Paard achter of naast je laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Paard achter of naast je laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:08

Maysie schreef:
Bij mij loopt hij naast mij maar dan met het snuitje achter mijn lijn en anders rechts achter mij gaat hij aan de loop dan sta ik in iedergeval Tong uitsteken Voor laat ik hem niet lopen want dan gaat meneer aan de wandel naar de grassprietjes haha Haha!

hihi dat zou de haf van mijn zusje ook doen, whaha!! Faram trouwens ook wel, als de verleiding écht te groot is.

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:43

Achter me. Maar dan wel met een kleine tussenruimte omdat ze anders op de achterkant van me voeten gaat staan.

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:48

Ik heb een curcus paardenfluitseren gedaan.
En mij is geleerd om je paard naast je te laten lopen met zijn hoofd bij je arm.
Als je paard daarvoor loopt, denkt je paard dat hij de leider is en jij volgt.
Als je paard er achter loopt, denkt je paard (ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen) jou vooruit moet laten lopen, dat je paard je opdrijft!

Dus laat je paard naast je lopen, jij bent de baas/leider over je paard!
Maar laat je paard ook naast je lopen, als hij/zij schrikt, lig je er niet onder!

Mijn paard loopt naast me! Knipoog
Laatst bijgewerkt door SharonB op 14-05-07 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:04

merrieveulen schreef:
MarRic schreef:

Als je paard respect heeft, walst hij niet over je heen als hij schrikt, jíj bent de leider, daar loop je niet doorheen!

precies. een paard loopt niet zomaar iemand omver, mits de verstandhouding goed is, en je paard en jij een band hebben van wederzijds respect. ook in paniek zal een paard je niet platlopen, hij rent toch ook niet tegen een boom op?

Denk dat het ook wat met vertrouwen heeft te maken, hij ziet dat jij het niet eng of gevaarlijk vind en je negeerd het zal hij het ook anders gaan zien denk ik

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:33

inderdaad suus_, dat speelt een erg grote rol, in alle vormen van omgang met paarden trouwens.

@ SharonB, en als je het nou eens omdraait, dat JIJ achter je paard loopt, dan ben je dus wel degelijk de ultieme leider, aangezien JIJ dan de drijvende positie hebt. verder is het voor een volgzaam paard helemaal niet fout om achteraan te lopen, ik zie het in de kudde dagelijks. wel raar dat zoiets niet verteld wordt op een dergelijke cursus.

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:38

@ merrieveulen: Nee, zo bedoel ik het ook niet. Al zit je paard je nou op te drijven, bijvoorbeeld hij/zij duwt je. Naja dit is mij verteld op die curcus! Maar wat jij zegt is wel waar, het kan ook volgzaam zijn Knipoog

deb_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:06

laat paard altij schuin achter me lope
je magje niet laten leiden doorhet paard
jij ben t de baas Knipoog

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:35

Meestal lopen de paarden achter me Ja , Heb dan toch meer het idee dat ze meer waarderen als er wat gebeurt Ja .

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:15

suus_ schreef:
Denk dat het ook wat met vertrouwen heeft te maken, hij ziet dat jij het niet eng of gevaarlijk vind en je negeerd het zal hij het ook anders gaan zien denk ik

Je bent geen (goede) leider als je paard je niet vertrouwt.
Dus het vertrouwen is inderdaad erg belangrijk.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:43

Ik heb er een hekel als paarden achter mij lopen. Ik zie niet wat ze doen en het zou niet de eerste keer zijn, dat er 1 in mijn nek springt.
Ze lopen naast mij met hun hoofd naast mijn schouder.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:51

Bij mij lopen ze meestal achter me of schuin achter me.
M'n veulen gaat nu vooral nog liever achter me lopen.
De reden dat ik ze achter laat lopen is hierboven al vaak genoemd. Wat ook belangrijk is, is om niet steeds achterom naar je paard te kijken, want dan heeft hij het idee dat je hem niet vertrouwd of niet weet of hij je volgt. Jij bent de leider en je moet ervan uit gaan dat hij je volgt Knipoog Dit zegt parelli trouwens...

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:21

Naast of ietstjes linksvoor.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:12

Mijn paard loopt achter me, soms iets schuin.
Als er iets engs is gaat hij juist meer achter me 'kruipen', ik loop er vervolgens langs en hij loopt achter me aan.
Als ik stop, stopt hij ook, gaat me niet voorbij.
Vertrouwen en respect, daar draait het om.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:21

Clyde schreef:
Ik loop schuin voor hem, zodat hij mij kan volgen, als hij dan schrikt en naar voren schiet loopt hij mij niet ondersteboven.

Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:50

Jasmijn_ schreef:
Bij mij lopen ze meestal achter me of schuin achter me.
M'n veulen gaat nu vooral nog liever achter me lopen.
De reden dat ik ze achter laat lopen is hierboven al vaak genoemd. Wat ook belangrijk is, is om niet steeds achterom naar je paard te kijken, want dan heeft hij het idee dat je hem niet vertrouwd of niet weet of hij je volgt. Jij bent de leider en je moet ervan uit gaan dat hij je volgt Knipoog Dit zegt parelli trouwens...

precies. je hoeft ook niet te kijken, want als het goed is hoor je de voetjes op de grond. zelfs in een bak of op gras is dat gewoon te horen, als je maar luistert. als je het paard aan de lijn hebt voel je snel genoeg dat het boogje in de lijn minder wordt, en het paard dus achterblijft. achterom kijken is dus helemaal niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:52

Ik loop NAAST, absoluut. Moet er niet aan denken plotseling een paard op mijn hak te hebben staan ofzo. Al eens gehad, maar dat was dom ongeluk (schrikreactie, paard vond het nodig om zich te verschuilen bovenop mij ofzo).

