te snel een jong paard gekocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

Re: te snel een jong paard gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:00

nOu van zOn jOng paard kun je erg veel leren en je kunt hem ook nog naar jje eigen hand zetten
suc6 er mee xxx Cool

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:18

Puff moeilijk, ben het over het algemeen eens met superwoman.
en met goede begeleiding denk ik wel dat het moet kunnen.
Ik had de ervaring 7 jaar manegeles, 2 jaar verzorgpony en drie jaar een eigen paard.
Met mijn merrie ben ik best veel problemen tegen gekomen, veulens zijn echt anders dan paarden mede omdat ik tot nu toe niet de goede begeleiding had gevonden.
Het enige voordeel is dat ik een ervaring rijker ben.
Maar of ik daar nu wel blij mee ben.

bokkertjee schreef:
nOu van zOn jOng paard kun je erg veel leren en je kunt hem ook nog naar jje eigen hand zetten
suc6 er mee xxx Cool

Weet niet of ik dit met je eens ben, ik heb meer van mijn oudere paard geleerd dan van mijn merrie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:14

blensink schreef:
ik heb meer van mijn oudere paard geleerd dan van mijn merrie.

Bij mij geld dat juist veel meer andersom...

En uiteraard moet je geduldig zijn en niet teveel willen in 1x. Dat geld voor de gehele paardensport, want het blijven nou eenmaal dieren en het zijn geen machines.

Overigens had ik 10 jaar manege ervaring, 4 jaar diverse verzorgpaarden ervaring, waarvan ook een jaarling hengst totdat hij 4,5 jaar oud was verzorgd. Mee geholpen met beleren e.d.
En voordat ik mijn jonge pony zelf beleerde had ik er nog een oudere leerpony bijgekocht die hoog in de sport had gelopen. Daar heb ik eerst een jaar op gelest en gereden, voordat mijn jonkie terugkwam uit de opfok...

Maar het ging over ervaring met beleren en inrijden toch in dit topic, die had ik niet echt, buiten die verzorgpony om dan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:51

bokkertjee schreef:
suc6 er mee xxx Cool

Wat bedoel jij met "naar je eigen hand zetten" ? En waarom kan dat niet met een ouder paard?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:05

bokkertjee schreef:
suc6 er mee xxx Cool

Sorry dat ik hierover zit te zeuren.. Maar zou je aub normaal Nederlands kunnen typen? MSN taal is verboden op bokt.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 00:19

Jonge paarden reageren heel puur natuur en dat levert soms verrassingen op als je manegepaarden gewend bent die soms al teveel over zich heen gehad hebben. Dat maakt werken met een jong paard een verhaal apart en eigenlijk vond ik zelf dat ik pas het eigene van een paard leerde kennen toen ik zelf een jong onbeleerd paard kocht. Ik was verrast wat er allemaal te leren viel voor ons beiden en hoe weinig vanzelfsprekend verschillende handelingen waren die je eigenlijk zo zonder er al teveel bij stil te staan doet met manegepaarden. Ineens viel het kwartje bij mij wat er bedoeld werd met 'de knoppen zitten er al op' en begon ik voor het eerst eens goed te kijken naar mijn paard en te luisteren naar hem en hoe ik mijn signalen het beste naar hem over kon brengen. Ik voelde me eerlijk gezegd soms knap onhandig om te merken dat ik ineens verschillende knoppen niet wist te vinden en hoe exact en gevoelig hij soms kon reageren op aanwijzingen waar ik me niet eens van bewust was. Al met al is het een ontzettend leuk leerproces geweest. Ik heb nu een zelfverzekerd stoer paard, een heel fijn maatje. Ik was wel heel erg blij steeds iemand naast me te hebben die jonge paarden traint en met andere mensen die ervaring hadden met jonge paarden. Een jong paard is bijzondere ervaring, maar met een goede begeleiding kom je er prima Lilian! Zonder ervaring en/of begeleiding kan de weg een stuk lastiger zijn. Jonge paarden leren snel. Dat betekent dat ze ook foute dingen snel leren. En iets weer rechtzetten duur 3x zo lang als het meteen goed aanleren. Probeer iemand te vinden die je tips kan geven en heb vooral veel plezier samen met Arno !

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:29

Ik was 18 en groen toen ik een fries kocht wat alleen zadelmak was en ook nog eens strondvervelend.
Iedereen vroeg weet je wel zeker dat je hiermee doorgaat.
Mijn antwoord JA!
Uiteindelijk heb ik haar binnen een jaar met goede begeleiding helemaal omgetoverd tot een lief goed allround rijpaard. En zelf heb ik op haar ook nog een heel goed leren rijden omdat ik overal om moest denken.

chareno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:40

als jede juiste hulp om je heen hebt en met de ervaring die je zelf al hebt opgedaan in de tijd dat er al mee bezig bent
dan moet het toch goed komen Knipoog

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:52

Ik heb 4 maanden geleden een 2,6 jarige hengst gekocht.
Iedereen zei tegen wat moet je met zo'n jong paard en dan nog een hengst. Het was niet altijd even makkelijk , maar ik zou het zo weer doen. Ik heb in 4 maanden zoveel meer geleerd van paarden. Ik heb er wel heel goede begeleiding bij ,anders was het nooit gelukt. Alles is aan te leren. Ik heb die van mij tot nu ook hengst gelaten hij heeft me tot vandaag nog geen reden gegeven om hem te castreren. Trek je niks van anderen aan ik was er ook gevoelig voor je wordt met de tijd ook zekerder van jezelf dan merk je dat ook begint te leren. Niet opgeven en veel geduld.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:04

kan best

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:15

zorg voor goed begleiding dan kom je al een heel eind overhaast niks en als iets niet lukt plaats dan een topic als niemand een antwoord er op heeft..

