kunnen paarden denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kunnen paarden denken?

Ja, paarden kunnen denken
91 (59%)
Ja, paarden kunnen denken, maar niet nadenken
42 (27%)
nee, paarden kunnen niet denken
6 (3%)
nee, paarden doen alles volgens hun instinct
14 (9%)

Totaal aantal stemmen: 153

jillie1994

Re: kunnen paarden denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:06

Tuurlijk kan een paard denken Tong uitsteken
Anders zou je hem elke dag opnieuw kunnen inrijden. Clown

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:09

Paarden kunnen niet denken volgens wetenschappelijk onderzoek. Maar ze kunnen wel onthouden!
Ze hebben dus een geheugen.
Dat kan je zien als denken maar in principe is het dat natuurlijk niet. Het zijn herinneringen en dat is de reden waarom sommige dingen altijd eng blijven voor paarden en dat ze bepaalde dingen associeren met pijn etc.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:12

Soms doen paarden zulke uitgekookte dingen dat ik niet geloof dat ze dit uit instinct doen, ik denk wel degelijk dat paarden kunnen denken maar waarschijnlijk op een manier die mensen niet begrijpen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:16

Maar die uitgekookte dingen hebben mensen ze waarschijnlijk ongemerkt aangeleerd.

Stel een paard maakt altijd de deur open en gaat uit de bikskar eten. Hij heeft echt niet van te voren bedacht: als ik nou die deur open maak kan ik daarna biks eten.
Hij heeft een keer per ongeluk die deur open gekregen en kwam toen de bikskar tegen.
Een tweede keer gebeurd het weer per ongeluk en daarna heeft hij geleerd dat hij wordt beloond voor het openmaken van de deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:36

Thefrodo schreef:
Ik geloof dat paarden wel kunnen denken.
B.V.: Het aanleren van de hulpen heet conditionering zodat een paard na een bepaalde hulp gevoeld te hebben automatisch denkt "he nu moet ik dat doen" Dit is geen instinct want daar wordt een dier mee geboren.

Of ze kunnen nadenken... ik zou het niet weten volgens mijn niet.

Maar wat nadenken betreft, een goudvis heeft een geheugen van +/- 2 sec. denk daar maar eens over na of die kan denken en nadenken Haha!

Dat is niet denken.
dat is associeren. Als ik dit doe, gebeurt er dat.
Of: been = voorwaarts.
Dat heeft te maken met het hebben van een geheugen, niet met bewust nadenken.
En dat gebeurt binnen 2 seconden, daarom moet je ook als je straft, dat binnen 2 seconden doen.

Anders kan het paard de straf niet in verband brengen met wat hij gedaan heeft.
Paarden hebben namelijk niet zoiets als schuldgevoel.

Verder doen paarden dingen volgens hun instinct.
TS: ben het dus met je vader eens.

Ik denk dat paarden veel te vaak menselijke eigenschappen toegedicht krijgen die ze helemaal niet hebben. Zie ze als paarden ze denken niet.
Niet op de manier van mensen.

Ze kunnen wel leren en onthouden.
Een paard kan bv. leren, dat als hij zijn stal openmaakt, dat hij dan bij het biks kan. Dat is dan associatie.
Stal open maken = biks krijgen.

Het biks is dan de beloning. En het paard blijft het doen, omdat ie beloond wordt.

Maar zou hij na een tijdje niet meer bij het biks kunnen, zou hij de stal ook niet meer openmaken, hhij wordt er nl. niet meer voor beloond. Het is dus niet interessant meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:44

jillie1994 schreef:

Nope.
Dat is onthouden wat hij geleerd heeft. Geheugen, geen intelligentie.
Paarden zijn daar heel goed in.

Mijn hond kan heel goed het commando "zit" onthouden.
Hoef ik hem niet iedere dag opnieuw te leren. Lachen

Even een stukje gekopiëerd uit een ander topic:

Yamcha schreef:
Ik wil wel iets vertellen over de mentale ontwikkeling van een paard.
Een paard is niet 'intelligent' althans niet op de manier waarop wij dat zijn. Een paard is een dier met een aantal instincten (kudde-instinct, prooidier-instinct) met daaraan gekoppeld een ongelooflijk goed geheugen. Ik ga ze even stap voor stap bij langs.

