Geit bij pony? Of beter niets dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Re: Geit bij pony? Of beter niets dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:51

Ik heb al jaren een geit bij mijn paard staan. Dat werkt echt goed hoor. En mijn buren hadden ook 2 geitjes bij hun pony staan, ging ook prima.

Ik heb een grote melkgeit, ik heb aan de rand van mn stal wel een afscheiding zodat ze niet in 1 ruimte staan. Mn geit gaat nml nogal eens achter mn paard staan klooien, en om uit te sluiten dat ze per ongeluk een hoefafdruk krijgt Hyper! staan ze nu wel gezellig bij elkaar, maar wel veilig.

Als ik 1 van de 2 even weghaal zijn de dames het er nooit mee eens, ze zijn echt dikke vriendjes Haha!

Het enige wat ik dan zou aanraden, is een hoornloze geit. Soms willen geiten weleens iets te brutaal worden met hun hoorns, en dat komt hard aan.... En er zijn ook wel eens staarteneters bij, maar met een antibijtmiddels is dit meestal ook goed op te lossen (al doen lang niet alle geiten dit hoor)

En verder inderdaad een goed hek/afscheiding want het zijn wel meesters in uitbreken zodra ze de kans zien. Maar ja, dat is op te lossen met een goed hek/hok.

Waar je wel mee op moet passen is nattigheid, geiten kunnen daar heel slecht tegen, dus ze moeten altijd een droog onderkomen hebben (ik zet mijn losse geitenhok altijd tegen de wind in zodat ze lekker luw kan schuilen)

Geiten zijn echt hele sociale, gezellige dieren. Als je er een beetje tijd in steekt kunnen ze ook heel aanhankelijk van je worden. Die van mij loopt echt als een hondje achter me aan....
Mijn ervaring is dat een geit een heel goed gezelschapsdier kan zijn voor een paard/pony.

Oja, zou je ook aanraden geen bok te nemen, die kunnen echt heel erg stinken Sigaar

Als je meer vragen hebt, let me know!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:41

lees net even verder in de topic.. wat een gezeur *zucht* sommigen mensen kunnen niet lezen en gewoon even nadenken.. ik word ook gesponsord door pap en mam en dat is altijd wel handig Haha! maar als ik een paardje alleen zou hebben in weidegang en dan wou ik er nog een shetbij zou dat ook gewoon niet mogen.. en een geitje is ook hardstike leuk en maar tijdelijk! (ik gok er op dat die vriendin na de winter weer terug komt?) dan staat hij dus bij mekaar maar 1 jaartje of een half jaartje mte een geitje waarhij ook enorm veel plezier van heeft Lachen llijkt me dus niet nodig van anderen mensen om nu nog te reageren met reacties als je moet een shetkopen of een andere soort genoot anders word het paard ziek of is het zielug.. watn dat vind ik grootendeels penny praat Knipoog

en voor het geval iki nu mensen beledigd heb of gekwets het spijt me Knipoog

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 10:15

Inderdaad, de kans is heel groot dat m'n vriendin haar paardje er na de winter gewoon terug bij komt. Vorige zomer toen ik nog geen paard en wei had, dan stond de hare ook bij vrienden in de wei.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:19

Mijn pony heeft ook jaren bij een geitje gestaan. En die was echt niet zielig hoor. Ik wou ook wel twee pony's.. maar ja.. ouders he.. nee hoor ik was allang blij dat ik 1 pony mocht en dat mijn ouders een stal lieten bouwen! Pony zag genoeg andere pony's op les en wedstrijden en was altijd "vrolijk".

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 10:39

Charlotjuuh schreef:
Neem mijn reactie aub niet zo aanvallend op. Scheve mond Ik bedoel gewoon als je paard eens ziek wordt ofzo of als er een ongeluk gebeurt dan zal je wel wat meer moeten betalen.

Trouwens ik heb geen eigen paardje, wel een verzorgpaard waar ik enkel spullen moet voor kopen, ik word niet gesponserd door mijn ouders... Maar een paard kopen om er maar een te hebben vind ik echt egoïstisch. (niet dat het zo bij jou is maar aan je reactie te zien Nors opkijken )

Zoals ik al zei, zolang het tijdelijk is vind ik een geitje erbij wel kunnen.

Oké, ik geef toe dat ik meteen opgefokt was door jouw reactie. Het spijt me.

Maar ik ben een volwassen vrouw en ik ga echt geen pony kopen als ik haar niet kan voorzien van was ze nodig heeft. Dat was een weloverwogen beslissing. En ik denk dat je uit mijn posts al lang zou moeten begrepen hebben dat ik het beste voor heb voor dat dier. 't Is ook m'n eerste pony dus ik wil me nu volledig op haar kunnen concentreren en het 2e paard pas kopen als ik er echt aan toe ben (en ook financieel natuurlijk). Dus zo'n egoïstische dierenbeul ben ik dan waarschijnlijk niet omdat ik geen 500 euro voor een shet wil betalen. Ik denk maar aan sommige (meestal oude) mensen die ook vaak ganse dagen alleen zijn en die zijn ook blij met een hond als gezelschap, ondanks het feit dat die hond nooit terugpraat.. Dus mijn pony zal het gezelschap van de geit ook wel appreciëren en ze staat aan huis dus zal ze door ons ook niet aan haar lot overgelaten worden.

