Cassole schreef:De mensen in mijn omgeving laten hun paarden t/m hun 3 jaar lekker in de kudde staan. De paarden worden daarmee (met hier en daar menselijk contact) in de kudde opgevoed. Volgens een paardenfokker in de buurt krijg je daar ook de meest 'eerlijke' paarden van.
Vind het jammer dat mensen paarden zo snel met hun diertje aan de slag willen.
Je zet een proces in de gang. Eerst hoofdstel om, bit in, zadeltje erop wat volgt?
Dus jouw handeling op zich is geen reden je een dierenbeul te noemen. Het idee erachter.. 'even kijken hoe dit wordt opgepakt en waar ligt de volgende grens?' vind ik alleen wat minder.
Het opzoeken van de grens is niet mijn bedoeling en al helemaal niet het idee erachter. Nu staat hij nog op stal maar zodra het land een beetje droog is gaat hij (met de rest!) ook gewoon 24/7 naar buiten en zal hij alleen voor zijn wormenkuur nog even in handen zijn en eens een aai maar voor de rest ook niet. Hij staat dus ook gewoon totdat hij ruim 3 is gewoon in de groep andere kleuters en een 14 jarige ruin. Daar word hij ook opgevoed dus ik snap het probleem niet echt.

(grapje) Ach, soms moet je toch eens wat uithalen met zo'n tweejarige. Daar wordt ie echt niet minder van. Spelenderwijs opvoeden heet dat geloof ik.