Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 10:45

Ja idd.. Maar die bescherming had ik alleen de 1e drie uur om in de weide.. Voor de zekerheid..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:47

dat is ook zo maar waarom zou je niet gewoon dan,
al is het maar 1 ding (halster) afdoen om dat gevaar iig te vermijden?
maar je hebt wel gelijk hoor angelique, met dekens en dergelijk kunnen ook zo'n ongelukken gebeuren!
maar ik vind halster gevaarlijk omdat ze zich er echt aan kunnen ophangen.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 10:49

Mijn paard heeft ook geen halster om.. alleen een deken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:49

benangelique schreef:
ik heb wel een halster om bij noob, ookal is hij makkelijk te pakken.
waarom? omdat ik vind dat je niet alle gevaren voor kan zijn.
doen jullie je paard dan ook ijzerloos de weide in? en compleet met beenbescherming en springschoenen? hoe doen jullie dat met een vliegenmasker? daar kunnen ze ook aan blijven hangen?
en met dekens dan? kunnen ze dan niet klem komen te liggen?

je kunt idd niet alle gevaren voor zijn, maar ik ga niet om ongelukken vragen door halster en dergelijke onzin aan te laten op het land of in de stal
om je andere vragen te beantwoorden
paard is ijzerloos (heeft ie niet nodig zoals het gros van de paarden ze eingelijk niet nodig heeft )

beenbescherming etc etc heeft ie ook niet (staan 24/7 buiten dus dergelijk acties zouden alleen leiden tot beschadigingen door overbescherming)
vliegenmasker?? ze hebben een voorpluk...die werkt ook en ze hebben staarten waarmee ze bij elkaar de vliegen wegjagen...dus nee ook geen vliegenmasker
dekens?? ze hebben een vacht ...is net zoiets geloof ik Tong uitsteken

maar nogmaals, je kunt niet alle risico's dichttimmeren...maar een halster omlaten in de wei is vragen om problemen
paarden kunnen met de benen in het halster blijven hangen , aan palen blijven hangen bij het schuren(ook hooiruiven etc)
dieren kunnen elkaar veel makkelijker beschadigen door aan elkars halster te gaan sleuren (vinden paarden onderling op 1 of andere manier een gewldig spelletje)
en de dieren zijn voor vreemden makkelijker te pakken
en als paard een beetj opgevoed is kun je hm zonder halster ook zo pakken
dus in mijn ogen is halster aanlaten complete

ik snap je punt wel , maar mijn standpunt is, wij mensen kiezen ervoor om paarden te houden , in een afgeschermde omgeving en ze zijn dus afhankelijk van de veiligheid die wij ze bieden ...
dus moet je ook naar het welzijn van het dier kijken en niet naar gemak van mens...
en om iets te laten schieten onder het mom " je kunt niet alles voor zijn " ook al kan het gevolg levenslange beschadiging of dood zijn
... ik zou het in ieder geval niet kunnen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:51

bescherming heb ik de eerste dagen op de weide ook om, vooral omdat ik niet wil dat hij zelf zijn pezen kapot trapt of zijn ijzers onder zijn hoeven vandaan trekt.
het gaat mij er ook niet om om mensen te veroodelen die hun paard met bescherming in de weide zetten of alleen (het kostbare paard van mijn instructrice staat alleen om het risico op blessures te verkleinen).
ik wil alleen maar laten zien dat je niet alle gevaren kan tegenhouden of kan voorkomen.
noob stond bijvoorbeeld mét halster in het land en dat heeft bij hem zijn leven gered. hij belandde enkele jaren geleden in de sloot en door het halster konden wij zijn kop boven water houden. hij was zo in paniek dat we nooit een halster om hadden kunnen doen.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 10:53

Ja, mijn paard staat momenteel op ijzers omdat ik haar zo gekocht heb. Al moet ze weer naar de hoefsmit gaat ze daar vanaf. Ze heeft alleen een dekentje om met dit slechtte weer. Die beenbescherming had ze de 1e dag dat ze in de weide stond maar 3 uurtjes om.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:59

Mijn paard staat het hele jaar door buiten en natuurlijk gewoon zonder halster. Hij komt altijd op me afgelopen en daarbij gebruik ik altijd een touwhalster bij hem, die mag je niet eens omlaten. Clown
En al zou hij niet naar me toe komen lopen, ik zou het risico niet durven nemen. Mijn paard houdt er wel van om zijn hoofd lekker te krabben met zijn achterbenen. Moet er niet aan denken als 'ie blijft hangen!!!

