onhandelbare hengst, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: onhandelbare hengst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:40

Cassidy schreef:
De merrie zal proberen haar veulen te verdedigen, maar als dat niet lukt, voor haar eigen leven kiezen ipv een gevecht aan te gaan op leven en dood. Ze kan en gaat het jaar daarop weer een veulen krijgen. Dat lukt haar niet als ze zelf dood is.

Dan heeft mijn "hengst" zeker een veulen gekregen.
Echt wel dat er merries zijn die hun veulen verdedigen totdat de ander er dood bij neervalt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:42

MamboBeach schreef:
Echt wel dat er merries zijn die hun veulen verdedigen totdat de ander er dood bij neervalt...

De ander is wie? Ander paard? Mens? Roofdier?
Dat je merrie erg beschermend is kan best. Maar ik durf zomaar te beweren dat ook jouw merrie niet door gaat als ook haar eigen leven op het spel zou staan.

Maar we gaan offtopic.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:43

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:44

Een zebra heeft ook andere reacties dan een paard, en ezels ook. Przewalskis zijn niet gedomesticeerd, gedrag verschillend met ons paard. In mijn ogen niet te vergelijken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:46

Cassidy schreef:
MamboBeach schreef:

De ander is wie? Ander paard? Mens? Roofdier?
Dat je merrie erg beschermend is kan best. Maar ik durf zomaar te beweren dat ook jouw merrie niet door gaat als ook haar eigen leven op het spel zou staan.

Maar we gaan offtopic.

En ik weet zeker van wel, ik heb een hele aparte merrie dan denk ik.

Maargoed, de mensen roepen altijd zo snel, ballen eraf!

Een hengst kan juist zoveel fijner dan een merrie zijn...
Maar de meeste mensen kunnen er niet mee omgaan, dat is het probleem.
Vandaar altjd de kortzichtige reacties hier, ballen eraf.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:46

Ten eerste zijn er genoeg paarden die ook een slechte jeugd hebben gehad, maar niet lastig op een dergelijk niveau. Ook dan praat je over karakter bepaald door de genen (erfelijkheid)..

Het ene paard heeft een lage drempelwaarde om te ontsteken in een woedeaanval, een ander paard een hogere drempelwaarde. De eerste zal dus veel minder druk/ pressie/ prikkel nodig hebben om lastig te reageren dan het tweede paard. Deze drempelwaarde is erfelijk, niet het feit of een paard (kan) bijten..

Hoe weet jij het onderscheid tussen lastig door verleden, of lastig van nature?

Hoe zijn de eventuele andere nakomelingen van de hengst?

Amoreno schreef:
zijn vader komt uit duitsland en is in zijn beginjaren niet erg goed behandeld, vandaar dat hij nu nog steeds niet erg makkelijk is..Is dus niet van nature maar door invloeden uit zijn omgeving jaren geleden. Zijn eigenaar kan met hem lezen en schrijven inmiddels, maar makkelijk is hij nog niet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:54

MamboBeach schreef:
Een hengst kan juist zoveel fijner dan een merrie zijn...
Maar de meeste mensen kunnen er niet mee omgaan, dat is het probleem.
Vandaar altjd de kortzichtige reacties hier, ballen eraf.

Ik kan het kijken naar je eigen veiligheid en die van anderen toch echt niet kortzichtig noemen. Geen enkel paard is het waard om voor de rest van je leven verminkt te worden of zelfs het leven voor te laten. Echt geen enkel paard!

Ik ben de eerste die toegeeft dat onze manier van houden van hengsten beslist niet natuurlijk is, en gedragsproblemen in de hand werkt.

Hengsten in gedrag en libido ontzettend verschillen. Hoe zoet je hengst ook is, je zult moeten blijven uitkijken, en ogen in je voor- en achterhoofd moeten hebben als je met ze om gaat. Ze zullen donders goed doorkrijgen als jij met 40 graden koorts in je lijf naar ze toegaat omdat ze toch gedaan moeten worden, dat jij op dat moment wat minder stevig in je schoenen staat en die situatie benutten om de overhand te krijgen.

En op het moment dat er meerdere verschillende mensen met hem omgaan, heeft hij de kans om het bij verschillende mensen uit te gaan proberen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:55

waar komen onze paarden dan vandaan ???
uit de lucht vallen ???

er is al veel uitgefokt maar de basis is altijd hetzelfde gebleven

krom gezegd worden de hengsten die te "vals" zijn in de natuur uiteindelijk ook behoeden tot voort planting
het zij door verstoting of afmaken
een vechter zal door vechten tot zijn dood met meerdere hengsten ook oudere en sterkere waardoor het "valse" dier het zal bekopen met zijn leven of gedoemd tot een leven in ballingschap waardoor het zich nouwelijks tot niet zal kunnen voortplanten

dus ook in de natuur word er een selectie gemaakt in karakter van de hengsten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:56