Het kudde-instinct is datgene wat maakt dat ze ons gehoorzaam zijn, het instinct waardoor wij ze als 'lief' ervaren. Het maakt dat ze op de kudde gericht zijn. De combinatie mens-paard is vanuit het paard gezien een kleine kudde. Het paard weet door zijn instinct dat de kudde veilig is. De kudde heeft natuurlijk een leider nodig, en dat is het punt waar de mens in beeld komt. Als de mens het paard geeft wat hij nodig heeft, veiligheid en voedsel, en een veilige plek, en de mens zich daarbij naar het paard profileert als "ik zal je beschermen, over je waken en zorgen dat je altijd te eten hebt" is er niets aan de hand. Het paard zal de mens blind vertrouwen en hem of haar onvoorwaardelijk gehoorzamen. Het paard krijgt namelijk de veilige, vriendelijke en betrouwbare kuddeleider waar hij naar verlangt.

Het paard is dan idd geen vriend(in) geworden. Het paard ziet de mens dan als eerlijk en betrouwbaar en veilig. Niet als lief. Lief zijn vanuit het paard gezien alleen veulens. Maar het paard heeft wel een band met je, een klik, een wederzijds vertrouwen. Een heel diepgaand vertrouwen zelfs, waarin het paard zich met heel zijn wezen aan je toevertrouwt. Dat is dan de dierlijke variant van liefde, en die is heel, heel diep, en heel onvoorwaardelijk.

Maar: als de mens inconsequent is, onrustig, onberekenbaar zal het paard zelf de leiderrol op zich nemen, omdat hij toch zijn veilige plek en voedsel nodig heeft. Het paard zal de mens niet gehoorzamen, hij zal dat alleen doen wanneer hij gedwongen wordt. Mensen noemen dat een gedragsprobleem of dominantieprobleem, maar het is veel eerder de mens die verzuimt de leiderrol te vervullen. Het paard heeft geen probleem, het volgt slechts zijn instincten. Dat is in heel kort het kudde-instinct.

Dan het prooidier-instinct. Dit is waar de meeste problemen met de mens zich voordoen, en dan vooral communicatieproblemen. Dit omdat mensen roofdieren zijn, en ten enen male niet in staat zijn zich in het prooidier-zijn in te leven. Het prooidier- instinct maakt dat het paard zeer gevoelig is voor verandering, achter iedere verandering kan gevaar schuilen. Heb je ooit weleens met je paard in de bak gereden en er viel een deken achter je van de bakrand? Het paard schrok en vluchtte.
Dit instinct maakt dat paarden iedere verandering met de grootste argwaan tegemoet zullen treden en niet eerder dichtbij komen dan wanneer de kuddeleider het onderzocht heeft, en het paard kan vertrouwen dat er geen roofdier verborgen zit.

Daarom moeten we paarden nooit dwingen langs iets engs te gaan, maar hem altijd eerst ervan verzekeren dat er geen gevaar is, en dat hij ons (wij zijn de beschermers) ten allen tijde kan vertrouwen.

Dan het geheugen. Dit is het deel van het paard wat wij als 'intelligentie' (denken) opvatten, en wat het dus niet is. Paarden hebben een fenomenaal geheugen. Ik ken een paard wat een paar keer toekeek hoe een mens zijn box openmaakte. Het dier keek goed, deed precies wat de mens had gedaan, en had zijn boxdeur open. Begreep het paard hoe het slot werkte? Nee, natuurlijk niet. Het paard associeerde wat de mens had gedaan met het opengaan van zijn box, onthield het goed en deed hem na. De beloning volgde onmiddelijk. De mens vatte dat op als: hé, dat paard is slim! Maar was niet slim genoeg om, toen het slot werd veranderd, het paard niet te laten zien hoe dat slot openging. Het paard was de mens niet te slim af en nam hem ook niet in de maling. Het had alleen maar goed onthouden hoe het slot openging.