IJzers heeft 'ie niet (hij wordt natuurlijk bekapt), een vliegenmasker heb ik wel in mijn kast liggen, maar die gebruik ik alleen als ik merk dat hij onstoken ogen krijgt (vorig jaar is dat bijna wel gebeurd, maar toen was zijn maantop nog niet zo lang als nu Haha! ). Dus ik ga er vanuit dat het niet nodig is dit jaar. Ik heb ook een (ongevoerde) regendeken in de kast liggen, maar die gebruik ik alleen 's winters als het echt supernat weer is. Van een buitje gaat 'ie echt niet dood. Verder heb ik geen dekens, nergens voor nodig. Ik ben ook meer van het 'meer met minder' en dat gaat prima.

Beenbescherming??? Springschoenen? Grapje zeker, neem ik aan. Haha!
Kom op, zeg, het is een paard. Die kunnen wel wat hebben, hoor, zeker als ze de wei het hele jaar door gewend zijn, zoals die van mij. Ja, hij heeft wel eens kleine wondjes, ja, hij is een keer kreupel (dik, warm been) geweest doordat hij uitgegleden is in de modder bij het rennen. Kan gebeuren. Na 4/5 dagen op stal, veel wandelen en afspuiten liep hij gelukkig weer in het land en was het helemaal over.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:00

Mijn paarden heb ik ook zonder halster etc op het land staan.
Langs de sloot staat schrikdraad en ze moeten dus uit bakken drinken, zodat het gevaar van in de sloot vallen veel kleiner is.
Ik wil ook de risico's verkleinen.

Als ze voor het eerst naar buiten gaan, laat ik altijd wel het halster om, maar dan mogen ze maar 2 uurtjes en ik blijf erbij zitten. Daarna kan ik ze makkelijker pakken. De volgende dag 4 uurtjes kan het halster al af.

Ik heb wel wat meer risico met de stalletjes, waar ze in kunnen lopen, maar het voordeel weegt voor mij zwaarder.
Dat ze kunnen schuilen óf in de schaduw kunnen staan, wat ze ook dóen.
Gelukkig hebbeb ze zich na 2 jaar nog niet geblesserd daaraan. (afkloppen)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:01

die van mij staat altijd op ijzers! is nog nooit onderuit gegaan in het land en heeft zichzelf er ook niet mee verwond. ik weet dat die kans er in zit, dus doe ik aan het begin van het weideseizoen enkele dagen beenbescherming en springschoenen om.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:58

Dekens, daar kan mijn paard wellicht met zijn benen in de deken van een ander paard blijven hangen als ze aan het stoeien zijn. Dan zou hij dus zo'n been ernstig kunnen beschadigen. Er staan er in onze ruinen koppel twee met een anti schuur deken. Kunnen ze moeilijk af laten in deze periode...

Halsters, mijn jonge ruin gedraagt zich inmiddels keurig bij binnen zetten dus hij hoeft geen halster meer om in de wei. Natuurlijk ben ik daar erg blij mee. In de zomer als er erg veel vliegen zijn, krijgen ze van die vliegensliertjes aan het halster omdat ze anders ontstoken ogen krijgen. Ik zie niet helemaal hoe je dat op zou moeten lossen. Die maskers zijn geem oplossing omdat onze paarden er kapotte kaken van krijgen en voor onze ponies zijn ze niet te verkrijgen in de juiste maat. Bovendien kunnen ze daar dus ook achter blijven haken.

Het risico om met het halster ergens achter te blijven haken is bij ons in de wei niet erg groot dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Wel lopen die van ons nu dus allemaal zonder. De helft van de paarden bij ons op stal loopt overigens met halster in de wei.