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:42

hmm weet je, je ongerust maken helpt toch niets!
je hebt hem, dus kan je er beter het beste van maken! en volgens mij kan je hier heel veel plezier aan beleven. als je mensen hebt die voor je klaarstaan met hulp en advies, waarom zou je deze kans dan niet benutten om er zoveel mogelijk uit te leren?

ik moet eerlijk zeggen, ik heb nu ook een 3 jarige, en ik twijfel ook vaak of ik 2 jaar geleden wel de juiste beslissing heb gemaakt toen ik hem kocht.
en eigenlijk, ik heb nog steeds schrik dat er iets zal mislopen, ik heb al 2 weken lang 's nachts problemen om te slapen (tegen een uur of 3 val ik zowat half in slaap, om vervolgens paar keer per nacht angstig wakker te worden), gewoon omdat ik zoveel zenuwen heb (mn paard wordt komende week zadelmak gemaakt, door iemand anders trouwens).
Maar aan de andere kant, doordat hij nog zo jong en 'puur' is, hebben we een ongelooflijk sterke band opgebouwd, en er is geen enkel ander paard waarin ik zoveel vertrouwen heb.
elke keer als ik hem zie, verdwijnen al mn twijfels.
Ik denk dat het niet zo héél belangrijk is, of je veel ervaring hebt.
Het belangrijkste is dat je van je paard houdt, want dat merkt een paard dadelijk en zo ontstaat er een vertrouwensband, en zal je de moed geven om ook door die moeilijke periodes heen te werken, want die zijn er natuurlijk ook.
Nee, ik denk dat je er alleen maar uit kunt leren. Moest het toch niet zijn wat je zoekt, dan heb je tenminste eruit geleerd wat je wél zoekt.

(ik kan wel niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat je niet alles alleen moet doen, want een eigen paard, en dan nog eens een jonge, is toch wat anders dan een manegepaard. je wordt geconfronteerd met heel ander zaken en problemen, en het is altijd fijn als iemand je op weg helpt)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 00:21

capopjekop schreef:
Ik vind er niks mis mee MITS je goede begeleiding hebt. Is er iemand in de buurt die je helpt als je tegen problemen oploopt en je begeleid?

Ik was 10 toen ik een veulen kreeg. Dit is allemaal super goed verlopen maar ik had ook begeleiding, dus als jij niet bang bent om mensen met verstand om hulp te vragen, er lekker voor gaan en van je paardje genieten Lachen

Ja begleiding is uiterst belangrijk..

Zo kreeg ik bijna 3 jaar geleden een paard van 8 wat eigenlijk nog zo groen als gras was.
Ze was wel beleerd en keuringsklaar gemaakt op haar 3de, maar daarna niks meer mee gedaan.
Ik moest er dus helemaal opnieuw inrijden op haar 8ste.
Ze heeft de eerste maand bij mijn instructrise op stal gestaan zodat ik het wel zelf kon doen, maar toch goede begleiding had.
Ik reed en deed alles dus zelf, maar zij was erbij en gaf me tips en hulp.

Met goede hulp en als je ernaar wil luisteren en in je besef houd dat het een jong dier is moet het goedkomen!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:36

Eerst even een vraagje, is dit een Arno die net gecastreerd is.. Is hij naar de hengstenkeuring geweest dit jaar??

ankJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:18

AaronYve schreef:
Ik vind het goed kunnen hoor, je hebt 10 jaar ik noem dat manege ervaring, je paardje is braaf en zadelmak.
dus ja waarom niet, van doen leer je.
Ik zou ook als ik jou was MET begeleiding werken, dus als er iets niet lukt of je hebt hulp nodig gewoon vragen!
Is er wel hulp in de buurt?
heel veel succes

idd Ja

Zeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:24

Ik ben ook aan dat avontuur begonnen, heb ook reacties gehad dat het onverstandig is en ik er niet aan moest beginnen. Maar het gaat echt super goed nu. Ik heb er wel begeleiding bij omdat ik dat belangrijk vind, het gaat tenslotte ook wel om de toekomst van je paard. Maar ik heb er geen seconde spijt van dat ik een jong paard heb gekocht. Je leert er enorm veel van en je krijgt er veel voldoening van als ie weer iets nieuws heeft geleerd Bloos

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:23

Zolang je goede begeleiding erbij hebt vind ik zeker dat het wel moet kunnen hoor, heb zelf vorig jaar ook mijn eerste jonge paardje gekocht en ze is nu 3 jaar en 2 maandjes onder het zadel. Heb haar niet zelf zadelmak gemaakt maar dat bij een profesioneel iemand laten doen.
Nu de basis erin zit kan ik daar zelf verder op gaan, maar ik heb dan al wel de nodige ervaring. Ook les ik vanaf volgende week 2 keer per week om er geen foutjes in te laten sluipen bij mezelf.

Heb zelf ook wat jaartjes op de manege gereden en daarna eerst een wat oudere pony gekregen van mijn ouders eerst een B pony en daarna een E-pony. Maar wilde graag een paard en heb mijn pony helaas moeten verkopen omdat ik haar niet kon houden en heb toen mijn 2,5 jarige (inmiddels 3-jarige) merrie gekocht. Heel veel succes en plezier met je paardje Haha!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:50

Niks mis mee. Als je maar weet waar je mee bezig bent en het niet zo'n moeilijk paard is.