Hengst doodt pasgeboren veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: Hengst doodt pasgeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:15

Rozanne schreef:
De link is weg?

zie Mod opmerking

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:49

waar slaat dat nou weer op? Ik dacht dat bokt informatief hoorde te zijn maar blijkbaar niet... want dit is juist informatief Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:51

ik snap het aan de ene kant wel, er zijn ook jongere meiden die kijken, maar aan de andere kant, het kan niet altijd ''vrolijk'' zijn toch? ik vind het filmpje niet zo schokkend, het hoort erbij.. het is sneu voor het veulen, maar zo is de natuur..

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:52

Ja idd. Ik kan hem ook niet zien. Misschien dat hij te schokkend was ofzo.
Maar ik heb het kunnen ofzoeken via Google Bloos

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:55

dees_daan schreef:
ik snap het aan de ene kant wel, er zijn ook jongere meiden die kijken, maar aan de andere kant, het kan niet altijd ''vrolijk'' zijn toch? ik vind het filmpje niet zo schokkend, het hoort erbij.. het is sneu voor het veulen, maar zo is de natuur..

ik ben 13 heb net het opgezocht...
Ik bedoel je weet van te voren dat het niet vrolijk is... het is niet heel schockend ofzo...

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:01

wie wilt mijn pb voor die link
ben nu benieuwd namelijk
niet dat het leuk is,
alvast bedankt

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:02

evt kun je zelf ookeven op youtube kijken, even zoeken Knipoog

ik had 'm gevonden, ik was even geschokt, maar de verklaringen die op page 1 gepost zijn lijken me het meest waarschijnlijk, het veulen zou het niet gered hebben..

maar dan nog.. jeetje

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:38

Ik heb hem ook gevonden op youtube.
Ik denk idd ook dat was omdat het veulen niet kon opstaan (en dus volgens het instinct van de andere, zou worden gepakt door een roofdier).
Vreselijk om te zien, maar het hoort er bij.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:43

Dit is geen normaal gedrag, ik heb een akhal teke hengst gehad die ook zo fijn met andere paarden omging.
Heb hem geruind en acuut weggedaan.
De nieuwe eigenaar wist waar hij aan begon, had ik hem niet verkocht dan had ik hem naar de slager gebracht.
Karakter is nl super erfelijk, ieder voor zich maar ik hoef zulke types dus niet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:48

tja, en toch zijn er hengsten die dit gedrag vertonen en gewoon gehandhaafd blijven voor de dekdienst...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:49

Als het een hengst was uit een andere kudde is heet vrij "normaal" gedrag. Daar moet je ook altijd heel erg mee oppassen, hengsten kunnen soms heel bruut gedrag vertonen wat gewoon hun natuur is. Zo moet je hengsten nooit bij een veulen/jaarling inzetten, die vermoorden ze gewoon. Waarom? Omdat het veulen omdat moment zoogt bij de merrie, en de merrie minder vruchtbaar is. Als het veulen dood is zoogt het niet meer en kan de merrie sneller weer drachtig worden van de hengst. Dit zie je ook met drachtige merries die drachtig zijn van een andere hengst, die willen ze nog wel eens net zo lang opjagen tot dat het merrie het veulen verwerpt. Naast dat ze zichzelf zo snel mogelijk willen voortplanten is het denk ik ook een stukje concurrentie uitschakeling.

Ik heb het filmpje niet gezien, hoef het eigenlijk ook niet te zien Nagelbijten / Gniffelen

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:57

Het is idd natuurlijk gedrag en komt voor bij allerlei diersoorten van klein naar groot.
De leider bij een groep apen moort op afschuwelijke wijze de jongen uit om zo snel mogelijk eigen dna voort te planten, hetzelfde gebeurt bij leeuwen.
Filmpjes te over daarvan en bijna iedere avond te zien op animal planet.
Waarom het dan opeens schokkend is als een paard dergelijk gedag vertoont.....

Paarden in het wild zijn nou eenmaal niet de barbie pownies die wij in ons weitje hebben staan.
Het is dan ook niet logisch om dat verwachtingsplaatje op hen toe te passen.

Liezel1:
Thanks voor het verzoek tot heropening!!

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:59

Wel zielig hoor maar het is de natuur. Ik heb het filmpje niet uitgekeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:23

Infanticide. Niet alleen bij paarden, maar idd bij meerdere dieren komt het voor. Zo zijn er voorstukjes (educatieve stukjes) op animal planet over een vogelsoort die het doet (al gaat het daar dan over het kapot maken van eitjes, en minder schokkend om te zien). Maar ook leeuwen doen het.

