Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaike93

Re: Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:20

Iris_panta schreef:
Ik heb owk zo'n leuk paard dat om 6 uur begint Lachen
In het begin elke keer naar beneden, boos geworden, maar wat eten gegeven en weer verder slapen. Vervolgens begon ze een uur later weer!

Vind je het gek dat ze een uur later weer begon Koe
Ze had nl. ''uitgevonden'' zolang ze maar ging trappen ze eten kreeg.

Maargoed, dit is bij het verhaal van de TS niet van toepassing, gelukkig Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:21

Megantjuh schreef:
Maaike93, wil jij uitleggen hoe je weet dat een paard die tegen zijn box trapt meer naar buiten wil?

Ik vind dat eerlijk gezegd onzin. Het is gewoon weg aangeleerd gedrag en een paard denkt heus niet laat ik eens potje tegen me deur trappen want ik wil meer naar buiten.

TS zegt, dat als ze komt, het paard buiten gaat, of mee mag om te rijden, of iets te doen krijgt (eten). aandachttrekkerij dus om het vooruitzicht van de stalverveling af te komen. de conclusie lijkt me verder duidelijk..

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:21

Ik geloof ook niet dat een paard trapt omdat hij naar buiten wil. Een paard dat elke dag 4/5 uur naar buiten gaat zal hier vanzelf aan wennen. Ik denk eerder dat het een manier is van aandacht trekken.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:23

Hannanas schreef:
waarom zou hij dat niet denken dan?

Je hoeft de vraag niet om te keren?

Ik vraag aan haar waarom ze dat beweert ? Is er onderzoek naar gedaan dat paarden zo ver kunnen redeneren?

Deurtrappen is aangeleerd gedrag, het start door de bevestiging van de mens, een paard trekt zijn conclusies ( trappen = aandacht) en dan beland je in een vicieuze cirkel.

Negatieve aandacht is voor een paard net zo aandacht.

maaike93

Megantjuh schreef:
Maaike93, wil jij uitleggen hoe je weet dat een paard die tegen zijn box trapt meer naar buiten wil?

Ik vind dat eerlijk gezegd onzin. Het is gewoon weg aangeleerd gedrag en een paard denkt heus niet laat ik eens potje tegen me deur trappen want ik wil meer naar buiten.

Er is toch een reden dat hij het doet?!
Dat paard verveelt zich, daarbij zijn paarden nou eemaal bewegingsdieren.
Een paard hoort naar mijn idee gewoon in een kudde buiten te lopen.

En idd zal het ene paard er veel beter tegen kunnen dan het andere paard

Hannanas

mja aandacht trekken doe je als jeje verveelt.

Heeft hij nou zoiezo 24/7 hooi om aan te knabbelen?!?!

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:24

maaike93 schreef:
Iris_panta schreef:
In het begin elke keer naar beneden, boos geworden, maar wat eten gegeven en weer verder slapen. Vervolgens begon ze een uur later weer!

Clown ik ben niet dom hoor. Maar op dat moment wisten we even niet beter.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:24

bovendeur dichtdoen als hij met zijn hoofd naar buiten kan! wij hebben ook een paar van zulke paarden op stal, die het voornamelijk met de voorbenen doen, als de bovendeur dichtzit en ze niet meer met hun hoofd naar buiten kunnen doen ze het meestal niet meer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:25

Iris_panta schreef:
Ik geloof ook niet dat een paard trapt omdat hij naar buiten wil. Een paard dat elke dag 4/5 uur naar buiten gaat zal hier vanzelf aan wennen. Ik denk eerder dat het een manier is van aandacht trekken.

onzin. niet elk paard went daaraan, net zoals niet elk paard went aan een bit. als je van dit gedrag af wil, en de OORZAAK wilt aanpakken ipv het gevolg, moet hij gewoon naar buiten, dat is zo klaar als een klontje.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:25

merrieveulen schreef:
Megantjuh schreef:

TS zegt, dat als ze komt, het paard buiten gaat, of mee mag om te rijden, of iets te doen krijgt (eten). aandachttrekkerij dus om het vooruitzicht van de stalverveling af te komen. de conclusie lijkt me verder duidelijk..

DUS aangeleerd gedrag. De TS heeft het paard onbewust geleerd dat als hij trapt; hij aandacht krijgt. In welke vorm dan ook.

Het trappen omdat een paard MEER naar buiten wil is niet natuurlijk gedrag en al helemaal niet aangeleerd gedrag. Je kan een paard niet leren denken dat hij meer naar buiten moet.

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:26

Bij mijn verzorgpony op stal staan ze ongeveer 8 tot 9 uur buiten. daar staat ook een paard die tegen de boxdeur aanschopt.
hij wil gewoon aandacht trekken op een negatieve manier..
Laatst bijgewerkt door mas_ op 03-05-07 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:26

hildetc schreef:
bovendeur dichtdoen als hij met zijn hoofd naar buiten kan! wij hebben ook een paar van zulke paarden op stal, die het voornamelijk met de voorbenen doen, als de bovendeur dichtzit en ze niet meer met hun hoofd naar buiten kunnen doen ze het meestal niet meer.

weer zo'n briljant idee (NOT dus Sigaar )

Lekker fijn voor het paard,
de enige wie je daarmee een plezier doet is jezelf.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:28

Iris_panta schreef:

Clown ik ben niet dom hoor. Maar op dat moment wisten we even niet beter.[/quote]

hihi, ik neem je niks kwalijk hoor, gelukkig is het probleem opgelost Knipoog

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 16:28

Hannanas schreef:
mja aandacht trekken doe je als jeje verveelt.

