Paard laten rouwen.....................?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MalouWenno

Re: Paard laten rouwen.....................?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:18

hey een tijdje geleden is mijn fjordje overleden.
Het was tijdens het rijden en haar maatje reed ook mee, toen kreeg ze een hartstilstand. Haar maatje stond naast haar en hoewel hij normaal altijd naar het gras hapt heeft hij dat niet gedaan. Het was echt heel zielig..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:48

bij ons op stal is deze zomer ook een veulen dood geboren.
veulen is 'smorgens geboren en 's avonds hebben we hem weggehaald.

normaal is de moeder heel beschermend en mag echt niet bij het veulen komen, maar ze leek er vrede mee te hebben en stond rustig te kijken terwijl het veulen in een kruiwagen werd gelegd.....

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:58

Mijn vriendin had eerst twee pony's, die waren altijd samen.
Toen ging er een van de twee dood,de andere was zo gek geweest op de dode pony dat ze dood ging van verlangen naar de andere pony.
dat gebeurde allebei in 1 weekje,
echt vreselijk was dat.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:10

Wat allemaal bijzonder om te lezen. Onze pony is ook 'verdrietig' geweest. Haar vriendin is dan wel niet dood maar wel weg. Ze is een aantal weken van slag geweest. Down en slecht eten. Ik had er eigelijk niet bij stil gestaan omdat er nog een paard staat en ze dus niet alleen is achtergebleven. Maar ze heeft haar maatje dus echt gemist!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:30

Nelleke1 schreef:
wij doen het altijd wel, als de pony in de wei overlijd met andere pony's erbij, we hadden 3 jaar terug een pony waarvan het veulen plots dood in de wei lag, die hebben we afscheid laten nemen, daar was ik ook bij best raar eigenlijk dat dieren dat ook doen

waarom zou het raar zijn dat dieren dat ook doen?? Veel dieren kennen ook gevoelens hoor, dat ze niet kunnen praten wil niet zeggen dat ze die niet kunnen tonen Tong uitsteken Ik ben er zelf van overtuigd dat dieren veel meer kunnen dan de meeste mensen denken(of willen zien)

Mijn cavia heeft laatst een nestje gehad met 4 jongen. 3 waren nog niet ontwikkeld (een heel eind maar nog geen haar) en 1 jong had duidelijk geleeft, haren waren droog en zacht toen ik ze 's ochtends vond, en de mama liep er de hele tijd om heel en alsmaar te piepen en tegen het jong aan te duwen, en ze begon bijna te gillen toen ik dat lijkje op wilde ruimen dus die heb ik nog een dag laten liggen. Daarna was het goed en was ze weer bezig met andere dingen..

Maar ontopic: Ja als het maatje van mijn pony te overlijden kwam zou ik hem laten rouwen ja, het is nu al een ramp als hij een weekend weg is (lees: de staldeur word er dan uitgeslagen) dus een echt afscheid gun ik hem wel, zou niet eerlijk zijn voor hem anders.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:59

Toen ik nog op een stal reed met een echte kudde (stonden allemaal bij elkaar), zou er ook eentje ingeslapen moeten worden. Er stonden/staan er in totaal 7. De DA zei in de kliniek laat maar hier, we slapen hem in, maar de eigenaresse zei 'no way! ze gaat mee terug'. Dus het idee was om haar gewoon op het erf in de mest te laten vallen (schuine mesthoop) en alle paarden lopen normaal gesproken ook op het erf, dus die konden dan afscheid nemen.
Gelukkig bleek dat zijn meniscus, die verbrijzeld was op de foto's, toch nog mee kon, want hij dartelt tot op vandaag (4 jaar later ongeveer) rustig door de wei! Het andere oudje ook, die is inmiddels 28, maar die moeten allemaal afscheid nemen. Ook omdat die twee elkaar al wel 20 jaar kennen geloof ik, die gaan uit hun dak als de ander er niet is, dus zeker alstie niet meer terug komt!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:15

een moeder moet altijd de tijd krijgen om afscheid te nemen van haar veulen.

heb dit meerdere malen meegemaakt, prachtig om te zien,
moeder "begraaft" het veulen met stro.
pas als ze het veulen begraven heeft, dan mag je het veulen weghalen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:02

in de natuur gaan zij na overlijden ook naar elkaar toe. Vind dit geheel geen rare of vreemde handeling.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:08

Hartstikke goed, paarden die afscheid kunnen nemen van hun maatje, dacht iedereen er maar zo over.

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:10

ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik een paard dood heb zien gaan eigenlijk

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:27

Als er ruimte voor is vind ik het wel heel belangrijk en goed om afscheid te laten nemen. Dat is ook normaal kudde gedrag. Maar dan moeten de dieren ook weer bij het dode paard weg kunnen, want zo gaat het in de natuur volgens mij ook.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:41

Is de mogelijkheid er, en zijn er echt dikke maatjes, dan zou ik het idd ook doen. Moet de situatie er wel naar staan....

