verzorgshet met gedrags probleemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: verzorgshet met gedrags probleemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:59

Cassidy schreef:
Een paard dat je een correctie geeft (lees goed, ik schrijf correctie, en geen straf) in een sterkte die aankomt, zal het niet in zijn hoofd halen om het te blijven proberen. Is je correctie te zacht, wordt het een spelletje. Wie is er sneller, ik of jij? Dat resulteerd dan in paarden die je snel bijten, en vervolgens achter in de box staan, of lekker buiten bereik in het weiland. Een - nul voor de pony.

Dus geef een correctie die aankomt. Bij en brutaal paard mag hij gerust een paar gradaties feller uitvallen dan misschien gepast zou zijn. Geef hem de indruk dat je hem levend vilt. Je paard of pony moet onder de indruk zijn van die correctie, maar blijf vooral niet kwaad, want dat begrijpt hij niet. Als je hem meteen flink op zijn plaats zet is hij daarna poeslief voor je...en als je gericht en konsekwent corrigeert, worden ze er ook niet bang van.

Hélemaal mee eens, dat heb je mooi en begrijpelijk onder woorden gebracht! Lachen
Bij onze merrie bijvoorbeeld val ik niet zo snel uit, omdat ze nogal gevoelig is voor enkel en alleen al een stemverheffing. Echter, bij onze eerste hengst deelde ik gelijk een schop uit, en na verloop van tijd werkte dat prima Lachen

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 22:54

oke is goed ik dacht is dat wel goed dan een schop onder de kont maar oke bedankt voor de tips. Pling

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:58

He dames...
Hoe gaat het nu met de shetlander ???

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:08

we hebben er nog niet zoveel aan gedaan, (wijnig tijd;( )
maar de andere verzorger gaat nog aan de vorige eigenaar vragen. woot er vlak in de buurt.
hij bijt tot nu toe nog. iik zelf vind het belangrijk dat het bijten over gaat. dan kunen wij er nog wat mee. maar we hebben niet veel rijd Ach gut als de een niet kan kan de andere wel niet en we nemen dan ook wel eens iemand anders mee maar dan kunnen wij niet goed overlegen enzo zeg maar. maar als het goed is gaan we zaterdag wel.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:14

hebben jullie al hulp?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:15

doe voorzichtig en veel succes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:17

Succes gewenst meiden Lachen Misschien dat jullie via bokt aan een vrijwilliger kunnen komen die graag wat wilt helpen?

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:38

JoyCiej007 schreef:
Succes gewenst meiden Lachen Misschien dat jullie via bokt aan een vrijwilliger kunnen komen die graag wat wilt helpen?
ja zal eenas overlegen. en als we weer wat nieuws hebben vertellen we het wel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:18

Prima idee Joyciej!

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:34

JoyCiej007 schreef:
laartjuh schreef:
eerlijk gezegt ben ik van mening dat jullie beter nu iets te hard kunnen zijn (flinke klap verkopen als hij niet luisterd) dan dat hij later als hij verkocht wordt ooit (want dat gebeurt) dat lieve schattige meisje van 8 waarvoor hij gekocht is in de arm pakt en dan afgemaakt wordt omdat hij het nooit goed heeft geleerd omdat jullie dat misschien wel zielig vonden...

Daarom; dat is ook altijd mijn argument tegen mensen die vinden dat ik soms 'te hard' optreed tegen een steigeractie of gelukte bijtpoging: 'ik deel liever zelf een ferme trap uit, dan dat ik door zo'n onbenullige actie van een paard in het ziekenhuis wórtd getrapt'.

Zijn ze het daarna nóg niet met mij eens; dan mogen ze 'het kleine lieve hengstje' zélf eens eventjes vasthouden Haha! Duivel

hier ben ik het helemaal mee eens want veel mensen hebben geen flauw benul van wat het presies inhoud Ach gut !!!!!!!!!!!! maargoed.. kijk het is wel je eigen hengstje? en bij ons niet dus wij kunnen niet zomaar vanalles doen.. maar die vrouw heeft wel gezegt dat als hij vervelend is dat we hem wel een klap mogen geven. Bloos

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:39

JoyCiej007 schreef:

ik vind het een prima idee hoor.. maar het is toch net als bij chat site's? je weet nooit of diegene het echt meent of dat diegene geen vieze man is! Knipoog

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:44

JoyCiej007 schreef:
Cassidy schreef:
Een paard dat je een correctie geeft (lees goed, ik schrijf correctie, en geen straf) in een sterkte die aankomt, zal het niet in zijn hoofd halen om het te blijven proberen. Is je correctie te zacht, wordt het een spelletje. Wie is er sneller, ik of jij? Dat resulteerd dan in paarden die je snel bijten, en vervolgens achter in de box staan, of lekker buiten bereik in het weiland. Een - nul voor de pony.

