Hoe reageer jij als je paard dreigt te gaan slaan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: Hoe reageer jij als je paard dreigt te gaan slaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:34

Van dattum Haha!

Die van mij kan ook een monster zijn (puberende shet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 07:40

khirshanta schreef:
Ik heb sinds dag 1 grondwerk met haar gedaan, ik heb er meerdere boeken over, en heb sinds het begin theorieen die werken eruit gehaald dus je Rolleyes, hoewel je dit niet wist, was een beetje misplaatst.

Die Rolleyes was n.a.v. wat je hier zei:
khirshanta schreef:
Kom niet aan met grondwerk, dat is geen heilig middel, en mijn paard denkt echt niet 'oh, ik heb gedreigd, en nu word ik terug gezet. Nou nou, dat zal ik volgende keer wel laten'.

Vandaar dat ik aangaf dat grondwerk niet iets is ná een "aanvaring" met je paard. Grondwerk is een onderdeel van je gehele omgang met je paard, waarmee je "aanvaringen" ook kunt voorkomen.

Ik ben gewoon allergisch voor gedachten en handelingen als "Voordat je mij trapt, trap ik jou" en "ik ben de baas" en dat het er in de natuur ook zo aan toe zou gaan.
Bij leiderschap binnen een kudde gaat het er niet om wie het snelst en vaakst een trap uitdeelt. Leiderschap gaat om rust, veiligheid en vertrouwen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 07:47

JoviBan schreef:
Bij leiderschap binnen een kudde gaat het er niet om wie het snelst en vaakst een trap uitdeelt. Leiderschap gaat om rust, veiligheid en vertrouwen.

Mooi geformuleerd, maar ik wil er nog aan toevoegen: het stellen van duidelijke grenzen en ingrijpen als die grenzen overschreden worden. En hoe je dat dan doet, daar zijn verschillende methodes voor.
Met mijn eigen paarden ga ik anders om dan de paarden van een ander. Klinkt erger dan het is, maar NH oplossingen toepassen is niet eerlijk bij een paard dat daar normaal niet mee in aanraking komt en dat na mij ook niet meer mee gaat maken. Die trap of schop hoef ik - afgezien van het feit dat mijn leiderschap door mijn paarden niet meer aangetwijfeld wordt - bij mijn paarden niet meer toe te passen, maar 700 kilo die even denken een andere kant op te gaan worden hard teruggezet, soms idd met inzet van wat fysiek geweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:02

Cassidy: mee eens hoor.

Gezien de titel van dit topic is de vraag hoe je reageert als je paard dreigt te slaan; je eigen paard dus. Op basis daarvan kwamen de antwoorden, en zo ook die van mij. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:40

JoviBan schreef:

Inderdaad is dat het soort leiderschap wat ik graag uitdraag naar mijn jonge paard. Oh ja, hij kan puberen, hoor, maar als ik zie wat ik zonder te trappen voor elkaar heb gekregen in 1 jaar tijd, weet ik dat ik goed bezig ben, ondanks wat je sommigen in dit topic hoort zeggen, als je meldt dat je je paard niet slaat/schopt (ik corrigeer dus wel voor alle duidelijkheid).

Zinnetjes als 'mijn band met mijn paard is dat ik duidelijk de baas ben en zij niet', tja..... Ik zou de band met mijn paard een stuk positiever en vriendelijker omschrijven. Mijn band met mijn paard is dat hij mij als partner en als leider ziet, het heel fijn vindt om bij mij te zijn en ik bij hem. Op een hele rustige manier gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Bij ons hoor je geen geschreeuw en meppen zie je me vrijwel nooit doen. En ik heb een behoorlijk pittig, energiek en oersterk paardje, hoor, maar hij heeft geleerd om bij mij rust en vertrouwen te vinden.

Ik las ook dat iemand zei dat ze wel eens dingen met haar pony deed, die hij niet zo leuk vond (ik geloof, phargirlke). Over wat voor dingen heb je het dan? Mijn paard vind alles prima wat ik met hem doe. Hoe meer aandacht hoe beter. Ik zou er zelf geen plezier aan beleven als ik met mijn paard dingen zou doen waarvan ik weet dat hij het niet prettig vindt. Plezier voor beiden is een vereiste voor mij, anders doe ik het liever niet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:42

