Jaarling slaat naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Jaarling slaat naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:07

In welk opzicht? Een paard van drie is allang geslachtsrijp en de meeste mensen van 10/11 nog niet.... Een paard van drie is ongeveer uitgegroeid en de meeste mensen van 10/11 nog niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:09

Ik denk dat veel jongetjes dan wel geslachtsrijp zijn, veel meiden worden ook al ongesteld met de 11

uitgegroeid is een paard dan nog zeker niet, heeft misschien de ergste groei gehad, maar ze groeien nog zeker een aantal jaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:13

Een paard groeit nog door tot een jaar of 6, sommigen zelfs tot 7 of 8.
Mijn vierjarige is het afgelopen jaar zelfs nog bijna 10 centimeter gegroeid en moet nog een paar centimeter omhoog en vooral in de breedte nog erg uitdijen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:18

Sim0ne schreef:
In welk opzicht? Een paard van drie is allang geslachtsrijp en de meeste mensen van 10/11 nog niet.... Een paard van drie is ongeveer uitgegroeid en de meeste mensen van 10/11 nog niet....

Geestelijk lief, geestelijk

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:20

precies. ach paarden en mensen zijn daarin gewoon niet te vergelijken. ik bedoel, een paard wisselt ook pas op zijn derde, en dan rond 4, én rond 5 jaar nog een keer (achtereenvolgend, uiteraard. niet een nieuwe tand voor een nieuwe tand, maar het rijtje af he.). het is nou eenmaal geen mens.

wat het geestelijke gedeelte betreft kom je aardig in de buurt denk ik Kiwiko! moet zeggen dat ik me daarin nog niet in die zin verdiept heb eigenlijk.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:21

dat zou wel eens kunnen kloppen inderdaad

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:26

Oef, als ik dit zo lees doen wij het wel weer heel erg fout...... Clown

Onze enter en twenter lopen nu weer 24/7 buiten, maarrrrrrrrr.......... Worden regelmatig uit de wei gehaald om te poetsen, aanraken, knuffelen, wandelen, noem maar op. Haha!

Ik las ergens in het begin dat paarden dat helemaal niet willen?? Goh, raar dan dat die van ons zo sociaal zijn er er zo ontzettend van genieten. Hinnikend op ons af komen als we bij de wei aankomen enzo.... En nee, dat komt niet omdat wij ze voeren met allerlei lekkers. Integendeel, ze krijgen maar amper wat lekkers! Cool

Vorig jaar heeft het entertje, toen een maand of 5 jong, van mij een beste tik met een longeerzweep gehad! Ja, kom maar op met jullie commentaren, maar ze begon er lol in te hebben als je haar wegstuurde om je de kont toe te draaien en dan gericht achteruit te meppen. Dat heeft ze twee keer gedaan. De tweede keer was ik er op voorbereid en op het moment dat die reet omhoog kwam en de beentjes naar mij vlogen, vloog de zweep ook over haar achterbenen..... Normaal heb ik geen zweep bij me, ook nu nooit, alleen ff die ene keer dus.

Een ander paard zou haar ook afstraffen, en dat heb ik dus ook gedaan. Daarna heeft ze het nooit weer gedaan. Ze ziet wel vaker een zweep als ze staat te kijken bij de longeercirckel of in de winter als ze op stal staat en er lopen mensen met zwepen te zwaaien of zo. Ze is er absoluut niet bang voor.

Onze paardjes kunnen heerlijk paard zijn tussen de andere paarden, maar zijn ook heel goed te hanteren. Toch wel handig als de smid of de DA komt.... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:28

als je WEET wat je doet, dan maakt het niet uit............ dan wordt zo een dier daar echt niet slechter van.......

maar er zijn teveel mensen die niet weten wat ze doen, en dus uiteindelijk een onhandelbaar paard krijgen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:44

KiWiKo schreef:
als je WEET wat je doet, dan maakt het niet uit............ dan wordt zo een dier daar echt niet slechter van.......

maar er zijn teveel mensen die niet weten wat ze doen, en dus uiteindelijk een onhandelbaar paard krijgen

Het is idd om te janken. Iedereen lijkt hier op bokt over Anky en Sjef heen te vallen over het Rolkuren etc, maar als je eens optelt hoeveel paarden er wel niet kompleet worden verkl##t door onwetendheid omdat zo'n veulen zo leuk is, of omdat het zo enig is om samen "op te groeien" en samen les te nemen. Mij is het helemaal een raadsel dat er zo weinig ongelukken gebeuren met paarden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:51

Amrit schreef:
Ja maar als je haar snoepjes geeft als ze komt vindt ze het toch niet naar om naar je toe te komen? En we voeren ze elke ochtend en avond biks dus ze ziet ons vaak genoeg zonder dat ze gepakt wordt. Als je haar eenmaal hebt dan vind ze het juist heel gezellig om bij je te zijn en ze is ook niet bang ofzo....