Idd zoals hierboven al wordt uitgelegd; door het doden van een jong dat niet van hem is, vergroot de man (ja, het wordt vrijwel altijd door mannelijke dieren gedaan) zijn kans om zich voort te planten. Doordat de moeders op at moment zogen, zijn ze niet vruchtbaar. Maar als er niets meer te zogen valt, worden ze dat wel snel weer, en kan de dader eventueel met die 'moeder' gaan paren en daar nakomelingen mee gaan krijgen.
En dieren voelen dondersgoed aan dat er iets niets pluis is, en een dier zwak is. Een zwakkeling in je kudde is gevaarlijk, dat trekt predatoren aan. Die laat je links liggen, of ja, radicaler... Die ruim je anders uit de weg...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:26

Mijn shetland ruin, toen nog hengst, viel paarden aan die iets mankeerden.
Hij tolereerde absoluut geen ernstig zieke dieren in de groep.
Dat ging met grof geweld.

Met ziek doel ik niet op een kreupelheid of een verkoudheid, maar echt een ernstige kwaal.
Hij deed dan zijn uiterste best om het dier in kwestie een kopje kleiner te maken, behoorlijk schrikwekkend om te zien.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:32

De uitleg dat de hengst dit doet om de moedermerrie sneller weer hengstig te maken en dus ruimte te scheppen voor eigen veulens is volgens mij de juiste.
Verder heb ik eens gezien op NG hoe een zebramerrie haar veulen opzettelijk doodtrapte nadat het zwaar verwond was geworden door leeuwen en de moeder besefte dat het veulen het niet zou redden. Dat was erg zielig, en toch zo dapper van die merrie..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:36

tsss link verwijderd??
Schokkeende filmpjes over paarden die geslacht worden zijn prima.... daarnaast kom ik hier meerdere malen verschrikkelijke filmpjes tegen over de rodeo sport, suicide races enzzz
En dit mag niet???

raarrrrrrrrrr Boos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:10

Ik krijg ook de indruk dat er met dubbele maten wordt gemeten. Dit is natuurlijk gedrag, misschien daarom te schokkend voor de paardenliefhebber?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:11

Een tijd terug werd er een topic gesloten omdat er een 'schokkend' filmpje in stond van een man die zijn methode liet zien (de half-tap, google maar) want het zou onprettig zijn. Maar als je op andere onprettige filmpjes TeM't wordt het ook niet altijd verwijderd, want dan 'kan het wel, en er staat toch bij dat het schokkende beelden kunnen zijn?'. Je weet soms echt niet meer wat je moet Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:22

poes schreef:
De uitleg dat de hengst dit doet om de moedermerrie sneller weer hengstig te maken en dus ruimte te scheppen voor eigen veulens is volgens mij de juiste.
Verder heb ik eens gezien op NG hoe een zebramerrie haar veulen opzettelijk doodtrapte nadat het zwaar verwond was geworden door leeuwen en de moeder besefte dat het veulen het niet zou redden. Dat was erg zielig, en toch zo dapper van die merrie..

denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben, doen wel meerdere dieren in het dierenrijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:28

Ik kan het filmpje via google niet vinden. Ik vind het ook vreemd dat topics over slachten en dergelijke wel gezien mogen worden en dit niet.
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat het niet leuk is om te zien maar dat is slachten ook niet. Vreemd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:39

mijn ruin moet ook niets van veulens hebben, mijn hengstje had hij doodgemaakt als het arme ding niet door de heining heen was gevallen.

maar goed, ik denk dat het een combinatie van factoren is, het is in ieder geval zeer waarschijnlijk dat één reden was dat het veulen geen kans maakte. het is ook bekend dat ernstig zieke of kreupele paarden in de natuur 'zelfmoord' plegen.
verder is infanticide ook een mogelijkheid. ik vind het lastig, omdat ik het filmpje niet heb gezien.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:49

Es79 schreef:
Ik kan het filmpje via google niet vinden. Ik vind het ook vreemd dat topics over slachten en dergelijke wel gezien mogen worden en dit niet.
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat het niet leuk is om te zien maar dat is slachten ook niet. Vreemd.

Schrijf: "***" en hij is de eerste.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-07 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing verwijderd, zoals ik al gemeld had, er mag ook niet naar de link verwezen worden.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:51

Mjah.. in het flimpje wordt ook gezegd dat de achterbeentjes van het veulen gewoon niet mee wilden!! En dat de hengst het dan in 1 keer afmaakt.. Zodat het niet langzaam hoeft te sterven! Heel veel merries weten toch ook vaak wanneer een veulen niet goed is.. en hebben dan op de 1 of andere manier niet zo veel moeite met afscheid nemen!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:54

ik heb het gezien.. erg sneu
maar het is de natuur..