Mijn Shet hengst valt me aan !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Mijn Shet hengst valt me aan !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:13

Vind het niet zo gek dat een pony na drie uur lopen het zat is

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:25

LADPR schreef:
Vind het niet zo gek dat een pony na drie uur lopen het zat is

Voor de rest staan ze alleen maar op het weiland hoor, dus op zo'n dag kunnen ze best aan het werk.
Het is alleen maar in een hele rustige stap rondjes lopen, met een begeleider ernaast. Je zou als begeleider wel gek zijn om ze te veel/snel te laten lopen, je loopt zelf immers even veel als die pony.
Ze worden ook wel verwend hoor, brood, biks, snoepjes. Ook een hoop dingen als suikerspin, tostie, ijsjes, maar voor die paar keer per jaar kan dat geen kwaad. Ze worden de hele dag door lekker geknuffeld gekriebeld en geaait door iedereen, en als het echt zo gemeen was zouden we toch geen vergunnen meer krijgen om op al die evenementen te staan. Ik zie dus geen probleem. Pony's die te oud o.i.d. zijn gaan weg als gezelschaps pony. De meeste hebben we al jaren en jaren, kennen ze door en door. Prima pony leven toch?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:30

Denk eerder dat jij een goede schop onder je kont moet heben en dat je dus duidelijk niet weet hoe de pony's in elkaar zitten Je moet wel hele brave makkelijke pony's hebben willen ze geschikt zijn om een dag van 10 tot 4 uur te maken. Zelfs onze braafste manegepaarden op mn werd redden dat niet, vind het ontzettend te veel gevraagd zeker als ze normaal alleen maar op het land staan. Ze geven je zelfs aan dat het teveel is maar jij ziet dat dus als klieren en geeft ze maar een schop onder de kont. Eerlijk is anders

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:41

Ik los het wel even op via pm, voor we helemaal off topic gaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:52

Hoef je dan niet alsnog hier te melden Knipoog Ik beantwoord heus wel je berichtje hoor Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:59

LADPR schreef:
Shetlanders zijn geen speelgoed en is ene heel pittig ras dat is nu dus wel weer duidelijk.

Rijden zou ik maar even gauw mee stoppen, een pony die in de omgang zulke problemen vertoont ga je niet rijden je gaat eerst de problemen aanpakken.

Misschien is het verstandig om hem zo snel mogelijk te laten casteren misschien word hij daar al wat timide van, daarnaast is het dus verstandig om goed aan de slag te gaan met zijn gedrag. Door consequent te zijn in de omgang en duidelijk de grenzen aan te geven zal het langzaamaan beter gaan al kan het een tijd duren.

Werk samen met je shet, dan zul je merken na een tijd van veel energie erin stoppen en op ene verstandige manier te werk gaan al een hele boel uit haalt.

Een zweep is geen oplossing gaan rijden en het aanvallen negeren is ook geen oplossing.

Als een paard steigert ga je hem zeker niet aan zijn benen pakken wat een belachelijk advies. Een paard dat steigert drijf je vooruit van je af. Voet bij stuk houden en dan is een tik op de kont zeker op zijn plaats.

Zo dat scheeld mij weer een hoop typwerk Knipoog helemaal mee eens.

Na tig jaar shets gefokt /voorgebracht /opgevoed blabla enzenz te hebben, mag ik toch wel zeggen er een klein beetje verstand ervan te hebben, heb onze eigen hengsten groot gebracht en opgevoed alle zijn brave betrouwbare viervoeters die weten waar het bij mij om draait, ik respecteer jou en jij mij, verder vraag ik niks...........dat hoeft ook niet want dan kun je er namelijk alles mee.

ik kan me best voorstellen dt een volwassen hengst die je op latere leeftijd krijgt moeilijker is om te 'her'opvoeden dan een jongere hengst, maar met geduld en duidelijkheid en altijd consquent zijn kom je al een heel eind. (en wees ten alle tijden eerlijk!)
Vrag in het begin niet teveel en wees tevreden met korte simpele oefeningetjes aan de hand of tijdens het poetsen.
Je kunt er wel 'gelijk' opduiken, maar wees nu eerlijk wat verwacht je dan van zo'n beestje?

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:50

wij hebben ook zo eentje gekregen. maar toen we hem bij onze paarden hebben gezet. heeft die daar al wat afgelleert. omdat hij het laagste in rang is. ook als hij ons beet met wandelen ofzo hebben we hem gewoon een tik gegeven. ook viel die ons in de wei aan we hadden een varkens prikker liggen. een stroom iets en dachten hem toen met een schok er van af te helpen. maar da ding reageerde die niet op(baterrijen waren niet vol genoeg) ik was hier geen voorstander van maar moesten iets. gelukkig hebben we nooit meer getest .onze paarden hebben het meeste opgelost en nu kunnen er kindjes mee gaan wandelen. en is die heel lief geworden. Knipoog veel suczes er mee Knipoog

Ndieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:16

Levensgevaarlijk; ik zou 'm al verkocht hebben!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:47

chrispy schreef:
wij hebben ook zo eentje gekregen. maar toen we hem bij onze paarden hebben gezet. heeft die daar al wat afgelleert. omdat hij het laagste in rang is. ook als hij ons beet met wandelen ofzo hebben we hem gewoon een tik gegeven. ook viel die ons in de wei aan we hadden een varkens prikker liggen. een stroom iets en dachten hem toen met een schok er van af te helpen. maar da ding reageerde die niet op(baterrijen waren niet vol genoeg) ik was hier geen voorstander van maar moesten iets. gelukkig hebben we nooit meer getest .onze paarden hebben het meeste opgelost en nu kunnen er kindjes mee gaan wandelen. en is die heel lief geworden. Knipoog veel suczes er mee Knipoog

nou serieus, dit vind ik echt niet kunnen... waar kennis en kunde ophoudt, begint de wreedheid...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:51

Precies

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:11

ben ik het mee eens hoor.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:57

nou zo erg is het ook niet maar jha als jullie denk van wel kan hem ook naar de slacht brengen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:09

chrispy schreef:
nou zo erg is het ook niet maar jha als jullie denk van wel kan hem ook naar de slacht brengen.

flauw hoor. mijn paard was op tweejarige leeftijd levensgevaarlijk, niemand kon in de wei komen zonder een rechtstreekse aanval. dit probleem is volledig opgelost zonder dat er ook maar één klap is gevallen. naar de slacht is dan ook beslist niet nodig, stroomstokken oid ook niet. kennis, vaardigheid, daar gaat het om. weten wat je voor je neus hebt.

je antwoord zegt hierin al heel wat... zoals ik al zei: waar kennis en kunde ophoudt begint het geweld.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:13

ik ben ook niet van geweld maar jha de stroom stok was ook niet mijn iedee. ik vind het ook goed om dingen paardvriendelijk op te lossen het paard wat ik heb heeft ook al wat mensen builen gehad als baasje vind dit erg genoeg .

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:15

ik vind het jammer, als et paard problemen geeft word het maar verkocht, zo beland het dan uiteindelijk bij de slacht of op de markt..

die laatst zin snap ik niet..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:20

lieniminnie schreef:
ik vind het jammer, als et paard problemen geeft word het maar verkocht, zo beland het dan uiteindelijk bij de slacht of op de markt..

die laatst zin snap ik niet..

inderdaad. hoewel er best mensen zijn die dergelijke problemen redelijk gemakkelijk op kunnen lossen. castratie lijkt me hierin stap één, dat zowiezo.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:34

Ja lijkt mij ook wel verstandig, als je niet met hem wilt fokken zeker!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:35

oke maar op dit moment is (onze shet) heel braaf en hoeft absulut niet gecastreert hij is supper braaf maar. dat hebben onze paarden. gedaan omdat hij het laagst in rang orde staat.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:41

waarom had je dan een stroomstoot nodig Huilen van het lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:46

lieniminnie schreef:
waarom had je dan een stroomstoot nodig Huilen van het lachen

dat vraag ik me ook af.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:48

omdat het vriendelijk niet optelossen was. maar de stroom stok dees het gelukkig ook niet en ik heb het hem ook niet gegeven. maar op dat moment wisten die mensen niks anders.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:53

oh gelukkig maar, vind dit toch wel een hele apart oplossing, dan nog liever een zweep! veel liever Clown als een paard naar mij trap kan ie wat terugverwachten.. (ligt natuurlijk aan de rede)

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:55

hahah jha bij mij ook. als ik dat nog kan Knipoog maar ik wou ook die stroom stok niet angezien er meer mensen bij onze wei komen omdat hun pard ofzo er staat. en de shet is van ons allemaal.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:42

Ik denk dat jouw pony gewoon hoognodig opgevoed moet worden !! Haha! En dan natuurlijk wel op een paardvriendelijke manier. Ik denk wel dat je hier proffesionele hulp bij nodig hebt, want je wilt natuurlijk geen angsten bij jezelf of je pony opbouwen of het verkeerde gedrag aanleren of juist verergeren. Knipoog Als dit nou allemaal geen optie is, vrees ik dat je het beste kan laten castreren. jammer als je hem graag hengst had gehouden, maar het moet natuurlijk wél veilig blijven. Wees ook heel duidelijk voor je pony, straf hem af als hij opzettelijk vervelend doet (bijten, gericht schoppen e.d) en beloon hem duidelijk als hij braaf is. Pling Je pony moet ook weten waar hij aan toe is. Hopelijk heb je wat aan mijn tips, veel succes ermee !! Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:49

Ts, toevallig ken ik jou irl van school.
Misschien is het een idee om rick steijn van mansour om hulp te vragen (ik geloof namelijk dat hij ook in de NH zit).
Verder lijkt me niet dat hij op dit moment door heeft dat jij de baas bent of wilt zijn, dat lijkt me toch wel de eerste taak om op te lossen.