Ben ik een dierenbeul?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Ben ik een dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:12

heb mijn pony ook wel eens meegenomen naar een braderie. Was denk ik ook wel vergelijkbaar, in totaal een uurtje of 6, waarvan ik denk 4 uur echt lopen. Ik ben te paard daar heengegaan, erachteraan reed een trailer vol met hooibalen, emmers en biks. Na elk uur stappen hadden de paarden een kwartier rust, en konden ze eten en drinken. hooi, beetje biks en water. Als we merkten dat 1 van de pony's het zat werd, kreeg die gewoon langer pauze. En tja... Wij hadden een nummertje-trek-systeempje Lachen Geen geruzie om wie eerst was, je kreeg je nummertje als je betaalde en als een kind een bepaalde pony wou, dan moest het gewoon wachten tot de pony met zijn rondje klaar was of dat het paard zijn pauze voorbij was. Geen gemaar Knipoog

Buitenritten zijn bij mij ook nooit korter als een uur of 4 en ook lang niet alleen maar stap..

En over de suikerspinnen en tosti's daar maak ik me niet druk om Haha! Die van mij krijgen ook wel eens een suikerklontje toegestopt of een klein stukje van mijn koek als ik dat mee heb genomen naar stal.. Geen standaard rantsoen, maar dat kleine beetje.. Ach.. Zolang de kinderen het maar niet standaard gaan voeren als je op pad bent met je pony's.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:31

Aan de beginner van dit onderwerp:

Ja hoor, je probeert het nu gewoon goed te praten.
Ik vind het altijd zielig als ik die pony's zie op de kermis, ik zie zo vaak dat de eigenaren in zo'n pauze onder een onderdak staan in de regen, en ze de pony's in de regen laten staan om vervolgens weer 5 uur lang kinderen op ze te laten dragen. Hele tijd rustig rondjes lopen, alsof een shet dat leuk vind. Die wilt gewoon lekker bezig zijn, vind je het gek dat hij gaat klieren op zo'n dag? En ja ik vind het gek dat jij hem dan 'op zijn plaats zet' doormiddel van een schop.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 13:15

In de regen?
Als het regent gaan wij echt niet lopen hoor, ben je gek.
Ten 1e omdat dat niks is voor die pony's, kou kunnen ze primma hebben maar van regen worden ze ziek. En denk je dat er mensen willen rijden als het regent? Nee, en we gaan daar echt niet staan als er niemand komt.

En idd Teuntje111, van die 6 uur dat je er bent, loop je er maar 4. En af en toe suikerspin lijkt mij idd niet zo erg, als er zijn mensen die hun paard elke dag volstoppen met suikerklontjes.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:27

xx_roos schreef:
ik vind je zo slecht nog niet hoor!
als de dieren gewoon water en wat te snabbelen tussen door krijgen..
en ook even stil kunnen staan ( waar ik vanuit ga aangezien er niet van 10 tot 4 dezelfde koter opzit)
en als de beesten gaan klieren vind ik het niet meer dan normaal dat je ze even op hun plaats zet..
zowieso leuk dat dit soort dingen georganiseerd worden voor die kinderen!

Voor de kinderen ja, maar niet voor de pony's anders zouden ze toch ook niet gaan klieren?

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:28

Miss_Malfoy schreef:
In de regen?
Ten 1e omdat dat niks is voor die pony's, kou kunnen ze primma hebben maar van regen worden ze ziek. En denk je dat er mensen willen rijden als het regent? Nee, en we gaan daar echt niet staan als er niemand komt.

En idd Teuntje111, van die 6 uur dat je er bent, loop je er maar 4. En af en toe suikerspin lijkt mij idd niet zo erg, als er zijn mensen die hun paard elke dag volstoppen met suikerklontjes.

Heb niet gezegt dat jij ze in de regen laat staan.
Maar de mensen met wandelpony's doen dat hier wel.
Vind ik gwn zielig.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 13:30

jennylicious schreef:
Miss_Malfoy schreef:
In de regen?

Heb niet gezegt dat jij ze in de regen laat staan.
Maar de mensen met wandelpony's doen dat hier wel.
Vind ik gwn zielig.