ik zou gelijk het beloningssysteem met snoepjes en eetbare dingen schrappen ...
beloon door het goede gedrag te belonen met stem en een kriebel
en negatieve dingen negeren(kleine dingen)
en grotere negatieve gedragingen te corrigeren , bij te sturen
en dna bedoel ik dus als er geslagen word door de merrie...dan mag ze echt wel wat terugverwachten in dezelfde richting
dus in principe precies wat Urielle zegt
zweep heb je dara heel niet bij nodig, een welgemikte schup onder de kont, of een zwieper met het touw onder de buik werkt veel beter
en daarna weer door alsof er niets aan het handje is

verder ga ik ook helemaal met kiwiko en kawa mee

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:52

Sim0ne schreef:

Tja, ik denk niet dat geslachtsrijpheid of tandenwissels nu een goede maat zijn om een bepaalde sociale volwassenheid in een kudde voor paarden vast te stellen.

Feit is dat jaarlingen natuurlijk al spelenderwijs met elkaar rangordes vaststellen en dit aangeleerde gedrag wordt in dit geval beloond (of in ieder geval niet zodanig afgestraft dat het steigeren of slaan ophoudt). Het met de voorbenen slaan is een teken van dreigen. Een ander paard die dit niet accepteert haalt bij gelegenheid een keer flink uit met de achterpoten. Auw!!

Ik hoop dat ze het advies ter harte nemen, van het veulen afblijven en over 2 tot 3 jaar een kundig iemand erbij halen, anders is het idd salami.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:58

Citaat:
Ik hoop dat ze het advies ter harte nemen

Ik ben bang van niet, als je haar reacties op (goedbedoeld) advies leest Knipoog

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:04

TS
heb je er niet vèèl meer aan om de tips eruit te pikken die jou het meest aanspreken en die je kunt waarmaken ?
er zijn zoveel (overdreven) meningen over paarden cq veulens , maar iedereen mag zeggen wat ie vind Schijnheilig
Ik ga ervan uit dat je het beste voor haar wilt en daarom om raad vraagt op bokt, heel goed !
Ik je wel meegeven :consequent zijn en blijven in wat wel en niet mag en dat kan ook met je stem ook bij een jaarling, geduld opbrengen en anders jezelf serieus nemen en ''live''hulp vragen van iemand met ervaring of misschien moet je dat maar als eerste doen........

henkb runningkawa kiwiko
jullie hebben helemaal gelijk daarom niet aanrommelen TS
ik heb geleerd : een ''jonge'' ruiter heeft een ''oud'' paard nodig Slim

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:05

KiWiKo schreef:

Daar ben ik het mee eens...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:06

paintedblack schreef:
TS

henkb runningkawa kiwiko

of tewel........... green and green makes black and bleu

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:07

paintedblack schreef:
TS

henkb runningkawa kiwiko

of tewel........... green and green makes black and bleu,

het ergste vind ik dat mensen zoals ik die paarden mogen corrigeren............ en dan moet ik zo gruwelijk naar doen tegen zo een arm dier

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:09

haha die kende ik niet
zal 'm onthouden ook een goeie voor TS nietwaar ?
en ja onkunde is voor jou heelkunde

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:10

verdien er wat centjes mee, maar hemellief wat heb ik daar soms moeite mee.......... kan zo een eigenaar wel wat aan doen dan........

paard kan er niks aan doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:14

Ja dat snap ik. Jij mag zo gezegd de rotklusjes oplossen met als gevolg dat je niet altijd even vriendelijk kunt blijven tegen de paardjes, terwijl hun helemaal niks verkeerd doen.
Toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:23

weet je,daarom zei ik dus al tegen de TS dat ze iemand moet opzoeken die echt ervaring heeft met paarden en kan helpen.
we geven hier wel alelmaal advies enzo,maar we zien niet wat het dier nou daadwerkelijk doet toch?

veulens is inderdaad een vak apart,en je moet absoluut echt super consequent zijn, net als bij kinderen haha anders krijg je ook van die pestkoppen Tong uitsteken

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:26

kiwiko
zal ik er mijn beroep dan van maken : eigenaren iets aandoen... verdien ik ook wat extra Pling hihihi

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:29

[

Citaat:
veulens is inderdaad een vak apart,en je moet absoluut echt super consequent zijn, net als bij kinderen haha anders krijg je ook van die pestkoppen Tong uitsteken
[/quote]

ik heb ook kinderen een is een pestkop en de andere niet.... bij mijn paarden hetzelfde verhaal zouden ze dan toch iets met elkaar gemeen hebben ? Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:39

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:48

ROFL Geweldig.

Wat moet jij nou....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:55

kwam er dus later achter dat ze mijn schoenveters had los gemaakt Haha! Haha!