Het geheugen maakt dat wij paarden kunnen opvoeden. Als wij weten wat voor het paard een beloning is, kunnen wij het paard leren de beloning te associeren (verbinden aan) iedere vorm van gewenst gedrag. Vertoont het paard gedrag wat wij niet willen hebben, negeren wij dat. De beloningen en de associaties onthoudt het paard voor de rest van zijn leven.
De enige uitzonderingen zijn dominant gedrag, daarbij moeten we duidelijk maken dat wij hoger staan en dominantie niet tolereren. Doen we dit niet, dan zijn we onze leiderspositie kwijt.
Angst is de andere uitzondering. Bij angst mogen we nooit dwingen, maar laten we zien dat het 'enge' voorwerp niet eng is. We stellen het paard gerust. Dit heeft niets te maken met het belonen van angst, maar met laten zien dat met jou erbij het paard niets zal gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:46

Lenneke_ schreef:
Maar die uitgekookte dingen hebben mensen ze waarschijnlijk ongemerkt aangeleerd.

Stel een paard maakt altijd de deur open en gaat uit de bikskar eten. Hij heeft echt niet van te voren bedacht: als ik nou die deur open maak kan ik daarna biks eten.
Hij heeft een keer per ongeluk die deur open gekregen en kwam toen de bikskar tegen.
Een tweede keer gebeurd het weer per ongeluk en daarna heeft hij geleerd dat hij wordt beloond voor het openmaken van de deur.

Precies.
En dat is een goed voorbeeld van het fantastische geheugen van het paard.
Maar zoiets zou hij nooit zelf kunnen bedenken. Hij heeft het gebeurde gewoon erg goed onthouden. Ja

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:46

Hm intressant topic. Ik denk inderdaad dat paarden kunnen denken. ( lees het onthouden van de voertijden en het reageren op dezelfde hulpen etc. ) Maar ik denk ook dat er een hoop instinct in voor komt. Bijvoorbeeld bij het schrikken van iets dat er dan weg gerend moet worden etc. Dat leren wij ze niet maar dat zit er bij de geboorte in. Het standaart gene wat onthouden wordt door middel van nadenken komt volgens mij ook voor het grootste gedeelte door regelmaat. Als jij 1 keer om 3 uur voert denk ik niet dat je paard de volgende dag weer om 3 uur bij t hek staat. Maar als je een jaar lang om 3 uur voert zal die dat wel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:50

Een paard onthoudt niet door middel van nadenken.
Een paard onthoudt iets doordat ie een goed geheugen heeft.

Denken en onthouden zijn 2 verschillende dingen.

BV. Een hond kan niet leren klokkijken omdat hij niet kan denken.
Maar hij kan wel onthouden dat hij altijd om 5 uur wordt uitgelaten.
Maar om 3 uur zal hij je niet kunnen zeggen hoe laat het is.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:53

Yamcha schreef:
Een paard onthoudt niet door middel van nadenken.
Een paard onthoudt iets doordat ie een goed geheugen heeft.

Denken en onthouden zijn 2 verschillende dingen.

BV. Een hond kan niet leren klokkijken omdat hij niet kan denken.
Maar hij kan wel onthouden dat hij altijd om 5 uur wordt uitgelaten.
Maar om 3 uur zal hij je niet kunnen zeggen hoe laat het is.

Dat klinkt heel logisch inderdaad !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:54

Dank je Bloos

Romy_Valerio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:49

ik denk dat paarden echt wel kunnen denken, en ook kunnen nadenken.
niet zo diep als dat wij doen, maar ik denk zeker wel dát ze het doen Lachen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:05

Daar zit heel wat in yamcha Lachen. Wij als mensne zien de dieren te veel als mensen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:52

Yamcha schreef:
jillie1994 schreef:

Nope.
Dat is onthouden wat hij geleerd heeft. Geheugen, geen intelligentie.
Paarden zijn daar heel goed in.

