Mag je een 2 dagen oud veulen al leren vast te staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Mag je een 2 dagen oud veulen al leren vast te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:35

kas_flower schreef:
O okee, omdat alles via Dr. Miller gaat, maar ik bedoel niet dat het verkeerd is als je iemand volgt zegmaar Tong uitsteken

Nee, ze heeft ook wel haar mening gegeven hoor.
Blader maar eens terug!

Cassidy en alleen volgen,, nee, Cassidy heeft volgens mij altijd wel een sterke duidelijke mening.
Of je het er mee eens bent of niet is aan jou en de andere lezers.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:36

Ja, okee, ik hou me weer ontopic Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:37

de eerste twee uur? mensenkinderen, zo'n veulen heeft in de eerste twee uur al zoveel te verwerken.... plastic zakjes en scheermachines kunnen ze ook echt wel later leren imo. ik heb er zelf nooit problemen mee gehad iig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:43

merrieveulen schreef:
de eerste twee uur? mensenkinderen, zo'n veulen heeft in de eerste twee uur al zoveel te verwerken.... plastic zakjes en scheermachines kunnen ze ook echt wel later leren imo. ik heb er zelf nooit problemen mee gehad iig.

Ja dat vind ik ook.
Maar die methode werd mij op school "geleerd" .
Dat is absoluut niet mijn ding, dus heb er nooit naar gehandeld.
Het enigste wat ik de eerste 2 uur doe is met mijn mond open kwijlend en de tranen in mijn ogen naar mijn nieuwste aanwinst kijken!! Haha!

Wel waren de eerste veulens van mijn merrie aardig kopschuw.
En ik doe wel in de eerste 2 uur lekker aan het hoofdje en oortjes troetelen (ik kriebel hem wel overal.. maar pak nu wel bewust de oortjes mee)
En sinds dat ik dat doe heb ik geen kopschuw veulen meer gehad!
Of dat er echt mee te maken heeft dat ik aan de oortjes zit of dat het puur toeval is???
Maar voornamelijk laat ik hem met rust, en laat ik lekker moeder e kind van elkaar genieten!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:44

Overigens heb ik erg langzame veulens (met staan en drinken)
Die van mij staan vaak de eerste 2 uur nog niet.
(het laatste veulen stond in een kwartiertje, maar sommige hebben er wel 4 uur over gedaan om eindelijk die tepel te vinden.
En als we niet hadden geholpen had ie hem nooit gevonden denk ik!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:47

aanraken en jezelf introduceren lijkt me ook prima, tenslotte moet zo'n beestje zijn hele leven lang met mensen kunnen omgaan, en een goed eerste contact is belangrijk. hoeveel veulentjes zijn er wel niet bang voor mensen als ze afgespeend worden? mijn eerste was niet eens te pakken toen hij nog bij de moeder liep.
maar dan heb je het over rustig jezelf laten zien, introduceren. dat is heel wat anders dan rammelen met zakjes en scheermachines laten zien/ horen. je begint ook niet gelijk met hoefjes oppakken of een singel immers...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:50

Wij doen het dus al vrij snel zoals eerder gezegd, na 1 á 2 maand. Wij zetten het veulen vast in de stal, met een dikke laag stro, en moeders in de stal. een half uurtje, en ze kennen het. Tot nog toe trekken ze gewoon een paar x en doen er dan niks meer op uit. Wij leren het ze zo snel omdat ze er ook makkelijker door aan mee te nemen zijn naar de wei enz.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:53

merrieveulen schreef:
aanraken en jezelf introduceren lijkt me ook prima, tenslotte moet zo'n beestje zijn hele leven lang met mensen kunnen omgaan, en een goed eerste contact is belangrijk. hoeveel veulentjes zijn er wel niet bang voor mensen als ze afgespeend worden? mijn eerste was niet eens te pakken toen hij nog bij de moeder liep.
maar dan heb je het over rustig jezelf laten zien, introduceren. dat is heel wat anders dan rammelen met zakjes en scheermachines laten zien/ horen. je begint ook niet gelijk met hoefjes oppakken of een singel immers...