Op stal zijn bij ons trouwens de halsters altijd af, zonder uitzonderingen.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:22

Tja halster af dan weet je zeker dat hij er niet achter blijft hangen .
Hier staan ze wel met halster om op de wei mijn merrie is 2 jaar dus zeker ook nog een kleuter en het is nog nooit mis gegaan.
Als ze achter haar oor krabt ligt hij er gewoon af al moet ik zeggen dat ik het in het begin ook wel eng vond.
Hou hem omdat ze zich dus zeker door een onbekende slecht laat pakken in de wei.
Mocht er dan wat met haar zijn hebben we een probleem.
Er is dus voor beiden in mijn ogen wat te zeggen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:55

Ik denk dat sommige mensen beter van die sumopakken bij hun paarden aan kunnen trekken. Dan kan ze niks overkomen
Afbeelding

Benangelique; dat paard van je instructrice staat dus gewoon in zn uppie. Geen maatje om mee te kroelen, stoeien of andere dingen?
Paarden kunnen echt wel tegen een stootje hoor. Mijn babyshet loopt ook gewoon tussen de grote paarden. Ze houden juist rekening met die kleine. Behalve als hij erg opdringerig wordt Vork

Als je je paard helemaal inpakt kan hij toch niet lekker uit zn bol gaan of gewoon paard zijn.
Vraagje aan degene die hun paarden inpakken; zijn jullie paarden dan ook snel/vaker kreupel/ziek/verkouden?
Laatst bijgewerkt door Onali op 09-05-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:03

Ik ben ook gewend om paarden met halster op de wei in te doen hoor, stel dat er wat gebeurt grijp je ze net even wat makkelijker.

Het ene paard gaat dood doordat het zich aan zijn halster ophangt, het andere omdat het uit de wei ontsnapt, niet goed gevangen kan worden en vervolgens tegen een auto of door het draad loopt.. misgaan kan het altijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:11

IndianLady: Geloof wel dat de heter gefokte wedstrijd paarden zich idd meer blesseren dan de 24/7 buitenstaande pony.
Alleen al doordat ze beperkt buiten staan is de kans groter dat ze gek gaan doen.De hoefijzers zijn ook een extra risico voor hun eigen benen.
(Echter zou ik een duur paard ook met een shetje buiten zetten en niet alleen.)

Ik geloof niet dat de 1 per definitie slechter is.

Mijn dressuurpaard vind werken echt geweldig en de wei vind ze maar ff leuk. Terwijl ik ook nog een paard heb, die wel de hele dag in de wei wil staan. Dus goed of slecht, hangt van het paard af.
Is het leven van een directeur die 60 a 70 uur per week werkt slechter dan iemand met een uitkering?
Dat verschilt per persoon denk ik.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:31

Tja ik denk dat er in alle takken van de paardensport mensen zitten die hun paard helemaal inpakken .
Was tot voor kort zelf wel een dresuurmuts zoals ik zo leuk lees hier maar heb mijn paard nog nooit met bescherming op de wei gezet.
ja aan het einde van het seizoen ( staan hier tot laat in het seizoen op de wei) een outdoordeken op .
Nu ze met pensioen is en dus niet meer wordt geschoren loopt ze lekker naturel in de wei zomer en winter.
Maar ieder zijn ding denk ik altijd maar ,lees de opmerking over idd het voor en nadeel van een halster .
Heb ze zelf ook liever snel in handen als dat nodig is dus kies voor het halster kleven aan beiden risicos maar die hou je toch."
Je kunt ze nu eenmaal niet in een glazen bol houden ,ze moeten ook paard kunnen zijn.
Wel ben ik groot voorstander van iig achterijzers eraf als ze de wei opgaan , hier heb ik al meerdere nare trap incidenten mee meegemaakt die je toch kunt beperken als er achter geen ijzers onder zitten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:32

IndianLady schreef:
Ik denk dat sommige mensen beter van die sumopakken bij hun paarden aan kunnen trekken. Dan kan ze niks overkomen
Afbeelding

Benangelique; dat paard van je instructrice staat dus gewoon in zn uppie. Geen maatje om mee te kroelen, stoeien of andere dingen?Paarden kunnen echt wel tegen een stootje hoor. Mijn babyshet loopt ook gewoon tussen de grote paarden. Ze houden juist rekening met die kleine. Behalve als hij erg opdringerig wordt Vork

