Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jump_girl

Re: Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:23

op de manege waar ik help is een meisje die hele lekkere paardensnoepjes geeft ze heeft ze nooit in der zak zitten maar als zij komt kijkt het paard gelijk of het wat krijgt, alleen bij haar. Ze rijdt ook maar 1keer per week en zoon paard krijgt toch iedere dag veel kinderen op zijn rug!!

samissy

jippie mijn gips mag er bijna af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:49

jippie mijn gips mag over 2 weekjes er af jippieeeeeeeeeeee Haha! Haha! Haha! Haha!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:05

ik weet wel dat mijn pony na een half jaar haar oude stal en stalgenootjes herkende. ik had haar verhuisd naar een andere stal omdat er nogal ruzie enz was. op de andere stal hadden we het beiden niet naar ons zin. besloten om terug te gaan naar voirge stal. toen ik de laan opreed voelde ik haar spannen en ging ze harder lopen. eenmaal op het erf zuchtte ze diep en was rustiger dan het hele half jaar daarvoor. ook liep ze gelijk richting haar oude stal en maatje

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:15

ik geloof niet zo in de verhalen waarin paarden helemaal blij waren om hun oude baas terug te zien.

Vaak is het zo dat de oude eigenaar het zo ervaart, het paard hoeft maar naar je toe te lopen en er word gedacht dat hij je herkent.

Sommige paarden zijn gewoon grote knuffels, en laten dit blijken aan een persoon als hij hier positieve signalen van oppikt.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:33

Dees schreef:
Het paard herinnert zich slechte ervaringen wel... maar dat zit hem meer in de uitstraling die een mens heeft dan het gezicht van de individu.

Dieren zullen een bepaalde manier van lopen of ruiken associeren met een ervaring.
Dikke kans dat bij een nare ervaring, anderen die op gelijke wijze bewegen of ruiken, ook voor het paard worden aangezien als "een slechterik".
Verder dan dat gaat de herkenning niet.

We willen het wel heel graag geloven, als mensen, dat paarden ons wel kunnen herkennen. Maar de enige mens die ze echt onthouden, is degene met de voerschep. En die is het belangrijkst totdat er een ander mens komt met de voerschep. Heimwee duurt maar 14 dagen bij een paard.

In principe ben ik het wel met je eens ja... Mensen willen altijd denken dat Paarden hun ontzettend missen en heimwee hebben en wegkwijnen.. Maar volgens mij valt dat wel mee.
Aan de andere kant ligt het natuurlijk ook aan de band die je had met je Paard, dat maakt ook veel uit. Er zijn mensen met zo'n ontzettend goede band met hun Paard (En dan bedoel ik een écht goede band.. Niet van; 'Hij springt zijn rondje goed en hij luistert naar mijn hulpen en hij reageert wanneer ik zijn naam roep' maar een écht diepgaande band)
Toch maf dat wij daar NOOIT iets over zouden kunnen vaststellen... Ben ik toch wel benieuwd naar!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:38

tja wanneer heb je een diepgaande band?

vanmiddag had mijn pony geen zin in longeren, nou dan lekker niet , dus ik was op de grond gaan zitten zodat ze lekker haar gang kon gaan. ipv gras eten langs de kantjes heeft ze een half uur bij me staan tutten en waken.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:39

Aan degenen die zeggen dat paarden hun na een langeren periode nog herkennen: Waar maken jullie uit op dat het paard jou herkent? Omdat hij hinnikt?

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:17

ik vraag me ook af hoe lang dat paarden mensen herkennen.
Mijn zus had een pony die ze zelf beleerd etc had.Ze heeft die pony zo'n 6jaar gekend.van enter tot 7jarige.

en ze had hem toen verkocht om dat ze al een tijd stil stond (en daardoor sjaggarijnig werd)

toen we haar naar een halfjaar opzochten herkende ze ons niet.
ze kwam wel even kijken.maar het interesseerde haar verder niet.het was we leuk om te zien hoe tevreden dat ze daar was .. Lovers

evelyne_d81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:58

[quote="Dees"]14 dagen...
quote]

mijn pony heb ik ondertussen al 19 jaar,
maar tijdens mijn studie is hij een tijdje bij kennisen op het land geweest in drenthe (ik woonde toen nog in de zaanstreek)
ik ging wel elke 3 maanden ofzo daarheen
hij heeft daar 4,5 jaar gestaan (en hij zag mij dus maar heel af en toe, terwijl iemand anders hem altijd verzorgde)
maar het is altijd zo geweest dat hij mij als zijn baasje bleef zien

nou woont hij voor zijn oude dag bij mijn ouders en soms kom ik daar ook zo'n paar maanden niet (ze wonen op schiermonnikoog),
en toch, hij zal op de een of andere manier altijd voor mij kiezen als hij achter mij of mijn moeder aan zou moeten lopen (die hem nou altijd verzorgt), we hebben dat regelmatig uitgeprobeerd

na al die jaren is de band, het vertrouwen, gewoon nog altijd bij hem heel sterk aanwezig en dat is geweldig
hij zal ook heel oud mogen worden bij ons, ondanks dat ik nou een heel leuk jong paard heb, hij zal altijd nummer 1 blijven..

