Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Re: Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:11

Dat kereltje van mij is maar 1.43 en heb dat zelf dus niet gedaan...heb hem wel eens in zijn neus terug gebeten,maar dan liep ik 's avonds laat nog zelf zand te schuren tussen mijn kiezen.
Ik wil er eigenlijk meer mee aangeven, dat ik in het begin ook heel lief wilde zijn bij hem, maar dat dat niet altijd het gewenste effect heeft en soms eenmalige beter effe heel duidelijk kan zijn. Vork

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 01:12

Ik vind persoonlijk dat de manier waar jij naar op zoek bent niet de meest effectieve is; het lijkt voor ons mensen vriendelijker om af te leiden, geen pijn te willen doen enz, maar voor het paard is het toch het meest duidelijk om bij bijten een flinke tik op de neus te krijgen (omdat het paardentaal is en geen mensentaal, welke hij zich dan eerst aan moet gaan leren). Overigens is dit niet erg pijnlijk, het gaat meer om het schrikeffect ervan!
Omdat een ongewenste reactie in herkenbare paardentaal wordt afgestraft door het geven van een tik op de neus ben ik van mening dat dit juist daarom de meest VRIENDELIJKE wijze is om het dier duidelijk te maken dat het niet mag.
Kortom: ook ik ben meer voor een correctie dan voor afleiden, aaien, benen aantikken, negeren of andere te zachtaardige methoden, welke compleet onduidelijk zijn voor het paard.

En ook ik ken er niet een die er "vals" of bang door is geworden. Die ken ik wel onder de paarden die met voeren geconditioneerd worden, of onduidelijk benaderd zijn.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 08:01

Toch bijzonder dat sommige mensen schijnen te weten wat er wel en niet pijn doet bij een paard. In een vorig leven zelf paard geweest wellicht? Je kunt een paard héél veel pijn doen voor je aan hem mérkt dat hij echt pijn heeft. Het is immer een prooidier.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:27

Daar heb je gelijk in, maar wat Irma_Maandag volgens mij bedoelt is dat dat niet meteen wil zeggen dat het onvriendelijk is. Beter 1 keer goed corrigeren (en dan doet het maar even pijn), dan 100 keer half.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:35

Ik heb sinds kort ook een hengstje. Deze bijt niet echt hard, maar meer happen. Asl ik mijn hand bij zijn mond hou, en hij wil happen zeg ik streng 'euh!'. Vervolgens houd ik nog een keer mijn hand bij zijn mond, doet hij het dan niet dan ga ik hem uitgebreid belonen.
Deze manier doe ik - en dus niet slaan - omdat hij nog schuw is en ik ben ook bezig dat te verbetern. Dan zou het niet echt helpen als ik hem ga slaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:20

Irma_Maandag schreef:
Overigens is dit niet erg pijnlijk, het gaat meer om het schrikeffect ervan!

dit is dus juist wat ik niet wil Knipoog ik wil het oplossen met communicatie, zodat niet alleen het bijten als symptoom wordt bestreden, maar de relatie als geheel wordt geholpen. Ik heb het idee dat de "klap-mensen" het bijten als een losstaand iets zien?

Dagmarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:32

runningkawa schreef:
Wat je niet wilt horen, maar juist vriendelijk is
1 keer een goede optater geven....
10 keer kleine tikjes en euh zeggen is onvriendelijker dan 1x duidelijk zijn...

Dat gebeurd in de groep ook. Daar gaan ze ook geen dagen lopen euh-en
Daar is het een keer de oortjes in de nek en niet luisteren is een knal...en bij een te groot vergrijp meteen een knal...en daarna zijn ineens de oortjes in de nek weer genoeg duidelijk heid Lachen

Ben het helemaal met je eens.. heb er zelf ook 1 op stal.. Soms moet je gewoon even doorpakken...
hij moet weten dat ik de baas ben en niet hij.. Duivel hij bijt niet kwaadaardig maar t is een 3jarige dus gewoon speels.. alleen soms is dat heeeeeel irritant...Tong uitsteken

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:47

sanne83 schreef:
dit is dus juist wat ik niet wil Knipoog ik wil het oplossen met communicatie, zodat niet alleen het bijten als symptoom wordt bestreden, maar de relatie als geheel wordt geholpen. Ik heb het idee dat de "klap-mensen" het bijten als een losstaand iets zien?

