Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

randalinpony schreef:Wat zijn er veel mensen in dit topic die zelfverdediging nodig hebben tegenover hun paard.![]()
Ik geef ze heus weleens een schop. Niet dat ik het leuk vind of zo, maar als ze zich misdragen krijgen ze er een.
en dan zo duidelijk dat ze het niet weer doen.
In het begin was het echt erg, met dat lompe gedoe. Nu bijna nooit meer.

Marjolein_18 schreef:Kom op zeg, als paarden in een kudde leven worden ze ook wel op hun nummer gezet hoor! Als mijn paard het verdiend heeft, dan kan hij zeker soms een trap verwachten. Als ik de hoeven uit sta te krabben, of haar staart sta uit te pluizen (En dan sta ik absoluut niet achter haar) en soms zie ik dat dreigende voetje omhoog komen, nou dan weet zij wel weer hoe laat het is!
merrieveulen schreef:nadeel van straffen dmv geweld vind ik, dat de grens tussen 'een corrigerende en terechte tik' en 'dierenmishandeling' echt piepklein is. veel mensen gaan daar dan ook onbedoeld overheen. sommigen gebruiken om het minste of geringste geweld, meestal zijn dat overigens degenen die zelf het bangst zijn, maar goed. hihi!
Cassidy schreef:Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

Citaat:mensen die snel slaan, schreeuwen of schoppen hebben last van miscommunicatie met hun dier
.merrieveulen schreef:juist. ik werk ook dmv vragen en belonen, niet dmv straffen. mijn merrie heeft nog nooit een tik gehad (is nu 3,5), en mijn veulen heb ik een keer geknepen (bij wijze van bijten), verder niet. met mijn ruin ging het anders maar dat was mijn schuld want ik kon hem zelf niet opvoeden toendertijd.
mijn veulen beet soms, om te vragen of ik aan hem wou zitten. als hij beet negeerde ik het, de aaiende hand ging dan weg, en ik draaide me om. nu heb ik hem geleerd dit te vragen door naar me toe te komen en schouder of hals aan te bieden als hij geaaid wil worden. en daar ga ik dan wel op in. van mijn merrie heeft hij ook nog geleerd om een been uit te steken als hij aandacht wil, Flicka heeft zichzelf dat geleerd en hij neemt haar goede manieren (gelukkig) over. straffen hoef ik eigenlijk nooit. goed gedrag belonen, en slecht gedrag negeren (OK een gerichte trap negeer ik ook niet) werkt het beste.
mensen die snel slaan, schreeuwen of schoppen hebben last van miscommunicatie met hun dier. een gebrek aan inzicht, een vorm van uiting van onzekerheid of angst, of angst om de controle te verliezen als ze hun dier niet snel en stevig tot de orde roepen. dergelijke personen zijn imo gebaat bij een goede cursus parelli oid.