Als je je paard helemaal inpakt kan hij toch niet lekker uit zn bol gaan of gewoon paard zijn.
Vraagje aan degene die hun paarden inpakken; zijn jullie paarden dan ook snel/vaker kreupel/ziek/verkouden?

hij staat inderdaad in zijn uppie. hij over het lint heen met de andere paarden knuffelen en kroelen, maar verder is geen fysiek contact mogelijk nee.
tegen een stootje zal hij vast wel kunnen, maar met een paard waar zo'n godsbedrag voor is betaald, wordt gewoonweg zo min mogelijk risico genomen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:39

Aan de ene kant snap ik dat wel hoor. Mijn paard is puur voor de fun, echt een hobby. Kan me voorstellen dat er mensen zijn die er ook van moeten eten. En dus zo min mogelijk risico willen nemen. Maar of er dan ook in het belang van het paard wordt gekeken zal afhankelijk zijn van de eigenaar en de omstandigheden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:03

het betreffende paard kan wel zeker paard zijn. er zijn heel wat mensen om haar heen die haar voor gek verklaren dat het beest gewoon uit zijn dak mag gaan in de paddock of de weide.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:10

tja dat is in mijn ogen dus een hele aparte manier van benaderen omdat er dus een godsvermogen voor betaald is zou je er voorzichtiger mee zijn .
De waarde van een paard is voor mij niet in geld uit te drukken .
Als het om de financiele kant gaat is het duurdere paard vaak ook goed verzekerd .
Denk dat een ieder die zijn hart bij paarden heeft liggen er voorzichtig mee is beroepsmatig of voor de fun zou geen verschil moeten maken .
Hier werd het punt aan gehaald waar de gevaren zouden dreigen met of zonder halster.
in beide gevallen kan het voor en tegen je werken ,maar overal kan het mis gaan op stal in de wei met rijden.
Punt is dat je de risico's zo klein mogelijk houdt zonder het paard zijn paard zijn te ontnemen.
Nogmaals zo zie ik het iedereen hierin zijn eigen mening maar geloof niet dat een waardebepaling het voor mij zou veranderen!!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:13

Ik weet niet hoe je wei ligt. Als hij in een open terrein ligt, of naast een drukke weg zou ik het halster aan laten. Stel dat hij eruit komt ofzoiets dan heb je een groot probleem als je hem niet meer kunt pakken. Bij ons hebben ze hem in de wei altijd aan en in de stal nooit. Moet je natuurlijk wel een wei hebben waar hij nergens achter kan blijven haken met zijn halster

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:45

Gitta ik bedoelde daarmee te zeggen dat mensen zoals misschien Anky van Grunsven hun paarden wel beenbescherming omdoen dit in tegenstelling tot mijn paard die net zoveel voor mij betekend als de paarden van Anky voor Anky. Misschien omdat zij moet leven van wat zij binnenbrengt aan geld dankzij de paarden, wedstrijden enz. En ik ben een hobby-ist tuurlijk wil ik niet dat mijn paard kreupel wordt, maar ik ga hem niet met allerlei dingen aankleden zodat hij veilig op de wei kan spelen. Dit was meer het verhaal over de beenbeschermers en apart zetten dan over het stukje halster omlaten. Ben ik duidelijk geweest zo?

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:05

Als het een paard is die moeilijk uit de wei gaat hou ik het halster om dan is hij makkelijker te pakken.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:49

geen
ze kunne blijven hangen en stikken

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:12

Mijn paarden staan altijd zonder halster in het land.De Halsters liggen wel bij het land in geval er iets aan de hand is. Ze staan altijd in een groep buiten en ik heb ooit eens een paard een ander paard aan het halster vast zien houden dat paard kon dus echt geen kant meer op ik vind dat geen prettig idee, bij mij dus altijd halsters af. Knipoog

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:01

je kan een halster omlaten als je paard nergens aan kan blijven haken. staan er bomen in je land? dan is het een afrader om je halster om te laten. maar als het een gewone grasvlakte is met een stroomdraadje eromheen kan je gerust je halster om laten.