad opgehangen (dat draad wat je ziet als er iets is afgesloten). Vond die weer eng, maar toen wou ik dat die erheen liep en er aan ging snuffelen, en totdat die het niet meer eng vond beloonde ik hem.
Ook als die iets eng vind wil ik hem er altijd aan laten snuffelen. Maar toch, hij blijft schrikken. Ik weet me geen raad meer..
Dusja, zo heeft ieder paard zijn problemen. Ik weet wel dat het vluchtdieren zijn, maar wat dat betreft is hij echt een watje! Hij wil voor zowat alles vluchten.
Sorry voor mijn lange verhaal! Maar als iemand hier raad mee heeft zou diegene mij dan een berichtje willen sturen? Via PB.
Groetjes Milou

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 22:51

Bedankt weer voor jullie verhalen, ik vind het leuk om te lezen hoe toch iedereen weer met zijn paard omgaat om hem beter te begrijpen en zo de uitdagingen aan te gaan.

@Nadya, ik wens jou en je paard veel beterschap waarschijnlijk is het nodig om elkaar de rust en tijd te geven. En inderdaad uitgeleerd zijn we nooit en het grappige vind ik ook dat je enorm veel kan leren van deze bijzondere dieren.

@Moelie ik stuur je even een pb.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:18

Het zijn niet echt problemen omdat ik inmiddels weet hoe ik ermee om kan gaan maar hier volgt een kleine opsomming:
Tijdens het poetsen en opzadelen moet je goed uitkijken (lees oren en ogen ook in je rug hebben) omdat meneer dan nog wel eens wil happen. Dit doet hij trouwens ook als je zijn deken om wil doen, waarschijnlijk omdat hij bij zijn vorige eigenaar een deken van weet ik veel hoeveel kilo om had.
En met hoeven uitkrabben moet je helemaal goed uitkijken want hij wil achter nog wel eens uithalen, omdat hij bijna chronisch rotstraal heeft is het voor hem geen pretje als zijn hoeven uitgekrabd worden.
Met rijden is hij niet zo'n held en gaat liever ook niet alleen naar buiten. Je hebt veel overtuigingskracht nodig om hem bijvoorbeeld door een plasje te krijgen.
Aan de hand wandelen is alleen voor meneer lollig omdat hij na een tijdje met je wil gaan spelen alleen speelt hij nogal lomp. Dit was heel vervelend toen hij 6 maanden aan de hand gestapt moest worden ivm een peesblessure.
In de trailer krijgen lukt alleen als je samen bent want zodra hij doorheeft dat er niemand achter hem loopt gaat hij op de rem en verzet geen stap meer. De ander hoeft alleen maar achter hem aan te lopen. Hij loopt trouwens liefst aan de hand van een vrouw de trailer op. Eenmaal op de trailer schraapt hij zich suf en sta je met een schuddende trailer zodra je even ergens stil moet staan. Als je rijdt staat hij redelijk stil.
Scheren is een ramp, heeft ooit als jong(er) paard het snoer van het scheerapparaat stukgebeten en toen een schok gekregen, gevolg was dat alle stoppen eruit vlogen en meneer in het donker er vandoor is gevlogen. Daarom krijgt hij nu een verdovingsspuitje van de dierenarts voordat hij geschoren wordt.
Hij kan niet aan 1 touw vaststaan, gaat dan hangen en trekt zich los.

Nou, dat was zo'n beetje alles wat ik zo snel kon bedenken. Een groot gedeelte van deze problemen komen voort uit zijn jeugd, Kilian heeft altijd bij een oudere man op stal gestaan voor mijn vriend hem als 13 jarige van hem kocht en die oude man was heeeel voorzichtig met zijn paarden en eigenlijk te lief waardoor Kilian zijn "lieve" karakter heeft gekregen. Het meeste is niet meer af te leren helaas, maar ik vind het ergens ook wel leuk dat hij een gebruiksaanwijzing heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:09

Ik heb een probleem met Amber en dat is dat zodra ze hengstig is, ze in een echte bitch veranderd bij de smid. Voorbenen bekappen gaat dan nog wel, maar de achterbenen wordt gillen en bokken. Is ze niet hengstig dan is ze de braafheid zelf, dus hij informeert nu altijd of ze hengstig is of niet. Bij mij doet ze dit overigens niet. Dus as het niet anders kan, houd ik haar benen omhoog terwijl de smid ze bijwerkt, maar als het even kan plan ik het om de hengstigheid heen.

En mijn shetten zijn lastig als ze een spuit krijgen. Grietje was vroeger met enten heel braaf, maar toen ze hoefbevangen was, heeft ze echt vaak spuiten gekregen en sindsdien probeert ze weg te komen als ze de spuit ziet. Hans heeft dit nadat hij gecastreerd werd, daarvoor ging het ook goed. En dit is vrij lastig met oefenen, dus ik heb geen idee of ik hier iets aan kan doen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:59

Ik schrik nogal van de problemen hier! Best wel een aantal met gevaarlijke elementen! Knap hoe er mee omgegaan wordt!

Maar goed heb ook een probleem, mijn ene pony wil de trailer niet op(maar zoooooooooooooo'n lieverd!:) ) en de andere(nieuwe) 'lijkt' vals. Boos kijken en gespannen bij aanrakingen, die eigenlijk niet tolereren. Moet dus nog wel wat gebeuren! Eerst pijn uitsluiten trouwens....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:16

blensink schreef:
Bedankt weer voor jullie verhalen, ik vind het leuk om te lezen hoe toch iedereen weer met zijn paard omgaat om hem beter te begrijpen en zo de uitdagingen aan te gaan.

@Nadya, ik wens jou en je paard veel beterschap waarschijnlijk is het nodig om elkaar de rust en tijd te geven. En inderdaad uitgeleerd zijn we nooit en het grappige vind ik ook dat je enorm veel kan leren van deze bijzondere dieren.

Dank je, Blensink, dat is lief Lachen . Gelukkig gaat het sinds de laatste dagen steeds beter en zijn we weer begonnen met wat grondwerk en lichte stapritjes. Lachen
Inderdaad kun je zoveel van deze bijzondere dieren leren, echt ongelofelijk. Ik krijg nooit genoeg van paarden, dat weet ik heel zeker. Ja

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 20:06

@SusanH aan het begin van dit topic was er al gezegt dat het eigenlijk geen problemen maar uitdagingen zijn.
Fijn dat je het wel leuk vind dat je paard een gebruiksaanwijzing heeft dat maakt hem juist nog specialer voor je.

@Nadya fijn dat het alweer beter gaat met jullie en alweer langzaam aan aan het werk zijn.
Maar zeg nooit, nooit, toen ik zo in strijd was met Flash dacht ik even dat ik inderdaad geen enkel paard meer leuk zou vinden.
Nu kan ik me weer geen leven zonder paarden voorstellen en ben blij dat we hebben doorgezet.