Duidelijk, kan ik ook inkomen. Maar ik denk alleen dat tussen paarden onderling en tussen mensen en paarden er een bepaalde rangorde is, die ontstaat doordat 1 van de beide partijen aangeeft wat er wel en niet getolereerd wordt, en daar dusdanig duidelijk in is, dat de andere partij hier respect voor heeft en precies weet waar hij aan toe is.

Dat het probleem hier niet alleen bestaat uit het bijten, en dat er een hoop verbeterd kan worden door de rangorde in het algemeen helderder te krijgen, ben ik volledig met je eens. Daarvoor zou je grondwerk kunnen gaan doen, en voor de rest natuurlijk heel consequent zijn in wat wel en niet mag. Elke heldere afspraak die je op die manier met je paard maakt, zoals je niet omver laten lopen met wandelen o.i.d. zal doorwerken in de rest.

Maar wat je ook probeert om ongewenst gedrag af te leren, het zal ten allen tijde moeten opwegen tegen het positieve effect dat het paard uit dat ongewenste gedrag haalt. Hij krijgt er duidelijk iets voor terug, anders deed hij het niet. Of dat nu verdrijven van de verveling is, of van de irritatie die hij voelt als je hem aan het borstelen bent omdat dat kriebelt, of gewoon voor de lol, verzin maar wat. Er zal dus tegenover dit positieve effect ofwel iets nog positievers aangeboden moeten worden, zodat het paard daarvoor kiest, ofwel iets veel negatievers, zodat het de moeite niet meer waard is (of natuurlijk een combinatie daarvan). Zorg dus in ieder geval dat je helder genoeg bent, linksom of rechtsom. Als je de eerste keer geen positief effect merkt van wat je doet, dan zul je dat na de 100e keer ook niet krijgen. Zoals ze wel eens zeggen: als je geen (bevredigend) antwoord krijgt op de vraag die je stelt, dan stel je ofwel de verkeerde vraag of je stelt de vraag verkeerd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:53

Leuk zo'n labeltje klap-mensen

Waarom ik dus een tik geef als ze bijten om dezelfde reden dat ik ze een schop odner de kont geef als ze naar mij uithalen of erg ver over de schreef gaan. Zo'n reactie is voor een paard het duidelijkste en naar mijn mening dus ook het meest vriendelijk omdat je het dus doet op een manier die het pard snapt en geloof me ik doe ze echt geen pijn, dat is nergens voor nodig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:59

dat vind ik dus echt onzin. Het gedrag kan er diep inzitten, soms is het zo klaar, soms duurt het even.
Had er laatst één die met snoepjes getraind was. Die heeft echt alles uit de kast gehaald, steigeren, doorrennen etc. Ik stuur dat paard alleen uit m'n ruimte. Je zag dat het uit m'n ruimte houden voor hem mentaal heel moeilijk was, bizar gedrag dat boven kwam, constant gaan rollen. Je kan op zo'n moment niet zeggen dat het niet werkt, paard moet juist een mentale switch maken. Het paard was daarnaast ook erg bang, dus laten schrikken had in dat geval wel geholpen voor het bijten, maar niet voor de verdere ontwikkeling.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:01

Ja maar met snoepjes getraind dan heb je het dus over een deir dat een 'probleem' heeft ik heb het over jonge dierne in de hap fase

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:04

Ik geef trouwens echt geen tik voor een schrik effect hoor, dat is echt neit mijn bedoeling, ik laat als leider alleen dus even voor in hun duidelijke taal weten dat ik het accepteer dat gedrag

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:08

wat is dan volgens jou het effect van en klap die geen pijn doet en geen schrikeffect heeft?
Naar mijn mening heeft een klap uit het niets altijd een schrikeffect namelijk?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:10

