ik moet mijn paard slaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loraine

Re: ik moet mijn paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:26

ik denk dat als jouw paard nooit iets verkeerds heeft gedaan (happen en dergelijke) dat dit een goede oplossing is.

als het vaker gebeurt zul je iets strenger moeten gaan optreden.
niet meteen de eerste keer schoppen! eerst rustig straffen helpt dit niet dan straf je de volgende keer iets erger Knipoog

meteen schoppen vind ik echt niks ik heb mijn paarden nooit hoeven schoppen en ik ben dit ook niet van plan
mijn paarden reageren op een duidelijk nee (met harde stem) zodra ze daarop reageren en braaf zijn zeg ik met normale stem goedzo braaf.
reageren ze hier niet op zeg ik nogmaals nee met een kleine trek aan het halstertouw. ik heb nog nooit erger hoeven reageren

Ms_Sparrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:11

Ik vind dat jij zelf moet weten hoe je met je paard omgaat, en hoe jij hem behandeld als hij iets doet wat niet mag Knipoog

merinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:48

Je mag natuurlijk zelf weten hoe je je paard behandeld. Een corrigerend tikje kan natuurlijk wel. Maar je moet doen wat jij denkt dat het beste is.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:53

sam_amore schreef:
hey

ik heb een 3 jarige supper lief nou hat hij me vandag gehapt, toen het ik met mijn stem en met 3 rukken aan het halster touw hem op zijn plek gewezen. nu zijn er 2 dames op stal en die vinden dat ik harder moet op treden en een paar schoppen moet verkoopen.

ik ben heel erg op tegen om te slaan of schoppen wat vinden jullie????

Gr Tatjana

ja een paar trappen geven is erg overdrevben natuurlijk want ze is maar 3 jaar en waarschijnlijk dus nog erg speels. maar het is wel erg belangrijk dat je dus gwn streng blijft en niet zo maar laat rusten en gewoon verder gaat.
je kan denk ik het beste gewoon even toespreken en een tik geven op dr hals.

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:15

Je mag een paard niet schoppen,
geeft ze gewoon een tik op haar neus, zo verschiet ze,
en zeg haar met een verheven stem dat ze dat niet mag doen !

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:18

Nou als mijn paard bewust uithaalt met zijn kont krijgt ie me een schop terug hoor Haha!

Verder; je hebt het goed opgelost maar denk dat je dat zelf ook wel al besefte? Jij kent je paard het best van al, dus weet ook hoe je met zijn gedrag moet omgaan

Sammy60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:20

per paard verschillend. Inderdaad... sommige paarden hebben voldoende met een vermanend woord, andere niet. Ik heb zelf twee shetlandhengsten en die zijn brutaal, zoals je van een shet mag verwachten.
Als er eentje bijt (een enkele keer willen ze wel eens kijken hoe ver ze kunnen gaan) krijgen ze onmiddellijk een ferme tik( tommy) of ik knijp ff (billy) Dan gaat het weer lange tijd goed. Maar knabbelen aan kleding sta ik ook niet toe, maar dan is het voldoende als ik ze gewoon toespreek of desnoods even in de achteruit ze. Tegen me aan botsen/omverlopen levert een flinke duw terug op en kont toedraaien dreigend(deed tommy 1 keer) betekend een stevig knietje tegen zijn kont en een waarschuwing. Hij heeft het daarna niet meer gedaan. Even voor de duidelijkheid. Over het algemeen gedragen ze zich echt voorbeeldig. Maar jonge mannekes kijken nu eenmaal graag even hoe ver ze kunnen gaan en als het duidelijk is dat dat niet te ver is, dan is het goed. Ik kan verder alles met hen en ook kleine kinderen kunnen erbij in de wei (onder begeleiding uiteraard) Het gaat vooral om timing. Als een paard bijt en je loopt een paar minuten later de stal in om hem eens flink onder zijn kont te schoppen (gebeurt helaas vaak) dan ben je echt fout bezig. Het paard legt het verband dan niet eens meer. Zo is het ook niet zinvol om boos te blijven. Hij doet iets, jij reageert meteen op de wijze die bij je paard past en daarmee is de kous af en gaan jullie gewoon verder.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:35

misschien help een tik tegen de neus op hals wel en anders harder optreden straks ben je nog bont en blauw

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:00

Laatst liep een pony heel erg vervelend te doen en als reactie hief ik mijn hand op en rukte een paar keer aan het halstertouw. Hij schrok daar best wel van, vooral van mijn hand, en sprong daarbij op mijn voet. Heb de hele dag amper kunnen lopen. Toch heb ik hem daarvoor niet gestraft, want het was mijn eigen schuld; ik strafte hem te fel. Hij is mijn pony niet en ik wist dus niet hoe hard ik moest optreden en ik vond dit wel goed, maar hij reageerde dus veel angstiger dan ik had verwacht. Bij hem was een rukje dus ook al goed geweest. Het ligt dus heel erg aan de pony.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:12

Het hangt inderdaad af van jezelf en je paard. iedereen heeft zijn eigen methode of manier en de meesten vinden die uiteraard het beste Knipoog
ikzelf heb geen moeite met een mep of een schop geven, vandaag mijn 2 jarige nog een schop verkocht omdat ze niet naast mij wilde wachten met het naar de wei gaan en alvast begon te rennen ( groot trekpaard X tengere meid= geen partij) dus ja.. dan krijgt ze een flinke schop omdat ik dat niet accepteer. ze word er niet minder om en vind mij nog net zo lief als dat ik haar alleen waarschuw ( wat hier trouwens niet had geholpen)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:57

ik rij een paard bij die ik soms echt een mep moet verkopen. dat paard slaat gericht naar je, ze maait echt met haar voorbeen. dan krijgt ze een welgemikte schop van mij terug, met een verbaal iets erbij, in de trant van: hela!!!!! Lachen

ik ben niet voor het slaan van paarden, maar je moet wel een correcte aanpak hebben. je 'straf'moet wel in verhouding staan met het ongewenste gedrag, en het paard moet de link kunnen leggen. dus direct reageren en liever 1 keer goed aanpakken dan 1000 keer matig en lopen mopperen.

het is net met kinderen.

Marriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:03

Er zijn genoeg andere manieren om je paard te corrigeren toch?
Waarom moet daar nou weer meteen slaan aan te pas komen?

Go_lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:18

goed gehandeld mijn shetlanderd hapt ook wel eens,
maar hij is nog jong en onwijs speels!
dus ik spreek hem kwaad toe en even een rukje aan de halstertouw en dan weet hij het dat het fout zat.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:00

je mag nooit slaan op je pony
gewoon je stem verheffen!!!!!!!!!!!!!

__Sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:59

dat is te maar tik op de neus kan wel ?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:13

Babootje schreef:
Wat denk je dat z'n moeder met hem had gedaan al ie te ver ging? Juist, krijgt ie echt wel een schop. Is gewoon paardentaal. Dat betekent niet dat je hem moet aftuigen, maar gewoon heel duidelijk aangeven waar je grenzen liggen.

Ja, maar jij bent zjin moeder niet. Bij kleine kinderen die te ver gaan doe je toch ook niet wat zijn moeder zou doen? Stel dat dat kind ( 6 jaar)stiekem een boekje jat in de Stumpel, zijn moeder zou die gum afpakken en zeggen dat hij dat nooit meer mag doen en misschien voor straf een klap voor de kont.
En jij staat daar en ziet dat een kind een boekje, maar geen moeder te bekennen, dan geef je dat kind toch ook geen klap voor zijn kont en straf? Lijkt mij niet he, jij bent zijn moeder niet dus kun je jezelf ook niet vergelijken met zijn moeder vind ik.

Ik lees hier ook dingen dat mensen de stal binnenstormen en gaan schreeuwen en slaan.. Tja, daar bereik je wat mee.. een angstig paard misschien ja. Dit vind ik echt niks, en als mijn paard iemand bijt als zij met haar hoofd over de staldeur kijkt, en die persoon die gebeten is zo reageerd word ik echt heel boos! Tuurlijk, je moet je niet laten bijten, maar dit vind ik wel heel overdreven reactie.

Als een jong paard mij bijt prik ik hem met mijn vinger gewoon bij zijn mond of ik zeg met geheven stem iets. Ik schop echt nooit, ik denk dat je hier ook niet veel meer mee bereik dan consequent een tikje of een ''schreeuw''.
Citaat:
Er zijn genoeg andere manieren om je paard te corrigeren toch?
Waarom moet daar nou weer meteen slaan aan te pas komen?

Hier ben ik het mee eens Knipoog

TS; ik denk dat je gewoon moet doen wat jehebt gedaan, als die mensen van een hardere aanpak zijn moeten hun dat zelf weten, maar laat je er niet door beinvloeden als je merkt dat jou manier de gewenste reactie geeft. Lachen succes

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:16

Zoiets wat iedereen anders al zegt xD Haha! De woorden worden uit mijn mond gejat.

sagamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:35

Je kan wel een tik geven, maar dat moet uiteraard niet!! Je stem verheffen was een zeer goede keuze om je paard te straffen!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:40

het ligt er aan hoe het paard is...
als ik mijn paard 3 rukken aan het touw geef en mijn stem verhef dan doet ie 3 weken zo onderdanig als iets zo erg dat ze het vind... en een ander paard raakt daar niet van onder de indruk...
het enigste waar je op moet letten is dat je consequent blijft en niet over je heen laat lopen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:46

Eerst even afwachten of ie je nog een keer bijt, zo ja, mag je best wel harder optreden. Alleen niet slaan met je handen omdat je dan kans hebt dat ie bang voor je handen wordt

ankJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:21

je kunt dat ook best wel oplossen door gewoon je stem te verheffen inderdaad schoppen en slaan is niet de oplossing maar als het echt niet meer door de beugel kan dan kun je wel een keer een klap tegen zijn hals geven gewoon niet veel te hard maar dat het net genoeg is

cornenothome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:03

consequent en geduld opbrengen is moeilijk, maar waarom gaf je rukken aan het touw op de eerste plaats? als een paard niet op z'n plaats blijft staan zet je 'm er net zo vaak neer tot ie wel blijft staan. Rukken aan het halstertouw is net zo goed dwang en dat kan alleen maar leiden tot frustratie. Tenzij je in een noodsituatie komt, dan kan een ruk aan het touw, even van de halszaak (in zijn/haar hoofd) afhalen nuttig zijn.
En tikken op de neus, daar geld hetzelfde voor, alleen als je zelf letsel op gaat lopen. Omgaan met een paard zou beschouwd moeten worden als omgaan met je eigen kind, hoe snel zou je die een tik geven?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:09

als mijn knabbelaar me iets te gortig bezig is dan knabbel ik even terug in zijn neusvleugel, met mijn vingernagels Knipoog

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:23

Jij kent jouw paard het beste en als hij met een tik of stemverheffing zijn plaats weet is dat genoeg.
Als hij blijft happen dan zou ik wat strenger optreden.

Charr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:24

Als je paard je blijft bijten,moet je eens vanvoor tegen zijn tanden met je platte hand een stomp geven,het is nu het moment om het af te leren,dat gaat je over een paar jaar helemaal niet meer lukken.