Dus geef een correctie die aankomt. Bij en brutaal paard mag hij gerust een paar gradaties feller uitvallen dan misschien gepast zou zijn. Geef hem de indruk dat je hem levend vilt. Je paard of pony moet onder de indruk zijn van die correctie, maar blijf vooral niet kwaad, want dat begrijpt hij niet. Als je hem meteen flink op zijn plaats zet is hij daarna poeslief voor je...en als je gericht en konsekwent corrigeert, worden ze er ook niet bang van.

hmm.. h0e doe je dat precies? Bloos want ik zou hem wl een indruk willen geven dat ik hem wel levend zou kunnen villen Duivel Knipoog haha

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 21:58

hooi hier was ik weer naar een hele lange tijd...
het ging de laatste tijd aardig goed met de shetlander hengst, wel nog bijten en al zijn andere gedrag maar wel iets minder en we zijn consekwent.
maar toen een keer toen ik alleen erheen ging toen andre verzorger niet kon ging het een beetje mis
het borstelen ging wel aardig goed deed hij wel braaf. toen ging ik met hem lopen ging een beetje goed dreigen met het touw als hij wil bijten dat gaat aardig goed. ook balkjes gelopen in stap. toen ging ik in draf ging wel iets moeilijker, maar het wou.
ik heb een klein kruisje gemaakt en wou daar in draf overheen springen. ik ging in draf naast hem oroverheen springen, en toen beet hij mij in mijn arm :S ik stopte hem en gaf hem een klap met het touw over zijn neus maar liet niet los en toen heb ik hem er zeg maar een beetje uitgetroken, ik voelde er in het begin niks van maar toen later toen ik al een beetje door was gegaan ging het heel erg zeer doen en heel erg trekken en tintelen en het deed zo'n zeer dus ik dacht ik kijk toch maar even. heelmaal dik ik zag een blauwe streep waar zijn tanden hadden gestaan. ik heb hem afgespoeld daar onder de krijn en toen naar huis (was afgelopen zaterdag gebeurt) is nu nog heelemaal dik en doet soms ook nog zeer.
is het nou nog wel verstandig om naast hem te gaan drafen als hij zo bijt dat dit ^ er van komt? en is dat normaal zijn gedrag. lijkt me niet maar hoe moeten we dit oplossen?
help please dit kan gevaarlijk worden en nog erger

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:44

waarom ben je niet gestopt toen het goed ging? je paardje heeft met poetsen en stappen zijn best gedaan, klaar. moeilijk om dan te stoppen 'het gaat net zo lekker', maar je vraagt teveel. doe het stapje voor stapje, en rustig aan. en áls je hem zo hard straft, doe het dan goed, dus niet éérst stilzetten en dan een klap, dan is de associatie weg, en krijgt hij dus een klap omdat je hem stilzette (in zijn ogen). vraag er gewoon een deskundige bij, dit red je niet in je eentje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:09

Inderdaad, zoals merrieveulen al zegt: hóe vaak hebben we hier in dit topic gezegd dat je een deskundig iemand moet zoeken... een vriendin van waarschijnlijk dezelfde leeftijd en met dezelfde kennis als dat jij hebt volstaat dan niet......

het klinkt misschien hard, maar weet je hoe het beestje zal eindigen als jullie zo doorgaan zonder deskundigheid (weliswaar hebben jullie goede bedoelingen, daar twijfel ik niet aan) ?

Het zal uiteindelijk een zeer vervelend, soms zelfs aggressief beestje worden omdat hij nooit goed op zijn plaats is gezet door érvaren mensen. Zo'n pony wil niemand echt graag hebben... En ja, wat gebeurd er in veel gevallen met zulke beestjes?.... Juist, vul dat zelf maar in.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:18

dat zou jammer zijn. wij hebben er op stal ook eentje, die trapte gericht, en bij correctie nog een keer. dook in je ruimte om je af te likken, nul respect... ik ben er één keer even een paar minuutjes mee bezig geweest, afwijzen (likken) negeren en belonen. daarna ben ik gestopt, op het moment dat het goed ging! als je doorgaat tot het weer minder wordt ben je meestal (door tijdgebrek) genoodzaakt te stoppen terwijl het NIET goed gaat, en het is juist zaak om je paard op het juiste moment te belonen, bij dit paardje in eerste instantie door de druk te laten vallen. één oefeningetje goed? stoppen. daarna pas opbouwen.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 08:31

merrieveulen schreef:
waarom ben je niet gestopt toen het goed ging? je paardje heeft met poetsen en stappen zijn best gedaan, klaar. moeilijk om dan te stoppen 'het gaat net zo lekker', maar je vraagt teveel. doe het stapje voor stapje, en rustig aan. en áls je hem zo hard straft, doe het dan goed, dus niet éérst stilzetten en dan een klap, dan is de associatie weg, en krijgt hij dus een klap omdat je hem stilzette (in zijn ogen). vraag er gewoon een deskundige bij, dit red je niet in je eentje.
ja ik ben het met je eens dat ik eerder had moeten stopen.
ja dat is wel waar met het straffen maar hij beet onder het springen. en als ik eerst doorgelopen was en dan het geslagen deet het nog meer zeer want hij houd altijd vast als hij je beet heeft dus stopte ik hem en ik kon ook niet zo snel reageeren want je schrikt en je reactie is dan ook niet meer zo goed en kun je niet logische nadenken. maar ik zal stoppen als het goed gaat dat is een goede tip die kan ik wel gebruiken

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 08:34

JoyCiej007 schreef:
Inderdaad, zoals merrieveulen al zegt: hóe vaak hebben we hier in dit topic gezegd dat je een deskundig iemand moet zoeken... een vriendin van waarschijnlijk dezelfde leeftijd en met dezelfde kennis als dat jij hebt volstaat dan niet......

het klinkt misschien hard, maar weet je hoe het beestje zal eindigen als jullie zo doorgaan zonder deskundigheid (weliswaar hebben jullie goede bedoelingen, daar twijfel ik niet aan) ?

