Hoe leer je het beste happen/bijten af??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Re: Hoe leer je het beste happen/bijten af??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:34

mijn paardje heeft 1 keer gebeten en ik heb haar flink terug gebeten in haar neus en ze heeft het nooi meer gedaan.. niet de meest hygienische manier maar werkt goed..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:18

de mijne deed het dus ook, maar door hardnekkig negeren van het gedrag heeft hij het zonder enig geweld afgeleerd. hij heeft geleerd dat er van mij geen reactie komt op het bijten, en dat het dus ook geen zin heeft om dat te doen. dan moet ik er wel bijzeggen dat mijn beessie het deed als vraag om een knuffel of onzekerheid, en zeker niet uit boosheid oid.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:22

Lik op stuk beleid. Dus bijten is straffen. Een schreeuw NEE, of een tik op de neus. Ik hoef tegen mijn paard alleen maar, zachtjes doen, te zeggen als ze wil kroelen. Heel grappig. En die wist als jong paard ook van bijten, auw Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:45

het is imo echter altijd zaak om éérst de oorzaak van het bijten te achterhalen. hoeveel paarden bijten er niet bij het opzadelen? meestal wordt dat veroorzaakt door bijv. te strak of te hard aansingelen, of door een pijnlijk (niet passend) zadel. ook onzekerheid, angst en stress kunnen redenen zijn voor een paard om te bijten. verder wordt 'happen' door mensen ook vaak verkeerd geïnterpreteerd. mijn veulen beet ook, en niet zachtjes. hij deed het als vraag om een kroeltje in zijn hals of op zijn rug bijvoorbeeld. wist hij veel dat ik zo'n teer velletje heb en dat soort kroeltjes niet kan verdragen? zijn weidemaatjes vonden het wél heerlijk. een paard kan zelf niet bedenken dat wij mensen zo slap en kleinzerig zijn, dat moet je ze leren. ik heb bij mijn veulen het bijten genegeerd, me niet teruggetrokken als hij beet, maar gewoon domweg blijven staan als het gebeurde, en pas wanneer hij losliet gaan krabbelen. zo heeft hij geleerd dat hij om een krabbeltje kan vragen door het te krabbelen lichaamsdeel in mijn richting te zetten (sommige mensen denken dat hij dreigend zijn kont indraait als hij op zijn kont of staart gekrabbeld wil worden, hij draait dan zijn kont toe en gaat zachtjes tegen me aanstaan), of door aan mijn hand te neuzen, oid. ik kan feilloos aan hem zien wanneer hij gekrabbeld wil worden, hij is duidelijk genoeg.

uit het feit dat veel mensen denken dat hij 'over je heenloopt' of zijn kont indraait wanneer hij eigenlijk om een krabbeltje vraagt, blijkt wel hoe weinig mensen er in staat zijn om bepaalde gedragingen te herkennen. wanneer mijn veulen bij dergelijke personen terecht zou zijn gekomen, durf ik erom te verwedden dat hij 'lik op stuk' beleid gekregen zou hebben, en dat zou dan volslagen onterecht zijn. de bedoelingen zijn immers goed, alleen ietwat onhandig.

zo ook met paarden die bij het opzadelen of aansingelen bijten, imo moet er dan eerst gekeken worden of het dier, of het zadel, niets mankeert, ipv gelijk af te straffen.

JackMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:38

soms niet reageren erop gewoon anders doen ze het alleen maar om aandacht te vragen
en inderdaad terug bijten help soms ook wel

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:19

ligt totaal aan de oorzaak van het bijten. Dit klinkt als een gebrek aan respect (grondwerk..), maar ook als een speels paard die het gewoon leuk vind om met z'n mond dingen vast te pakken. Bied hem juist veel dingen aan die hij in z'n mond mag stoppen. Op het touw bijten? hele touw erin stoppen, net iets meer dan hij wil, oftewel opeens is het jouw spelletje Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:24

simpel gezegd, en als antwoord op de topicvraag: er is geen vaste manier. wat voor het paard het beste werkt is de enige juiste manier, en het begint altijd bij een goede basis (en daar komt inderdaad het grondwerk om de hoek kijken!). daarnaast is het achterhalen van de oorzaak van het bijten de volgende stap. wat er vervolgens moet gebeuren is per paard en per situatie verschillend, één definitief allesomvattend antwoord is hier dan ook niet te geven imo.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 22:48

merrieveulen, wat jij zegt is negeren... Als ik dat dus doe bijt ie me hele kleren aan flarden, dus denk niet dat dat een goede manier is.

Sanne thanx wat jij zegt klopt denk ik helemaal

Merrieveulen: Ik denk indd dat je niet kunt zeggen van dit moet je doen dan is het over, het zal bij elk paard anders zijn inderdaad

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:00

besteed tijdens oefeningen ook aandacht aan het bekkie, masseer het tandvlees bij het poetsen, en speel met zijn lippen. geef het smoeltje zowiezo wat extra aandacht, dat kan nooit kwaad, en veel mensen vergeten dit.