Wil echter NIET zeggen dat een paard zomaar aan mij voorbij mag lopen.

marielle_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:02

Mijn paard loopt met haar hoofd naast me en mag me niet voorbij, zo kan ze me ook niet omverlopen als ze schrikt en ik blijf de baas. Maar paarden lopen idd niet zo snel over je heen, alleen als aan beide kanten van een schrikkend paard iemand staat, dan heeft 'ie weinig keus...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:30

als je eens goed op een paard let, zie je dat een paard meestal zijwaarts wegspringt van iets. wanneer je ernaast loopt is de kans dus eerder groter dat je geraakt wordt dan kleiner. daarbij vind ik het erg vreemd dat de positie van het leiden wordt afgestemd op het schrikken van het paard, ipv andersom.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:37

Mijn paard moet achter mij lopen... dit omdat het ook zo in de kudde gaat.. Als je ter hoogte van het schouder loopt ben je gelijk met het paard of lager in rang.. Kijk maar is waar het veulen ook loopt.. aan de schouder.. Die plek wil ik niet innemen bij mijn paard want ik wil de baas blijven dus hij/zij moet achter mij lopen.. Hoop dat ik het goed heb uitgelegd nen dat je snapt wat ik bedoel Tong uitsteken

(natural horse manship emiel voest ) Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 15-05-07 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:39

merrieveulen schreef:
als je eens goed op een paard let, zie je dat een paard meestal zijwaarts wegspringt van iets. wanneer je ernaast loopt is de kans dus eerder groter dat je geraakt wordt dan kleiner. daarbij vind ik het erg vreemd dat de positie van het leiden wordt afgestemd op het schrikken van het paard, ipv andersom.

Of er moet van achter iets engs zijn of een hard geluid komen, dan loopt hij dus wel achter op jou. Die van mij heeft dat al een aantal keer gedaan. Hij wilde ook altijd achter mij lopen. Ik heb hem nu aangeleerd dat hij met zijn hoofd naast mij of schuin achter mij moet lopen.
Daarnaast denk ik dat je het beter aan ziet komen als je paard langs je loopt dan ipv achter je.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:43

Ik laat ze altijd net iets achter me lopen, als ik mijn oudste paard naast me laat lopen, gaat ie steeds stoerder lopen doen totdat het grappen begint, als ik hem achter me laat lopen, volgt ie me braaf, met mijn jaarling doe ik hetzelfde en het valt me op dat zodra hij iets nieuws ziet wat spannend is, hij uit zichzelf achter me gaat lopen, hij ziet mij dan echt als de leider die aanmoet geven of het goed is en niet eng.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:06

Lindy1982 schreef:
Mijn paard moet achter mij lopen... dit omdat het ook zo in de kudde gaat.. Als je ter hoogte van het schouder loopt ben je gelijk met het paard of lager in rang.. Kijk maar is waar het veulen ook loopt.. aan de schouder.. Die plek wil ik niet innemen bij mijn paard want ik wil de baas blijven dus hij/zij moet achter mij lopen.. Hoop dat ik het goed heb uitgelegd nen dat je snapt wat ik bedoel Tong uitsteken

(natural horse manship emiel voest ) Tong uitsteken

waarschijnlijk is men daarbij weer eens vergeten dat de ultieme leiderspositie toch echt ACHTER je paard is, de drijvende plaats, die een dominante merrie gebruikt bij het wegsturen van ondergeschikten, en die de hengst gebruikt om de merries op te drijven.

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:26

ik doe t allemaal, ik vind dat een paard de drie posities van het leiden alemaal moet kunnen accepteren 1. schuin voor t paard
2 naast t paard bij zn hoofd (probleem is hierbij vaak dat paarden dat niet fijn vinden omdat ze niks kunnen zien met 1 oog omdat je dan in de weg staat Tong uitsteken
3. bij de schouder van het paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:42

argonlover schreef:
ik doe t allemaal, ik vind dat een paard de drie posities van het leiden alemaal moet kunnen accepteren 1. schuin voor t paard
2 naast t paard bij zn hoofd (probleem is hierbij vaak dat paarden dat niet fijn vinden omdat ze niks kunnen zien met 1 oog omdat je dan in de weg staat Tong uitsteken
3. bij de schouder van het paard.

'de drie posities?'... nog nooit van gehoord. zowiezo mag je eerst het erachter lopen toevoegen (lees ook mijn andere posts in dit topic), verder kan elk paard leren op elke positie te lopen die je aangeeft. aan de flank lopen is hierbij ook een goede mogelijkheid, en eentje die je bij werken aan lane lijnen of langeteugelen ook zeker nodig hebt. ook handig om je dressuur vanaf de grond te verbeteren.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:06

Mijn paard WIL altijd achter me lopen! Ik ben dan ook duidelijk hoger in rang bij haar, maar toch heb ik altijd liever dat ze naast me loopt want stel dat ze ergens van schrikt dan loopt ze me niet omver