Tijdje terug is een veulen overleden. Een van een tweeling. Afscheid nemen hebben we wel gekund aangezien ze op dat moment in het land stonden en hij in het land was overleden. Maar denk niet dat ze nog afscheid had moeten nemen, aangezien de merrie haar kind al vanaf dag 1 eigenlijk had verstoten... Of zijn broertje nog afscheid heeft genomen weet ik ook niet. Maar vind het wel een fijne gedachte dat ze er wel de mogelijkheid voor hebben gehad eventueel.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:11

KiWiKo schreef:
ik denk dat het wel goed is.......... kwaad kan het in iedergeval nooit denk ik

Ligt er aan of je het maatje van het overleden paard dwingt afscheid te nemen. Als deze inderdaad de ruimte krijgt om er zelf naar toe te gaan, niet, maar ga je dwingen dan wel.
Net als kleine kinderen die moet je ook niet dwingen.
het ene paard heeft er behoefte aan, de andere niet.

Paarden zijn niet dom, maar zijn echt net mensen, hebben ook emotie en dat moeten ze wel kunnen handelen.

Ik b en wel van mening dat je als je een paard afscheid laat nemen, dat je hem wel moet begeleiden de komende dagen. Goed in de gaten houden.

Mijn merrie at niet meer voor goed een week, en haar hartsvriendin verhuisde alleen maar naar een andere stal.
Je weet nooit hoe je paard gaat reageren, hou dat wel in je achter hoofd ....

Wel vind het een mooie en natuurlijke manier voor de paarden, het heeft zeer zeker mijn voorkeur, maar ligt uiteraard ook aan de wijze waarop je paard overlijdt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:22

Vorige week heb ik mijn jonge ruin meegenomen naar mijn oude merrie die was overleden. Ze lag in haar box. Toen ze nog leefde, wilde hij altijd erg graag knuffelen, maar zij draaide haar hoofd altijd weg. In het ergste geval beet ze hem in zijn neus en stond hij wat beteuterd te kijken..

Ik ben met hem in de richting van de box gelopen en hij liep zelf verder, boog zijn hoofd omlaag en heeft haar hele hoofdje geknuffeld. Heel zachtjes ging hij met zijn neus over haar oren, wangen en neusvleugels. Toen vond hij het genoeg geweest en heb ik hem op stal gezet.

Wat hij dacht of voelde weet ik niet, maar ik vond dat ik hem in elk moest laten zien dat onze grote vriendin er niet meer was.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:15

Toen we in april ons paard hebben moeten laten inslapen, zijn we met onze pony ook nog naar ons overleden paard gaan kijken. Ze heeft staan blazen en snuffelen. Daarna hebben we de pony weer terug in de wei gezet. Ze was daarna heel rustig, terwijl ze daarvoor nog heel onrustig door de wei liep te ijsberen. Dus ik denk dat het afscheid nemen haar wel degelijk goed gedaan heeft. Ja

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:25

D_Star schreef:
nee dat zei ik dus ook al in een stal en 3 dagen dat de merrie niet weg kan, kan gewoon haast niet goed zijn. Ik weet trouwens wel zeker dat ze een geur oppikken als een dier dood is. Wij hadden 2 geitjes en de hond had 1 geitje dood gebeten toen moest mijn oude pony 2 uur daarna ofzo de vrachtwagen op en die stond langs de geiten wij maar hij wou er gewoon niet naar toe! en uiteindelijk nog helemaal met een boog eromheen gelopen. Dat vond ik wel heel apart om te zien

Ze ruiken die geur inderdaad hoor. Bij ons op de dijk is een man hij slacht schapen voor de moslims. Ik heb ook wel is een dood schaap onder een doek zien liggen aan de weg gewoon
Scheve mond
maargoed altijd als we naar buiten gaan en we moeten erlangs dan stoppen ze altijd even en willen ze niet verder lopen. Of ze nou alleen zijn of met een paar andere paarden. Dus ik weet wel dat het door die "dode" geur komt.

Bij ons is vandeweek ook een merrie haar veulen verloren. Het was nog niet zo groot. Gelukkig maar want het arme beestje was pas 1.5 jaar oud! Maar die man waar ze vandaan komt heeft haar als enige merrie tussen allemaal hengsten laten staan op de wei Frusty We wisten overigens niet dat ze drachtig was , Hadden alleen een vermoeden. Ze was ook hartstikke bijterig en beschermend voor zichzelf. (er was nog nooit iets mee gedaan dus we dachten dat het daardoor kwam. Zelfs een halster kende ze niet)
Maar we hebben het pas een paar uur later of een halve dag misschien ontdekt. Dus ze heeft er nog wel eventjes bij kunnen zijn. Daarna weggehaald lekker schone stal. En ze is nu lekker rustig , Heel anders dan toen ze kwam toen.
Toch wel mooi dat de natuur het zo oplost. Dit beestje was veel maar dan ook veeelste jong om en veulen te krijgen want dat was ze zelf nog bekant. Ze hadden het misschien allebei niet gered als dit niet was gebeurd

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:11

een verhaal van iemand anders:

een shetlandmerrie veult en haar veulen sterft als het enkele maanden oud is. De eigenaar beslist inderdaad om het veulen te laten liggen zodat de merrie wéét wat er met het veulen is gebeurd. De volgende dag moest de eigenaar zoeken naar het veulen: de merrie had het helemaal begraven!

Ann__H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:07

Het is wel goed om je paard afscheid te laten nemen. Ik denk als dat niet gebeurd ze ook niet helemaal snappen dat het dier dood is maar gewoon opeens weg is.