Hoe ik nu zal reageren als ik een paard mijn dreigt te slaan zou ik niet weten
Want ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat ze geen van allen ooit zullen schoppen of bijten
Op het hengstveulen na dan, die bijt soms gericht naar je borsten Clown
Of ik moet eigenlijk zeggen beet, want na hem een paar keer een "beet" teruggegeven te hebben heeft hij het niet meer gedaan
hij probeert nog wel eens wat, maar ik ben hem nu een slag voor, anders hou ik niks meer over Haha!

vroeger zou ik zeker met een schop gereageerd hebben, maar ik ben het qua omgang met paarden anders gaan doen, dat bevalt prima Cool
Laatst bijgewerkt door unamie op 13-06-07 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:46

JoviBan:
Terug zetten is een onderdeel van grondwerk, en zo bedoelde ik het ook Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:51

Mijn pony wil nog wel eens dreigen, maar de band die ik met hem heb is goed. Hij wil af en toe dominant zijn, maar dat sta ik nooit toe. Als ik heb terug zet naar zijn plek, is het weer goed en accepteert hij mij als de 'leider'. Neemt niet weg dat hij wel een flinke mep kan verwachten als hij echt trapt. Want mijn veiligheid gaat voor alles. Ik bepaal wanneer hij wegloopt en wanneer hij naar mij toe mag komen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:54

Hmm het zou niet eens in hem opkomen denk ik!
Maar als ie het doet wordt ie wel gecorrigeerd dmv een schop.
Dan doen ze op t land ook en pikken ze het ook niet van elkaar!

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 20:16

Zo ben even bij gelezen, veel verschillende reacties. Iedereen heeft het zo'n beetje wel eens aan de hand gehad. Meesten hebben dan nu zodanig band met hun paard dat het bijna niet meer voor komt, fijn! De mijne doet het ook niet hoor. En heeft het ook nog nooit gedaan, benen te zwaar, hihi. Maar ik ben wel benieuwd naar de reacties van de bokkers.

Nelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:45

Eerst waarschuwing dan Zet ik hem vast aan een paaltje en ga voor zijn neus een ander paardje lekker poetsen darh oud hij totaal niet van word heel erg Jarloers hahah.. En anders een tik. Hij moet maar keer leren Lachen

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:54

stem verheffen en een tik geven..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 06:53

Als ze gaat miepen en ze trekt het been op, krijgt ze een schreeuw, en geef ik een tik. Normaal gesproken houdt ze dan wel op. 9 van de 10 x DAT het gebeurd, ben ik met iets bezig dat niet fijn is of haar pjin doet (denk aan wondjes en derglijke). Als het bij een dreiging blijft, blijft het ook bij mij bji een dreiging. Blijft ze echter miepen ga ik harder optreden, maar trappen doe ik eigenlijk nooit. (nog) niet nodig geweest.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 07:02

Lotte29 schreef:
Ik ben daar nav een andere topic erg benieuwd naar....

Ik zelf geef een ferme schop, zoals ze dat in de natuur ook zouden doen. [..]
Lees: ik sla/schop geen paarden in tweeen, en mijn schop is ZEKER niet te vergelijken met een schop van een ander paard, ik draag nu eenmaal schoenen en geen ijzers, en weeg 74kg en geen 500kg....

Paarden in de natuur dragen ook geen ijzers. Knipoog
Bij mij doet hij het niet, maar een Euh! of een Nee is al voldoende.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 07:07

lich ook aan hoe het paard zelf is zn karakter
maar als ze schoppen krijgen ze van mij ook meteen een vette schop in hun pen Knipoog in de kudde straffen ze elkaar ook zo af en ik neem aan dat jij vind dat je de leider bent. dus moet je dat ook duidelijk laten weten in hun taal, anders snappen ze er niks van Knipoog

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 07:14

Gelijk een schop verkopen, in de kudde doen ze het ook.. hij leert maar wie de baas is Lachen

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 08:33

ayhno schreef:
stem verheffen en een tik geven..

zou ik ook doen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 08:59

Eerst een "nee!" en als er vervolgens geen reactie komt (dus blijven dreigen en dus niet gehoorzamen) een goeie tik of schop (ligt aan het paard).

Als een paard in de wei aan het dreigen is dat mag ie van mij net zo lang bliven lopen tot hij weer op de juiste plek in de rangorde kent en zn hoofd naar me toe draait.

