wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:08

Slaan en bijten moet je niet accepteren, denk ik. Als een paard dat bij mij doet geef ik 'm gewoon een klap en als 'ie me schopt schop ik terug Clown

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:50

als ik gebeten word dan bijt ik terug, verder kijk ik eerst of de fout bij mij licht want het kan ook zijn dat ik het aard liet schrikken en dat het daarom trapte.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:53

Wat doen jullie als hij maar blijft bijten? Mn Shetlandhengstje leert het maar niet af. Hij was al ouder toen ik met hem begon, maar er moet toch een manier zijn? Ik straf hem nu al maandenlang élke keer, maar hij schijnt het niet te snappen. Hij bijt in alles wat los en vast zit... In zijn touw, mij, staldeur, alles. Als ik hem straf, schrikt hij heel fel, maar de halve seconde erna doet hij het weer. Ik heb hem een periode geprobeerd te negeren, maar dat hielp niet eens een klein beetje... Tips?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:58

In het begin dat ik hem had heeft hij wel is gebeten en toen heb ik hem in ze lip terug gebeten en dat hielp echt hij bijt nooit meer. Als een paard schopt hangt het ervanaf een paard kan gericht schoppen of onbewust schoppen gelukkig doet mijn paard het allebei niet maar mocht hij gericht schoppen krijgt hij een goeie mep terug van me.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:36

ponyzotje schreef:
Wat doen jullie als hij maar blijft bijten? Mn Shetlandhengstje leert het maar niet af. Hij was al ouder toen ik met hem begon, maar er moet toch een manier zijn? Ik straf hem nu al maandenlang élke keer, maar hij schijnt het niet te snappen. Hij bijt in alles wat los en vast zit... In zijn touw, mij, staldeur, alles. Als ik hem straf, schrikt hij heel fel, maar de halve seconde erna doet hij het weer. Ik heb hem een periode geprobeerd te negeren, maar dat hielp niet eens een klein beetje... Tips?

Ons Shetlanderhengstje doet dat ook en werkelijk niets helpt. Hoe oud is hij? Wil je hem hengst houden? Anders zou je hem eventueel kunnen castreren dan is het gezeik grotendeels over.

Als ze bij mij bijten kunnen ze een flinke mep verwachten.
Als ze trappen krijgen ze een flinke trap onder hun hol terug.
Als ze op mijn teen gaan staan is het pijnlijk maar daar kunnen ze niks aan doen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:09

Als een paard drijgt met bijten, zet ik meestal een boze stem op. Maar als het paard echt bijt, kan hij een tik verwachten, daar ben ik niet van gediend.

Gelukkig bijt mijn verzorgpony bijna nooit, dus die hoef ik eigenlijk nooit te corrigeren.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:18

Bijten accepteer ik echt NIET! als een paard ongeacht van wie mij bijt kan die een flinke mep krijgen.
Zoals vandaag een mijn 9 maand oud verzorgveulentje beet me in me tiet, ik mep verkopen en diertje kreeg ik daarna niet meer te pakken.
Uiteindelijk gelokt zonder voer en daarna goed laten merken dat ik de baas was.

Om de band toch niet helemaal te verpesten ben ik kelia nog even gaan borstelen, toen drijgde ze weer te bijten en schrok ze van me reactie ze ging daarna hangen en heb haar even lekker laten hangen! Ze stopte vanzelf en ik kon weer rustig borstelen.
Tuurlijk bleef ik er wel bij dat ze zichzelf niet kon ophangen maar ze kent het vaststaan al een tijdje en wist het duvels goed.

Als een paard mij schopt, orienteer ik me eerst voordat ik reageer heb namelijk 1x een angstig/mishandeld paard gestraft omdat die trapte maar dat bleek gewoon zelfbescherming.
Maar de paarden die ik nu verzorg zijn allemaal hondsbrutaal en zijn alles behalve mishandeld!

