Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:04

ik ben het eens met cassidy. mijn ruin heeft er weleens één gehad, bij het bekappen. gewoon blijven klooien, en donders goed weten wat de bedoeling is...

de andere twee hoef ik amper te corrigeren, die zijn ook lang niet zo dominant.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:06

ik heb dat een keer gezien op wedstrijd..
Met losrijden.. schrok een paard.. man viel er af.. staat op, trekt heel hard aan de teugels en begint dan dat paard een paar keer te schoppen.. Bloos!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:27

Wat zijn er veel mensen in dit topic die zelfverdediging nodig hebben tegenover hun paard. Clown

Ik geef ze heus weleens een schop. Niet dat ik het leuk vind of zo, maar als ze zich misdragen krijgen ze er een.
en dan zo duidelijk dat ze het niet weer doen.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:28

Corrigerende schop vind ik niet erg als het nodig is maar dan moet het nodig zijn. OP het hoofd slaan doe ik al helemaal niet meer omdat het zo schijnt te zijn dat als ze het verkeerd doet ze verlammingsverschijnselen kunnen krijgen. Als ze me zou bijten dan zou ik haar wel een tik op haar neus geven. Meestal als ze vervelend is en uitprobeerd dan probeer ik het eerst metmijn stem werkt dat niet dan geef ik een tik op de borst en dat help meestal al direct.

Ongepast schoppen vind ik niet goed zoals wanneer een paard zijn buik uithoud ofzo. Maar soms is het gewoon echt nodig als een paard gericht naar jou trap dan trap ik terug.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:31

Ik durf best toe te geven dat ik m'n paard wel eens een schop heb gegeven. Liever een schop als een tik op de neus.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:35

M'n pony krijgt weleens een schop, dan weet hij ook meteen dat ik het menens is Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:37

nee, ik schop niet. Met mijn stem corrigeren is vaak genoeg.
Mijn eigen paard sla of schop ik niet, is niet nodig.
Laatst was een een jonger paard op stal gekomen, beest was lang hengst geweest en ik deed de stal open en hij liep ongeveer over me heen, toen heb wel een knie'tje tegen zijn borst aangegeven. Niet hard, maar in mijn handen had ik een zadel en moest toch wat. Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:59

randalinpony schreef:
Wat zijn er veel mensen in dit topic die zelfverdediging nodig hebben tegenover hun paard. Clown

Ik geef ze heus weleens een schop. Niet dat ik het leuk vind of zo, maar als ze zich misdragen krijgen ze er een.
en dan zo duidelijk dat ze het niet weer doen.

inderdaad. veel paarden die zich misdragen ook.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:04

ik had een verzorgpony die soms schopte, dan schopte ik terug. een tik op de neus doe ik nooit omdat sommige paarden daar kopschuw van worden. bij mijn pony geef ik een tik op de hals want ze is best schuw met haar hoofd.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:18

De keer dat ik een paard heb geschopt is op 1 hand te tellen.
Ik schop eigenlijk nooit. Alleen als het echt nodig is. Ligt aan de situatie en wat het paard doet.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:21

Kom op zeg, als paarden in een kudde leven worden ze ook wel op hun nummer gezet hoor! Als mijn paard het verdiend heeft, dan kan hij zeker soms een trap verwachten. Als ik de hoeven uit sta te krabben, of haar staart sta uit te pluizen (En dan sta ik absoluut niet achter haar) en soms zie ik dat dreigende voetje omhoog komen, nou dan weet zij wel weer hoe laat het is!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:26

Ik moet mijn eerste schop nog geven,tik op de neus is ook drastisch verminderd.Ik ben aan het lezen geslagen en heb er veel van geleerd o.a iedere keer als mijn paard iets doet(deed), dan draaide ik weg en negeerde dat.Als een paard door middel van bijten of zo aan dacht vraagt,en je geeft een tik of zo dan geef je de negatieve aandacht weer aandacht.Dan blijven ze bijten en zo,mijn paard kon hard bijten maar door het te negeren bijt hij niet meer.Gisteren ook stond er een paard vast en begon te schrapen met zijn hoeven,iedere keer riep de eigenaar van het paard zijn naam.Dan geef je er dus aandacht aan, dan denkt dat paard he het schrapen werkt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:28

