Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Re: Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:25

Skitter schreef:
Mijn moeders paard is toch echt onmogelijk. Wij hebben haar als zo'n 7 jaar, TIG mensen erop gehad en ik heb maar 1 iemand gevonden die haar fatsoenlijk aan het lopen krijgt. Misschien had ze een goede dag ofzo.. Bloos

Ze wil niet gereden worden, of wel, ze wil niet draven of galoperen onder de man. Stappen, nou vooruit denkt ze dan, maar draven?

Ze vecht liever, tot schuimend toe. Gebrek aan energie is het niet. Flink op flikker krijgen helpt niet, ze is HEEL snel beledigd. HEEL lief vragen helpt even, dan begint ze weer te klooien..........We hebben echt ZO veel mensen op dr gehad..ook die echt konden rijden en niet bang waren voor dit soort gedrag.

Ik was haar weer eens aan het proberen een keer en ze stond steil omhoog. Mijn moeder mepte haar naar voren met de longeerzweep (das een van haar grootste problemen, voorwaarts blijven..) en daarna zei mijn moeder van ga er maar af. Ik had toen zoiets van als ik nu afstap, stap ik werkelijk waar NOOIT weer op dat paard. Ze kan echt levensgevaarlijk worden. Het maakt haar niet uit, als ze maar niet gereden hoeft te worden.

Wij hebben haar zo vaak laten onderzoeken, gewone DA, paard gespeciliseerd, acupuntuur, kraken, zadels, zadels en nog eens zadels! Dekjes, bontjes, verschillende bitten of geen bit..Niets veranderde... waar het precies aan ligt is echt de vraag, maar alles was prima. Ook zonder zadel en bitloos doet ze het, dus daar ligt het ook niet lijkt mij.

Wij hebben het zo'n beetje opgegeven, ze is al 13 jaar. Een buitenritje ziet ze wel eens zitten, maar echt rijden?

En ik nodig jullie allemaal uit om het ff te proberen Haha! Koffie staat al klaar Haha! Haha!

Toch blijf ik het heel vreemd vinden, maar goed, dat zal je ook wel vaker hebben gehoord Knipoog .

Maar als ik het goed begrijp is vooral het voorwaarts blijven het grootste probleem. Dus op de één of andere manier heeft ze ergens last van waardoor het haar heel veel moeite kost. Een paard doet dit nooit express.
En begrijp ik het goed dat ze het alleen onder de man doet? Dus met longeren is er geen enkel probleem en dan is ze goed voorwaarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:33

@ Skitter, herkenbaar verhaal, de paarden konden wel familie zijn Clown Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:42

Appie schreef:
Lusitana schreef:
Ik heb twee paarden in mijn leven gekend onder de catagorie onhandelbaar die terecht naar de slager zijn gegaan. Deze vlogen mensen aan in de wei. Ze waren van kleins af aan niet of nauwelijks in contact geweest met mensen, maar hadden geen slechte ervaringen met mensen. Hun agressie was niet te verklaren.).

Vlogen ze alle mensen aan die in de wei kwamen?

Lusitana schreef:
Mijn mening is dat er niet alleen paarden zijn die onmogelijk gemaakt zijn (en dat is meestal wél omkeerbaar naar mijn mening), maar ook die het gewoon ZIJN (en dat is niet te verhelpen volgens mij).

Maar hoeveel procent van de paarden behoren in de laatste categorie? Ik vind het altijd een te makkelijke uitspraak, heel veel paarden met 'problemen' worden dan vaak toch bestempeld als net diegenen die tot het laatste behoren. Naar mijn idee bestaan zulke paarden maar heel weinig.

Ja, die paarden vlogen alle mensen aan, zelfs aan het hek was het niet veilig.