Kantteking bij dit verhaal is denk ik het op stal houden van de hengst. Zeker na de vrijheid van de opfok, spelen met vriendjes etc. wordt hij nu opgelsoten in een klein hok en krijgt te weinig beweging. Hij heeft dus last van teveel energie, hormonen en er de pest in dat hij zo weinig kan.
Onze 2 jarige stond afgelopen winter ook op een pensionstal waar hij maar een deel van de dag naar buiten kon, hij was toen een stuk lastiger,maar zeer zeker niet onhandelbaar.
Onze paarden, hengsten en ruin, lopen 24 uur per dag buiten, met een schuilstal. Dat gaat prima, ze hebben volop contact met elkaar. Er zijn geen merries in de nabije omgeving, die waren er op de pensionstal wel maar dat gaf toen geen problemen.
Misschien moet je op zoek naar een mogelijkheid waar het dier een goede opvoeding krijgt van iemand met ervaring en veel meer beweging.
Overigens longeer ik mijn 2,5 jarige ook, spelenderwijs, zo'n 2 x per week, aan een hele lange lijn, niet teveel vragen. Maar ik wandel ook, na het longeren, met hem en leer hem stil staan, achter uit lopen, afstand bewaren, etc.
Denk er om, met een hengst, sterker dan met merries of ruinen, heb je overal ogen nodig. Je zal ze altijd overal in de gaten moeten houden, je kan je aandacht geen fractie van een seconde laten verslappen. Dat geldt voor paarden in het algemeen, maar bij een hengst wordt er toch wel wat meer van jou gevraagd, als handeler. Je zal nog consequenter moeten zijn en nog duidelijker wat wel en neit mag en je zal zo nu en dan harder moeten optreden, niet knuffelen; dat is niks voor hengsten, dan moet je een lief merrietje kopen.En dat is ook iets wat je moet willen en kunnen, anders je er niet aan beginnen.
Succes met je beslissing, maar denk er om; geen hengst, hoe goed de bloedlijnen ook zijn, is het waard om je leven voor te wagen.
Als die van ons onhandelbaar ( gevaarlijk)! zouden zijn/ worden is de optie heel simpel: ballen eraf Knipoog

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:05

Tja je bent jong en je wilt wat!
deze hengst is de baas. hij moet leren om te gaan met mensen. Neem de tijd voor hem en laat hem niet de baas spelen. Hij moet vertrouwen krijgen in de mens. Ga eens boeken lezen over grondwerk.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:08

mijn merrie gaat ook door alles om haar eigen kind te besschermen of ze nou lens gesschopt wordt of niet ze geeft niet op voor haar eigen veulen. Mijn merrie blijft doorschoppen hoor

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:35

nou ik heb een jaarling hengst, goede bloedlijnen, mooi dier, heel braaf...
ik heb er wel hoop dat ik ooit met hem ga showen en misschien later fokken
MAAR - als hij zich ooit zo gedraagt - ballen eraf! Duivel

en mijn merrie zal ik nooit door zo een lastige hengst laten dekken
een goed charakter is verplicht Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:40

chexy schreef:
en mijn merrie zal ik nooit door zo een lastige hengst laten dekken een goed charakter is verplicht Bloos

Ik denk dat dat het verschil is tussen de eigenaren van Quarters die het liefst een dier hebben dat 365 dagen in het jaar fijn in omgang is (en door zijn meewerkende character uiteindelijk met een beetje talent ook nog leuk mee kan draaien in de wedstrijdsport) , dan alleen maar kijken naar het plaatje, de resultaten in de wedstrijdsport en de ambitie hebben om te fokken voor de top.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:47

cassidy ik ben geen quarter eigenaar betekend dat dat ik direct dat ik niet je laatste post deel ??? (de mening dan)

dat trekt niet alleen quarter eigenaren hoor
als de mijne een etter word moet ik erg slikken en jaag ik mijn eigen paardje mischien wel de dood in maar dan word ie hoogst waarschijnlijk ook onder het mes gegooid

dus wat je daar eingelijk zegt klopt niet geheel in mijn ogen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:50

Uitzonderingen bevestigen de regel. Er zijn nog teveel eigenaren van fokmerries die bewust voor een Jazz of een Ferro als vaderdier gaan.
En of het nog steeds zo is weet ik niet, maar het was nog niet zo heel erg lang geleden "hip" om een Jazz op stal te hebben staan. Of ze er uiteindelijk mee overweg konden maakte dan niet uit.
Ook bij bloedlijnen bestaan er modestromingen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:59

dat is idd zo
vaak zijn dat mensen die de sport niet nemen voor het plezier maar voor het geld en het "mooi" plaatje

maar probeer niet alleen binnen je eigen ras/sport te kijken maar ook verder
er zijn genoeg die geen ferro kigali oid zouden willen voor de fok omdat daar de nakomelingen erg moeilijk van zijn

wel zijn er ook zat die er prima mee overweg kunnen
trouwens het is wel moeilijk in te schatten of de hengst het karakter ook door geeft
hiervoor zou je naar veel verschillende nakomelingen moetten kijken
karakter geeft ook maar tot zover door