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:33

Lowara schreef:
expres bijten? dan gaan ze bij mij sterretjes zien. ik tolereer zulk gedrag niet, mijn bijna 2 jarige heeft het korte tijd gedaan, nou die heeft een paar flinke rammen tegen haar hoofd gekregen.
Slaan bijten zijn de 2 dingen dat ze van mij een schop of flinke ram krijgen, ongeacht de leeftijd of de reden van het geweld vanuit het dier.
Zulke paarden zijn in mijn ogen gewoon gevaarlijk en onbetrouwbaar, vooral rond kleine kinderen die ik hier vaak heb rondlopen. Maar gelukkig hebben de meeste dieren het hier snel in de gaten en doen ze het werkelijk nooit meer Knipoog

Hoe weet jij zo zeker dat je paard je 'expres' bijt?
een beetje grof uitgedrukt 'een paar flinke rammen tegen haar hoofd'. Boos!

wat meestal goed helpt is in de bovenlip knijpen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:28

KsVrPy schreef:
Ons Shetlanderhengstje doet dat ook en werkelijk niets helpt. Hoe oud is hij? Wil je hem hengst houden? Anders zou je hem eventueel kunnen castreren dan is het gezeik grotendeels over.

Als ze op mijn teen gaan staan is het pijnlijk maar daar kunnen ze niks aan doen.

Hij moet inderdaad hengst blijven, trouwens ik weet niet of het nog zou helpen, hij is zeker 10 jaar.
Terugbijten weet ik niet of het helpt, het is jammergenoeg niet alleen naar mij gericht maar gewoon naar alles. En al die andere dingen bijten niet terug helaas Haha!
Als hij in zijn groep hengstjes staat dan staat hij ook gewoon te slapen, en ineens uit het niets, bijt hij een andere hengst. Tja, als die dan niets terugdoen leert hij het ook niet Haha!
Maar ik straf hem nog wel steeds als hij probeert naar mij te bijten. Dat leert hij af, maar in andere dingen bijten niet...

Jamila_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:37

Als mijn paard mij bijt of probeert te bijten geef ik hem meteen een harde tik. Maar wel alleen als ik merk dat het express is... Als het paard express schopt geef je hem ook maar een tik, en ja op je tenen staan kan ie niet veel aan doen, gewoon wegduwen zodat het niet meer aan je tenen komt.. Maar wij hadden vroeger wel een paard dat express uitvloog naar je tenen met kappende benen. En ik zweer het je, het kwam enorm hard en pijnlijk aan!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:43

Ik geef hem echt zo'n mép, dat hij het niet weer overweegt (hij heeft het ook nog niet geprobeerd Knipoog )

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:53

Vaak is een keer hard roepen genoeg..
Maar die van mij maken niet eens aanstalten om te bijten Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:58

ponyzotje schreef:
KsVrPy schreef:

Hij moet inderdaad hengst blijven, trouwens ik weet niet of het nog zou helpen, hij is zeker 10 jaar.
Terugbijten weet ik niet of het helpt, het is jammergenoeg niet alleen naar mij gericht maar gewoon naar alles. En al die andere dingen bijten niet terug helaas Haha!
Als hij in zijn groep hengstjes staat dan staat hij ook gewoon te slapen, en ineens uit het niets, bijt hij een andere hengst. Tja, als die dan niets terugdoen leert hij het ook niet Haha!
Maar ik straf hem nog wel steeds als hij probeert naar mij te bijten. Dat leert hij af, maar in andere dingen bijten niet...

Niks helpt hé? Ik denk niet dat het nog af te leren valt eigenlijk... Ook omdat hij al 10 is.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:14

Ik dacht het ook KsVrPy, ik denk dat ik het zoveel mogelijk negeer, en alleen nog straf als hij mij bijt. Dat móet hij wel snappen Knipoog dankjewel voor je antwoorden.

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:04

ik geef mijn paard meestal een tik op de neus.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:12

Shappiejj schreef:
Lowara schreef:
expres bijten? dan gaan ze bij mij sterretjes zien. ik tolereer zulk gedrag niet, mijn bijna 2 jarige heeft het korte tijd gedaan, nou die heeft een paar flinke rammen tegen haar hoofd gekregen.
Slaan bijten zijn de 2 dingen dat ze van mij een schop of flinke ram krijgen, ongeacht de leeftijd of de reden van het geweld vanuit het dier.
Zulke paarden zijn in mijn ogen gewoon gevaarlijk en onbetrouwbaar, vooral rond kleine kinderen die ik hier vaak heb rondlopen. Maar gelukkig hebben de meeste dieren het hier snel in de gaten en doen ze het werkelijk nooit meer Knipoog

Hoe weet jij zo zeker dat je paard je 'expres' bijt?
een beetje grof uitgedrukt 'een paar flinke rammen tegen haar hoofd'. Boos!