Je houding zegt ook veel naar een paard toe. Als mijn paard staat te schrapen en ik draai me om met een soort dreigende houding houd ze op en doet ze het ook niet meer. Zelf niet als ik naar buiten loop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:29

Als die van mij weer eens over me heen probeert te walsen, dan laat ik dat echt mel ff merken met een schop.
Mijn ruimte is heilig Haha! In het begin was het echt erg, met dat lompe gedoe. Nu bijna nooit meer. Tong uitsteken
Verder m'n stem meestal al genoeg. Sigaar

Het verschilt erg per paard vind ik.
Ik heb er meerdere en de aanpak van elk paard is anders.
Consequent zijn is het belangrijkste.

Nu gooi ik niet al m'n kracht erin, maar genoeg om duidelijk te maken waar ze/hij staat. Soms zie je idd wel eens dat de schop zo hard is dat ik bang ben dat er wat stuk gaat van binnen... mannen en pony's bijv. Dan komt de pony bijna letterlijk omhoog.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:34

nadeel van straffen dmv geweld vind ik, dat de grens tussen 'een corrigerende en terechte tik' en 'dierenmishandeling' echt piepklein is. veel mensen gaan daar dan ook onbedoeld overheen. sommigen gebruiken om het minste of geringste geweld, meestal zijn dat overigens degenen die zelf het bangst zijn, maar goed. hihi!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:36

Marjolein_18 schreef:
Kom op zeg, als paarden in een kudde leven worden ze ook wel op hun nummer gezet hoor! Als mijn paard het verdiend heeft, dan kan hij zeker soms een trap verwachten. Als ik de hoeven uit sta te krabben, of haar staart sta uit te pluizen (En dan sta ik absoluut niet achter haar) en soms zie ik dat dreigende voetje omhoog komen, nou dan weet zij wel weer hoe laat het is!

presies dat heb ik dus ook..

idd ik schop ook niet vaak.. heb het tot nu toe sinds ik der heb (september 2006) 2 x gedaan
1 ze wou trappen met hoeven uitkrabben
2 ze had ruzie met een ijslander in stal die ze wou meppen en ik stond er tussen Bloos

en jah me stem zegt meestal ok genoeg maar voor de rest is me paard echt een scheet en doet ze bijna nooit wat geks jah met longeren en rijden af en toe.. Clown

sepperd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:38

ik schop me pony soms ook weleens als het egt nodig is (hij haalt nog weleens naar me uit) Maar ik geef hem leiver 1 schop dan tien tikken. want hij leert het dan wel meteen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:39

merrieveulen schreef:
nadeel van straffen dmv geweld vind ik, dat de grens tussen 'een corrigerende en terechte tik' en 'dierenmishandeling' echt piepklein is. veel mensen gaan daar dan ook onbedoeld overheen. sommigen gebruiken om het minste of geringste geweld, meestal zijn dat overigens degenen die zelf het bangst zijn, maar goed. hihi!

kort lontje, bedoel je?
Als men idd steeds een tik moet uitdelen, vind ik dat fout.
Liever 1 x goed dan stelselmatig een tik of zelfs schop.
Ook belonen voor goed gedrag hoort bij de verzorging/opvoeding.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:39

Ik ken iemand die vaak schopt, volgens mij zegt het wel iets over de persoon die schopt.Vaak zijn het mensen die ongeduldig zijn en een beetje autoritair of hoe dat ook schrijft? Met stem verheffen kom je al een heel eind.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:41

Schoppen vind ik zo ie zo al laag,er zijn er ook die hun hond schoppen.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:42

Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

Ja jier ben ik het ook mee eens Ja
Als mijn paard me schopt dan kan hij hem ook
terug verwachten.
Ik zal het zeker niet onnodig doen!
PS Hond schoppen is echt zielig!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:43

juist. ik werk ook dmv vragen en belonen, niet dmv straffen. mijn merrie heeft nog nooit een tik gehad (is nu 3,5), en mijn veulen heb ik een keer geknepen (bij wijze van bijten), verder niet. met mijn ruin ging het anders maar dat was mijn schuld want ik kon hem zelf niet opvoeden toendertijd.