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:49

Mijn vorige paard is nu ongeveer 5 maanden weg schat ik, maar ze herkent me nog steeds.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:59

Ik denk dat ze echt wel langer kunnen herinneren, maar dat het ook wel afhangt van de band. Toen we bij mijn eerste pony 3 weken op vakantie waren geweest, kwam ze ook keihard aanrennen, maar toen we haar uti de wei wilde halen ging ze eerst even steigeren alsof ze echt wilde zeggen van vind je dat normaal mij zo lang alleen laten (we hadden natuurlijk wel iemand ervoor laten zorgen) en degene die haar deed zei dat ze ook echt heel erg sacho was.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:07

Twee weken geloof ik toch niet...Ik ben trouwens ook niet degene met de voerschep, maar wel die van de knuffels en de 'NEEEEE' Tong uitsteken

Drie weken op vakantie geweest, ze rende haast door het hek heen. Volledig vertrouwd roep ik 'NEEEEE' Tong uitsteken

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:50

@ dees: tsja, ik vond die 14 dagen wel typisch om te lezen, maar uhm,, je zegt dat ze na 14 dagen alles vergeten zijn.. ze voelen of iets negatief of positief zijn.. maar goed, ga ik 3/4 weken op vakantie, dan weten ze tog ook nog hoe ze moeten lopen onder het zadel ofzo? of heb ik het nou mis??
groetjes!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:05

mijn paard moest vorig jaar naar de kliniek, en daar kwamen we heel toevallig een paard (+baasje) van de vorige stal tegen. mijn paard had dat andere paard twee jaar niet gezien, en daarvoor stonden ze altijd samen in de wei.
nou, en of dat die twee elkaar gelijk herkenden! van een afstandje gingen die hoofden omhoog, hinniken, en toen baasje en ik op elkaar afliepen, begonnen ze te snuffen en te kroelen bij elkaar. het was echt van 'hee, die ken ik!', en niet van 'hee, een ander paard'. dat verschil ken ik wel ondertussen. Knipoog

dat van die twee weken vind ik dus dikke kul, mijn ervaring is echt anders. ook heimwee kan zeker langer duren; ik heb mijn paard ooit zeker vier weken bloedchagrijning gehad na een verhuizing. was gewoon zichzelf niet, moest duidelijk enórm wennen.

het zal best per paard verschillen, maar twee weken? echnie! Tong uitsteken

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:42

De 14 dagen van Dees waren naar mensen toe he, niet naar paarden. Daar zou best wel eens een verschil in kunnen zitten!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:15

naar mensen toe klopt ook niet; ik heb vorig jaar m'n derde hernia-operatie gehad. dan mag je de eerste weken alleen maar liggen, dus kon ik niet naar m'n paard. ben ik pas na drie of vier weken weer geweest. dus echt wel dat hij me herkende: begon gelijk te hinniken toen 'ie me zag. Knipoog
dus ook met mensen (althans met mensen die ze veel zien) blijft de herinnering.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:23

ik vind 14 dagen ook wel erg kort, hier geloof ik ook niet in.
wel denk ik ook dat wij mensenemoties vaak op paarden plakken, simpelweg omdat we zelf in mensenemoties denken..
maar wat eerder gezegd werd over dat paarden elkaar niet missen gaat er bij mij niet in..Mijn verzorgpaard heeft een maatje waar ze al iets van 15 jaar bij staat (in de wei en langs elkaar op stal, ze kunnen elkaar op stal zien en met elkaar neuzen, en gaan ook altijd samen op buitenrit) en mijn verzorgpaard gaat in de zomer altijd 3 maanden de wei op, dat andere paard blijft dan op de oude stal staan..en als mijn verzorgpaard dan weg is, eet dat andere paard veel slechter, als hij in de wei word gezet blijft ie bij de poort staan tot ie weer naar binnen mag en wordt helemaal down..als mijn verzorgpaard dan terugkomt is ze helemaal door het dolle heen! Ik weet zeker dat ze in die 3 maanden mijn verzorgpaard ontzettend mist, dat merk je gewoon aan haar..

Juuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:39

Volgens mij ligt t aan de band die je met t paard gehad heb, hoe veel tijd je er bij doorbracht ens
ik geloof wel dat een paard zijn soortgenoot langer blijft onthouden dan de mens, alleen t verschilt per paard..na 6 maanden me oude paardje weer terug te zien wist ik wel zeker dat ze me herkende, gelijk die neus in me nek en altijd snuffele! dat deed ze alleen bij mij Bloos ..maar ook mijn huidige paardje heeft haar zeker 10 jaar van haar 15 jaar op 1 zelfde stal gestaan, onverwachts is de staleigenaar overlede en moest ze daardoor erngens anders staan..
Vanmiddag liep ik langs die weg en wilde ze zelf die oprit al op, ik dacht primaa we gaan even kijken! zodra ik t pad opliep met haar, begon ze te hinnikke om te kijke waar haar oude maatje was..maar die is ook al 6 maanden ondertusse op een andere stal..
ze herinnerd zich de omgeving, en weet dat haar ex vriendje er ook stond dus ik weet zeker dat mijn paard en vrij goed geheuge heb;)
en zou t me niet kunne voorstelle dat ze mij vergeet Knipoog hahaha

in die 14 dagen geloof ik niet erg!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:46

Heel afhankelijk van paard en persoon.
Mijn pony is niet zo'n mensgericht paard. Naar mij komt hij inmiddels toe, maar als er een vreemde aan de rand van de wei staat kan die er staan tot hij een ons weegt, tenzij ze snoep mee hebben, dan wil hij nog wel eens een drafje wagen.
2,5 maand geleden kwam de vrouw die hem gefokt heeft hem opzoeken, hij was daar al 2 jaar weg, eerst een jaar bij iemand anders, daarna een jaar bij mij, zij stapte uit de auto, zijn hoofd ging omhoog, ze liep naar het hek en nog voor zij er stond stond hij er al.
Hij heeft haar echt herkend, en zo ken ik meerdere verhalen.
Ik denk dat paarden energie herkennen, iedereen straalt wat anders uit, en dat is wat hij volgens mij herkend heeft.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:22

merel90 schreef:
ik vind 14 dagen ook wel erg kort, hier geloof ik ook niet in.
wel denk ik ook dat wij mensenemoties vaak op paarden plakken, simpelweg omdat we zelf in mensenemoties denken..
maar wat eerder gezegd werd over dat paarden elkaar niet missen gaat er bij mij niet in..Mijn verzorgpaard heeft een maatje waar ze al iets van 15 jaar bij staat (in de wei en langs elkaar op stal, ze kunnen elkaar op stal zien en met elkaar neuzen, en gaan ook altijd samen op buitenrit) en mijn verzorgpaard gaat in de zomer altijd 3 maanden de wei op, dat andere paard blijft dan op de oude stal staan..en als mijn verzorgpaard dan weg is, eet dat andere paard veel slechter, als hij in de wei word gezet blijft ie bij de poort staan tot ie weer naar binnen mag en wordt helemaal down..als mijn verzorgpaard dan terugkomt is ze helemaal door het dolle heen! Ik weet zeker dat ze in die 3 maanden mijn verzorgpaard ontzettend mist, dat merk je gewoon aan haar..

Wordt het achterblijvende paard down omdat het alleen staat -'t is een kuddedier- of mist het nou net dat individuele maatje?
Een mening daarover hangt af van de interpretatie en dat vind ik vaak zo lastig te beoordelen.
Je kunt een bewering of stelling over paardengedrag vaak verschillend uitleggen zonder een gelijk of ongelijk toe te kunnen wijzen aan een uitleg.

Merel90 geef ik dan ook gelijk dat een paard niet dezelfde emoties en geheugenfuncties heeft als de mens, maar wij deze wel aan het paard toekennen omdat we zelf in deze termen denken. Maar onze belangen zijn breder en niet dezelfde als van een paard.
Als ik paardengedrag moet interpreteren, probeer ik me te verplaatsen in het paard en welk belang dan belangrijk is voor het paard.
Ik heb geleerd dat een paard in hoofdzaak twee belangen heeft: voortplanten en overleven op de aangenaamste manier.
Elk paardengedrag staat in dienst daarvan.

Slechte ervaringen onthoud een paard heel lang en goed, want dat waarschuwt het paard voor nieuwe bedreigende situaties.
Goede ervaringen (zoals met mensen) tussen andere goede ervaringen (zoals rust (=veiligheid) en lekker eten) zijn minder van belang om te onthouden. Het is niet bedreigend.

Het herkennen van een individueel persoon door een paard, is denk ik dan ook geen emotie,
maar een weging door het paard van het belang van die persoon voor het paard.
Als een paard moet kiezen tussen een aai of eten, kiest het voor eten. Als het toch kiest voor een aai, heeft het geen honger meer.
Als een paard moet kiezen tussen een hap gras of het zich onderwerpen aan z'n leider, wat in zijn belang van veiligheid en overleven is,
kiest het waarschijnlijk de laatste als de leider sterk is. Eerst overleven en dan pas eten. Andersom heeft geen zin.

