Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
skatje008 schreef:ja, oke dat is wel zo.. maar ik vind dat het bij een paard van 2 welkan.. jonger gewoon niet doen
skatje008 schreef:jullie zien toch ook wel paarden van 2 door de wei rondjes rennen, wissels maken, boven op elkaar springen.. of je nou 10 minuutjes lekker bezig bent aan de longe, al is het maar 1 rondje galop, 2 rondjes draf, daar krijgt hetpaardje geen last van.

Esther schreef:Als een paard vrij kan bewegen weet hij zelf wanneer hij moet stoppen, wanneer hij het niet meer aankan.
Als je je paard aan het werk zet dan wordt hij 'gedwongen' en kan niet zelf beslissen om te stoppen. Als mens ga je dan gauw over de grenzen van je paard en kun je hem overbelasten, ook als je je paard goed kunt 'lezen'.
En dan komen de topics weer dat het paard zo vervelend is en niet wil luisteren en wat ze er aan kunnen doen om te zorgen dat hij het weer gaat doen.

Esther schreef:De staleigenaren hebben eigelijk het liefste appaloosa's voor de lessen omdat die zo braaf zijn... Dus waar je nu vandaan hebt dat appaloosa's heethoofden zijn![]()
Ik zie dat ook aan mijn shetappaloosa, die is de rust zelve en kijkt nergens vreemd van op en hij is over 3 maanden ook pas 2. Een verschil is dat hij 24/7 op de wei met schuilstal loopt samen met twee andere pony's...
superpony schreef:Ten tweede is elk paard anders, en is het vanaf een scherm niet in te schatten.
Freggel schreef:superpony schreef:Ten tweede is elk paard anders, en is het vanaf een scherm niet in te schatten.
Natuurlijk is ieder paard anders, maar ieder paard groeit hetzelfde. En zijn rond dezelfde leeftijd pas klaar met groeien.
Zo'n jong paard moet z'n ei kwijt kunnen in het land en niet aan een longeerlijn.
runningkawa schreef:Dat scheelt al weer een jaar in leeftijd....

Freggel schreef:Geen wei vind ik persoonlijk een kulargument om jonge paarden (veel) op stal te houden.
Als je weet dat je jonge paard te weinig buiten kan komen moet je 'm niet aanschaffen of naar een degelijke opfok brengen. Desnoods maar verder van huis en er minder vaak heen kunnen.
runningkawa schreef:En waarom breng je dat jonge paard dan niet naar een plek waar hij wel gewoon buiten kan?
Dan maar wat verder van huis.