mijn veulen beet soms, om te vragen of ik aan hem wou zitten. als hij beet negeerde ik het, de aaiende hand ging dan weg, en ik draaide me om. nu heb ik hem geleerd dit te vragen door naar me toe te komen en schouder of hals aan te bieden als hij geaaid wil worden. en daar ga ik dan wel op in. van mijn merrie heeft hij ook nog geleerd om een been uit te steken als hij aandacht wil, Flicka heeft zichzelf dat geleerd en hij neemt haar goede manieren (gelukkig) over. straffen hoef ik eigenlijk nooit. goed gedrag belonen, en slecht gedrag negeren (OK een gerichte trap negeer ik ook niet) werkt het beste.

mensen die snel slaan, schreeuwen of schoppen hebben last van miscommunicatie met hun dier. een gebrek aan inzicht, een vorm van uiting van onzekerheid of angst, of angst om de controle te verliezen als ze hun dier niet snel en stevig tot de orde roepen. dergelijke personen zijn imo gebaat bij een goede cursus parelli oid.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:48

Citaat:
mensen die snel slaan, schreeuwen of schoppen hebben last van miscommunicatie met hun dier

Ja? waar hebben dominante dieren die schoppen slaan en schreeuwen dan last van Knipoog .

Die van mij als hij bijt of trapt een schop, dat doet een ander paard ook.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:50

ik heb twee hengstjes, en allebei hebben ze maar een keer in hun leven een schop van mij gehad.

Duncan liep achter mij aan door de wei en wou me van achter bespringen, ik draaide me gelukkig optijd om en ik schopte hem op zijn borst terwijl hij al omhoog kwam. hij schrok zich wild en heeft me nooit meer besprongen.
Gigolo stond lekker in de inloop stal te luieren toen ik hem een aantal wortels wou geven, toen hij me zag rende hij met oren plat in zijn nek naar me toe, draaide zich om en gooide zijn kont omhoog. hij raakte me flink, dus nog geen seconde daarna heb ik hem kei en kei hard terug geschopt.hij rende hard de stal uit en kwam een kwartiertje later vrolijk zijn worteltjes halen. ook hij heeft dit nooit meer geflikt!

wel ben ik zelf echt tegen schoppen en slaan voor het minste geringste ding wat ze fout doen, maar paarden die schoppen of stijgeren mogen van mij terug geschopt worden.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:52

merrieveulen schreef:
juist. ik werk ook dmv vragen en belonen, niet dmv straffen. mijn merrie heeft nog nooit een tik gehad (is nu 3,5), en mijn veulen heb ik een keer geknepen (bij wijze van bijten), verder niet. met mijn ruin ging het anders maar dat was mijn schuld want ik kon hem zelf niet opvoeden toendertijd.

mijn veulen beet soms, om te vragen of ik aan hem wou zitten. als hij beet negeerde ik het, de aaiende hand ging dan weg, en ik draaide me om. nu heb ik hem geleerd dit te vragen door naar me toe te komen en schouder of hals aan te bieden als hij geaaid wil worden. en daar ga ik dan wel op in. van mijn merrie heeft hij ook nog geleerd om een been uit te steken als hij aandacht wil, Flicka heeft zichzelf dat geleerd en hij neemt haar goede manieren (gelukkig) over. straffen hoef ik eigenlijk nooit. goed gedrag belonen, en slecht gedrag negeren (OK een gerichte trap negeer ik ook niet) werkt het beste.

mensen die snel slaan, schreeuwen of schoppen hebben last van miscommunicatie met hun dier. een gebrek aan inzicht, een vorm van uiting van onzekerheid of angst, of angst om de controle te verliezen als ze hun dier niet snel en stevig tot de orde roepen. dergelijke personen zijn imo gebaat bij een goede cursus parelli oid.

Hier ben ik het echt niet mee eens!
Als ik dat zou doen bij mijn paard (ik heb het zeker
wel geprobeert) dan gaat hij door en denkt dat het
mag. En hij weet nu: Als hij mij bijt/schopt dan heeft
hij een probleem. Vroeger beet hij, nu niet meer!
Ik denk dat hij het anders nooit had afgeleerd.
Ik had toen ook de hoefsmid gevraagd wat hij doen zal:
"Niet pikken! Hij trappen? kan hij het ook teryg verwachten."
Zo denk ik er dus ook over.