Mijn eerste pony is een natuurlijke dood gestorven en moest ook opgehaald worden. Ik vind dat niet zo erg, want eerlijk is dat paard al dood en voelt niks meer. En het moet toch gebeuren. Als een paard een goed leven heeft gehad is dat het belangrijkste denk ik dan.
Ik had een pony van 8 waarvoor ik ook voor de keus kwam te staan. Hij stond al een week in utrecht. Hij zou nooit meer goed gaan lopen. Maar had goeie periodes. hem naar huis meenemen zou idd kunnen betkenen dat je op een hele slechte dag dan voor de keus komt.
Omdat het me niks leek om op zo een dag hem te gaan vervoeren en elders in te laten slapen. heb ik ervoor gekozen om dat in utrecht te doen.
Hij kreeg eerst een rustgevend spuitje. we zijn toen naar de valbox gelopen. hij was al erg suf toen.
Daarna kreeg hij een spuitje en is met hulp omgevallen, in een meter hoog stro. Daarna via een infuus heeft ie het dodelijke middel gekregen en is heel rustig gegaan. We waren erbij en alles was netjes en rustig.
Om het daar te laten doen was idd omdat ie daar al stond en dan niet met paniek situaties zit of vervoeren ed.
En een paard wat onder narcose moet, moet ook een gedeelte deze weg gaan. Hij weet niet of ie wel of niet wakker wordt in principe
Ik moet ook eerlijk zeggen dat op een pensionstal het inslapen wat ik evt later had kunnen doen ook niet zo zag zitten, met alle andere pensionklanten.
In nood moet je soms anders beslissen. als het op eigen terrein kan zondar dat je paard nog vervoerd hoeft te worden, zou ik dat zeker doen. Je hebt het dan met respect gedaan en misschien moet je dan niet erbij zijn als de grijper komt.
Wat ik wel raar vind is dat ze bijv mijn hond die ziek was en erg verzwakt, niet onder narcose kregen voor een onderzoek. Een border collie die maar op bleef staan als ik weg moest. Die moest meer dan d'r gewicht mocht. En ze leek steeds onder zeil en dan moet je weg, maar dan was ze er weer.
En laatst mijn moeders ouwe hondje, die opeens erg slecht werd en steeds benauwder. Zou je denken al zo zwak, maar die ging ook niet slapen. Overleed uiteindelijk bij HET spuitje wel snel.
Maar toen zei de dierenarst dat bij een ouder of zwakker dier het allemaal al langzaam werkt en daardoor het spul langzamer wordt rondgepompt. Ons kreupele paard, was nog kerngezond en misschien daardoor sneller weg??
Je kan iig met je veearts zo te horen goed overleggen en ik denk ook alles vragen. doe dat dus ook gewoon zou ik zeggen!
Sterkte