Ik ben ook van mening dat er heel, heel weinig in die laatste catagorie horen. Als gezegd, ik ken er in mijn leven twee en ik ben 46 en zit 35 jaar in de paarden, heb er zeker 500 gereden en nog veel meer gekend, van allerlei rassen, afkomst en op verschillende manieren gehouden.
Een echt slecht paard is een gestoord paard en dat valt niet goed te maken (wellicht met medicatie, maar daar legt de wetenschap zich niet op toe). Dat is iets heel anders dan een getraumatiseerd paard.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 18:55

Maar ja, raken ze niet getraumatiseerd omdat ze al gestoord zijn? Of heeft dat niet noodzakelijkerwijs met elkaar te maken...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 07:50

Niet noodzakelijkerwijs denk ik, ze kunnen ook getraumatiseerd zijn door ervaring.

Maar het is lastig hoor, je doet er alles voor, je probeert van alles en niks helpt. En dan komen er ook nog allemaal mensen "heeft ie niet zus, heeft ie niet zo, heb je al.....", geloof dat je daar goed moedeloos van wordt.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:46

Citaat:
Zo ik ga me er ook even mee bemoeien
( ik ken het bewuste paard ook )

Heb zelf 5 minuten op het dier gezeten en stap er nooit meer op.
Er zijn inmiddels meerdere mensen die het geprobeerd hebben, jong, oud, lief, boos, veel ervaring met probleempaarden / aanrijden van jonge beesten, Z dressuurruiters, Z springruiters.. ( etc etc etc )

Ik denk dat hier wel een probleem kan zitten, zoals ik al eerder zei: wees consequent, ja is ja en nee is nee en elke keer op precies dezelfde manier vragen en corrigeren.
Met zoveel verschillende ruiters kan dit nooit gebeuren, plak daar een onzeker, eenkennig paard aan vast en al gauw heb je een probleempaard met een hele trucendoos. Ik denk dat zo'n paard 1 ruiter nodig heeft die er echt mee aan de slag wil voor een langere tijd en niet iemand die na 1 keer erop zegt: ik stap er nooit meer op! Volgende patient! En bij elke nieuwe ruiter wint het paard weer, elke keer heeft het zin om te staken, te bokken of andere trucjes, want ze stappen idd af en komen nooit meer terug.

Ik ken het paard niet of haar verleden maar als ik dit zo lees denk ik niet dat het ten goede komt van haar gedrag onder het zadel. Soms moet je ook gewoon eindeloos geduld hebben en het risico willen nemen dat het gevaarlijk is (paardrijden is nou eenmaal geen veilige sport Clown )

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:59

Ja Brendagenee, maar die ruiter moet je dan wel vinden....
Vind jouw reactie nu wel heel theoretisch.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:14

Ik ben het wel eens zijn Brendagenee. Er zou iemand moeten zijn die eens probeert om een band met dat paard op te bouwen en zo het vertrouwen te winnen. Elke keer een ruiter erop, gaat dus duidelijk niet werken. Zoiets kost maanden intensieve 'training' met alle geduld. Meestal hebben mensen dat niet en dat is jammer. Zo'n misschien eenkennig paard is daar dan wel de dupe van.

En sommige paarden zijn gewoon niet geschikt om op te rijden. Dat kan ook. Helaas willen de meeste mensen voornamelijk dat er op gereden wordt, anders is zo'n beestje niets meer waard in hun ogen ('wat moet je er anders mee?').
Hoe dan ook, ik vind het echt een heel triest verhaal.....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:21

Je denkt dat je de juiste ruiter voor je paard hebt, maar na een tijdje blijkt dat niet zo te zijn. Dan moet je toch door naar de volgende? Snap ook wel dat in Utopia alle ruiters goed met hun paard overweg kunnen maar ik weet ook hoe de praktijk kan zijn. Voor hetzelfde geld had ik ook nog gesukkelt of erger, mijn paard verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:24

Het paard wordt momenteel ( sinds een half jaar ) ook gereden door 1 en dezelfde persoon.
Maar ja, als iedereen zich er inderdaad mee gaat bemoeien 'probeer die en die eens, of laat die en die er eens op' ...Je gaat alle mogelijkheden aangrijpen om te kijken of het iemand wél lukt.

En ja, zodra een paard zich gezellig in het hek laat donderen, zijn er niet veel mensen die zeggen 'och leuk dier, die rijd ik wel een tijdje voor je'
De ruiter die het paard nu dus traint, heeft al zó veel uitgezeten van het dier en is er al zo vaak genadeloos afgeklapt, dus die zet echt wel door.

