Ervaring met thuis laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Ervaring met thuis laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:05

normaal gezien gaat het schieten altijd goed. Een paard sterft inderdaad pas tijdens het uitbloeden. Een goed schot is wel echt IRREVERSIEBEL, dus hij zal inderdaad sowieso doodgaan, maar met uitbloeden gaat het sneller.

Voorzover ik weet (in Belgie is het toch zo) mag een paard dat thuis is geslacht NIET meer voor consumptie gebruikt worden. De zgn 'noodslachting' mag dus echt niet meer. Hij mag wel nog naar het slachthuis om te vernietigen, maar ik weet niet of dat dan nog zin heeft.

Lielle, veel sterkte met de eventuele beslissing. Sowieso zal het kort lijden worden voor je paard, en hij heeft een prachtig leven achter de rug Lachen

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:19

volgens mij kan het alleen als de slager m daarna meeneemt Nagelbijten / Gniffelen

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:29

mijn paard is ook afgeschoten omdat de dierenarts haar geen spuitje wou geven haden we geen keus
mijn paardje was al over de 30 en had atrose en longemfyseem ze was heel erg mager door de longymfyseem en doordat
ze atrose had kon ze niet meer omhoog komen ze was vaak uitgeput ze liep alleen nog in de wei we vertroetelden haar alleen noh en wandelden nog een beetje met haar maar zodar ze ging liggen kon ze dus niet meer omhoog komen ze heeft hierdoor een paar keer vastgelegen en koliek aanvallen gehad telkens msoten we haar oveeind trekken dat kon gewon niet meer en toen hebbenw e dus gevraagd of de veearts haar een spuitje wou geven maar nee dus er zat niks anders op.
we konden kiezen zelf heenbrengen of ze werdt met een veewagen opgehaald we hebben haar dus zelf weggebracht en ze is aar dus afgeschoten en daar dus in de kadaverbak gedaan ze schieten dus niet thuis meer af.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:45

Ik stond vorig jaar in de wei toen ik mijn beide paarden tegen elkaar zag knallen.
Ik wist direct dat er een een been had gebroken.
En in enkele secondes ging er van alles door mij heen.
Eerst was ik helemaal hysterisch, maar dat ebte wel weg.
Ik heb altijd gezegd dat als ik een paard af moet laten maken, dat ik hem dan wel naar de slager wil brengen omdat ik er zulke goede verhalen over hoor.
In mijn geval was dat niet mogelijk.
Ze was anderhalf jaar geleden gespoten voor koliek en daardoor was haar vlees niet geschikt voor consumptie.
Ook mede door haar beenbreuk zou ze wel in de trailer kunnen komen, maar er nooit meer uit.
Vandaar dat we met de verzekering hebben besloten om haar in te laten slapen.
Ze kreeg eerst een roesje en daarmee zakte ze door haar benen.
Echt een enorm eng gezicht.
Dat vergeet ik nooit meer!
Gelukkig ging het met haar gebroken been goed, ze viel op haar goede zijde.
Daarna nog heel even geknuffeld en haar het laatste spuitje gegeven.
De da heeft nog 5 minuten gewacht en om de minuut gecontroleerd of haar hart echt opgehouden was.
Dit was midden in het weiland gebeurd.
Mijn buurman heeft haar heel voorzichtig met de shovel opgepakt en haar aan de kant van de weg gelegd.
Daar heeft ze vier dagen gelegen bij temperaturen van 28 graden.
Dat vond ik echt verschrikkelijk, maar rendac kwam niet eerder...
Mijn vader was erbij toen ze haar in de vrachtwagen deden en dat is echt met respect gebeurd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 01:10

Mijn eerste pony is een natuurlijke dood gestorven en moest ook opgehaald worden. Ik vind dat niet zo erg, want eerlijk is dat paard al dood en voelt niks meer. En het moet toch gebeuren. Als een paard een goed leven heeft gehad is dat het belangrijkste denk ik dan.
Ik had een pony van 8 waarvoor ik ook voor de keus kwam te staan. Hij stond al een week in utrecht. Hij zou nooit meer goed gaan lopen. Maar had goeie periodes. hem naar huis meenemen zou idd kunnen betkenen dat je op een hele slechte dag dan voor de keus komt.
Omdat het me niks leek om op zo een dag hem te gaan vervoeren en elders in te laten slapen. heb ik ervoor gekozen om dat in utrecht te doen.
Hij kreeg eerst een rustgevend spuitje. we zijn toen naar de valbox gelopen. hij was al erg suf toen.
Daarna kreeg hij een spuitje en is met hulp omgevallen, in een meter hoog stro. Daarna via een infuus heeft ie het dodelijke middel gekregen en is heel rustig gegaan. We waren erbij en alles was netjes en rustig.
Om het daar te laten doen was idd omdat ie daar al stond en dan niet met paniek situaties zit of vervoeren ed.
En een paard wat onder narcose moet, moet ook een gedeelte deze weg gaan. Hij weet niet of ie wel of niet wakker wordt in principe
Ik moet ook eerlijk zeggen dat op een pensionstal het inslapen wat ik evt later had kunnen doen ook niet zo zag zitten, met alle andere pensionklanten.
In nood moet je soms anders beslissen. als het op eigen terrein kan zondar dat je paard nog vervoerd hoeft te worden, zou ik dat zeker doen. Je hebt het dan met respect gedaan en misschien moet je dan niet erbij zijn als de grijper komt.
Wat ik wel raar vind is dat ze bijv mijn hond die ziek was en erg verzwakt, niet onder narcose kregen voor een onderzoek. Een border collie die maar op bleef staan als ik weg moest. Die moest meer dan d'r gewicht mocht. En ze leek steeds onder zeil en dan moet je weg, maar dan was ze er weer.
En laatst mijn moeders ouwe hondje, die opeens erg slecht werd en steeds benauwder. Zou je denken al zo zwak, maar die ging ook niet slapen. Overleed uiteindelijk bij HET spuitje wel snel.
Maar toen zei de dierenarst dat bij een ouder of zwakker dier het allemaal al langzaam werkt en daardoor het spul langzamer wordt rondgepompt. Ons kreupele paard, was nog kerngezond en misschien daardoor sneller weg??
Je kan iig met je veearts zo te horen goed overleggen en ik denk ook alles vragen. doe dat dus ook gewoon zou ik zeggen!
Sterkte