Ok op die manier.
Stom zeg, van die mensen. Zou ik onze schatjes absoluut niet aan willen doen, en je hebt nog het risico dat ze ziek worden door een doorweekte vacht ook.

Essiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:32

Ik vind het opzich best wel een lange tijd dat ze moeten lopen.. Ik snap dan ook wel dat die pony's vervelend kunnen worden...

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:40

Ik ken een manege die ze dagelijks 4/5 uur laten lopen. Lopen ze een uurtje niet, dan staan ze met tuig en al gebonden aan een paal op de poetsplaats. Ze krijgen af en toe een handje brok van bezoekers/ lesklanten. Ze staan gewoon naast elkaar. Dat vind ik dan weer jammer. Waarom plan je per paard niet in waneer hij rust krijgt en wanneer niet. Dit, aangezien de lesklanten de pony gewoon mogen pakken als hij niet gebruikt word en vastgebonden staat.

Als de pony's 4/5 keer in de week zo'n dagje krjgen zou ik er niet zo heel veel om geven mits ze goed verzorgd worden in pauzes en deze ook genoeg krijgen Ja

rhemyxmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:42

hy nu wil ik ok wel eens weten sijn die zoete dingen bijv: ijs,taart,suikerspin en al die snoep voor mensen niet verschikkelijk slecht voor de paarden? bij mijn verzorgpony's krijgen ze soms wel een pepermuntje omdat ik dat hoorde dat dat goed voor hun maag was

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:47

mijn paard krijgt ook wel eens een pepermuntje. Af en toe kan het geen kwaad.. Ze krijgen hooguit eens per maand 1 pepermuntje, 1 suikerklontje of wat dan ook.. Het is niet verschrikkelijk slecht, zolang het met mate blijft. Zolang er maar geen chocolade op zit, want dat is giftig voor dieren. Enig idee hoeveel suiker er in een lickit steen zit? En in een appel? Meer als in 1 suikerklontje.. Suikerspin is niet anders als gewone suiker, maar dan in zeer dunne sliertjes, met al dan niet een beetje kleurstof. Diezelfde kleurstof wordt ook gebruikt in likstenen, paardenkoekjes etc.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:34

"hallow' Het gaat er hier toch niet om wat er allemaal nog meer slecht is, we gaan niet vergelijken. Paarden in Afrika krijgen Uberhaupt geen eten, worden overbelast en worden geslagen. Kortom; dan mogen we helemaal nergens meer over klagen!! Dus ach, voeren is voor mietjes...?

Die ponies doen het hele jaar weinig tot niets (er word wel eens mee gepoetst of ffies losgegooit verteld de TS) en van de ene op de andere dag moeten ze 6 uur rondjes lopen met kinderen op de rug. Als ze dan aangeven het echt gehad te hebben (want ze zijn geduldig en lief en scheetjes) dan word dat genegeerd en krijgen ze een schop. Staat je goed!
En dan vraag je aan ons of je een dierenbeul bent, wij zeggen in principe nee maar vertellen je hoe het anders kan en je negeerd ons en gaat je alleen maar met vrij zwakke argumenten staan verdedigen. Jij opent een topic, luister dan naar degenen die je advies geven OF weerleg deze.

En over shetlanders en regen: die van mij loopt dag en nacht buiten (heeft een inloop stal, maar daar staat meneer alleen rond voertijd), het stortregent en hij doet alsof er niks aan de hand is en eet gewoon door. Ponies worden niet ziek van regen, wat een fabel! Wel als je ze keihard laat werken en dan bezweet te snel af laat koelen in de regen, dan wel. Of geschoren paarden. Maar anders niet hoor, kom zeg!