Een paardengeheugen is selectief denk ik, en het selectiecriterium bepaalt het paard zelf op grond van z'n eigen belang en de ervaringen waar het over beschikt om die selectie te maken.
Emotie zoals mensen die hebben, is voor een paard nutteloos en heeft ze denk ik ook niet.
Veel mensenemotie houdt verband met liefde (t.b.v. voortplanting of een voordelige situatie).
Een paard plant zich niet voort met mensen, dus dat belang voor het paard valt weg. Centaurs bestaan niet.
(Je leest wel eens over mensenmafkezen die het andersom proberen, maar die zijn de draad kwijt)
Het paardenbelang dat overblijft is overleven.
En elk paardengedrag naar mensen kan daaruit worden verklaard.
Als een paard al emotie heeft, moet dat nut hebben en verband houden met een voordelige situatie voor het paard.
En die situatie is bekend: primair veiligheid (rust en in een kudde) en eten, en secundair: aangenaam bezig zijn.

Dit zijn logische stellingen die niet onwaar hoeven te zijn.

Reacties hierop ???

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:03

Binnen een kudde is er natuurlijk de rangorde, maar paarden vormen ook individuele vriendschappen. Vaak gaat het om paarden die qua uiterlijk en gedrag dicht bij elkaar liggen. Dus ik denk dat een paard z'n vriend/vriendin zal missen, ook al staat ie in een kudde.

Die individuele vriendschappen zijn de basis waarop natural horsemanship-mensjes voortborduren, geloof ik.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:10

Wel ja Hester.
Bij ons merk ik bij de Tinkers een duidelijke voorkeur voor Tinkers als kuddemaatje.
Van warmere paarden moeten ze niet zoveel hebben en dat is ook steeds hommeles onderling.

Is dat niet ook een kwestie van soort zoekt soort ? (Hengst met snor zoekt merrie met snor)
En dus indirect gerelateerd aan het voortplantingsbelang, dan wel het eigen kuddebelang m.b.t. veiligheid ?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:31

De meneer die dit heeft opgemerkt, zag het in 'n kudde wilde paarden. Ik heb niet het idee dat het voortplantingsbelang is, eerder is het gezelschap. Vergelijk 't met een schoolklas: als je met niemand omgaat, is 't niet echt leuk, maar als je 'n vriend/vriendin hebt om naast te zitten (grazen) is 't een stuk gezelliger/veiliger. Overlevingsbelang: met z'n tweeën sta je sterker dan alleen, en als je dan naast iemand staat waarmee je goed kan samenwerken, is dat een plus.

Maar ik denk dat dit een beetje off-topic gaat. Het ging tenslotte om mens-dier relaties, niet om dier-dier relaties. Ik blijf erbij dat een paard een mens herkend aan bepaalde kenmerken. En dan ligt 't aan de mens of 't paard hem/haar herkent, namelijk, zijn die kenmerken gelijk gebleven?

Mijn Deviltje was echt bang voor mannen, dacht ik. Tot een (jonger, anders gebouwd, andere houding) man 'm zo kon vangen. Waarschijnlijk heeft hij een slechte ervaring met 't markt-handelaar type, en daar wil hij bij uit de buurt blijven. Net als een hiervoor genoemde pony na twintig jaar het melodietje van z'n vorige eigenaar nog herkende.
Toen ik Deviltje later op kwam zoeken, herkende hij me niet. Ik herkende hem ook nauwelijks, hij kwijnde daar echt weg en dat was te zien. Maar ik was breder geworden, zelfverzekerder, en wat minder rustig. En ik denk dat vooral mijn houding (teruggetrokken / zelfverzekerd) voor hem 't verschil heeft gemaakt. Onbewust veranderen wij, en als 'n paard die verandering niet meemaakt, dan blokkeert die verandering de herkenning.

Denk ik Lachen

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:37

Off-topic of niet, maar wel erg interessant. Ga door.

In elk geval bedankt voor je leerzame reactie.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:08

noortje schreef:
ik geloof niet zo in de verhalen waarin paarden helemaal blij waren om hun oude baas terug te zien.

Vaak is het zo dat de oude eigenaar het zo ervaart, het paard hoeft maar naar je toe te lopen en er word gedacht dat hij je herkent.

Sommige paarden zijn gewoon grote knuffels, en laten dit blijken aan een persoon als hij hier positieve signalen van oppikt.

De vorige eigenaar van mn pony kwam naar 3 jaar mn pony opzoeken, en geloof me mn pony is een vette knuffelkont maar zodra ze in het gras staat komt ze voor niks of iemand, hij riep dr een keertje en ze kwam hinnekend op hem afrennen en dat vonnik zo schattig om te zien! normaal ben ik ook heel nuchter in dit soort zaken maar dit was echt overduidelijk