LADPR schreef:
Ja maar met snoepjes getraind dan heb je het dus over een deir dat een 'probleem' heeft ik heb het over jonge dierne in de hap fase

ja inderdaad, dit was zeker een dier waar het aangeleerde gedrag niet spoorde met het aangeboren gedrag. Ik regeerde alleen op speedster, die aangaf dat er wel effect moest zijn. Er moet wel effect zijn, maar ik vind effect de manier waarop het dier reageert, niet of het gedrag acuut stopt ja of nee.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:15

sanne83 schreef:
LADPR schreef:

ja inderdaad, dit was zeker een dier waar het aangeleerde gedrag niet spoorde met het aangeboren gedrag. Ik regeerde alleen op speedster, die aangaf dat er wel effect moest zijn. Er moet wel effect zijn, maar ik vind effect de manier waarop het dier reageert, niet of het gedrag acuut stopt ja of nee.

Dta heb je me ook nergens horen zeggen. Ik zeg dat er merkbaar effect moet zijn. Ik zeg nergens dat het hele probleem dan opgelost moet zijn. Als er geen effect is, dan hoef je het niet nog 100 keer te herhalen, want dan zal het na 100 keer nog niks doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:19

ah, ok. Dan zijn we het eens Knipoog Ik dacht dat je het anders bedoelde. in de trant van één harde klap geven en dan hoef je het nooit meer te doen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:22

Je hoeft hem niet meteen de kop in te slaan, maar doe in ieder geval iets waar je resultaat van ziet (en dan ten goede uiteraard), anders kun je het net zo goed achterwege laten. Mocht je dus besluiten dat slaan de oplossing is, ik noem maar wat, en de eerste klap doet helemaal niks, dan zul je dus de volgende keer beduidend harder moeten slaan, of je timing was verkeerd (dit even ter illustratie, niet als advies Knipoog)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:31

sanne83 schreef:
wat is dan volgens jou het effect van en klap die geen pijn doet en geen schrikeffect heeft?
Naar mijn mening heeft een klap uit het niets altijd een schrikeffect namelijk?

Het effect is hetzelfde als het dier zich in een kudde zou misdragen hij word op zijn plek gezet en leert dus ohh dat gedrag word niet geaccepteerd en in een kudde krijgt een dier ook niet altijd hard op zn lazer hoor. Door de tik leert het paard dat ik dat gedrag neit accepteer hetzelfde als een leider van een kudde zou doen alleen die doen eht een heel stuk harder vaak. Ze snappen precies wat de bedoelign is en de meeste dieren doen het een keer of 5 en dan nog een paar keer dat een uhh genoeg si en dan is het klaar.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:37

Als een paard iets afleert, dan moet er een negatieve stimulus zijn. Als een paard in een kudde een klap verkoopt doet het wel degelijk pijn bij een paard. Anders zou hij geen reden hebben om het gedrag te vertonen.
Ik denk dat een paard in een kudde niet trapt om te straffen, maar om een ander paard uit z'n ruimte te houden. Het paard wat getrapt wordt, hoeft dus alleen maar weg te gaan. Bij mensen wordt er bewust geraakt, dat is iets heel anders.
Ik hou niet van dat ge-uhh, dat vind ik helemaal vreselijk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:44

Ja dat is natuurlijk ieders eigen mening en ervaring, er word in een kudde wel degelijk meer gedaan dan alleen een paard uit eigen ruimte gehouden. Maar nogmaals iets afleren hoef je ze echt geen pijn voor te doen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:07

sanne83 schreef:
Als een paard iets afleert, dan moet er een negatieve stimulus zijn. Als een paard in een kudde een klap verkoopt doet het wel degelijk pijn bij een paard. Anders zou hij geen reden hebben om het gedrag te vertonen.
Ik denk dat een paard in een kudde niet trapt om te straffen, maar om een ander paard uit z'n ruimte te houden. Het paard wat getrapt wordt, hoeft dus alleen maar weg te gaan. Bij mensen wordt er bewust geraakt, dat is iets heel anders.
Ik hou niet van dat ge-uhh, dat vind ik helemaal vreselijk.