En ik ben het met Teuntje111 eens over de suikerspin, voor een keer kan dat geen kwaad en het is een klein hapje. Het hoort geen normaal rantsoen te zijn, dat zeker niet! Maar dat geeft de TS ook duidelijk aan.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:50

ik vind t wel vrij lang maar als ze tussendoor rust pauzes krijgen vind ik t niet zo'n probleem. Wel zie ik dan liever eigenlijk pony's die t gewent zijn om langer achter elkaar te lopen. Als deze pony's meestal lekker lopen te luieren en dan ineens 6 uur achter elkaar moeten stappen met kids op hun rug dan zou ik ook op een gegeven moment t zat worden omdat ik t niet gewent ben.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:21

ik geef alleen een voorbeeld van wat ik persoonlijk te ver gaan vind. Een vergelijking is heel wat anders Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:19

Ik vind ook dat spinnen ter grootte van een voetbal niet kunnen (ze bestaan!! OMG), of reclames voor maandverband (annoying!), of parkeergeld betalen bij de tandarts (alsof ik daar voor de lol heen ga!) niet kunnen. Heeft dat enige relevantie op het onderwerp? Als jij alleen een voorbeeld geeft van 'wat niet kan' heeft dat net zoveel betrekking tot het onderwerp als bovengenoemde.

Als je het in vergelijking trekt met de ponies waar de TS het over heeft dan raakt het kant noch wal... Het gaat hier om het welzijn van deze ponies,niet die in Timboektoe of waar dan ook.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 11:25

Bonita_Bon schreef:
Die ponies doen het hele jaar weinig tot niets (er word wel eens mee gepoetst of ffies losgegooit verteld de TS) en van de ene op de andere dag moeten ze 6 uur rondjes lopen met kinderen op de rug. Als ze dan aangeven het echt gehad te hebben (want ze zijn geduldig en lief en scheetjes) dan word dat genegeerd en krijgen ze een schop. Staat je goed!
En dan vraag je aan ons of je een dierenbeul bent, wij zeggen in principe nee maar vertellen je hoe het anders kan en je negeerd ons en gaat je alleen maar met vrij zwakke argumenten staan verdedigen. Jij opent een topic, luister dan naar degenen die je advies geven OF weerleg deze.

En over shetlanders en regen: die van mij loopt dag en nacht buiten (heeft een inloop stal, maar daar staat meneer alleen rond voertijd), het stortregent en hij doet alsof er niks aan de hand is en eet gewoon door. Ponies worden niet ziek van regen, wat een fabel! Wel als je ze keihard laat werken en dan bezweet te snel af laat koelen in de regen, dan wel. Of geschoren paarden. Maar anders niet hoor, kom zeg!

Ja maar het punt is, ik zou de pony's graag meer pauze's enz. willen geven, maar ik ben de eigenaar niet, ik ben slechts vrijwilliger. Echt, als het aan mij lag kregen ze die vaste pauzes, maar het ligt niet aan mij. En ik doe het dus al jaren, en ik heb het nooit zielig gevonden, en dan komt er opeens iemand die zegt dat het niet kan en gemeen is. Ik heb het beste voor met alle dieren, en dan krijg je zoiets te horen. Ik voel mezelf gewoon slecht nu. En: ik heb helemaal niet om advies hoe het anders moest gevraagd, ik had alleen de vraag: ben ik nu werkelijk zo gemeen?

En met regen bedoel ik: stortregen. Van een beetje motregen zullen ze idd niks krijgen, maar als een pony helemaal doorweekt is tot op het bot, word hij echt wel ziek hoor.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:34

Das nou juist het mooie van een vacht, ponies raken niet doorweekt tot op het bot...

Nou om je vraag te beantwoorden: een beetje. De ponies overleven het heuswel en houden er lichamelijks behalve wat spierpijn niet veel aan over. Maar ik vind het tegenover de ponies niet terecht. Moeten ze van de eigenaren 6 uur lopen? Staat de eigenaar er de hele tijd bij? Kun je met hem/haar overleggen dat het teveel is? En wat je zelf kunt doen... niet schoppen als ze het zat zijn, stiekem een pauze extra geven of werk er gewoon niet meer aan mee. Ookal vind je het zelf zo leuk en doe je het al jaren, op een gegeven moment ben je eraan gewend geraakt en zegt iemand iets (dierenbeul vind ik te ver gaan) en dat opent je de ogen, heel goed. Ont-penny! Denk voor jezelf na en trek conclusies. De ponies kunnen nauwelijks een eigen mening uitten (dat doen ze hooguit merkbaar door 'vervelend' te zijn).
Succes

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 11:51

Bonita_Bon schreef:
Das nou juist het mooie van een vacht, ponies raken niet doorweekt tot op het bot...

