Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dees schreef:Het paard herinnert zich slechte ervaringen wel... maar dat zit hem meer in de uitstraling die een mens heeft dan het gezicht van de individu.
Dieren zullen een bepaalde manier van lopen of ruiken associeren met een ervaring.
Dikke kans dat bij een nare ervaring, anderen die op gelijke wijze bewegen of ruiken, ook voor het paard worden aangezien als "een slechterik".
Verder dan dat gaat de herkenning niet.
We willen het wel heel graag geloven, als mensen, dat paarden ons wel kunnen herkennen. Maar de enige mens die ze echt onthouden, is degene met de voerschep. En die is het belangrijkst totdat er een ander mens komt met de voerschep. Heimwee duurt maar 14 dagen bij een paard.
merel90 schreef:ik vind 14 dagen ook wel erg kort, hier geloof ik ook niet in.
wel denk ik ook dat wij mensenemoties vaak op paarden plakken, simpelweg omdat we zelf in mensenemoties denken..
maar wat eerder gezegd werd over dat paarden elkaar niet missen gaat er bij mij niet in..Mijn verzorgpaard heeft een maatje waar ze al iets van 15 jaar bij staat (in de wei en langs elkaar op stal, ze kunnen elkaar op stal zien en met elkaar neuzen, en gaan ook altijd samen op buitenrit) en mijn verzorgpaard gaat in de zomer altijd 3 maanden de wei op, dat andere paard blijft dan op de oude stal staan..en als mijn verzorgpaard dan weg is, eet dat andere paard veel slechter, als hij in de wei word gezet blijft ie bij de poort staan tot ie weer naar binnen mag en wordt helemaal down..als mijn verzorgpaard dan terugkomt is ze helemaal door het dolle heen! Ik weet zeker dat ze in die 3 maanden mijn verzorgpaard ontzettend mist, dat merk je gewoon aan haar..
noortje schreef:ik geloof niet zo in de verhalen waarin paarden helemaal blij waren om hun oude baas terug te zien.
Vaak is het zo dat de oude eigenaar het zo ervaart, het paard hoeft maar naar je toe te lopen en er word gedacht dat hij je herkent.
Sommige paarden zijn gewoon grote knuffels, en laten dit blijken aan een persoon als hij hier positieve signalen van oppikt.