Mijn hond kan heel goed het commando "zit" onthouden.
Hoef ik hem niet iedere dag opnieuw te leren. Lachen

Even een stukje gekopiëerd uit een ander topic:

Yamcha schreef:
Ik wil wel iets vertellen over de mentale ontwikkeling van een paard.
Een paard is niet 'intelligent' althans niet op de manier waarop wij dat zijn. Een paard is een dier met een aantal instincten (kudde-instinct, prooidier-instinct) met daaraan gekoppeld een ongelooflijk goed geheugen. Ik ga ze even stap voor stap bij langs.

Het kudde-instinct is datgene wat maakt dat ze ons gehoorzaam zijn, het instinct waardoor wij ze als 'lief' ervaren. Het maakt dat ze op de kudde gericht zijn. De combinatie mens-paard is vanuit het paard gezien een kleine kudde. Het paard weet door zijn instinct dat de kudde veilig is. De kudde heeft natuurlijk een leider nodig, en dat is het punt waar de mens in beeld komt. Als de mens het paard geeft wat hij nodig heeft, veiligheid en voedsel, en een veilige plek, en de mens zich daarbij naar het paard profileert als "ik zal je beschermen, over je waken en zorgen dat je altijd te eten hebt" is er niets aan de hand. Het paard zal de mens blind vertrouwen en hem of haar onvoorwaardelijk gehoorzamen. Het paard krijgt namelijk de veilige, vriendelijke en betrouwbare kuddeleider waar hij naar verlangt.

Het paard is dan idd geen vriend(in) geworden. Het paard ziet de mens dan als eerlijk en betrouwbaar en veilig. Niet als lief. Lief zijn vanuit het paard gezien alleen veulens. Maar het paard heeft wel een band met je, een klik, een wederzijds vertrouwen. Een heel diepgaand vertrouwen zelfs, waarin het paard zich met heel zijn wezen aan je toevertrouwt. Dat is dan de dierlijke variant van liefde, en die is heel, heel diep, en heel onvoorwaardelijk.

Maar: als de mens inconsequent is, onrustig, onberekenbaar zal het paard zelf de leiderrol op zich nemen, omdat hij toch zijn veilige plek en voedsel nodig heeft. Het paard zal de mens niet gehoorzamen, hij zal dat alleen doen wanneer hij gedwongen wordt. Mensen noemen dat een gedragsprobleem of dominantieprobleem, maar het is veel eerder de mens die verzuimt de leiderrol te vervullen. Het paard heeft geen probleem, het volgt slechts zijn instincten. Dat is in heel kort het kudde-instinct.

Dan het prooidier-instinct. Dit is waar de meeste problemen met de mens zich voordoen, en dan vooral communicatieproblemen. Dit omdat mensen roofdieren zijn, en ten enen male niet in staat zijn zich in het prooidier-zijn in te leven. Het prooidier- instinct maakt dat het paard zeer gevoelig is voor verandering, achter iedere verandering kan gevaar schuilen. Heb je ooit weleens met je paard in de bak gereden en er viel een deken achter je van de bakrand? Het paard schrok en vluchtte.
Dit instinct maakt dat paarden iedere verandering met de grootste argwaan tegemoet zullen treden en niet eerder dichtbij komen dan wanneer de kuddeleider het onderzocht heeft, en het paard kan vertrouwen dat er geen roofdier verborgen zit.

Daarom moeten we paarden nooit dwingen langs iets engs te gaan, maar hem altijd eerst ervan verzekeren dat er geen gevaar is, en dat hij ons (wij zijn de beschermers) ten allen tijde kan vertrouwen.

Dan het geheugen. Dit is het deel van het paard wat wij als 'intelligentie' (denken) opvatten, en wat het dus niet is. Paarden hebben een fenomenaal geheugen. Ik ken een paard wat een paar keer toekeek hoe een mens zijn box openmaakte. Het dier keek goed, deed precies wat de mens had gedaan, en had zijn boxdeur open. Begreep het paard hoe het slot werkte? Nee, natuurlijk niet. Het paard associeerde wat de mens had gedaan met het opengaan van zijn box, onthield het goed en deed hem na. De beloning volgde onmiddelijk. De mens vatte dat op als: hé, dat paard is slim! Maar was niet slim genoeg om, toen het slot werd veranderd, het paard niet te laten zien hoe dat slot openging. Het paard was de mens niet te slim af en nam hem ook niet in de maling. Het had alleen maar goed onthouden hoe het slot openging.