Nou om je vraag te beantwoorden: een beetje. De ponies overleven het heuswel en houden er lichamelijks behalve wat spierpijn niet veel aan over. Maar ik vind het tegenover de ponies niet terecht. Moeten ze van de eigenaren 6 uur lopen? Staat de eigenaar er de hele tijd bij? Kun je met hem/haar overleggen dat het teveel is? En wat je zelf kunt doen... niet schoppen als ze het zat zijn, stiekem een pauze extra geven of werk er gewoon niet meer aan mee. Ookal vind je het zelf zo leuk en doe je het al jaren, op een gegeven moment ben je eraan gewend geraakt en zegt iemand iets (dierenbeul vind ik te ver gaan) en dat opent je de ogen, heel goed. Ont-penny! Denk voor jezelf na en trek conclusies. De ponies kunnen nauwelijks een eigen mening uitten (dat doen ze hooguit merkbaar door 'vervelend' te zijn).
Succes

Dankjewel Lachen
Er is nu trouwens wel een nieuwe eigenaar, die de manege heeft overgenomen. Voor de manegepaarden heeft die zowiezo al een hoop gedaan, dus ik hoop voor de shetten ook. We zullen het zien als we weer eens gaan. Want de 1e eigenaar was altijd maar op winst uit, die deed bijv. ook dingen als: Goedkoop een pony bij een handelaar halen, vaak nog een die bijv. mensen eraf gooit, de pony in de lessen door laten rijden tot een goede pony, zodat de waarde vermeerderd, en net als het een leuke manegepony word duur verkopen aan iemand.
Maar ik ga zeker weer mee, en zal beter uit mijn ogen kijken. Ik heb gewoon nooit beter geweten, maar dat doe ik nu wel.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:07

Bonita_Bon schreef:

En ik ben het met Teuntje111 eens over de suikerspin, voor een keer kan dat geen kwaad en het is een klein hapje. Het hoort geen normaal rantsoen te zijn, dat zeker niet! Maar dat geeft de TS ook duidelijk aan.

Eehm hallo, tis niet goed voor paarden om ze in de regen te laten staan.
Daar krijgen ze regenschurft van. En tegen iedereen in het algemeen, je hoort je dieren niet te voeren wat wij mensen eten. Behalve dan het plantaardige spul. Je eet zelf toch ook geen biks? Toch...? Ach gut Haha!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:29

Nooit biks geprobeerd? Ik wel, vind het niet lekker, maar werd er ook niet ziek van. Waarschijnlijk wel als ik het dagelijks zou eten, of in grote hoeveelheden, maar dat doe ik niet! Et voila!! I rest my case.

En voor de huppelk*t die mij verteld dat paarden regenschurft krijgen van buiten in de regen staan die mag mij uit gaan leggen, waarom mijn dieren en die in de natuur nooit 'regenschurft' hebben? Ze staan al jaaaaaren zonder dekens op het land hoor, in weer en wind. Die korstjes en loslatende vacht krijg je alleen bij verminderde/slechte weerstand en eventuele al bestaande huidklachten (bijvoorbeeld door het geheel ontbreken van vet in de vacht). Een paard is erop gemaakt in de regen buiten te staan. problemen krijg je pas als je ze overmatig gaat beschermen tegen de natuurlijke elementen.
Maar goed, ben blij dat de TS nu zelf actief meedenkt, heel goed meissie!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:32

Enig idee wat voor weer het op de shetlandeilanden is?
50% van het jaar ligt er sneeuw de andere 50% regent het vooral en het waait continu.. (gemiddeld windkracht 5 a 6). Er is nauwelijks te eten (vandaar dat shets zo gevoelig zijn voor bevangenheid, hier krijgen ze veel te veel!!)en er is weinig beschutting. Regenschurft daarentegen kennen ze niet....

