Reageert een paard op zijn naam ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caris

Re: Reageert een paard op zijn naam ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:53

Ik heb net een nieuw verzorgpaard en ben bezig met haar te leren kennen.
Door ook veel haar naam te noemen, maar krijg nog niet heel veel reactie van haar.
ben ook bezig met snoepjes.
Een blik en bij voorkeur een hinnik als ik aankom lijkt me heerlijk.
Hoe doen jullie dat?

marjolein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:01

ik denk dat paarden meer je stem leren kennen. als je je stem horen en het lijkt op hun naam. dan kijken ze op. en als ze je goed kennen heb je ook kans dat ze naar je toe komen

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:32

Als ik de stal binnenloop en mijn paard hoort mijn stem begint ie meteen te hinniken. En als ik hem roep kijkt hij vaak ook tenzij hij heel druk bezig is met gras eten. Tong uitsteken

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 18:50

Caris schreef:
Ik heb net een nieuw verzorgpaard en ben bezig met haar te leren kennen.
Door ook veel haar naam te noemen, maar krijg nog niet heel veel reactie van haar.
ben ook bezig met snoepjes.
Een blik en bij voorkeur een hinnik als ik aankom lijkt me heerlijk.
Hoe doen jullie dat?

Gewoon veel mee bezig zijn,het enthousiasme komt met de tijd.
Als ik kom aanfietsen krijg ik ook altijd een concert,hartverwarmend is dat !

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:55

Die van mij reagert wel op de naam. Niet dat ze komt hoor Clown ze kijkt alleen op.
Mijn verzrogpony reageert hardstikke goed. Die stromt in galop op me af. niet als ik iets anderszeg maar alleen bij zijn naam.. wel op een vrolijke manier dan Knipoog

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:51

nou een paard reageerd op stem en toonhoogte maar reageert ook echt wel op haar naam, het zit hem in de klanken mijn paard heet donja maar heet een ander paard op stal bv ilja of zo zal je ook reageren vanwegen het ja gedeelte aan het eind. het ligt aan de klank en de toon

M_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:17

Ik denk dat paarden zeker hun naam kunnen herkennen. En niet alleen zozeer door alleen de klank. Ik denk dat het karakter van het paard een hele belangrijke rol meespeelt. Het ene paard is er wat gevoeliger voor dan het andere.
Zo heb je paarden die direct op hun naam reageren en zo heb je paarden naar wie je 10 verschillende namen kunt roepen en nog doen alsof ze oost-indisch doof zijn.

Ik heb net een paar weken geleden helaas mijn eigen pony moeten verkopen :S
Hij reageerde echt goed op zijn naam. Je kon zijn naam op allerlei manieren uitspreken, door de klemtoon anders te leggen, door het hoog of laag te roepen, zijn naam herkende hij meteen.
Ook heb ik hem aangeleerd om op stemcommando te lopen. Ik gebruikte hier steeds dezelfde woordjes voor. En deze herkende hij ook direct. Gebruikte ik er een ander woordje voor, of iets wat erop leek, dan reageerde hij daar niet op. Hij reageerde alleen op het aangeleerde woordje.

Naar mijn mening ligt het niet aan de klank en de toon maar aan de gevoeligheid van het paard in het herkennen van woorden.
Sommige paarden zijn hier dus sterker in dan andere.
Sommige paarden zullen dan ook reageren op namen die op hun eigen naam lijkt, of omdat een gedeelte van het woord hetzelfde is. Deze paarden zijn dus minder gevoelig, en kijken dus op bij alles wat maar op hun naam lijkt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:50

Honden kan je heel goed leren wat hun naam is. Gewoon zijn naam zeggen en een brokje, en dat vaak herhalen. Dan weten ze snel genoeg wat hun naam is. Al reageren ze het meeste op de klinkerklanken en niet op de medeklinkers.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:13

Ik ben het eens met de meerderheid hier.. De meeste paarden reageren gewoon op de toon waarop het gezegd wordt.. Of op de klank o.i.d.
Sommige paarden reageren vooral op hun verzorger/baas, waardoor het gebruiken van hun naam niet echt nodig is, denk ik..

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:17

het is net wat hem/haar geleerd is denk ik.
mijn paard doet het wel omdat ik hem ook vanaf 8 maanden had. hij weet niet beter. en hij komt alleen bij mij Bloos best wel leuk toch?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:48

bij mij weten ze dondergoed hoe ze heten.
als ik een naam roep, kijkt diegene op, en als ik op stal bezig ben en bv Àrwen is 2 stallen verder bezig en ik roep haar naam, dan weet ze het wel hoor Clown

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:41

Ik heb meerdere paarden . 1 komt als ik zijn naam roep en blijft staan als ik iets anders roep. De anderen komen op elk woord wat ik roep, als het meer hoog en enthousiast klinkt. Het zal dus per paard verschillen.

