Ik heb zelf een hengst D-pony gehad die tot zijn 3 alleen maar op de wei heeft gestaan. Toen ik hem kocht heb ik hem alles geleerd, hij kon zelfs niet aan een touw lopen. Deze pony kreeg heel snel vertrouwen in mij, maar voetje leren... dat wilde hij gewoon niet... alles geprobeerd, brokjes, verleiden, voorbenen gewoon optillen en zo lang mogenlijk vast houden,, het ging gewoon niet. Probleem was, pony was nog nooit bij de smid geweest en had in een achterhoef een hele grote scheur, dus hij moets gewoon naar de smid. Mijn simd zou dat wel even doen, ik had hem natuurlijk wel gewaarschuwd. De voor hoeven verliepen goed. Maar toen kwam achter. Wonder boven wonder heeft de smid nog één voet achter kunnen doen. maar de tweede, waar de scheur in zat ging gewoon niet, na echt een aantal trappen geincaseerd te hebben zei mijn smid dat ik de week daar op de pony naar hem thuis moest brengen dan zouden we hem wel in de hoefstal zetten. Ik was daar nog nooit geweest dus ik dacht het zal wel. dus ik pony op de trailer, andere paard er ook bij zodat hij rustig zou blijven. Haal de pony uit de trailer, word hij gelijk uit mijn handen getrokken door de vader van de simd (echt zo ouderwetse boer) hij zou hem wel even in de hoefstal zetten. Pony kende de man niet, had nog nooit een hoefstal gezien maar liep er zo in. Dus dat ging goed. Ik had zo mijn twijfels bij het zien van de hoefstal, ik had een luxe ding verwacht met schotten, maar dit was meer een ijzeren frame met twee bilzen aan de zijkanten. maar ja dacht ik hij loopt er braaf in, zal wel goed gaan dacht ik.
Inplaats van dat ze eerst alles netjes dicht doen, alle ketingkjes van die hoefstal enz... nee hoor, ze proberen gelijk een touw om zijn been te doen, dat wonder boven wonder lukte, maar toen raakte mijn pony in paniek,, een schoppen en slaan, net zo lang tot dat hij uit de hoefstal was, beest rent in paniek de weg op. Ik snel mijn ander paard uit de trailer, maarja die pony was in paniek omdat er een touw achter zijn benen hing. gelukkig geen drukke straat en hij stopte bij een weilandje met shetjes, dus ik hem te pakken loop ik daar met twee paarden komt die vader van de smid en doet in een keer zijn armen omhoor, dus de pony schrik, omdat hij schrikt schrikt mijn paard ook, twee paarden hou ik niet, dus twee paarden op hol.
Uit eindelijk weer gevangen, pony liep heel braaf terug de hoefstal in, maar zodra de smid in de buurt kwam, weer paniek, op een gegeven moment zat hij met één achter been om de achterste paal heen gedraait zodat hij nog maar op twee voor benen stond, dat was echt een naar gezicht. We hebben het been er vanaf gehaald en ik heb de dieren arts gebeld. die heeft de pony verdooft, en na de tweede verdoving kon de smid dat ene hoefje kappen.
Heb daarna weken nodig gehad om dat beestje weer iets tegen zijn benen te laten accepteren, als er maar een strotje tegen aan kwam sloeg hij al. hij heeft drie weken met een dik been gestaan, nu gaat het heel goed met hem en accepteerd hij een stuk meer.
Achter af gezien heel dom, ik heb me in een hoekje laten drijven door mensen die zeiden dat ze het beter wisten dan ik, en ik geloofde hen, als het aan mij had gelegen had ik gelijk een DA gebeld...
dit was voor mij echt een les, luister naar je gevoel dan zit je achter af niet zo in de oliebol.