Nee das waar.
Mijn pa en ik staan alleen met tranen in de ogen van trots dat beestje en de merrie te troetelen!
meer dan een handoekje voor het helpen droogwrijven (tevens stimulans om te staan omdat de onze altijd zo langzaam zijn daarin) zal die niet zien!

Wij zetten veulens overigens nooit vast.
We houden ze weleens vast aan touwtje!
Maar dan nooit aan de paal vast omdat ik dat best eng vind.

Als ze ouder zijn en thuis komen staan ze vast op de poetsplaats..
Daar kunnen ze toch niet echt hangen want dan zitten ze met de kont tegen de muur.
Meestal proberen ze dat 1 x en dan lukt dat niet en dan is het over!

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:51

je hoeft hem niet vast te zetten hij blijft toch al tijd bij ze moeder Tong uitsteken

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:58

Nou bepaalde pony's niet :p
Bijv. de mijne Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:01

Wat je je wel moet realiseren bij het toepassen of het bekritiseren van de imprinting volgens Miller, is dat in Amerika de paarden toch vaak minder in contact komen met de mens, en als ze in hun jeugd in contact komen zijn dat vaak toch de wat minder aangename situaties zoals enten, ontwormen en bekappen. Als je een dergelijk paard zonder basis op driejarige leeftijd in handen krijgt, zal dat een heel ander paard zijn als dat je hem op jonge leeftijd wat hebt bijgebracht.

Afdrogen met handdoek, aan het hoofd zitten op jonge leeftijd, zijn in principe al dingen uit de imprinting. Of je er dan echt op leeftijd van 2 uur met scheerapparaten en plastic zakjes mee in de weer gaat is helemaal aan de keuze van de eigenaar, en helemaal afhankelijk van de situatie. Imprinting kan ook op latere leeftijd zoals op leeftijd van een week, maar dan kun je wel meer weerstand verwachten. Mijn nu vijfjarige merrie lag op een gegeven moment in mijn armen te slapen dat ik bezig was met de imprinting (en dat was een uur of twee na de geboorte, nageboorte was eraf, ze had gepoept en geplast)

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:18

Ik denk dat je een veulen best op tijd vast kan zetten. Bij ons op stal doen we de tweede dag het halster erom en binnen een week ook een keer vastzetten, aangezien de meeste veulens wel vrij zijn. Na een week beginnen wij ook weer rustig met longeren en rijden dus dan is het ook wel handig als het veulen meeloopt aan een touw.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:20

Mij lijkt vastzetten niet zo`n slim plan. Als die beestjes naar hun moeder toewillen en in paniek raken doen ze echt alle vreemde dingen. Ze kijken dan niet meer of ze zichzelf op aan het hangen zijn ofzo dus lijkt me niet zo verstandig

duch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:04

Laat dat veulen gewoon lekker rondlopen, dat vastaan komt vast nog wel een keertje.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:39

ik zet mn paarden eigenlijk nooit vast. Er bestaat altijd een risico dat ze schrikken en gaan hangen. Ik heb een paard geweten dat hierdoor zn nek brak. Ik zie vaak op concours en op shows veel mensen die hun paard aan een trailer zetten en lekker de kantine inbaggeren, ik vind dat echt vragen om problemen. Hoe braaf ze ook zijn, het zijn en blijven vluchtdieren.

Toen ik nog werkte met paarden moest ik ze voor show ook vastzetten maar dan bleef ik er wel bij. Onze eigen paarden zet ik nooit vast, ik draai het touw een keer of 2 rond een stang voor het idee, voel ik me prettiger bij.. ik laat een paard zowiezo nooit vastgebonden alleen achter..

Safety first! Knipoog

2 dagen oud veulen vastzetten, tja ik weet niet, ik vind het wat erg vroeg, laat het diertje nog even lekker wennen aan de wereld zou ik zeggen..

Promis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:09

ik vind het niet nodig laat het veulen nog even baby zijn na een tijd kan je het lang genoeg vast zetten.