En het kan inderdaad zijn dat dit geen paard is om op te rijden, in dit geval erg jammer, gezien het een zeer getalenteerd dresuurpaard is ( ja word er bijna bang van als je em ziet draven) en hij is er ook nog eens voor de handel...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:28

Ellen, ik kan natuurlijk moeilijk echt beoordelen hoe of wat betreffende het paard in dit topic, maar ik heb zelf het gevoel dat er te weinig geduld is opgebracht tot nu toe. Ik denk dat het niet zo zeer om de ruiter's rijkwaliteiten gaat, als wel het gevoel voor het dier zelf en dus ook in de omgang ervan.
Maar goed, ik ken het paard niet, ik weet te weinig van zijn verleden. Ik probeer gewoon mee te denken, snap je? Ik heb het verder niet over jouw paard, hoor.

Ik ben zelf iemand die heel veel tijd en moeite neemt om een paard echt te leren kennen en daar zou ik op inspelen. En dan heb ik ook geen tijdslimiet (zo van 'over 3 maanden moet 'ie zus en zo lopen'). Het paard bepaalt de tijd die nodig is, zeg maar. Maar ja, helaas kan ik niets doen verder. Misschien is een reading een goed idee? (ik weet dat niet iedereen daarin gelooft, maar ik ben zelf wel overtuigd van de gave van iemand die ook bij mijn paard en andere paarden in mijn omgeving is geweest). Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:34

Tja, maar de vraag is dan toch of deze persoon het goed aanpakt, wat op afstand zonder verdere kennis overigens niet te zeggen is. Maar als hij daar al zo lang mee bezig is rijst toch de vraag of deze ruiter de aangewezen persoon is of dat het inderdaad een gebed zonder end wordt omdat het paard gewoon "geen dressuurpaard" wil zijn. Misschien dat het dier bosritjes wel goed oppakt en dan kunnen er nog zulke mooi gangen inzitten, als het echt niet gaat dan houdt het toch echt op en zal er een andere carriere voor het dier gezocht moeten worden.
Maar waarschijnlijk zal ze eerst een tijd tot rust moeten komen, om dan met heel veel grondwerk weer vertrouwen te winnen.
Doet de ruiter in kwestie dat? echt grondwerk ( arbeid aan de hand in de vorm van zijgangen, wijken , etc. , dubble longe, misschien eens los aan het werk in de round pen( longeercirkel) om een join up tot stand te brengen, etc, etc.
Ik hoop voor het paard dat het tot een goed einde zal komen Bloos en dat iemand zal proberen om eens echt met dit paard te "communiceren" op wat voor niveau dan ook.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:52

Citaat:
Ja Brendagenee, maar die ruiter moet je dan wel vinden....
Vind jouw reactie nu wel heel theoretisch.

Ja maar dat kan ook niet anders, want ik ken het hele paard niet, ik kan alleen lezen wat hier staat en proberen te bedenken hoe het komt dat dit paard onmogelijk is geworden of zo al was. Er zijn natuurlijk wel zeldzame gevallen van echt onmogelijke paarden, maar ik vind wel dat je een paard de kans moet geven en als de eerste 10 ruiters niet door willen zetten en de 11e eindelijk wel eens een keer kan er al heel veel verkloot zijn in het hoofd van dat paard.

Het is echt geen conclusie die ik trek, maar ik zou het wel fijn vinden als mensen eens vanuit het paard bekijken hoe zij behandeld wordt en of het niet meer dan logisch is dat het gedrag wellicht alleen maar erger wordt door toedoen van de mens?

Theoritisch gezien: als de 11e ruiter de 1e was, dan was het gewoon een wat bewerkelijk paard met inrijden en was er wellicht daarna gewoon mee te rijden. Dit kun je alleen nooit meer te weten komen, het is nu te laat en je kunt nu alleen proberen weer goed te maken wat fout is gegaan. En ja misschien is het wel echt het zeldzame onmogelijke geval. Persoonlijk denk ik van niet, omdat het paard met grondwerk en in de omgang verder wel 'normaal' is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:54

Elcid en Brendageene, ik sta helemaal achter jullie woorden......

