Wat doen jullie zoal met een 2,5 jarige?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Wat doen jullie zoal met een 2,5 jarige?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:39

Mag ik 2 vragen stellen?
- Hoe maak ik een 3-jarige verkeersmak als hij echt als de dood is voor auto's en ik hem in zijn vluchtpogingen nooit zal kunnen houden?
- Wat te doen bij een (slordig opgevoede) 2,5 jarige halfshet, die eigenlijk lief meeloopt op wandelingen, en ook verkeer niet eng vindt, maar af en toe zonder aanleiding begint te bijten, met het hoofd te beuken en steigerneigingen krijgt? Meestal gaan we zo'n 5-45 min. wandelen 1x per week, soms met, soms zonder andere pony erbij. Ze heeft echt ongeveer elke 5 minuten zo'n aanval. Als ze echt bijt krijgt ze een tik tegen haar nek, maar dit helpt niet. Streng toespreken en als ze lief is belonen ook niet...
Gelukkig kan ik haar wel altijd houden, dus ervandoor gaat ze niet, het is alleen heel vervelend de hele tijd gebeten te worden. Jongere kinderen jaagt ze altijd de stuipen op het lijf.

Dit is misschien wel het verkeerde topic (dus tem anders maar even) Ik zag hier alleen zoveel mensen die pas met een oudere pony/paard met wandelen beginnen, vraag ik me af hoe ze dat voor elkaar krijgen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:44

De simpelste manier van een paard verkeersmak maken is in een weiland zetten bij een drukke weg/kruising. Dan haal je ze verkeersmak uit de wei.

Die andere moet je veel consequenter aanpakken. Aardig zijn als ie lief is, negeren of corrigeren als ie ongewenst gedrag vertoont.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 00:54

Anne_GTI schreef:
De simpelste manier van een paard verkeersmak maken is in een weiland zetten bij een drukke weg/kruising. Dan haal je ze verkeersmak uit de wei.

Die andere moet je veel consequenter aanpakken. Aardig zijn als ie lief is, negeren of corrigeren als ie ongewenst gedrag vertoont.

Over het algemeen kan dat inderdaad goed werken,.
Maar mijn merrie die al 11 jaar langs een doorgaande weg staat blijft bang voor groot verkeer!
Krijg het er echt niet uit!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:07

Safiera schreef:
Mag ik 2 vragen stellen?
- Hoe maak ik een 3-jarige verkeersmak als hij echt als de dood is voor auto's en ik hem in zijn vluchtpogingen nooit zal kunnen houden? wat je een dier ook wil aanleren , daar zul je een vertrouwen voor moeten kweken bij het beestje
dus eerst zrgen dta het dier je vertrouwt en respecteert , dus grondwerk zo je wil etc etc ...pas als er vertrouwen en respect is kun je haar gaan laten wennen aan verkeer en andere dingen waar ze angstig voor is ,
ook is het heel belangrijk dat je zelf op d emomenten dat ze angstig word, niets anders dan rust uitstraalt en niet gaat twijfelen , te veel tutten , of om gaat lopen kijken naar wat je paard misschien wel niet gaat doen

- Wat te doen bij een (slordig opgevoede) 2,5 jarige halfshet, die eigenlijk lief meeloopt op wandelingen, en ook verkeer niet eng vindt, maar af en toe zonder aanleiding begint te bijten, met het hoofd te beuken en steigerneigingen krijgt? Meestal gaan we zo'n 5-45 min. wandelen 1x per week, soms met, soms zonder andere pony erbij. Ze heeft echt ongeveer elke 5 minuten zo'n aanval. Als ze echt bijt krijgt ze een tik tegen haar nek, maar dit helpt niet. Streng toespreken en als ze lief is belonen ook niet...
Gelukkig kan ik haar wel altijd houden, dus ervandoor gaat ze niet, het is alleen heel vervelend de hele tijd gebeten te worden. Jongere kinderen jaagt ze altijd de stuipen op het lijf.heel consequent zijn, nee is nee, en zal nooit ja worden , helpt een tik niet , dan is die tik niet op het goede moment of niet duidelijk genoeg

Dit is misschien wel het verkeerde topic (dus tem anders maar even) Ik zag hier alleen zoveel mensen die pas met een oudere pony/paard met wandelen beginnen, vraag ik me af hoe ze dat voor elkaar krijgen.