Bedankt voor alle andere reacties en vooral de tips waarop ik moet letten en waar ikzelf nog niet had bij stil gestaan.
Cool
Laatst bijgewerkt door Lieke_M op 07-08-07 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki_owl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:40

Waarom lease je geen pony erbij?

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:40

Een pony is beter!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 10:42

Ik vroeg "een geit of beter niets.." Ik had het niet over een 2e pony!!

*zucht*

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:42

begint er weer eentje hoor Slapen

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:06

Eten geite niet de staarten op ?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:11

Ik doe ze een muilkorf om.. Haha Lachen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:23

Ik heb zelf ook 2 geiten bij mijn stal rond lopen, ondanks dat ik 3 paarden heb toch die geiten erbij voor de gezelligheid. Nu moet ik je eerlijk bekennen dat ik die geiten weg wil doen, ik word helemaal gek van ze, ze hebben alle palen van de omheining omgebeukt(stroomdraad doet ze niks) ze hebben mijn houten stal op bepaalde plekken aangevreten en ook hier staan ze tegen aan te beuken. Zodra ik iets van tuig ophang(tijdens het poetsen) zitten ze eraan te klooien en zetten ze hun tanden erin, ze hebben zelfs 1 setje teugels in een paar minuten helemaal kapot gebeten.
Als ik mijn paarden (nu op de weide) bijvoer krijgen ze geregeld een kopstoot, ik heb ze ook een tijdje opgesloten maar ook in hun hok slopen ze alles. Ze stonden tijdens hun opsluiting tegen de deur te beuken en dan wel zo hard dat de buren begonnen te klagen, ook heb ik een weitje voor ze gemaakt met boomstronken(om op te klimmen) maar dan stonden ze zo hard te mekkeren dat ik er zelf helemaal gestoord van werd.
Het zal best per geit verschillen maar geiten zijn best irritante beesten, ook de geit van mijn buurmeisje sloopt alles op en rond haar stal, voor mij dus geen geiten meer want ik heb al tientalle keren mijn omheining moeten vervangen en moet nu ook opzoek naar een nieuwe stal.
En dit alles door een paar geiten die er graag op los beuken.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:10

Lieke_M schreef:
SparklingApp schreef:
Als je geen tweede pony kunt kopen dan koop je maar geen eerste. Tenzij je paard niet alleen zal staan...
Als er iets met je paard gebeurt liggen de kosten wel hoger dan een shet van 500 euro...

Zolang het maar tijdelijk is vind ik het net kunnen.

Pardon!! Alsof mijn pony gaat ziek worden omdat er een geit bij staat!! Komaan zeg.

En mijn pony heeftn u wél gezelschap maar als mijn vriendin besluit dat ze haar paard 's winters liever op stal heeft dan is dat haar zaak en kan ik niets aan doen. Gisteren ging ik trouwens kijken naar de kleine geitjes en die liepen ook bij een paard en dat beest zag er écht niet ongelukkig uit.[/quote]

Ik moet even kwijt dat ik het zwaar overdreven en behoorlijk zwart-wit geredeneerd vind om te zeggen dat als je geen 2e pony kunt kopen, je dan ook maar geen eerste moet kopen. Alsof we hier praten over zware dierenmishandeling?! Er is beslist niets mis mee wanneer je een geit erbij zet. Een pony of paard hoeft niet perse een soortgenoot te hebben, zolang die maar niet alleen staat!
Als je je zo nodig druk wilt maken over "dierenleed", dan zijn er nog genoeg zaken waarop je eerder zo lekker ongenuanceerd kunt reageren. Weet je bijvoorbeeld hoe een stukje vlees op je bordje komt? Dat zijn pas zaken waar je je druk over moet maken. Even rieel blijven en niet zo oordelen aub.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:30

Ik bedoelde mijn reactie anders, Trennie. Ik bedoelde dat je op z'n minst wel het geld moet bezitten (evenveel om bv een shetlander te onderhouden) want als er dan een ongeluk met je paard gebeurt dan zul je wel wat meer moeten betalen.
Ik geloof zeker wel dat de ts haar pony goed verzorgd hoor Knipoog ik denk dat ik mijn reactie verkeerd geformuleerd heb.

Trouwens vind ik wel dat een paard wel in contact moet kunnen komen met zijn eigen soortgenoten, zoals iemand al in een ander topic zei: als je zelf op een eiland zit samen met een nijlpaard dan heb je toch ook liever dat er iemand van je eigen soort is? Zolang het tijdelijk is, is het geen wereldramp natuurlijk.