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:04

Je hebt idd altijd te maken met de moeder die characters kan beinvloeden. Maar als ik 10 veulens heb van 1 hengst en 7 of 8 zijn er lastig, wie krijgt er de schuld?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:08

rommulus schreef:
trouwens het is wel moeilijk in te schatten of de hengst het karakter ook door geeft
hiervoor zou je naar veel verschillende nakomelingen moetten kijken
karakter geeft ook maar tot zover door

Knipoog

als ik kijk naar lopper (ken je waarschijnlijk niet) dan ik het een verschrikkelijk energiek hengstje als je hem naar de bak berngt staat ie te springen om maar naar buiten te kunnen wand dat vind ie mooi
dat geeft ie ook wel door aan zijn nakomelingen
als je daar op in gaat alsof het iets fouts is of je sluit ze op in een boxje dan kun je problemen verwachten

zo bedoel ik het eingelijk een beetje

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:10

Waarom is castreren altijd de eerste optie?
Ons hengst veulen gaat straks eerst ongeveer 2 jaar naar een kudde toe, waar (drachtige) merries of ruinen in staan. Omdat het gewoon belangrijk is voor de ontwikkeling van een paard. Ze moeten niet alleen opgevoed worden door mensen maar ook door andere paarden.(vind ik) Daarna gaan we hem castreren, en niet met de reden dat hij dan te druk is of niet te houden is. Alleen omdat hij anders niet bij onze merrie kan staan. Dan zou die altijd alleen moeten staan en dat willen we gewoon niet.

Maar voor de TS ik las dat hij in de opfok heeft gestaan met andere veulens? Er is mij verteld dat als je dat beter niet kan doen omdat er altijd 1 de leider word en die word gewoon onhandelbaar ziet zichzelf als de koning, gaat overal tegen in waar hij het niet mee eens is. En de laagste in de rang is altijd het pispaaltje die overal de dupe van is en volgens mij kun je daar dan ook niks meer mee beginnen. En alles wat daar tussen inzit dat gaat nog wel.

Misschien moet je hem een poosje gewoon rust geven zonder met hem te werken, dan kan hij aan zijn omgeving wennen en ga er gewoon alleen heen om hem te aaien enzo.
Maar ik heb niet het hele toppic gelezen dus misschien is dit al gezegd dat weet ik niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:17

Misschien een idee om voortaan wel het hele topic te lezen.

Denk dat castreren vaak als eerste oplossing wordt genoemd omdat het bij veel hengsten een hoop meer rust brengt als de hormonen niet in de weg zitten.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:51

Ik denk niet dat je hier aan het juiste adres bent met dit probleem. Iedereen wil je goede raad geven, maar merendeel heeft hoogstwaarschijnlijk nog nooit met zo'n paard hoeven "werken". Zoek iemand die ruime ervaring heeft met jonge hengsten en die weet waarover hij/zij het heeft. Iemand waarvan je ook na kunt gaan wat voor resultaten hij/zij geboekt heeft bij "moeilijke" paarden.

Zoals andere ook al zeiden jou paard heeft 1,5 jaar in een heel andere wereld geleefd en je kunt nu niet verwachten dat je hem binnen een maand even in een wel opgevoed paard kunt omtoveren. Dat zal tijd nodig hebben en je zult er hulp bij nodig hebben!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:58

Een lastig karakter en wel even anders dan een gevaarlijk karakter. Met lastige paarden valt op den duur wel mee te werken, een gevaarlijk paard die meteen met zijn voorbenen of achterbenen uithaalt is onverantwoord.
Ik neem aan dat bij de voorselecties ook naar het karakter gekeken wordt en dat gevaarlijke paarden meteen afvallen. Zelf zou ik nooit een paard kopen waarvan bekend is dat de vader een slecht/gevaarlijk karakter heeft.
Het moet dan wel een heel bijzonder paard zijn dat je hem naar de keuring wilt doen en met het risico dat hij dit karakter doorgeeft aan zijn veulens.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:04

maar castreren is niet de optie dit paard probeert boven jou te staan heel lastig maar dat gedrag zal hij als ruin ook hebben

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:07

Hormonen hebben wel degelijk invloed op het karakter. Het is alleen heel lastig van achter je beeldscherm te beoordelen in hoeverre dat hier het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:07

Aanpakken en hard ook!

Mocht je een plek hebben zoals een longeercirkel hem daar echt doodmoe maken dat ie zijn ene been niet voor de andere kan krijgen. En dan daarna wat opvoedwerk gaan doen. Paarden hebben een hekel aan om echt doodmoe te zijn. Kans is dat je hem dan wel braaf krijgt.

Maar persoonlijk: Wegbrengen naar een hengstenhouder!!!!