Heeft hij nou zoiezo 24/7 hooi om aan te knabbelen?!?!

Ja, maar dit heeft geen zin. Vork
Hij blijft trappen als jij wat anders doet met een andere pony.
Het is puur aandacht die hij wil. Als je binnen zit doet hij het niet omdat er niemand is en hij weet dat niemand hem komt aaien ofzo. Koe

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:28

Wat een triest idee... Mensen jullie hebben je paard zelf ( al dan niet onbewust) dit gedrag aangeleerd..

En dan sluit je je paard maar op achter een gesloten deur want het klinkt zo vervelend? SORRY HOOR Misselijk

Nogmaals TS: zie mijn eerste reactie. Wat denk je daarvan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:29

Megantjuh schreef:
DUS aangeleerd gedrag. De TS heeft het paard onbewust geleerd dat als hij trapt; hij aandacht krijgt. In welke vorm dan ook.

Het trappen omdat een paard MEER naar buiten wil is niet natuurlijk gedrag en al helemaal niet aangeleerd gedrag. Je kan een paard niet leren denken dat hij meer naar buiten moet.

door het te bevredigen is het geëscaleerd. voor die tijd kwam het ook ergens vandaan, niet?

met je eens megantjuh

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:29

Megantjuh schreef:
Hannanas schreef:
waarom zou hij dat niet denken dan?

Deurtrappen is aangeleerd gedrag, het start door de bevestiging van de mens, een paard trekt zijn conclusies ( trappen = aandacht) en dan beland je in een vicieuze cirkel.

aangeleerd moet ook weer afgeleerd worden, toch?!
Oft, pak dan voor deze éne keer de oorzaak/bron van het gedrag aan, Gooi dat paard op het land!!! Vork

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:32

Tuurlijk zou het voor het paard het beste zijn om zo lang mogelijk op het land te staan, voor ieder paard trouwens.
Maar in deze situatie kan dat niet dus moet er naar een andere oplossing gezocht worden, en DAT is wat de TS hier vraagt.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:33

maaike93 schreef:
Oft, pak dan voor deze éne keer de oorzaak/bron van het gedrag aan, Gooi dat paard op het land!!! Vork

Dat is niet afleren, dat is het onmogelijk maken.

Wanneer het weer mogelijk wordt, dus hij weer op stal komt einde zomer begint het hele riedeltje weer opnieuw

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:33

Janna_ schreef:
Tuurlijk zou het voor het paard het beste zijn om zo lang mogelijk op het land te staan, voor ieder paard trouwens.
Maar in deze situatie kan dat niet dus moet er naar een andere oplossing gezocht worden, en DAT is wat de TS hier vraagt.

en naar mijn idee is die er simpelweg niet Vork
of je moet idd aan dat soort onzin beginnen als staldeur helemaal dichtgooien etc Slapen

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:34

Megantjuh schreef:
maaike93 schreef:

Dat is niet afleren, dat is het onmogelijk maken.

Wanneer het weer mogelijk wordt, dus hij weer op stal komt einde zomer begint het hele riedeltje weer opnieuw

ja daar heb je wel gelijk in..
maar het paard zal in elk geval wel happy-er worden.
is het eigenlijk af te leren?
Laatst bijgewerkt door maaike93 op 03-05-07 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:36

maaike93 schreef:
hildetc schreef:

weer zo'n briljant idee (NOT dus Sigaar )

Lekker fijn voor het paard,
de enige wie je daarmee een plezier doet is jezelf.

nou het paard heeft er geen last van hoor, doet dit nl ook als hij buitenstaat en dus andere dingen kan doen. t is gewoon een aangeleerd iets. en ja als ik er last van heb en er geen last meer van wil hebben doe ik de deur dicht ja.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:36

Janna_ schreef:

'deze situatie' is de situatie zoals die geschikt is voor de eigenaar. als je het beste wil voor je paard, geef je hem het beste. ik vind het nogal egoïstisch van de eigenaar. tja die zit geen 20 uur per dag in het toilet opgesloten met een stapeltje boterhammen met kaas.

imo is er geen 'oplossing', wel symptoombestrijdingsmogelijkheden. tenzij het paard naar buiten kan.

@ hilde, precies, als JIJ er maar geen last van hebt, en je het ongemak van je paard niet ziet en hoort, dan is het allemaal goed gelukkig.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 16:38

Megantjuh schreef:
Dit is aangeleerd gedrag.

Een paard trapt een keer tegen de deur, jij roept stop of iets dergelijks, en hij denkt hee als ik dit doe krijg ik reactie!

Vervolgens doet hij het weer en jij reageert dus je bevestigd. Dit gaat zo door en hij doet het steeds meer en jij wordt steeds bozer...

Je moet de fun die hij eruit haalt weg halen. Zorg voor iets zachts, zodat het geen geluid meer maakt als hij het doet. Dan zal het niemand opvallen, kijkt niemand meer op of om en gaat het langzaam over.

Het niet weg halen van het geluidseffect zorgt ervoor dat het niet over gaat, want ook al besluit jij er gewoon weg geen aandacht aan te geven dan doen andere mensen dit wel.

Succes!

Hier ben ik het mee eens, als de rubbermatten hangen (zijn onder weg) dan laat ik hem gewoon door trappen, eens stopt hij wel!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:38

Heel veel succes ermee Ja Komt zeker goed Lachen