Het geheugen maakt dat wij paarden kunnen opvoeden. Als wij weten wat voor het paard een beloning is, kunnen wij het paard leren de beloning te associeren (verbinden aan) iedere vorm van gewenst gedrag. Vertoont het paard gedrag wat wij niet willen hebben, negeren wij dat. De beloningen en de associaties onthoudt het paard voor de rest van zijn leven.
De enige uitzonderingen zijn dominant gedrag, daarbij moeten we duidelijk maken dat wij hoger staan en dominantie niet tolereren. Doen we dit niet, dan zijn we onze leiderspositie kwijt.
Angst is de andere uitzondering. Bij angst mogen we nooit dwingen, maar laten we zien dat het 'enge' voorwerp niet eng is. We stellen het paard gerust. Dit heeft niets te maken met het belonen van angst, maar met laten zien dat met jou erbij het paard niets zal gebeuren.

Maar hij zal toch moeten denken hoe het moest Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:41

Nee hoor. Lachen
Hij heeft gewoon heel goed gekeken hoe de mens het deed.
En daarna deed hij het na.

Maar hij zou zelf nooit hebben kunnen bedenken hoe het moest.

Daarna is er een andere grendel opgezet, en die kreeg hij eerst niet open.
Hij probeerde het wel, maar op dezelfde manier als bij het eerste slot, en dat lukte dus niet.
Toen keek hij weer heel goed naar hoe wij het deden en deed het na, toen ging het slot wel open. Lachen

Hij had geleerd dat goed kijken de moeite loont. Maar dat leerde hij door ervaring, dat had hij niet zelf bedacht.
De eerste keer was een toevalstreffer, maar de beloning was voor het paard interessant genoeg om te proberen of het nog een keer lukte. Ja

Ik ken ook een paard die de paardenknoop kan losmaken.
Zij heeft de mens ooit aan dat touw zien trekken, probeerde het na te doen.
En voilà, ze stond los. Ja

Nu maakt ze de knoop iedere keer los.

We lieten haar daarna gewoon los staan, ze bleef keurig staan en liep niet weg. Lachen
Het touw nog een keer door de lus halen zou gevaarlijk zijn geweest (omdat in een panieksituatie je de knoop dan niet los kunt maken, dat zou gevaarlijke situaties opgeleverd hebben).

We hebben dus gekozen voor veiligheid.
Het gaat er om dat ze blijven staan, of ze vaststaan is dan minder belangrijk. Lachen

Zij ziet het trouwens niet als winnen van ons, ze is nog altijd braaf en goedgemanierd.

Maar het is gewoon goed geheugen. Lachen
De merrie hield niet van vaststaan, en toen ze leerde dat aan het touw trekken losstaan betekende, trok ze dus aan het touw.
Maar ze zou het niet zelf hebben bedacht, ze keek gewoon goed, en onthield wat ze zag.

Het gaat er meer om of de beloning interessant genoeg is.
Had de ruin uit mijn eerste voorbeeld het niet leuk gevonden om zelf vrij rond te lopen, dan had hij naar alle waarschijnlijkheid dat slot nooit opengekregen.
Het slot had hem dan domweg niet geïnteresseerd, en hij zou ons nooit nagedaan hebben.

Zijn nieuwgierigheid maakte dat hij ons nadeed. Paarden zijn van nature erg nieuwgierige dieren en vinden duizend-en-één dingen razend interessant.

Zijn geheugen maakte dat hij de link legde (daar zijn paarden ook erg goed in) en het gebeurde onthield. Maar als hij vrij rondlopen niet leuk had gevonden, had hij het niet onthouden waarschijnlijk.

De merrie uit mijn tweede voorbeeld vond vaststaan niet leuk.
Zij had al geleerd (en onthouden) dat een mens het touw wel kom losmaken, iets wat zij niet kon, omdat ze de knoop niet snapte.
Maar door te kijken hoe wij het deden, kon zij het nadoen.