Het zal uiteindelijk een zeer vervelend, soms zelfs aggressief beestje worden omdat hij nooit goed op zijn plaats is gezet door érvaren mensen. Zo'n pony wil niemand echt graag hebben... En ja, wat gebeurd er in veel gevallen met zulke beestjes?.... Juist, vul dat zelf maar in.
ja ik weet het het is ook verstandiger om iemand er bij te halen maar wie? hij heeft ook geen plezier in zijn werk merkenm wij ook al en we weten niet wat we daar mee moeten. stopen met de verzorging is ook zo wat dat kan ik niet het zijn mijn eerste verzorg pony's maar hun zullen het niet erg vinden denk ik want ze staan toch altijd dag en nacht in de wei...

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 08:38

dus het komt er op neer dat we et rustig in stapsjes moeten doen en als hij het goed doet dan belonen en stoppen en hulp erbij halen...
we hebben nog niet bij die vorige eigenaar aangebeld maar d`t doen we wel een keer nog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:02

precies, begin opnieuw. vraag alleen die dingen in het begin, waarvan je weet dat hij het goed zal doen. zo kan jij ontspannen werken, want je wéét dat hij het goed zal doen, en dat je hem dus kan belonen ipv. straffen. hou dit een poosje vol, tot hij die oefening goed kan. hij zal jou in die tijd ook leuker gaan vinden om het zo maar te zeggen, tenslotte hoeft hij alleen maar iets makkelijks te doen, jij bent ontspannen, én aardig voor hem. beloon niet met voedsel.

bouw zo steeds één klein stapje op, blijf de lat zó laag leggen dat hij niet anders zal beslissen dan het juiste te doen. de laatste keer ging het met stappen redelijk, en met draven slecht. door het per stapje te bewerken, zal de stap eerst écht goed moeten gaan, vóór je verder vraagt naar de draf. trek hem niet mee als je wilt draven, maar nodig hem uit. als je alles goed hebt opgebouwd zal hij zelf wel bij je willen zijn, om te kijken wat voor simpels je nu weer hebt om hem mee te belonen, en hij zal dan ook zelf meedraven.

dit alles zal enkele weken kosten zowiezo, maar je dwingt dan niets af, en hij zal léren om met je mee te werken, omdat HIJ dat net zo graag wil als jij!

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 14:39

oke dat zijn een paar bruikbare tips merrieveulen ik zla even overleggen met de andere verzorger...
en even wat bijpraten ik zie haar morgen (donderdag) weer op eigen paardrijden

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:17

Ik denk dat je beter kan stoppen met aanrommelen. Klinkt misschien hard (zo is het neit bedoeld) maar dit is gewoonweg geen situatie waarin je kan gaan proberen. Alleen iemand die weet wat hij/zij doet moet hier flink mee aan de slag en enit alleen als er tijd is maar regelmatig. Shetten zijn nu eenmaal erg pittig en vragen dan ook, zeker als ze geen goed eopvoeding gehad hebben, een ervaren eigenaar,verzorgster,enz

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:38

karoliena schreef:
Ik denk dat je beter kan stoppen met aanrommelen. Klinkt misschien hard (zo is het neit bedoeld) maar dit is gewoonweg geen situatie waarin je kan gaan proberen. Alleen iemand die weet wat hij/zij doet moet hier flink mee aan de slag en enit alleen als er tijd is maar regelmatig. Shetten zijn nu eenmaal erg pittig en vragen dan ook, zeker als ze geen goed eopvoeding gehad hebben, een ervaren eigenaar,verzorgster,enz

Daar ben ik het mee eens!
het kan namenlijk ook gevaarlijk worden als je nu gaat aanrommelen. Ach gut
Als je hem niet de baas kan zijn en hij bijt echt hard.... is het dan aberhaupt wel leuk?
De tips die merrieveulen geeft zijn heel goed maar als je niet precies weet
hoe je ze moet uitvoeren... ?
Als je toch door wilt gaan doe dan wat merrieveulen zegt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:41

karoliena schreef:

Zie mijn vorige post, zo bedoelde in het inderdaad ook.

Of de verzorgsters in kwestie zien de shetten graag terug als gehaktballetjes op hun bord of op transport naar het oostblok Knipoog Clown

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 19:54

karoliena schreef:
ik snap dit eigenlijk niet zo goed ;$ moet ik nou stoppen met het leren van zijn gedrag of...
ik snap het niet heelemaal