Die ene die naar zijn naam luistert is ook de enige die om, terug etc op stem doet. De rest heeft nog wel eens een klein duwtje nodig.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:52

nou, ik heb een soort van eigen paard, géén verzorgpaard maar de eigenaar kan er niks mee en heeft ook niet veel tijd vanwege zijn werk dus doe ik haar nu al een aantal jaren.
En eerst kwam ze nooit, en je kreeg haar ook niet uit de wei, maar ik bleef elke keer gewoon op het hek zitten en soms had ik wat lekkers voor haar, en op den duur kwam ze af en toe wel even kijken maar toch nog een beetje schuw.
Na een paar maanden kon ik haar toch pakken en heb ik gewoon een paar rondjes in de wei gelopen, even bij haar gezeten en wat lekkers gegeven.
Nu een aantal jaren later ben ik de enige die ook maar iets met haar kan doen, ze is niet echt schuw meer, maar ze kent mij nu door de jaren heen, en niemand anders kijkt naar haar om dus die vertrouwd ze allemaal niet echt.
Maar zij komt luid hinnekend naar het hek toe.
Alleen zij reageert niet op haar naam, alleen op stem.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:03

Ik denk dat ze puur reageren op klank eigenlijk!

Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:48

Ik denk dat een paard wel op zijn naam reageert, of iig op de klank. Is toch een bekende klank.
Ze reageren denk ik ook op stemgeluid, heb namelijk wel eens dat mijn paard hinnikend met z'n kop de stal uitkomt als ik aan kom lopen terwijl ik met iemand praat.

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:03

Mijn pony reageert heel snel en vooral op haar eigen naam! Ik hoef eigenlijk nooit echt de longen uit me lijf te schreeuwen voordat ze komt want (meestal) als ze me ziet, of iemand anders, dan komt ze aandraven of aangaloperen! Bij mijn andere is dat anders die moet ik achter uit het land vissen!!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:41

Mijn beide pony's reageren op hun naam. Ik denk trouwens dat het meer de klank is (Chess en Zita) die ze herkennen. Chess luistert er ook echt naar, als je haar roept komt ze naar je toe. Zita niet, die heeft zoiets van: Jij hebt me nodig dus je komt me zelf maar halen Vork

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:05

Mijn paard reageert ook goed op zijn naam. Nouja, meer op de klanken, hij heet Rakker en meestal wordt dat Ráááker als je hem roept. Dat hij echt op de klanken reageert merk je wel als mijn moeder en ik de dam van stal op komen rijden met de auto. Dat is een diesel dus dat klinkt iets anders dan een benzine-auto. Zodra hij een dieselauto hoort gaat zijn hoofd de lucht in en de oortjes naar voren. Een warm welkom Lachen

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:06

Naam dnek ik niet.. geluid of klanken wel..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:14

Mijn pony heet Donya en stond een tijd in bij Ronja. Toen kwam ik erachter dat ik bij Donya het meer als DonYA (klemtoon) uitspreek en bij Ronja de rrrrrrr heel rollend maak. Ze wisten precies wie ik riep. Ik denk dus dat het idd de toon en klank is waarop je de naam uitspreekt.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:38

Saltoke schreef:
Hey

Ik vroeg me af of iemand van jullie weet of een paard zijn eigen naam kan "aanleren" ?
Zoals je dat bijvoorbeeld kan bij een hond,je roept de naam en de hond komt.
Zelf merk ik bij mijn paarden het verschil niet,ze reageren op alles,of het nu hun naam is of die van een ander.

mvg

Mijn paardjes luisteren naar hun naam Lachen heel leuk is dat Tong uitsteken al ik Fleur roep kijkt Fleur, Als ik Rox roep kijkt roxy enzo Tong uitsteken heel geinig Knipoog

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:39

De mijne heet Dancer,maar als ik Danc roep of knappe vent kijkt ie ook. Hij reageert meer op mijn stem dan op het geen wat ik zeg.

Dionn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:41

Ik denk dat je paard reageert op de klank van je stem. Hoe je praat en met welke toon ed. NIet precies op zijn naam. Want als je ongeveer de eigen naam zegt, maar op een hele andere toon reageert hij vaak niet. Dat is met (bijna) alle dieren zo. Knipoog

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:33

ik denk dat zoiets wel kan, maar het kan ook de toon zijn waarop je een naam uitspreekt.
Als ik mijn pony Goofy roep kijkt ie vaak op of hinnikt naar me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 00:04

Nou, ik weet het niet hoor. Ik ben zelf vrij nuchter en ik denk dan ook vaak dat als het paard mij ziet hij dan denkt aan eten!
Maar goed, twee jaar terug stond mijn paard in een stuk land naast een autoweg. Tussen de autoweg en haar land liep een secundaire weg.
Elke dag kwam ik met mijn auto de waterbakken vullen en voeren. Op een gegevn moment kon ik niet meer met goed fatsoen langs haar landje rijden (doorgaande weg), want zodra ze de auto zag, kwam ze al naar het hek gerend. Als ik dan door reed, stond ze ietwat beteuterd bij het hek. Maar het kan nog gekker, ik reed ook op de autoweg (100 km/u) en ook dan rende ze naar het hek als ze de auto voorbij zag scheuren.
Ik geloof dus niet dat alles op stemherkenning gaat. Ik denk dat ze meerdere dingen met de baas associeren, in mijn geval de auto, misschien je houding, je loopje en natuurlijk ook je stem. Maar ik denk dat ze wel wat meer krediet verdienen dan dat ze alleen stemherkenning hebben. Ook al noem ik mijn paard pieter of iets, dan nog kijkt ze. Als ik aan kom rijden, rent ze al naar het hek, ongeacht waar ze staat. En in de winter hinnikt de hele stal als ik met de auto stop, bij andere auto's doen ze dit niet. Ik ben namelijk degene die voert. En als de paarden in de stal hinniken, hinniken anderen in de weide ook en zo is het net een balletje dat is gaan rollen.