Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sjorsie schreef:die van mij loopt in het land in een hengstengroepje, ik haal hem er niet af, opvoeding krijgt ie in de groep wel, een keer in de week loop ik even het land in om zijn hoeven te bekijken en hem op plekjes na te kijken, poetsen doe ik niet omdat hij toch op t land staat, breek je alleen zijn vetlaag af, als ze in november naar binnengaan ga ik hem wel iets vaker poetsen en ermee rondlopen maar voor de rest blijft ie lekker veulen, later moet hij al genoeg
detour schreef:Of ze lekker laten spelen met SOORTgenootjes, dat is eigenlijk het belangerijkste!
Sammie schreef:Daar doe ik helemaal niks mee. Die staat lekker van z'n jeugd te genieten in de opfok.
merrieveulen schreef:sjorsie schreef:die van mij loopt in het land in een hengstengroepje, ik haal hem er niet af, opvoeding krijgt ie in de groep wel, een keer in de week loop ik even het land in om zijn hoeven te bekijken en hem op plekjes na te kijken, poetsen doe ik niet omdat hij toch op t land staat, breek je alleen zijn vetlaag af, als ze in november naar binnengaan ga ik hem wel iets vaker poetsen en ermee rondlopen maar voor de rest blijft ie lekker veulen, later moet hij al genoeg
denk je niet dat een omslag in zijn leven (in relatief korte tijd veel moeten leren) geestelijk meer impact heeft dan een opvoeding met mensen in een belangrijke rol? natuurlijk hoort een jong paard (élk paard trouwens, jong of oud) in een groep, maar hem basisdingen leren vind ik minstens zo belangrijk. hoeveel jonge dieren staan er niet gestresst na een bezoekje van de smid bijv? en als jouw paardje nu een blessure oid oploopt, en dagelijks afgespoten en ingezwachteld moet worden, kan hij dat dan stressloos ondergaan?