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:55

Echt onmogelijk... nee... Ik denk dat het vaak voort komt uit pijn of angst. Of door de houding van de ruiter.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:58

Nadya schreef:
Ellen, ik kan natuurlijk moeilijk echt beoordelen hoe of wat betreffende het paard in dit topic, maar ik heb zelf het gevoel dat er te weinig geduld is opgebracht tot nu toe. Ik denk dat het niet zo zeer om de ruiter's rijkwaliteiten gaat, als wel het gevoel voor het dier zelf en dus ook in de omgang ervan.
Maar goed, ik ken het paard niet, ik weet te weinig van zijn verleden. Ik probeer gewoon mee te denken, snap je? Ik heb het verder niet over jouw paard, hoor.

Nee, snap ik dat je het niet over mijn paard hebt en dat je het goed bedoelt Ach gut . Maar vanuit wat ik meegemaakt heb (wat zo te lezen veel minder erg is als dit geval) snap ik die eigenaar wel goed. Ik moest dus een maand geleden mijn verhaal bij de veearts vertellen, en dan heb ik ook zoiets van... jeetje...wat een lang verhaal....en toen kwam die, en toen kwam die.... en toen bitje zus, zadeltje zo...Bloos

Ben het inderdaad eens met dat het niet zozeer om de technische kwaliteiten gaat, bij mij is het ook absoluut geen dressuurruiter die het opgelost heeft. Maar zoals ik lees hebben ze dat OOK al geprobeerd.

Wel heel sneu dat dit dier dan ook nog voor de handel bedoeld is (begrijp ik dat goed?). Stel dat iemand hem goed voor elkaar krijgt, dan wordt ie verkocht, iemand tuint er in en dan begint heel de riedel waarschijnlijk weer van voor af aan.

Brendagenee: nogmaals, ik dacht ook dat ik het beste voor mijn paard deed, maar achteraf bleek het helemaal verkeerd te zijn. Je moet dan toch verder. Gelukkig heb ik geen 11 ruiters nodig gehad. Ook naar jou toe: geen verwijten ofzo hoor, maar ik snap dit geval gewoon zo goed (denk ik dan he TS Haha! )...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:59

Brendageene schreef:
Theoritisch gezien: als de 11e ruiter de 1e was, dan was het gewoon een wat bewerkelijk paard met inrijden en was er wellicht daarna gewoon mee te rijden. Dit kun je alleen nooit meer te weten komen, het is nu te laat en je kunt nu alleen proberen weer goed te maken wat fout is gegaan. En ja misschien is het wel echt het zeldzame onmogelijke geval. Persoonlijk denk ik van niet, omdat het paard met grondwerk en in de omgang verder wel 'normaal' is.

Juist, en daarom is het in mijn ogen ook zo ontzettend gevaarlijk om te gaan "proberen" een paard zelf in te rijden, en hulp te gaan zoeken op het moment dat het niet lukt. Niet gevaarlijk in de zin van dat de persoon die het probeert echt gevaar loopt. Maar gevaar dat er iets bij dat paard bevestigd wordt - en verkeerd bevestigd wordt - dat later moeilijk of zelfs nooit meer recht te breien valt....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:01

Nadya schreef:
Elcid en Brendageene, ik sta helemaal achter jullie woorden......

Ik in theorie ook hoor. En ik hoop ook echt dat dit paard niet in de categorie onhandelbaar valt.

Wat er ook nog eens bij komt: het paard is niet van TS, dus de mogelijkheden zijn ook nog eens zeer beperkt nu.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:11

Mijn paard heb ik ook laten trainen door een, naar ik dacht ,betrouwbare trainer. Jammer genoeg bleek dat dus niet zo te zijn en ben ik jaren bezig geweest om het dier zijn vertrouwen terug te krijgen. Achteraf gezien had ik het beter zelf kunnen doen, was door rug/ nekproblemen bang om te vallen. Ik ben er na die "training" zo vaak afgegaan dat ik het bijna opgegeven had. Het dier bokte, steigerde, rende weg met opstijgen en er zat op een gegeven moment alleen nog een achter uit op. De galop heeft jaren gekost om weer goed te krijgen en dat geeft, nu 6 jaar na dato, soms nog problemen.