De beloning (los staan) volgde direct, en dus onthield ze het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:57

suus_ schreef:
Daar zit heel wat in yamcha Lachen. Wij als mensne zien de dieren te veel als mensen

Klopt hoor.
Daarom hebben veel mensen zoveel moeite met het opvoeden van hun dieren omdat ze denken dat hun dieren hen in de maling kunnen nemen. Omdat ze denken dat dieren allerlei dingen kunnen die mensen ook kunnen.

Als je je paard gewoon als paard ziet, kun je hem veel beter geven woat hij nodig heeft.
En je kunt hem beter begrijpen in wat hij doet, en dus ook reageren op een manier die het paard snapt.

Je moet "Paardenboek" van Desmond Morris eens lezen, daar staat heel veel in over hoe een paard eigenlijk in elkaar zit.
Heel leuk boek, goed te lezen en mooie foto's.

Dan snap je er al veel meer van, denk ik.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:58

Wat je daar noemt met dat slot... Dat zit wat mij betreft wel wat twijfel, want kan een paard alles zomaar 'na doen'?
Heeft hij namelijk gezien dat hij wat met dat slot moest doen, en is vervolgens gaan proberen. Het frummelen werd beloond toen de deur inderdaad eens open ging. En in het vervolg werd dat frummelen natuurlijk vaker herhaald.

Als je het nadoen te serieus neemt is de verklaring voor b.v. weven en luchtzuigen weer terug bij waar hij een aantal jaar geleden was.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 07-10-07 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:05

Maar mensen leren ook heel veel door elkaar te observeren en na te doen. Dat is toch niet een teken van lage intelligentie? Dat is juist wel een teken van intelligentie, dat je beseft dat je van anderen wat kan leren. Net alsof wij allemaal zelf hebben bedacht hoe we ons aan moeten kleden, onszelf hebben leren schrijven en ga zo maar door. Nee, dat is ons voorgedaan door soortgenoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:12

@ Kelly_Ann: Een paard kan een hoop dingen nadoen, maar doet alleen maar na wat hij interessant vindt. Lachen
Dan is het nog altijd zo dat het ook moet lukken (er moet een beloning op volgen).

Dus nee, een paard doet niet alles na.
Omdat hij niet alles na kan doen (zo handig zijn ze ook weer niet)
En omdat niet alles interessant is. Of beloond wordt.

Het nadoen is vanuit het paard gezien gewoon een soort spel eigenlijk. Lachen

Weven en luchtzuigen worden door heel andere dingen veroorzaakt.

Weven en luchtzuigen zullen er voor een paard niet interessant uitzien. En als er aan de natuurlijke behoeftes van het paard wordt voldaan (voldoende ruwvoer, voldoende buiten, paard hoeft zich niet te vervelen)
Heeft een paard geen enkele reden om dat te gaan doen.
Hij zal het dus ook niet na gaan doen.

Dat op bepaalde stallen er vaak meerdere paarden zijn die het doen, komt niet doordat paarden het van elkaar nadoen, maar door de manier waarop ze gehouden worden.
Ze doen het dan vanwege stress.

En als ze het van elkaar zouden nadoen, zouden alle paarden op die stal het moeten doen.
Dat is (bijna) nooit het geval.

Het "spelletje" heeft te maken met een goed geheugen en een goed getimede beloning.

Stalondeugden hebben te maken met stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:20

LindaJ schreef:
Maar mensen leren ook heel veel door elkaar te observeren en na te doen. Dat is toch niet een teken van lage intelligentie? Dat is juist wel een teken van intelligentie, dat je beseft dat je van anderen wat kan leren. Net alsof wij allemaal zelf hebben bedacht hoe we ons aan moeten kleden, onszelf hebben leren schrijven en ga zo maar door. Nee, dat is ons voorgedaan door soortgenoten.

Mensen hebben ook een geheugen, toch?
Kunnen ook linken leggen.
Kunnen ook dingen onthouden.
Maar veel ingewikkelder dingen dan een dier kan onthouden.

Dat heeft te maken met het geheugen, niet met intelligentie.