wat meestal goed helpt is in de bovenlip knijpen

omdat ik mijn paard door en door ken? ik weet wanneer ze iets doet uit spelerigheid en uitproberen en wanneer ze het doet uit bijvoorbeeld pure angst.
En ik wens goed opgevoede paarden en niet al die aparte gevallen die ik in mijn leven al voorbij heb zien komen omdat men een mep zielig vind of een alternatieve manier beter vind waar zo'n paard totaal niet van onder de indruk is.
Zulke paarden vind ik zielig, omdat die meer te verduren krijgen in hun leven erdoor omdat ze het altijd mochten dan even een paar keer bij mij een mep of schop als ze het willen proberen.

bovenlip knijpen is trouwens geen straf, dan komt er een stofje ( endorfine?) vrij waardoor ze "high"worden en dus ze rustiger worden. zullen ze waarschijnlijk niet in verband brengen met het feit dat ze stout zijn en net iemand gebeten hebben.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:13

Afleren met tik op de neus

veer_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:35

als een paard bijt geen ik hem een tik, net hard genoeg dat ie het afleert.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:25

ik kijk eerst waarom hij bijt. bij de eerste beet reageer ik dus verder niet. meestal is er een reden voor, zeker bij paarden die 'normaal' braaf zijn en verder respectvol met je omgaan.

mijn veulen beet me ook toen ik met hem begon, hij deed dit omdat hij wilde schoftknabbelen, een teken van vriendschap dus. alleen weet hij veel dat mij dat pijn doet, mijn merrie (zijn weidemaatje) vindt het immers heerlijk. ik heb het hem afgeleerd door te kriebelen, en als hij beet te stoppen met kriebelen. als hij niet beet, ging ik weer door. zo heb ik hem geleerd zijn schouder aan te bieden als hij gekriebeld wil worden, en dat gaat prima.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:30

Bij gericht happen en schoppen dan kan het paard een knal terug verwachten, daar ben ik niet van gediend. Op mijn tenen staan straf ik niet, aangezien ik nog nooit een paard moedwillig bij iemand op de tenen heb zien staan. Ik zie dat ook vaak meer als mijn eigen fout. Niet goed opgelet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:36

Qimm schreef:
Bij gericht happen en schoppen dan kan het paard een knal terug verwachten, daar ben ik niet van gediend. Op mijn tenen staan straf ik niet, aangezien ik nog nooit een paard moedwillig bij iemand op de tenen heb zien staan. Ik zie dat ook vaak meer als mijn eigen fout. Niet goed opgelet.

en hoe zit dat dan bij paarden met singeltrauma's, of als je paard hapt terwijl jij die dag het zadel niet gecontroleerd hebt en er iets onder het dekje zit? ik denk dat het belangrijk is om zeker te weten of het boosaardigheid is of een uiting van pijn.
je moet het verschil aan je paard kunnen zien, een paard dat hapt uit pijn beweegt zich anders dan als hij het doet uit boosheid. de verschillen zijn minimaal, en niet voor iedereen te zien.

zie ook mijn voorbeeld hierboven, mijn stalgenoot had mijn veulen al een knal verkocht vóór ik kon zeggen wat ze moest doen en waarom hij beet, terwijl dat dus onterecht was. hij vertrouwde haar dan ook niet half zozeer als hij mij vertrouwt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:39

Met gericht bedoel ik dus dat er wordt gehapt om het happen. Dus als er geen enkele reden is om te happen en dan heb ik het niet over schoffiekrauwen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:49

Qimm schreef:
Met gericht bedoel ik dus dat er wordt gehapt om het happen. Dus als er geen enkele reden is om te happen en dan heb ik het niet over schoffiekrauwen.

dan ben ik het inderdaad met je eens.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:04

Hij/Zij krijgt een elleboogstoot als ik van achter sta, en als ik er naast sta knijp ik hem/haar in de neus.

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:41

Ik heb nog een vrij jong paard (3 jaar) en ze hapt af en toe voorzichtig in je hand. zo'n klein veulenhapje. Ik straf haar daar niet voor af. maar soms als ze d'r eten niet krijgt geeft ze een duw en soms hapt ze in me hand! Dat doet neit zo'n pijn, maar ze mag het gewoon niet! ze krijgt dan een kleine tik op haar neus (niet te hard, wil geen kopschuw paard) Als ze op m'n teen staat duuw ik haar eraf of geef ik een klap, trappen heeft ze nog nooit gedaan, maar in de weide bokt ze wel eens naar me, (alfamerrie:P) Dan krijgt ze een schop, ik pik dat gedrag niet! Vork