Dit puur als illustratie hoelang een gevoelig dier, in dit geval een volbloed arabier, met een trauma blijft rondlopen en hoeveel tijd, rust en geduld, het kost om dat zeer tere en breekbare vertrouwen weer te herstellen.

Het is me gelukt en ik kan mezelf nog steeds voor mijn kop slaan dat ik het toen niet eerder heb ingezien. Inrijden en trainen doe ik dus voortaan zelf, samen met mijn vriend. Ik zie teveel kneuzen en beunhazen rondlopen die een paard wel "eventjes" klaarmaken. Daarbij vergeten ze een belangrijk detail, ze kijken en luisteren niet naar het dier in kwestie en zullen nooit toegeven dat het niet klikt tussen hen en het paard. I.p. daarvan grijpen ze naar geweld en dan is de cirkel rond en worden de problemen vaak onoplosbaar.
Gelukkig lopen er ook een paar goede trainers rond, maar daarnaar moet je wel zoeken als naar een naald in een hooiberg Knipoog Boos!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:17

Nou precies ElCld! Fijn dat het bij jou goedgekomen is. Ik ben met de mijne op weg nu en weet zeker dat het goed komt. Maar ik heb nu gelukkig ook iemand die me meteen kan helpen, mocht ik ergens tegenaan lopen.

Want, respect voor je hoor OK dan! , als ik er 10x af ga (niet vrijwillig Haha! ) weet ik niet of ik er nog op zou stappen...
Maar de mijne heeft bij mij nooit meer gesteigerd gelukkig. Toen ie dreigde is meteen mijn hulp-redder-ruiter er op gegaan, die heeft laten zien hoe ie het oplost, dan ik er op en dan ging het goed.
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 30-03-07 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:18

Pffff, als ik dit soort dingen allemaal lees, ben ik zo ontzettend blij met de band die ik heb met mijn jonge paardje. Die hoop ik deze zomer voorzichtig in te gaan rijden en ik verwacht daar geen enkel probleem mee. Ik heb zo'n klik met mijn lieve Sam en we zijn echt de dikste vriendjes geworden en kennen elkaar supergoed.

Maar ik weet wel dat als hij geen rijpaard zou blijken te zijn, ik hem nooit meer weg zou doen. Dan maar niet rijden, we doen nu ook al zoveel andere leuke dingen samen. Lachen

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:18

Ik ben van mening dat er wél een klein percentage paarden zullen bestaan die echt zo geboren zijn.

Je hebt immers ook mensen die met een kronkel geboren zijn, denk maar aan moordenaars, verkrachters, martelaars etc etc. Die zijn geboren met een 'hersen foutje' dus ik neem aan dat dit ook kan gebeuren in de dierenwereld zonder dat daar een aanleiding voor hoeft te zijn.

C.q: aangeboren hersenafwijking.

Dus niet door een traumatische ervaring o.i.d. maar gewoon aangeboren, zit al in de genen dan en ja dat lijkt mij mogelijk al heeft mijn my little pony gelukkig daar geen last van.. (al is het ook niet de makkelijkste hoor Haha! )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:20

De meeste moordenaars en verkrachters zijn niet zo geboren, hoor Majella......

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:25

Nadya schreef:
De meeste moordenaars en verkrachters zijn niet zo geboren, hoor Majella......

Inderdaad, die zijn door trauma's in het verleden zo geworden. Maar een combinatie van een verkeerde opvoeding o.i.d. en een erfelijke belasting is natuurlijk helemaal bingo .............

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:27

Nou, ik ben van mening dat er wel degelijk zulke mensen met een hersenafwijking worden geboren. Tuurlijk, uiteraard ook de labielen dmv een traumatische ervaring maar zeker niet allen.

Maar ik wil dit niet laten uitlopen op een wellis/nietes verhaal Knipoog