met een 2 jarige longeren mee eens????????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: met een 2 jarige longeren mee eens????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:32

Paard vand e TS is nog niet eens 2 jaar dus dat is heel wat anders dan een pony van 2.5 jaar af en toe aan de longeerlijn

skatje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:40

ja, oke dat is wel zo.. maar ik vind dat het bij een paard van 2 welkan.. jonger gewoon niet doen

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:47

Lekker met je handen vanaf blijven, met rust laten! Als je zonodig wilt rijden en doen koop dan een ouder beest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:20

skatje008 schreef:
ja, oke dat is wel zo.. maar ik vind dat het bij een paard van 2 welkan.. jonger gewoon niet doen

Dus kan het niet aangezien het paard in kwestie GEEN 2 is...
En dan nog is aan de longe een hele andere belasting dan vrij

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:29

skatje008 schreef:
jullie zien toch ook wel paarden van 2 door de wei rondjes rennen, wissels maken, boven op elkaar springen.. of je nou 10 minuutjes lekker bezig bent aan de longe, al is het maar 1 rondje galop, 2 rondjes draf, daar krijgt hetpaardje geen last van.

Als een paard vrij kan bewegen weet hij zelf wanneer hij moet stoppen, wanneer hij het niet meer aankan.
Als je je paard aan het werk zet dan wordt hij 'gedwongen' en kan niet zelf beslissen om te stoppen. Als mens ga je dan gauw over de grenzen van je paard en kun je hem overbelasten, ook als je je paard goed kunt 'lezen'.
En dan komen de topics weer dat het paard zo vervelend is en niet wil luisteren en wat ze er aan kunnen doen om te zorgen dat hij het weer gaat doen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:34

hm nog even over de appaloosa's, de mijne was 5 toen ik hem inreed en was echt geen heethoofd

ik denk dat ze van longeren alleen maar erg sterk worden en energie/uithoudingsvermogen opbouwen....
plus dat de benen er nog niet aan toe zijn, dit alles bij elkaar....ik zou nog een half jaartje wachten in ieder geval!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:51

Esther schreef:
Als een paard vrij kan bewegen weet hij zelf wanneer hij moet stoppen, wanneer hij het niet meer aankan.
Als je je paard aan het werk zet dan wordt hij 'gedwongen' en kan niet zelf beslissen om te stoppen. Als mens ga je dan gauw over de grenzen van je paard en kun je hem overbelasten, ook als je je paard goed kunt 'lezen'.
En dan komen de topics weer dat het paard zo vervelend is en niet wil luisteren en wat ze er aan kunnen doen om te zorgen dat hij het weer gaat doen.

En dan nog. Veulens van drie weken oud kunnen ook bokken, springen rennen en de meest geïmproviseerde rondjes draaien. Maar wil dat dan zeggen dat je een drie weken oud veulen ook aan de longe kan pakken?
Voor de duidelijkheid, niet op jouw bedoeld Esther maar op degene die je quote Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:49

inderdaad katleentje...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:53

Esther schreef:
De staleigenaren hebben eigelijk het liefste appaloosa's voor de lessen omdat die zo braaf zijn... Dus waar je nu vandaan hebt dat appaloosa's heethoofden zijn Verward
Ik zie dat ook aan mijn shetappaloosa, die is de rust zelve en kijkt nergens vreemd van op en hij is over 3 maanden ook pas 2. Een verschil is dat hij 24/7 op de wei met schuilstal loopt samen met twee andere pony's...

Ik ken ook alleen maar rustige appa's...maar omdat ik er verder niet thuis in ben nam ik aan dat ts wel gelijk zou hebben Bloos
Ach....heb het ook met dee haffies....zijn altijd sloom volgens mensen...totdat ze op de mijne hebben gezeten, en dat is dan opeens een uitzondering Duivel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 00:07

Ik vind wel dat het een eindeloze discussie is, die we elke keer weer hebben.
De meningen zijn ten eerste gewoon verdeelt, dus we worden het nooit eens.
Ten tweede is elk paard anders, en is het vanaf een scherm niet in te schatten.
als laatste is elk mens anders. de een heeft ervaring en weet wat ie doet. de ander doet maar wat en dan gaat het niet goed.

We lezen hier op bokt genoeg problemen! Van zowel tijdens het opvoeden, als van onopgevoede paarden. Ik vind dat niet gek als je het regelmatig hier meeleest.

Als je paard zijn ei kwijt moet kan je ook even lekker laten racen. Doe ik ook vaak. En als je een round pen hebt, zou ik liever wat grondwerk doen. Echt longeren heeft nut als je het goed doet voor trainen. Voor conditie, doe ik het ook vaak los, dus zonder lijn. Maar echt lekker racen in de bak, daar heb je de langere stukken. Is voor elk paard wel fijn.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:39

superpony schreef:

Natuurlijk is ieder paard anders, maar ieder paard groeit hetzelfde. En zijn rond dezelfde leeftijd pas klaar met groeien.