Het gaat alleen bij de mens veel verder als een paard, en mens kan denken:

Dit = dit= dat, maar kan ook dat zijn, in geval 1 doe ik dan weer zus, waardoor die weer zo reageert, en dan doet een ander weer zus.

In geval 2 kan ik beter dat doen, dan zal er dit gebeuren, waarop die weer zo reageert... enz enz.

Een mens redeneert vanuit eerder gelegde linken, een paard kan niet redeneren, zo ingewikkeld zitten ze helemaal niet in elkaar. Dat redeneren, oorzaken en gevolg afwegen, dat is denken.
Dat doet een paard niet.

Een mens kan iets nieuws bedenken, iets nieuws doen. Creativiteit heet dat.
Dat is een unieke gave, die alleen de mens heeft, geen enkel ander dier kan dat.

Een mens kan redeneren. Verschillende kanten van iets zien. Ook dat is iets wat een dier niet kan.

Die linken leggen heeft met geheugen te maken.
Ze onthouden ook.

Redeneren (denken) heeft met intelligentie te maken, en de manier waarop een mens intelligent kan zijn, is helemaal niet te vergelijken met wat er in een dierenhoofd gebeurt.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:26

Amen, Yamcha! Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:27

Thanks!!! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:32

LindaJ schreef:

Linda: Jij haalt 2 dingen door elkaar (je bent niet de enige in dit topic)

Geheugen = onthouden.

Iemand anders leert ons iets (doet het voor en wij doen het na) en we onthouden het.
Dat is geen lagere intelligentie. Dat is geheugen.

Intelligentie is redeneren, denken. Dat kan een paard niet.

Een paard kan alleen linken leggen.
Een verband zien tussen het een en het ander. Hji kan zelf niet snappen dat er een verband is, of waarom, hij weet alleen dát het verband er is.

Maar een paard kan niet redeneren, dat kan alleen een mens.
Het is echt belangrijk om geheugen en intelligentie uit elkaar te houden, anders zul je dit nooit begrijpen.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:12

Het staat toch niet vast dat alleen een mens kan redeneren. Ik herinner me in ieder geval gelezen te hebben over papegaaien die in staat zijn abstracte begrippen te hanteren. En apen en varkens die computerspelletjes kunnen doen. Het is mijn vakgebied niet, maar ik meen dat er wel voorbeelden zijn waar dieren (bewezen) meer doen dan alleen op basis van instinct of geheugen functioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:30

Klopt, er zin dieren die idd wat verder komen dan puur instinct en geheugen.
Ik geloof dat dat voor chimpansees gold en nog wat dieren.
Maar dan nog is dat een beginsel van waartoe een mens in staat is.

Dat zou je dan mss "lagere intelligentie" kunnen noemen...
Maar:

Die dieren zijn nog altijd niet in staat verschillende mogelijkheden tegen elkaar af te wegen, er is nog altijd geen werkelijk begrip van de verbanden... en mogelijkheden.

Het zou interessant zijn om te zien hoeveel er in werkelijkheid berust op geheugen en instincten en op werkelijk begrip.
Een papegaai is in staat (om een voorbeeld te geven) woorden te imiteren, een klanknabootsing.
Maar hij heeft geen flauw idee wat hij nu eigenlijk zegt, er is geen werkelijk begrip. De woorden betekenen niets voor hem.

Om te kunnen redeneren moet er een beginsel van taal aanwezig zijn, dat is niet het geval bij papegaaien.
Bij chimpansees is er wel iets van een taal, maar op het niveau van een kind van 3. Een chimpansee kan een woord horen en dan het plaatje aanwijzen dat er bij hoort.
Maar of dat associatie is van het woord met het plaatje (en het dus op basis van het geheugen is) of dat de chimpansee het woord echt begrijpt, daar zijn de onderzoekers nog niet over uit.

Computerspelletjes hebben natuurlijk nog altijd veel met plaatjes kijken te maken... dat zou (in theorie) op basis van geheugen dan kunnen zijn...

Van paarden weet ik dat er geen sprake is van een bewuste gedachtengang, paarden denken echt niet. Het ene deel gaat op basis van instinct... het andere is geheugen.