Ts: succes verder Lachen

Fjordenmeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:28

Nou inderdaad... Beetje overdreven. Geiten en paarden kunnen héél dikke vriendjes worden!!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:15

Charlotjuuh schreef:
Ik bedoelde mijn reactie anders, Trennie. Ik bedoelde dat je op z'n minst wel het geld moet bezitten (evenveel om bv een shetlander te onderhouden) want als er dan een ongeluk met je paard gebeurt dan zul je wel wat meer moeten betalen.
Ik geloof zeker wel dat de ts haar pony goed verzorgd hoor Knipoog ik denk dat ik mijn reactie verkeerd geformuleerd heb.

Trouwens vind ik wel dat een paard wel in contact moet kunnen komen met zijn eigen soortgenoten, zoals iemand al in een ander topic zei: als je zelf op een eiland zit samen met een nijlpaard dan heb je toch ook liever dat er iemand van je eigen soort is? Zolang het tijdelijk is, is het geen wereldramp natuurlijk.

Ik reageerde ik niet op jouw reactie, want ik begreep precies wat je bedoelde. Heb de topic gevolgt Haha! Ik reageerde op die van Aplle-nogwat... (zie quote) Ik vond haar behoorlijk ongenuanceerd en kort door de bocht. Ben het nl met jou eens: lekker makkelijk om de suggestie te doen om een shet te kopen voor 50 euro, maar onderhoud is veel duurder. Dus je hebt daar een goed punt! Groetjes!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 09:16

Trennie schreef:
Charlotjuuh schreef:

Ik reageerde ik niet op jouw reactie, want ik begreep precies wat je bedoelde. Heb de topic gevolgt Haha! Ik reageerde op die van Aplle-nogwat... (zie quote) Ik vond haar behoorlijk ongenuanceerd en kort door de bocht. Ben het nl met jou eens: lekker makkelijk om de suggestie te doen om een shet te kopen voor 50 euro, maar onderhoud is veel duurder. Dus je hebt daar een goed punt! Groetjes!

Time out.. Mijn schuld, door stukken uit de quote te knippen staat er een verkeerd naam boven de quote. Dat van die shet kopen was wel van "charlotjuuh". Daarom dat zij nu ook reageerde.

Ik probeer het aan te passen zodat de juiste naam erboven staat.

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:20

Hoihoi!

Mijn hengstje staat ook in een weide met schapen en geitjes en hij vermaakt zich prima!
Het liefst zou ik m bij soortgenoten zetten maar dat gaat niet omdat hij hengst is.

De ene keer staat hij de geiten te likken en de andere keer jaagt hij achter ze aan Haha! Goed voor de beweging ook nog!

Gewoon doen hoor!:D

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:23

''Ik bedoelde mijn reactie anders, Trennie. Ik bedoelde dat je op z'n minst wel het geld moet bezitten (evenveel om bv een shetlander te onderhouden) want als er dan een ongeluk met je paard gebeurt dan zul je wel wat meer moeten betalen.''

Niet als je je goed verzekert!
En anders zou ik het geld van die shet besparen voor als je paard inderdaad gewond raakt.

Beetje vreemde uitspraak.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 09:29

Lennek schreef:
Eten geite niet de staarten op ?

Nu ben ik trouwens gisteren nog eens naar de gietjes gaan kijken en daar staat ook een paard bij en ik heb eens op de staart gelet omdat ik daar toch wel een beetje mee in zat. En die ziet er nog prima uit. Dus deze geiten doen het blijkbaar (nog) niet. Hopelijk houden ze deze goede gewoonte aan Lachen.

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:33

Je hoeft niet bang te zijn voor afgekloven staarten als je paard een beetje van zich af durft te slaan hoor!
En vaak zijn de geiten al bang genoeg voor paarden.
Maar er is natuurlijk wel een kans Haha!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:46

mochten ze gaan staarteneten, kan je altijd nog ff n tijdje zo'n antibijtmiddel erin smeren dat werkt ook wel goed hoor.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:11

Nee staarten eten hebben die geiten van mij ook nooit gedaan, mocht iemand trouwens nog een goedkoop sloopbedrijf zoeken, mijn geiten doen het gratis.

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:14

Een geit is zeker goed als gezelschap voor in een wei. Ik had mijn kleine pony ook voor een aantal jaar bij een geit in de wei staan, en ze vonden het allebei gezellig.

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:32

Ik heb in een ander forum van bokt verteld dat mijn paard bij schapen en geiten staat en het prima naar zijn zin heeft.
Dat is ook tijdelijk want nu is hij nog hengst (over paar maanden ruin)
En het grappige is inderdaad dat iedereen begint over dierenmishandeling en onwetendheid blabla.

Maar alle hengsten staan alleen of bij geiten, en als alle hengsten ruin worden, hoe moeten er dan nieuwe paardjes komen???
hahaha

Gewoon lekker bij geitjes zetten, en vooral niks aantrekken van dat soort mensen.
Haha! groetjes!