Als de boodschap eenmaal duidelijk is, dan is een uhh vaak toch voldoende. Een dominant paard hoef vaak maar op een bepaalde manier met een oor te draaien bij wijze van, of met zijn staart te zwiepen, dan weet de rest precies waar ze aan toe zijn. Het afleren van iets kan overigens naar mijn idee ook door het aanbieden van een positiever alternatief. Als het paard maar besluit dat het aantrekkelijker is om het gedrag niet meer te vertonen. De reden daarvoor maakt niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:12

Ik Euh ook
Of pas op, of zoiets
Paard heeft dan zelf de keuze of hij door wil zetten in zijn gedrag of niet Lachen

Dat zie je in de groep idd ook, oren in de nek is ook een vorm van pas op! Of de gillende merrie Haha!

Gedrag dat te erg is, dan is het meteen lik op stuk. Ook dat zie je in een groep ook. Bij klein klier gedrag is het eerst een zuur kijkend paard, gaat het paard dan door volgt een tik.
Bij een paard dat echt over de grens gaat, dan is het ook meteen een knal terug.

En eigenlijk doe ik in omgang niet anders...en ondertussen heel veel paarden verder heb ik nog nooit een paard gehad dat bang van me is geworden.
Wordt een paard wel bang geef je een tik op een verkeed moment, of moet je veel te vaak tikken.
Ben je gewoon duidelijk word een paard niet schuw...juist niet zelfs.
Ze weten hoe de grenzen zijn en hebben daar zelfs steun aan Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:17

LADPR schreef:
Ja dat is natuurlijk ieders eigen mening en ervaring, er word in een kudde wel degelijk meer gedaan dan alleen een paard uit eigen ruimte gehouden.

wat dan? geef eens een voorbeeld dat een paard een ander paard straft, zonder dat hij daarmee zegt, ga uit m'n ruimte!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:49

Isegrim , ben je er al uit?
Ik ben blij verrast dat je het op een'' andere ''manier wilt proberen op te lossen.
Ik heb maanden lang een training gevolgd van een jonge hengst , van 4 jaar.
En uiteindelijk is het bijten gestopt.
Hij beet echt , niet meer uit speelsigheid.
Hoe het werd opgelost met deze hengst wil ik je wel vertellen;
Hij werd aan de leadrope vastgeklikt , met je hand kort onder de kin hield je de leadrope vast , maar niet zo vast dat hij niet meer van je af kan lopen.
Dan heb je nog een vrije hand over , en daarmee blok je als het ware de weg naar jou toe.
Elke keer als het paard zijn hoofd vooruit of van jou af heeft gewent , dan beloon je het paard.
Elke keer als hij naar je toe draait , en dat kan heel snel , dus jij met echt flink geconcentreerd zijn!, dan duw je het hoofd weer recht vooruit.
Je kunt daar een ''nee '' aan toevoegen , je laat los , en blijft hij met zijn hoofd recht , ook al is het maar een seconde dan beloon je hem direct , met iets wat hij ziet als een beloning.[ motivator kan van alles zijn; voedselbeloning [pas op!] een krabbel , een verbale beloning , iest gaan doen wat hij leuk vind.]

Het verschil tussen mensen en paarden is , dat wij mensen zo goed dingen kunnen bedenken dat we daar gebruik van moeten maken , en niet moeten terugvallen in bijten corrigeren met terugbijten , slaan oid.
Dat is mijn mening.

Als je er nog vragen over hebt , dan hoor ik het wel. Ik hoop dat ik ze voor je kan beantwoorden.

Succes!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:51

Maar waarom zou je duidelijk paarden gedrag niet duidelijk houden.
Waarom wat anders verzinnen omdat we mens zijn?

Overigens duw een echt dominante eens opzij...doe jij geen 2x....die pikt dat niet...