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:38

Ach welnee je pony's hebben het prima! Beter dan menig weggekwijnde shetlander die aan een touw langs de weg staat.
Laat de mensen die zeuren eens even op de site van brooke hospital kijken.. Nagelbijten / Gniffelen Paarden die uren achtereen werken zonder water, in de brandende hitte, te weinig voer. Die zijn pas zielig!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:43

Marloez schreef:
Ach welnee je pony's hebben het prima! Beter dan menig weggekwijnde shetlander die aan een touw langs de weg staat.
Laat de mensen die zeuren eens even op de site van brooke hospital kijken.. Nagelbijten / Gniffelen Paarden die uren achtereen werken zonder water, in de brandende hitte, te weinig voer. Die zijn pas zielig!

Omdat lezen een kunst op zich is,

Bonita_Bon schreef:
Ik vind ook dat spinnen ter grootte van een voetbal niet kunnen (ze bestaan!! OMG), of reclames voor maandverband (annoying!), of parkeergeld betalen bij de tandarts (alsof ik daar voor de lol heen ga!) niet kunnen. Heeft dat enige relevantie op het onderwerp? Als jij alleen een voorbeeld geeft van 'wat niet kan' heeft dat net zoveel betrekking tot het onderwerp als bovengenoemde.

Als je het in vergelijking trekt met de ponies waar de TS het over heeft dan raakt het kant noch wal... Het gaat hier om het welzijn van deze ponies,niet die in Timboektoe of waar dan ook.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:46

Bonita_Bon schreef:

hmmm, mezelf quoten, kan dat wel? Haha, het moet maar want blijkbaar ord het niet gelezen.
Ik ben donateur van Brooke Hospital en dus prima op de hoogte. Dus tot je paard er zo uitziet maakt het niet uit wat we met ze doen? Dat suggereer je hiermee. Het gaat hier om het welzijn van DEZE ponies! En hoe dat beter kan en of het sneu is. §Zoals je ook kunt lezen doet de TS gelukkig wel wat met een paar tips en staat ze er inmiddels open voor en dat vind ik knap want kritiek blijft kl*te. Hoe ze het oplost is aan haar.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:05

jennylicious schreef:
Eehm hallo, tis niet goed voor paarden om ze in de regen te laten staan.
Daar krijgen ze regenschurft van. En tegen iedereen in het algemeen, je hoort je dieren niet te voeren wat wij mensen eten. Behalve dan het plantaardige spul. Je eet zelf toch ook geen biks? Toch...? Ach gut Haha!

Dan mag je mij toch even uit komen leggen, waarom mijn paarden gedurende de 22 jaar dat ik paarden buiten hou en ook buiten werken, ook als het regent, nog steeds geen regenschuft hebben gehad Nagelbijten / Gniffelen

Ik laat ze zelfs buitenstaan zonder deken als het bijna 20 graden vriest.. Sterker nog, ze willen niet eens naar binnen! En tja, als je er dan zo bij wil lopen Haha! Koud hebben ze het ook absoluut niet gehad.
Afbeelding

Biks eet ik inderdaad niet, net als mijn volwassen paarden, wegens de voor hen schadelijke hoeveelheden melasse en zetmeel die erin zitten.. Mijn paarden eten 24/7 gras en onbeperkt onbemest hooi en hebben een vitaminen-zoutsteen. Mijn veulens krijgen opfok-korrel, als die volwassen zijn, krijgen ze ook geen biks meer. Maar dat is een andere discussie.

TS kan er inderdaad ook niet alles aan doen dat de eigenaar andere ideeën heeft als zij. Toch vind ik dat ze het super oppakt, wat hier wordt verteld. Nu is het hopen dat de eigenaar van de pony's het advies van haar ook ter harte gaat nemen. Maar zoals ik eerder had verteld, heel verkeerd vind ik het niet, zoals ze omgaat met de paarden.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 26-12-07 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:10

jennylicious: Wat een gelul zeg! Mijn pony's staan 24/7 buiten en met regen gaan ze niet naar binnen en ze zijn kerngezond