Zo'n jong paard moet z'n ei kwijt kunnen in het land en niet aan een longeerlijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:46

eindeloze discussie, diep van binnen weet iedereen hoe het zit!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:28

Freggel schreef:
superpony schreef:

Natuurlijk is ieder paard anders, maar ieder paard groeit hetzelfde. En zijn rond dezelfde leeftijd pas klaar met groeien.

Zo'n jong paard moet z'n ei kwijt kunnen in het land en niet aan een longeerlijn.

Helemaal waar, Freggel, helemaal waar. Maar ja, jonge meiden en ongeduld....... Frusty

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:41

Ik ben ook al bezig met een 2 jarige om te longeren. Vanwege de winter konden (en mochten) ze niet naar buiten. Ik longeer haar 10 minuutjes en dan alleen stap en draf. Gaat super goed, maar als ze gewoon los kan gooi ik ze los. Van de zomer ga ik haar ook niet naast de wei nog eens longeren, want dan krijgt ze toch beweging genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:47

En waarom breng je dat jonge paard dan niet naar een plek waar hij wel gewoon buiten kan?
Dan maar wat verder van huis.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:52

Een 2 jarige longeren, echt niet! Zo'n jong paardje hoort zoveel mogelijk op het land, lekker vrij bewegen tussen andere (jonge) soortgenoten, dat is goed voor de ontwikkeling. Laat ze toch lekker uitgroeien. Ik zou er liever zelfs iets later mee beginnen dan aan de vroege kant.... Knipoog

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:22

mijn paard word eind mei 3 jaar en vind al dat getut en aandacht geweldig!!
lekker los longeren ,en afentoe even vast .
erop gaan doen we nog lang niet,maar een longeersingeltje eromheen om te wennen ,vind ze machtig intresant.
voor de rest staat ze de hele dag buiten .ben ook langs de weg met haar aan het lopen ,en dat vind ze ook helemaal leuk!!
als er niet te veel druk achter de dingen staat die je met je paard doet ,kan het volgens mij geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:22

Dat scheelt al weer een jaar in leeftijd....

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:24

runningkawa schreef:
Dat scheelt al weer een jaar in leeftijd....

ja precies!!! eerder lijkt me dus niet nodig Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:00

Ik vind 2 persoonlijk aan de vroege kant. Mijn shet is 2 en daar ga ik nu nog niet mee beginnen, die mag nog een jaartje kind spelen in de wei. Ik zou als ik jou was gewoon wachten tot de 2,5 a 3 jaar. Er zijn vast wel andere manieren om de energie kwijt te raken, helemaal nu de weilanden weer droger zijn. Dus ik ben het helemaal met Freggel eens

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:04

Geen wei vind ik persoonlijk een kulargument om jonge paarden (veel) op stal te houden.

Als je weet dat je jonge paard te weinig buiten kan komen moet je 'm niet aanschaffen of naar een degelijke opfok brengen. Desnoods maar verder van huis en er minder vaak heen kunnen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:38

Freggel schreef:
Geen wei vind ik persoonlijk een kulargument om jonge paarden (veel) op stal te houden.

Als je weet dat je jonge paard te weinig buiten kan komen moet je 'm niet aanschaffen of naar een degelijke opfok brengen. Desnoods maar verder van huis en er minder vaak heen kunnen.

precies. het is een primaire levensbehoefte voor het paard, vrij buiten te zijn met soortgenoten. een tweejarige hoort gewoon niet op stal. bovendien is er vast wel een wei of bak in de buurt waar ze wel langer mogen, en anders is er nog de opfok. persoonlijk zou ik het mijn dieren niet aan willen doen.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:46

ik kopcht die van mij op 2,3 jarige leefdtijd ik vond het jammergenoeg te laat om hem in de opfok te doen.. en omdat ik dan even niks meer mer paarden deed..
dus heb hem hier gehouden hij staat s'winters de gehele dag in de bak te spelen en zomers alleen ditt jaar nog dag en nacht in de weide..
ik begin 2 maanden voor zijn 3de met echt longeren en wennen aan het zadel..
ik longeer hem nu 1x in de 2 weken ong nog geen eens! en wandel veel met hem..
baal er wel van dat hij zoveel baasjes gehad heb en maar een half jaartje in de opfok heeft gestaan maarja had ik toen niks over te zeggen..

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:35

runningkawa schreef:
En waarom breng je dat jonge paard dan niet naar een plek waar hij wel gewoon buiten kan?
Dan maar wat verder van huis.

Omdat we zelf mooie stallen hebben en niet al het geld van de wereld Vork

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:37

wij hebben ook met een 2 jarige (shet) gelongeerd. die beestjes hadden er plezier in.. toen ze 3 waren zaten we er al op ( al was het om aan t gewicht te wennen) ik kan ze in de wei laten staan tot ze 4 zijn, maar ze wouden het graag.. dus dan is er niks mis mee denk ik dan..