Geen grapjes dus. Consequent hierin zijn maakt t paard een beter paard. Als je hierin niet correct optreed is het van kwaad tot erger. Maar mee eens; in een ideale situatie vertrouwt je paard je en zal deze jouw leiderschap niet ondermijnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:28

myxlea schreef:
Gelijk een schop verkopen, in de kudde doen ze het ook.. hij leert maar wie de baas is Lachen

Praat je dan over adt het paard al daadwerkelijk uithaalt, of enkel dreigt? Want in de 'natuur' (kudde in het land) zie je vaak dat de ander dan ook enkel maar flink terug dreigt. En niet gelijk uithaalt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:13

Dreigen wordt hier niet meteen gestraft met een schop.. Ik brul meestal een keer en dan weten ze het wel..
Echt schoppen o.i.d. wordt wel afgestraft met een schop terug..
Mijn iegen paarden schoppen niet, alleen de kleine van een paar weken gaf een paar bokjes en die heb ik ook een tik gegeven, geen schop, dat is iets te veel voor zo'n kleine, maar ik heb haar een tik op de billen gegeven en weggejaagd..

Op mijn werk ben ik vaak wel bedacht op schoppende paarden, je werkt toch met een hoop hormonen, dekstation, en daar ben ik wel direct hoor.. Dat zijn ook vreemde paarden..
Een brul als ze dreigen en anders een ferme mep of tik.. Als ze uithalen, ook al is dat niet gericht dan kunnen ze een schop krijgen..

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:15

Eerst schreeuw ik iets van; HEEE! En als ze daar niet op reageert, dan geef ik een tik

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:21

Hier ook eerst een waarschuwing, maar daarna haal ik wel uit Bloos .
Het is wel een dier dat een stuk zwaarder is dan ik en als ze dit soort gedrag aanleren... dan liever ervoor zorgen dat het niet zover komt Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:34

Als ie begint met dreigen roep ik even iets strengs ofzo, als ie door gaat duw ik 'm weg of een tik. Lachen

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:37

staan waar je paard niet bij komt, en hem/haar klap geven op zijn nek.. en boos praten.. 'niet doen!'

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:57

Citaat:
Dit doe ik altijd
Maarja voorheen kon ik haar "drijven"waar ik heen wilde door achter haar aan te lopen, ze draait áltijd die kont naar je toe en draait zich dan razendsnel om de andere kant op.Voorheen vind ik haar door in te sluiten in een hoek dan gaf ze het op.Nu komt ze dus recht naar achteren "gerend" en komt ze alsnog uit doe hoek.

En daar gaat het nu net fout.
Als je een paard uit de wei haalt, hoort hij stil te blijven staan, zodat je netjes het halster om kan doen etc.
Er achteraan lopen/ rennen, betekend " leuk spelletje " of "er wordt op me gejaagd, weg wezen".
In de hoek vast zetten betekend, "ik zit in de klem, dus of overgeven of proberen alsnog uit te breken en mijn leven redden " allebei zeer negatieve ervaring.

Ik zou dit als volgt gaan aanpakken ( waarschuwing, je hebt er wel tijd voor nodig, dus even gauw binnen zetten is er de eerste keren niet bij), het gaat vooral om het kweken van vertrouwen en leiderschap.
Zorg voorlopig dat ze een halster omheeft bij het naar buiten gaan, maakt het in het begin wat makkelijker.
Ga de wei in zonder de intentie haar te pakken, gewoon wat zitten, staan etc,wel redelijk dichtbij, maar dusdanig, dat ze zich niet bedreigd voelt, paarden en ponies zijn nieuwsgierig, ze komt op een gegeven moment wel naar je toe, niks doen, gewoon blijven staan, ook nog niet aanhalen, laat het paard het eerste contact maken.
Kijk dan of je haar aanraken kan, zonder dat je de intentie hebt haar vast te pakken.
Probeer op die manier vertrouwen te kweken, reageert ze positief belonen eventueel met wat lekkers.
Daarna gewoon weer weg lopen.Dit een aantal keren herhalen.
Als ze het toelaat, wat aan het halster prutsen, doen alsof je het touwtje vast maakt etc.
Ook weer belonen etc, uiteindelijk zal ze dan wel meelopen.
Als het vertrouwen er eenmaal is ( zal echt niet in een keer gaan ), kan je proberen het leideschap om je te nemen.
Dat betekend b.v. dat als ze dan niet blijft staan, als je haar komt ophalen, dan ga je haar van je weg jagen, niet te lang ( nogmaals dat kan alleen als er eerst het vertrouwen is, ze moet na het opjagen weer naar je terug durven komen ) , sta dan stil en wacht af of loop naar de uitgang ( niet aankijken o.i.d ), ze zal je dan weer opzoeken.
Je hebt veel geduld nodig, maar het is de moeite waard.